PIC18F452: ernaar wijzen = reset/crash

Hoi,

ik ben in't begin van mijn PIC programming leercurve :) Desalniettemin heb ik met mpasm een 18f452 geprogd die 6 ledjes van links naar rechts en vice versa laat lopen. Werkt allemaal prima.

Nou komt de grap: als ik met m'n vinger in de buurt van het gebied rond pin 40-38 kom (en in de buurt is ca 1-2 cm, zonder aan te raken) dan reset'ie zichzelf of doet helemaal niets totdat ik weer m'n vinger uit de buurt haal.

Wellicht is dit een bekend probleem of iets waar je op moet letten en standaard wat aan kan doen? Ik hoor het graag want als ik er alleen al boos naar kijk dan stopt m'n PIC er al bijna mee ;)

Thanks!
-Peter

Heb je PIN 1 van de PIC (de MCLR PIN) wel via een 4k7 ohm weerstand aan de +5v lijn hangen?

Als deze poort zweeft kun je dit soort problemen krijgen.

elmowww

Golden Member

MCLR kan je beter met een grotere weerstand omhoog halen: dan kanje nog ICSP toepassen. Bijvoorbeeld 33k of 10k in serie met een 1n4148 zodat er bij het proggen amper stroom verloren gaat.

Let ook op je kristal: dat moet goed verbinding maken.Ontkoppel ook de voeding van je pic met een 100nf condensatortje zo dicht mogelijk bij de pic.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Op 12 maart 2006 14:12:14 schreef Flying:
Heb je PIN 1 van de PIC (de MCLR PIN) wel via een 4k7 ohm weerstand aan de +5v lijn hangen?

Als deze poort zweeft kun je dit soort problemen krijgen.

Hij hing net met een 33k ohm weerstand vast en deze heb ik vervangen door een 4k7 ohm. Helaas, nogsteeds hetzelfde probleem!

@elmowww:

Ik gebruik een 4k7ohm weerstand op de mclr pin en gaat prima met de Wisp628 [een ICSP programmer].

@trie:

Volg nog even de overige tips van elmowww op, betreffende het ontkoppelen van de voeding. Heb je trouwens ook tantaaltjes/condensatortjes over je kristal staan?

Overigens heb ik de voeding (geprobeerd met een 5V netvoeding en ook met 4x1,25V oplaadbare batterijen) ontkoppeld met een 1uF condensator. Het programmeren doe ik met een Wisp628 icm. XWisp2.

Met of zonder condensator: zelfde probleem. In de buurt komen van waar de processor in de DIP behuizing zit geeft problemen (ca, 0,5-1cm) maar vooral bij pin 40 in de buurt, dat hoekje = crash.

Daarbij een 10Mhz kristal met 2x 22pf naar de - en voor elk ledje een 470 Ohm weerstand.

[Bericht gewijzigd door trie op zondag 12 maart 2006 14:26:47

elmowww

Golden Member

Kijk maar in de specs van de wisp62: mclr pullup moet >33k zijn: anders kan de up convertor de stroom niet aan (merk je bij grotere programmers (programmeerspanning langer nodig).

Controleer even of je batterijen vol zijn, en een 1uf condensator is géén 100nf.

Die 1uF is waarschijnlijk een elco, die zijn minder snel in het opvangen van riple`s dan echte condensatoren. Tantaal is wel goed genoeg.

Hoe zit alles gemonteerd? printplaat/steekbord?

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Op 12 maart 2006 14:32:21 schreef elmowww:
Kijk maar in de specs van de wisp62: mclr pullup moet >33k zijn: anders kan de up convertor de stroom niet aan (merk je bij grotere programmers (programmeerspanning langer nodig).

Hier heb ik nu dus een 33kOhm weerstand aan hangen. Het programmeren zelf gaat prima.

Controleer even of je batterijen vol zijn, en een 1uf condensator is géén 100nf.

Die was ik inderdaad voor de zekerheid nu aan't opladen :) De 1uF is inderdaad een elco, ik ga die eens vervangen door een 100nf en kijken of dat helpt. Helaas heb ik die hier niet liggen dus moet ik even ergens halen :)

Alles hangt nu aan een 5V netvoeding, maar de batterijen geven dus hetzelfde resultaat. Ik gebruik een standaard steekbord, fotootje en filmpje van het effect is te vinden op:

http://nistrim.net/~peter/images/DSCN1779.JPG (1,4Mb)
http://nistrim.net/~peter/images/DSCN1780.MOV (5,9Mb)

In het filmpje raakte ik overigens niets daadwerkelijk aan, alleen in de buurt komen is voldoende.

-Peter

elmowww

Golden Member

Je condensator letterljk over de pic zetten kan helpen.

Ook kn je de interne oscillator proberen.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Mogelijk is er een baantje over in de reset-lijn ?

Op 12 maart 2006 15:02:41 schreef Wim P.:
Mogelijk is er een baantje over in de reset-lijn ?

Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt, maar de reset-pin is de MCLR (pin 1) pin toch? Deze zit dus via 33kOhm vast aan de +5V. Gemeten en dit klopt.

Als ik mezelf trouwens "aard" aan de - lijn en dan hetzelfde doe als ik hierboven beschreef gaat het goed! Ben ik gewoon te geladen dan? :)

Op 12 maart 2006 15:08:30 schreef trie:
Ben ik gewoon te geladen dan? :)

Waarschijnlijk wel ja.

Ik heb dit vroeger ook gehad: Als ik in de buurt kwam gingen de ledjes die aan het schuifregister hingen aan, als ik m'n vinger niet in de buurt had bleven ze uit.
Ze gingen eigenlijk alleen aan als ik met m'n vinger in de buurt kwam, het heeft nooit 'echt' gewerkt.

Op m'n huidige breadboard ook geprobeerd: Geen probleem. (4Mhz kristal, 15pF, PLL)

Woei! *heeft etsbak*
free_electron

Silicon Member

vragen aan vrouw / vriending / moeder dat ze je kleren na de was spoelt met silan ( wasverzachter ) dat heft statische ladingen op ( gene zever ! heeft te maken met de manier waarop wasverzachter ingrijpt op de vezel. het doet iets met ionen )

bon , dit gezegd zijnde :

reset pin nooit laten 'flapperen' , 100nf over je voeding dichtbij de cpu , kristal : 2 capjes naar grond niet vergeten

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 12 maart 2006 17:25:27 schreef free_electron:
vragen aan vrouw / vriending / moeder dat ze je kleren na de was spoelt met silan ( wasverzachter ) dat heft statische ladingen op ( gene zever ! heeft te maken met de manier waarop wasverzachter ingrijpt op de vezel. het doet iets met ionen )

bon , dit gezegd zijnde :

reset pin nooit laten 'flapperen' , 100nf over je voeding dichtbij de cpu , kristal : 2 capjes naar grond niet vergeten

:D Ik doe zelf mijn was, MET wasverzachter :) Het enige wat ik nog niet in mijn schakeling heb is een ontkoppelcondensator van 100nf. Deze ga ik binnenkort eens plaatsen en duimen dat het probleem opgelost is :)

Als het printspoortje naar de reset-lijn onderbroken is, dan kun je alsnog zulke problemen krijgen ook als er een weerstand naar de Ub staat.

Ik heb niks gezegt.
Ik hoef er niet eens naar de wijzen, het geheel wordt helemaal gek van de storing (4*7 segment display knippert onregelmatig / soms een tijd niet).

Ik ga straks is een vel aluminium folie halen en dit aan de gnd hangen(en over de pic hangen).

Flauw, eerst werkte dit wel...

[edit]Het werkt al beter!
[edit2]Nu breekt m'n klomp...
Als ik er naar kijk stopt 'ie met knipperen, schuif ik mijn hoofd 10 cm verderop gaat 'ie weer knipperen...
[edit3]Het aanzetten van de Pullups op poort B helpt, maar het werkt nog steeds niet:(.

[Bericht gewijzigd door jossie op zondag 12 maart 2006 20:24:52

Woei! *heeft etsbak*

.

[Bericht gewijzigd door NV Lambik op dinsdag 28 november 2006 19:32:23

Op 12 maart 2006 20:10:50 schreef jossie:
Ik heb niks gezegt.
Ik hoef er niet eens naar de wijzen, het geheel wordt helemaal gek van de storing (4*7 segment display knippert onregelmatig / soms een tijd niet).

Ik ga straks is een vel aluminium folie halen en dit aan de gnd hangen(en over de pic hangen).

Flauw, eerst werkte dit wel...

Ik heb ondertussen gemerkt dat het met een volledig opgeladen 4x1,25V batterijensetje niet meer speelt. Daarom vermoed ik ook dat het ligt aan een instabiele voeding. Wellicht toch eventjes een 7805 ertussen en zeker een 100pF condensator...

Heb je wel 100nF bij die 7805 staan?

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Op 12 maart 2006 20:25:30 schreef trie:
[...]
...Wellicht toch eventjes een 7805 ertussen en zeker een 100nF condensator...

Heb je wel 100nF bij die 7805 staan?

Er zijn er iets van 4 in m'n breadboard geprikt.
Volgens mij zit er echt opeens iets van storing in de lucht...

[Bericht gewijzigd door jossie op zondag 12 maart 2006 20:29:07

Woei! *heeft etsbak*

Was eigenlijk voor trie bedoeld maar ach.
Wat is de ingangs spanning van die 7805? en alle verbindingen wel goed op je BB?

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Op 12 maart 2006 20:29:18 schreef diode:
Wat is de ingangs spanning van die 7805?

15V
En ja, dat ding hangt aan een heatsink.

en alle verbindingen wel goed op je BB?

Ja, want eerst werkte het wel.
Ik ga gewoon ff een groter stuk alu folie pakken en m'n hele breadboard in-alu-folie'en.

[Bericht gewijzigd door jossie op zondag 12 maart 2006 20:31:42

Woei! *heeft etsbak*

Op 12 maart 2006 20:29:18 schreef diode:
Was eigenlijk voor trie bedoeld maar ach.
Wat is de ingangs spanning van die 7805? en alle verbindingen wel goed op je BB?

Er zit bij mij op dit moment geen 7805 tussen en ook geen 100nF condensatortjes aangezien ik die nog niet heb. De batterijspanning is zo'n 5,08 V en dat werkt prima. Hier geen storing mee als ik te dicht bij kom!

Met mijn trafo 230V -> 5V 2.0A dus wel, maar daar had ik dus ook geen 7805 of 100nF condensatoren bij hangen. Dat zal het eea. wel kunnen verklaren hoop ik :) Maar dat zullen we dus zien zodra ik die ertussen heb hangen!