Spanning/stroom omzetter

HEEFT IEMAND EEN DUIDELIJKE BESPREKING V/E SPANNING/STROOM OMZETTER VIND NIETS OP HET INTERNET THANX

misschien moest je wat minder schreeuwen, en eens goed nadenken over de wet van ohm

Jeroen

Moderator

Let de volgende keer op de hoofdletters aub. Ik heb het onderwerp aangepast, je bericht mag je zelf doen.

heb een schema gekregen met een versterker waarbij de spanning via R1 naar de + ingang gaat de - ingang aan de massa .
Rl de belasting aan de uitgang met een R3 in serie en nog een R2 van de + ingang over Rl naar het punt tussen Rl en R3
daar moet ik de werking uithalen?

free_electron

Silicon Member

Op 15 maart 2006 20:22:54 schreef stijnh:
heb een schema gekregen met een versterker waarbij de spanning via R1 naar de + ingang gaat de - ingang aan de massa .
Rl de belasting aan de uitgang met een R3 in serie en nog een R2 van de + ingang over Rl naar het punt tussen Rl en R3
daar moet ik de werking uithalen?

das een spanningsetuurde stroombron wat je daar hebt.

als je weet hoe een opamp werkt kan je dat uitvlooien

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

dat weet ik dus niet das net het probleem
men laat ons zulke werkjes maken maar de opamp hebben we nog niet gezien

free_electron

Silicon Member

Op 15 maart 2006 20:48:51 schreef stijnh:
dat weet ik dus niet das net het probleem
men laat ons zulke werkjes maken maar de opamp hebben we nog niet gezien

dan klopt er iets niet.

je kan zoets ook met een transistorpaar maken maar dat wordt nog moeilijker om te bespreken.

geef eens een voorbeeld van de omzetters ide je tot nu toe gezien hebt.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

nog geen we moeten de werking opzoeken en bespreken maar zal eerst moeten opzoeken wat een opamp doet

Waarom een opamp?
Een doodgewone weerstand is een perfecte spanning naar stroom omzetter.

Stel je hebt een spanning (een voeding) van nul tot 10 Volt.
Stel je sluit daarop een weestand van 10 ohm op aan aan met in serie een amperemeter.
Je start vanaf nul volt, draait de spanning op in stapjes van 1 volt, en je noteert de stroom. Wat krijg je dan?
(een stroom van nul tot 1 ampere in stapjes van 0.1A).

Het hangt er natuurlijk van af wat voor spanning in wat voor stroom moet omgezet worden. In wezen is een voeding een soort super-opamp.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.