Hoi,

vandaag ben ik begonnen aan deze simpele PIC programmer:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=91

Maar nu heb ik een paar vragen.

Die Diode D1 (5,1 v) kan ik daar ook een 1N 4007 voor gebruiken? (die heb ik alleen maar thuis) en ik kan nergens in de DPF wat vinden of deze ook goed is. http://www.diotec.com/pdf/1n4001.pdf

En:
bij die PIC schakeling (op circuitsonline) staat:

Dit is een programmeer device waarmee een programma in een PIC16F84A of 16F628 microcontroller van Microchip is te laden. Simpeler dan dit vind je nergens anders. De schakeling heeft geen voedingsspanning nodig, aangezien de RS232 poort daar voor zorgt. De nummers bij de aansluitingen komen overeen met de pin-nummers van de RS232 connector(DB9) waarmee de schakeling moet worden verbonden.

Om dit stukje hardware te gebruiken heb je het programma IC-Prog nodig. Kies in het programma voor de "JDM Programmer" hardware. (Voor het schrijven van een programma is een ander stuk software nodig. Een zogenaamde assembler/compiler)

Maar als ik dan ga kijken naar die link van dat programma, dan staat er ergens bij "supported devices":

12C508, 12C508A, 12C509, 12C509A, 12CE518, 12CE519
12C671, 12C672, 12CE673, 12CE674
16C433
16C54, 16C56, 16C58
16C61, 16C62A, 16C62B, 16C63, 16C63A, 16C64A, 16C65A, 16C65B, 16C66, 16C67
16C71, 16C72, 16C72A, 16C73A, 16C73B, 16C74A, 16C74B, 16C76, 16C77
16F73, 16F74, 16F76, 16F77
16C84, 16F83, 16F84, 16F84A
16C505
16C620, 16C621, 16C622, 16C622A
16CE625
16F627, 16F628 Pull RB4 to GND!
16C711, 16C715, 16C765
16F870, 16F871, 16F872, 16F873, 16F874, 16F876, 16F877 Pull RB3 to GND!
16C923, 16C924
18F242, 18F248, 18F252, 18F258, 18F442, 18F448, 18F452, 18F458

Pull RB4 to GND. Maar dat is niet zo getekent in het schema op circuitsonline. Dus wat moet ik nu doen?

Greetz,
Atmoz

Op 22 januari 2003 15:44:49 schreef Atmoz:
Pull RB4 to GND. Maar dat is niet zo getekent in het schema op circuitsonline. Dus wat moet ik nu doen?

Officieel is het schema alleen bedoelt voor de 16F84(A). Maar er is iemand geweest hier op het forum die de 628 ook erin heeft geprobeerd en dat schijnt gewoon te werken. Dus vandaar dat het erbij staat.
Zie hier.

Die Diode D1 (5,1 v) kan ik daar ook een 1N 4007 voor gebruiken? (die heb ik alleen maar thuis) en ik kan nergens in de DPF wat vinden of deze ook goed is. http://www.diotec.com/pdf/1n4001.pdf

Nee dat kan niet. Die D1 is een zenerdiode die zorgt dat er een spanning van 5,1 volt op dat punt komt te staan. Jouw 1N4001 kan daar niet voor zorgen. Dat word dus ff langs je leverancier. :)

Oke. Bedankt voor de snelle repley.

Nu had ik nog een vraag (alsvast als ik ga proggen)

Ik heb hier een *.hex file. Nu vraag ik me af of jullie kunnen zien of die goed is, en of ik die in de 16F628 krijg?

http://members.home.nl/asd2/XBOXDVD.hex

Groet,
Atmoz

Ik zal die hex file dan eerst door een disassembler moeten halen en dan nog is het moeilijk om het te zien aangezien en geen commentaar meer overblijft nadat een proggie naar een .hex is geconverteerd. En zo zal het programma moeilijk te bestuderen zijn.

Wat ik wel kan zien is dat jij dat proggie nodig hebt om in een PIC te zetten zodat je met een mod op je XBOX DVD's kan gaan kijken :D.

Op 22 januari 2003 16:01:40 schreef Bastiaan:
Ik zal die hex file dan eerst door een disassembler moeten halen en dan nog is het moeilijk om het te zien aangezien en geen commentaar meer overblijft nadat een proggie naar een .hex is geconverteerd. En zo zal het programma moeilijk te bestuderen zijn.

Wat ik wel kan zien is dat jij dat proggie nodig hebt om in een PIC te zetten zodat je met een mod op je XBOX DVD's kan gaan kijken :D.

Bijna goed...
Het zit namelijk zo:

Op de xbox kun je DVD films kijken, maar dan moet je wel een xbox DVD remote kopen (of je moet hem omgebouwt hebben zoals ik gedaan heb ;)...) Maar toch heb ik me die DVD remote 2e hands gekocht. In combinatie met die PIC die ik ga proggen en de DVD remote kan ik de xbox aan en uitzetten (zonder ernaar toe te hoeven lopen) ;) Maar omdat ik al een power-on/off button op de controller gemaakt heb, ga ik deze "extra" functie van de DVD remote gebruiken om een 230 volt apparaat aan te sturen (met een 4013 ic en wat componentjes). :)

[edit]
Maareh, hoe weet jij dat eigenlijk? Ik kan in die file daar niets van terug vinden.... lol
[/edit]

Oh ik zie ineens dat de topic titel helemaal niet goed is.
Er staat: "simpele PIC (16F628) controller maken"

Terwijl het "simpele PIC (16F628) programmer maken" moet zijn...

Misschien is er een mod die dat effe wilt aanpassen? :)

Op 22 januari 2003 17:41:23 schreef Bastiaan:
Done

Thanx.

Misschien iets heel doms, maar iemand zegt hier dat er nog een diode in het schema moet komen. Zoals hieronder:

http://members.home.nl/asd2/pic.jpg

Of hoeft dat 100% zeker niet?
(ivm de -5 volt voor pe PIC)

[Bericht gewijzigd door Atmoz op ]

Op 22 januari 2003 18:40:09 schreef Atmoz:

[...]

Thanx.

Misschien iets heel doms, maar iemand zegt hier dat er nog een diode in het schema moet komen. Zoals hieronder:

[afbeelding]

nee dat hoeft zeker niet. Dit is alleen als je een 5.6 volt zener diode gebruikt inplaats van de 5.1. Volgens mij moet die diode dan ook niet zo zoals jij hebt getekend maar tussen de zener en pin 5 van de pic

[...]

Thanx.

[afbeelding]

Ik zou niet weten waarom. Er zijn al vele mensen die dit schema gebruiken en dat werkt goed. Ikzelf gebruik hem ook gewoon zonder die rode diode van jouw erbij.

[...]

Thanx.

[afbeelding]

http://members.home.nl/asd2/pic.jpg

Hmm misschien is dat wel beter ja, de GND hangt aan Vdd,
RTS gaat boven en onder de GND ref. Dus als deze daalt tot
-6 Volt(tov GND) is dat ok, maar zakt deze lager is het niet goed.
en dan kan de diode de pic beschermen.
Maar als deze 6 Volt boven de GND komt gaat deze 6 Volt positiever zijn dan Vdd. Dit lijkt me vreemd !!!
Beetje zelf probleem voor Tx alhoewel hier staat een weerstand in serie, dus wordt beetje verzwakt ??

Of heb ik het helemaal fout ?

Zie ook: http://www.circuitsonline.net/forum/view.php?id=3215&page=1#27649

[Bericht gewijzigd door elektron_ op ]

Hmmm...nu weet ik het dus niet meer zo goed.
Ik heb vandaag mijn PIC binnen gekregen (16F628) en wil deze natuurlijk niet meteen opblazen of iets dergelijks. Weet iemand iets waarmee ik kan meten (welke pennen) of mijn schakeling goed is. Ik meet namelijk op sommige plekken 10 of 12 volt.

p.s. en hoe zit dat nou met die "16F627, 16F628 Pull RB4 to GND!" wat op die site van de programmer staat?

groet,
Atmoz

[Bericht gewijzigd door Atmoz op ]

Op 23 januari 2003 12:52:36 schreef Atmoz:
p.s. en hoe zit dat nou met die "16F627, 16F628 Pull RB4 to GND!" wat op die site van de programmer staat?

Hoezo 'hoe zit' dat? gewoon doen!

Op 23 januari 2003 14:00:57 schreef Wouter van Ooijen:

[...]

Oke thanx. Ik was effe aan het twijfelen.

Op 23 januari 2003 14:00:57 schreef Wouter van Ooijen:

[...]

Maar dat er 12 volt op sommige pennen staat is normaal? Dus ik kan nu beginnen met de PIC te programmeren? (voor de aller eerste keer in mijn leven)....

Op 23 januari 2003 14:41:47 schreef Atmoz:
[...]
Maar dat er 12 volt op sommige pennen staat is normaal? Dus ik kan nu beginnen met de PIC te programmeren? (voor de aller eerste keer in mijn leven)....

Ja, dat is normaal. De PIC wordt in de programmeerstand gezet door een bepaalde spanning op zijn pin aan te bieden. Das rond de 12v.

En het schema is al getest en werkt. Dus als jij zeker weet dat jij het schema zo hebt gemaakt als er staat dan kun je meteen beginnen met flashen. Veel plezier.

Op 23 januari 2003 16:58:12 schreef Bastiaan:

[...]

Ja, dat is normaal. De PIC wordt in de programmeerstand gezet door een bepaalde spanning op zijn pin aan te bieden. Das rond de 12v.

En het schema is al getest en werkt. Dus als jij zeker weet dat jij het schema zo hebt gemaakt als er staat dan kun je meteen beginnen met flashen. Veel plezier.

Oke. Ik was ook vanplan om te gaan beginnen :+
Alleen nu kom ik nog iets tegen:

er staat dus "16F628 Pull RB4 to GND!"
bedoelen ze de ground van de COM poort oftwel pin 5 (GND) of bedoelen ze de min zijde van de zener en condensator?

greetz

Op 23 januari 2003 17:23:20 schreef Atmoz:
[...]
er staat dus "16F628 Pull RB4 to GND!"
bedoelen ze de ground van de COM poort oftwel pin 5 (GND) of bedoelen ze de min zijde van de zener en condensator?

Ik zou eerst gewoon het zo proberen zonder die pull. Maar als je het wilt doen moet je het naar de minzijde van de condensator doen of pin5 van de PIC, das namelijk ook GND.

Ah oke bedankt!

Maar eerst proberen zonder dat te doen kan niet want ik heb maar 1 PIC. En die zijn toch niet uitwisbaar? Dus ik moet OF zonder OF met doen...

bedankt voor de moeite!

Ik bedoel eerst kan je het proberen met het normale schema zonder de pull naar gnd. Maar je kunt ook meteen die pull toevoegen aan het schema. :)

Op 23 januari 2003 17:32:14 schreef Bastiaan:
Ik bedoel eerst kan je het proberen met het normale schema zonder de pull naar gnd. Maar je kunt ook meteen die pull toevoegen aan het schema. :)

Lol ja dat snap ik.
Maar als ik "probeer", kan het dan niet misgaan met m'n PICje? Ik kan hem niet meer uitwissen, en heb er maar 1 thuis. Dus daarom.

Maarja ik ga het gewoon proberen!!!
Eerst zonder pulldown. Gewoon jullie schema! Heb er alle vertrouwen in. Dus ik ga ervoor.

thanx :)

Heb hem geprogrammeeerd.
Alleen op het einde zei die: "verify failed at adres 0000h"

erg? kapot?
oei :(

Nee, niet erg. Er is niks aan de hand met je PIC.
Er zijn een heleboel mensen die jouw foutmelding ook al eens lang hebben zien komen. Het kan aan een heleboel dingen liggen, behalve aan je PIC, dus wees gerust.

Lees en voer de beschrijving op deze page uit (ipv 16f84 natuurlijk jouw controller nemen).

Werkt dat nog niet. Kijk dan naar ->
*Je moet ff goed je kabelaansluiting controleren.
*In je bios je serieele port instellen ff omwisselen (SPP naar die andere, of andersom)
*Gebruik ff de zoekfunctie op het forum.

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op ]

Oke bedankt Bastiaan!!

Nog een hele andere vraag (hoort niet hier thuis, maar ik wilde geen nieuwe topic maken) ;)

In dit schema staat C1 getekent, maar ik weet niet precies waarvoor deze is. Want op een andere site staat die er weer niet bij getekent. Dus ik weet niet of die erg belangrijk is. Het zou kunnen dat die is om een soort vertraging in te schakelen tussen AAN en UITzet tijd. Maar dat weet ik dus niet zeker. Mijn vraag: kan ik die weglaten en moet ik dan een draad inplaats ervan doen of helemaal niets?

Groet

Deze C is een HF ontkoppeling aan de voedings pinnen.

[Bericht gewijzigd door elektron_ op ]