RES
RES
Is het mogelijk zelf tandwielen te maken met een CNC machine, of draaibank of...?
Of weet iemand een adresje waar ik voordelig tandwielen kan kopen of kan laten maken?
Bedankt.
Tandwielen zijn altijd lastig. Laten maken kost altijd veel geld. Je kunt beter kijken of je niet met tandriemschijfjes en tandriempjes aan de slag kunt.
Word het een grote robot? Die standaard platicen tandwielen zijn niet zo heel duur, wij hebben er op school veel dus ze zullen niet duur zijn
Als je zelf een tandwiel gaat maken kun je al snel veel energie verliezen als ze niet helemaal goed draaien.
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Tandwielen gieten van kunststof, een optie?
Als je een basismodel hebt, of leent van iemand. Ku je goed een model namaken.
Voor kleine toepassingen modelbouw o.a. firma met C... anders voor zwaarder werk toelevering industrie tandriemen of kettingen.
voor wat groter werk, (rolstoelmotoren ofso) zou je misschen fietstandielen ed kunnen gebruiken...als je die dan aan je motor last, of er een mooi adaptertje voor bouwd.
Joeri de Man
LED there be light
Hmm ik heb al vloeibaar rubber. Ik kan een mal maken dan moet ik alleen nog iets hebben om een mal van te trekken.
En dan nog materiaal voor de tandwielen.
Nee op die manier tandwielen maken zie je mij voorlopig niet doen.
Hoi,
Tandwielen moet je laten frezen of standaard tandwielen
gaan kopen.
Als een tandwiel niet goed rond is heb je veel verlies,ook de vertanding moet goed op elkaar zijn afgestemd.
Vr
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
RS-components heeft eea tegen betaalbare prijzen, weet niet of je perse onder bedrijf moet bestellen...
Belleblaas
BelleBlazer4Life
Tandwielen zou je zelf kunnen frezen m.b.v. een draaibank.
Dit is inderdaad een tijdrovend en lastige klus (zeker als ze klein zijn)en er is toch een beetje vakmanschap voor nodig (wat ik dus ook niet heb).
Bestel ze inderdaad gewoon bij RS of volgens mij zelfs bij Conrad (wat voor sommigen gelijk staat aan vloeken).
Bedenk wel dat grote overbrengingen en kleine backlash speciale constructies vereisen (ik weet niet hoe groot je machine gaat worden en wat de gewenste nauwkeurigheid moet zijn).
Planetaire overbrengingen (kleine behuizing, grote overbrenging) worden veel toegepast.
Voor het nauwkeurige werk ook in de vorm van een harmonic-drive en/of RV-gears.
pcnerd
Take a parachute, and jump!
Op 17 maart 2006 17:19:53 schreef RES:
Nee, toch niet, alleen rechte kunststoffen tandwielen
hebben ook snaren en pullys
maareh, ze willen nog wel is meer hebben dan op site e.d. stuur ze ff een mailtje, geloof dat ze zelfs nog wel is voor klanten dingen maken, is all1 duur hé 
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
zeg, of deze hier: Robotwinkel hebben zeker wel wat om je verder te helpen. Winkel in Nederland en België. Doorsnuffel hun site maar eens.
Ik denk dat zelf fabriceren of laten maken niet loont.
Voor zwaardere toepassingen heb ik ook nog wel wat: Gallon mechanical transmissions
maar dan ist wel in metaal.
- - big bang - -
RES
RES
Voor zwaardere toepassingen heb ik ook nog wel wat: Gallon mechanical transmissions
maar dan ist wel in metaal.- - big bang - -
Dit bedrijf is het zo te zien. 
http://download.gallon.be/default.aspx?cid=03_001&sid=10303_001
Zulke gedraaide conische tandwielen zoch ik ook bijv.
Geluidsarm, minste wrijving, enz.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 19 maart 2006 19:18:28 schreef big bang:
maar dan ist wel in metaal.- - big bang - -
Sorry ze Res, maar ze hebben ook tandwieltjes in kunststof zie ik nu. Gallon zit in Roeselare, Belgie, niet zo ver van de kust.
- - big bang - -
RES
RES
Heb een bedrijf gevonden in Nederland.
http://home01.wxs.nl/~kobo.nl/gear_ne.html

Denk dat zelf tandwielen maken zo duur gaat kosten dat je ze net zo goed kan kopen.
[Bericht gewijzigd door RES op ]
alutech
trouble shooting? machine gun magic!
Ik werk zelf in een onderneming waar tandwielen gemaakt worden. Geef wat informatie over het toerental, de belasting de inbouwmaten en het liefst nog een tekening, mischien kan ik je helpen.
Wel is het belangrijk om te weten dat "standaard" tandwielen relatief goedkoop te maken zijn of in de handel te koop zijn. De gespiraliseerde conische tandwielen die je laat zien zijn het neusje van de zalm en bijzonder moeilijk en duur om te maken.
Overigens wil ik geen verwachtingen wekken en niets verkopen, alleen maar helpen.