werking condensator bij sinusgenerator

fred101

Golden Member

ik heb als oefening de sinusgenerator van CO gebouwd en deze werkt prima maar ik wil weten hoe hij werkt. Het deel wat ik niet snap is waarom er drie condensators in serie staan. Wat ik wel weet (denk ik) en al beredeneerd heb:

ik weet dat een condensator even gelijkspanning doorlaat tot hij opgeladen is en dan langzaam leeg loopt via een weerstand in dit geval.
De transistor wordt steeds langzaam open en dicht gezet waardoor er aan de uitgang een sinus ontstaat.

Ik denk dat via de 1,5Mb weerstand de stroom eerst in de condensator vloeit en naarmate die voller wordt komt er meer stroom voor de transistor beschikbaar deze gaat open.

De 1e condensator wordt tegelijk geladen via de trimmer. Er loopt dan even een stroompje naar de middelste vanaf beide buitenste condensators maar die krijgt dan een positieve lading aan beide kanten ??? En wat gebeurt er dan, wat zorgt ervoor dat die transitor weer langzaam dicht gaat. En waarom drie condensators en geen twee (want dat werkt niet heb ik geprobeert.

hoop dat iemand het nog kan volgen. Ik niet meer :-)

fred101

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
free_electron

Silicon Member

stroom door condensator ijlt 90 graden voor op spanning erover.

met die drie condensatoren maken ze dus een fasedraaier.
zo wordt het uitgangssignaal verschoven over tijd om daar de basis mee te sturen

normaal heb je 180 graden nodig en kan je dat met 2 caps.
de belasting die de transistor vormt maakt dat de draaiein geen 90 graden is. ( das alleen bij ideale componenten

vandaar die 3 in serie
daarmee kom je ver genoeg om de boel aan de praat te houden

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

Ik ben daar wat verder over gaan zoeken en weet nu wat faseverdraaing min of meer inhoud. Maar dat gaat allemaal over wisselstroom. Nu stuur ik hier gelijkstroom door een stel condensators heen en het resultaat is een sinus (een soort wisselstroom dus)

Als ik het vergelijk met water dan "stroomt" het emmertje eerst door tot het vol is en een klepje sluit waarna het doorstromen stopt. Dit is de condensator. De eerste vult zich eerst, Totdat hij vol is laat hij stroom door waarmee de tweede en daarna de derde wordt geladen en dan dus met vertraging komt de stroom tijdens het laden van de derde bij de transistor.

Een transistor wordt stroom gestuurt (toch ?) dus als de condensator vol loopt begint er langzaam stroom beschikbaar te komen voor de basis welke langzaam de kraan open zet waardoor de spanning over EC kan stijgen tot de condensator vol is en dan daalt wanneer de condensator zich weer ontlaadt.

Maar dat zou dan met 1 ook moeten lukken. Blijkbaar gaat het dus om die faseverdraaiing. Ik vermoed dat die sinus die dus ontstaat weer via de 1,5 M weerstand weer in de transistor wordt gestuurd en zo begint te oscileren.

Ik weet nu al dat ik rolgordijnen open moet doen om het licht te zien maar nog niet waar het touwtje hangt.

Bedankt totzover, hoop dat je nog wat kan uitleggen. Ik heb geen technische opleiding maar probeer gewoon voor de lol zelf zoveel mogelijk te leren en wil dan ook alles begrijpen en niet zo maar weten als feit.

fred101

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
free_electron

Silicon Member

Op 12 maart 2006 16:30:36 schreef fred101:
Ik ben daar wat verder over gaan zoeken en weet nu wat faseverdraaing min of meer inhoud. Maar dat gaat allemaal over wisselstroom. Nu stuur ik hier gelijkstroom door een stel condensators heen en het resultaat is een sinus (een soort wisselstroom dus)

neen
je oscillator maakt toch ene ac spanning ? die sinus is toch wisselspanning ... dus ...!

je redenering is goed maar .. hoe meer stroom door die condensatoren hoe harder de transistor aangaat. daar laat je een steekje vallen in je redenering

als de condensatoren vol raken is er MINDER stroom beschikbaar voro de transistor.
de stroom gaat DOOR de condensatoren. ( AC stroom kan door ene condensator lopen , DC niet, en die stroom wordt verschoven in faze. )

bekijk het als volgt.
de spanning op de collector is hoog : een redelijke stroom loopt door die condensatoren , wordt erdoor vertraagd (fazedraaing ) , maar begint die transistor na verloop van tijd toch 'aan te zetten'. de spanning op de collector neemt dan AF ( de transistor gaat meer en meer in geleiding )
op ene bepaald punt wordt die zo laag dat ze lager is dan de spannig op de basis ( de condensatoren staan dan 'omgepoold'. met andere woorden , zij gan zich nu ontladen door de collector , naar emitter , naar grond.
daardoor is er minder stroom voor de basis en begint de transistor te sperren , waardoor de spanning op de collector terug omhoog gaat , en dan begint de boel opnieuw

vandaar dat dat ding oscilleert

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Een andere benadering.
De transistor versterkt ruis, er is steeds ruis in een schakeling. Eén frequentie uit dit ruispatroon wordt exact
180° gedraaid, en de versterking hiervoor is groter dan het verlies in de schakeling, deze frequentie wordt opgeslingerd.

nog zo een oscillator:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electronic/oscphas.html

[Bericht gewijzigd door elektron_ op zondag 12 maart 2006 17:54:13

beetje gek
fred101

Golden Member

bedankt voor de info, het begint te dagen. Denk dat ik het nu ongeveer snap. Best lastig omdat het niet visueel is, bij mechanica kan je zien wat er gebeurt hier alleen berekenen.

Fred101

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 12 maart 2006 23:22:00 schreef fred101:
bedankt voor de info, het begint te dagen. Denk dat ik het nu ongeveer snap. Best lastig omdat het niet visueel is, bij mechanica kan je zien wat er gebeurt hier alleen berekenen.

Fred101

Beeld je in dat spanning de druk is op een leiding, stroom het debiet, en weerstand een vernauwing. Een condensator is dan een vat, een spoel een balg, en een transistor een leiding met een drukgestuurde klep erin. Zo probeer ik me wel eens een schakeling voor te stellen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

wel 1 ding dat je nooit mag denken is dat er stroom DOOR de condensator gaat dat is fout.
nu als je je schakeling aanzet zullen de condensatoren opladen en dat is een wisselend gebeuren zullen we maar zeggen en deze zorgt ervoor dat je oscillator start.
als je de schakeling aanzet zal er een 'puls' opkomen welke verschoven wordt door de andere condensatoren en zo krijg je de fasedraaing.

My Tube is bigger then yours