Hallo allemaal,
Hier weer eens een berichtje van mij:
In de weinige vrije tijd die ik heb ben ik nog regelmatig aan het experimenteren met Jal en mijn 16f877, maar nu vroeg ik me iets af. Mijn 16f877 heeft 33 I/O's waarvan 2 analoge. Indien ik te weinig I/O's heb voor een bepaald project of te weinig analoge poorten, kan ik dan werschillende Pic's koppelen?
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Jazeker. Moet je alleen wel een bepaald protocol verzinnen tussen beide voor de communicatie.
Trouwens, jouw titel is wel heel erg fout. Je koppeld 2 controllers. Dat is heeeeelll wat anders dan 2 processoren koppelen hoor.
[Bericht gewijzigd door Bastiaan op ]
k.p.meinesz
Een schizofreen is nooit alleen!
Op 22 januari 2003 20:43:48 schreef Jaco van der Linden:
kan ik ze ook via i2c of zo koppelen?
jazeker het is juist daarvoor gemaakt
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Waarom zou dat niet kunnen? Je moet toch alles zelf erin programmeren, dus jij bepaalt wat ze doen met aangeboden data, enz.
Je kunt ALLES doen met die dingen. De enigste beperkingen zijn snelheid, I/O pinnen, geheugenruimte en jouw programmeerkunsten. Verder kun je alles maken.
Heeft er iemand, of heeft iemand een link waar ik een stukje sipmele broncode kan vinden om een klein beetje het principe te zien van de programma's in de pic's?
Bastiaan
Op 22 januari 2003 20:59:08 schreef Jaco van der Linden:
Heeft er iemand, of heeft iemand een link waar ik een stukje sipmele broncode kan vinden om een klein beetje het principe te zien van de programma's in de pic's?
Lees eens de hele JAL handleiding zou ik zeggen. Barst van de voorbeelden namelijk.
Bastiaan
Op 22 januari 2003 21:01:48 schreef Jaco van der Linden:
ga ik meteen doen......thanx
Je bent al vanaf juli vorig jaar bezig met JAL, dat je dan nog niet die handleiding hebt gelezen joh 
weet je hoeveel er instaat in zo'n handleiding......en ik kan je verzekeren, als je helemaal nieuw bent met het fenomeen processors dan draait het op een bepaald moment voor je ogen. Maar je hebt gelijk, ik had ook eerst ff in de handleiding kunnen kijken.
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Dat is een slecht idee. I2C master is prima te doen, maar I2C slave is bijna onbegonnen werk om in software te doen. Je kunt kijken of je het met de I2C hardware van de 16F877 voor elkaar krijgt, maar dat is geen werk voor een beginner.
Als je perse twee PICs wilt koppelen kan je beter 'RS-232' gebruiken, dwz de UARTS aan elkaar knopen (zonder Max232 ofzo ertussen).
Maar het is wellicht beter (en goedkoper) om gewoon je I/O uit te breiden, voor uitputs bv met 74HC595 (zie Jal sio library), voro inputs met een parallel-in/serial-out shift register, of met een multiplexer. Voor de analoge ingangen (daar van heeft een 16F877 er trouwens veel meer dan 2) met een analoge multiplexer (CD40.. serie).
Nog beter is het om gewoon minder I/O te gebruiken, waar heb je zoveel voor nodig?
Toevallig dat je een reactie plaatst, heb net een bestelling bij je geplaatst. 
Ik zal proberen uit te leggen waar ik al die I/O's voor wil gebruiken.
Ik ben zelf domotica/elektrotechnisch installateur met een grote interesse en hobby in elektronica.
Ik heb in mijn woonplaats een kavel grond gekocht waarop ik een huis ga bouwen. Ik wil het hele huis zo veel mogelijk automatiseren, zowel hobbymatig als energiebesparend ben ik heel veel van plan. Juist omdat het nieuwbouw is heb ik de mogelijkheid om voor elke mogelijke aansluiting leidingen te leggen, bijvoorbeeld vanaf alle schakelaars een leiding naar de meterkast, dit om de verlichting te automatiseren. Ook leidingen voor het alarm, de ventilatie, toegangscontrole, de verwarming enz. enz. In het verlede heb ik al veel woningen geautomatiseerd maar dan met (dure) professionele systemen, voor mij zijn die onbetaalbaar en ik ben er van overtuigd dat ik er minder flexibel mee ben.
Om alle onderdelen onderling op een simpele manier te verbinden wil ik ze allemaal naar één processor brengen, hierin wil ik een programma zetten wat overzichtelijk is, en wat ook nog makkelijk is te beredeneren als ik een half jaar na de installatie wat wil wijzigen.
Juist omdat ik zoveel verschillende onderdelen wil aansluiten wil ik alle applicaties op een eigen I/O op de processor zetten.
Zoals het er nu al uitziet heb ik niet genoeg aan de I/O's op een 16F877, vandaar dat ik ze wil koppelen.
Is het een beetje te begrijpen?..........
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Is het wel handig om *alles* naar een centraal punt te brengen? Volgens mij wordt dat
- erg veel kabels
- erg dikke buizen
- heel erg druk ik die centrale doos
- vrijwel niet uitbreidbaar (schaklaar erbij op zolder? extra leiding naar de centra kast trekken!)
Ik zou er voor kiezen om wat extra draden in de 220V buizen te trekken, voor
- 12 of 24 volt ongestabiliseerd
- RS-485
en dan de-centraal kleine printjes zetten met
- 78L05
- RS-485 transceiver
- kleine PIC (12F629) of Atmel (AtTiny)
- relais of triac ofzo voor het schakelen
Wrsch. moet je dan die extra leidingen beschouwen als net zo gevaarlijk als de 220 Volt zelf, dus op 1 centraal punt opto-islators naar de centrale PIC (of PC).
Wil je toch 'heel veel IO' kijk dan naar schuifregisters, zie Jal sio library. Met 4 I/O pinnen kan je een flinke keten opbouwen!
Ja inderdaad wel heel veel kabels en heel veel buizen, maar ja, waarom niet, ik kan het allemaal zelf aanleggen en krijg alles tegen inkoop.
Het schakelen het relais was al de bedoeling, ik moet eerlijk zeggen dat ik schuifregisters alleen maar ken van m'n schooltijd.
Die RS-485 wat zijn dat voor dingen......net zoiets als RS232?
Ik zal de gebruisaanwijzing van JAL eerst nog eens goed doorlezen.
P.S. heb je die gebruiksaanwijzing ook in het nederlands toevallig?
sven
pointers don't kill programs, programmers kill programs
Op 23 januari 2003 18:09:05 schreef Jaco van der Linden:
Ja inderdaad wel heel veel kabels en heel veel buizen, maar ja, waarom niet, ik kan het allemaal zelf aanleggen en krijg alles tegen inkoop.
Het schakelen het relais was al de bedoeling, ik moet eerlijk zeggen dat ik schuifregisters alleen maar ken van m'n schooltijd.
Ik zal de gebruisaanwijzing van JAL eerst nog eens goed doorlezen.
Ja, net zoals RS-232 is RS-485 een comm. standaard.
Rs-485 is echter meer geschikt voor langere afstanden / multi-drop (meerdere toestellen) en werkt met twisted pair.
De meest bekende toepassing van RS-485 is waarschijnlijk utp-ethernet (pc-netwerken)
Wouter van Ooijen
Op 23 januari 2003 18:09:05 schreef Jaco van der Linden:
--
RS-485 is een soort 'betere' RS-232, maar dan multi-drop en de transceivers zijn ook nog eens wat goedkoper (bv 75176).
sorry, geen Jal in het NL. Als je je geroepen voelt om een vertaling te maken..
hahaha, nee hoor......ik kan prima uit de voeten met de engelse versie, maar een neefje van me vroeg er naar.....thanx
sven
pointers don't kill programs, programmers kill programs
op de website van maxim vindt je veel application notes...
http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/736
http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/367
http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/1063/ln/en
en veel meer als je effe googled.