MOSFET

Ik heb morgen een examen fysica over de MOSFET en schakelingen zoal AND, OR, XOR, NAND, NOT van die poorten versta ik toch al een groot stuk maar de uitleg van de MOSFET is onbegrijpelijk of voor mij toch. Is hier iemand die misschien goede sites kent met eenvoudige uitleg. Of die zelf hier een zeer eenvoudige uitleg kan geven van de MOSFET.

gtz stijnbe

als ik jou was zou ik dat hele MOSFET-deel gewoon vergeten en me op de rest concentreren, als je er nu nog aan moet gaan beginnen haal je morgen de hele boel door elkaar. Dan maar op de rest van de stof concentreren en zorgen dat DAT 100% is, misschien red je het dan.

Is hier niemand die eens kan uitleggen wat een mosfet juist doet in gewone "kindertaal".

gtz stijnbe

klein is fijn

Moderator

Move -> schoolvragen.

Mosfets worden gebruikt om te schakelen, dus vol open of vol dicht. Half open of half dicht zijn ze zeer slecht in.

Hoe ze dat doen is prima te vinden op internet, er is zelfs een mooi Wikipedia artikel over.

Henry S.

Moderator

Op 27 maart 2006 18:35:23 schreef stijnbe:
Is hier niemand die eens kan uitleggen wat een mosfet juist doet in gewone "kindertaal".

gtz stijnbe

Kindertaal? Wat voor school zit jij?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

haha, wil ik maar bedoelen dat het simpel moet zijn want hoe die kerel dat nu uitlegt bij ons. Ik zit in 6de informaticabeheer en bij schriftelijke beurt was niemand erdoor. Wil dus wel iets zeggen é.

gtz stijnbe

Hugo Welther

Moderator

Op 27 maart 2006 18:59:14 schreef stijnbe:
haha, wil ik maar bedoelen dat het simpel moet zijn want hoe die kerel dat nu uitlegt bij ons. Ik zit in 6de informaticabeheer en bij schriftelijke beurt was niemand erdoor. Wil dus wel iets zeggen é.

gtz stijnbe

Zegt ook iets over de groep. >:)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

feit is wel dat het niemand nog interesseert tegenwoordig..... tmoe allemaal maar programmeerbaar zijn. de hardware kant interesseert nog weinig jeugd.....zucht. dit is elementaire basiskennis.
heel smpel gezegt een mosfet is open of dicht zoals een schakelaar. en deze stuur je door op de gate een spanning te zetten. en de rest lees wat op internet artikels genoeg....

My Tube is bigger then yours

een mosfet is eigenlijk gewoon een schakelaar die je omschakelt door een spanning van zo'n 5V of meer op de gate te zetten (dus 5V t.o.v. source). Als je dat doet, dan schakelt de FET open, en dan kan er een flinke stroom van source naar drain lopen. Over het algemeen mag je het beschouwen als een schakelaar met een kleine weerstand in serie. (iets van 0.1Ohm ofzo)
Is dit kindertaal genoeg?

Free the whales!

5v is wel vrij nipt hé....

My Tube is bigger then yours

Dat ligt nogal aan de FET, maar omdat ie wil sturen met logische gates is 5V wel handig, of je moet Cmos gebruiken...

Nouja, bij veel MOSFETS is 10 of 15V beter...

Free the whales!

nog even een vergelijking
neem het symbool van een mosfet

vergelijk dit met een drukknop
alleen druk je op de gate dmv een spanning.
hoe meer spanning hoe beter je de schakelaar dichtdrukt en hoe kleiner de inwendige weerstand van de schakelaar ;)
nu in het begin druk je zacht en zal er een weerstand zijn tot ongeveer vanaf 5v dan is het maximum "drukkracht" berijkt en zal de inwendige weerstand niet meer afnemen ongeacht hoeveel spanning je er op zet (constant current region genoemt ;) )

My Tube is bigger then yours
free_electron

Silicon Member

Op 27 maart 2006 19:46:13 schreef zweetvoetje:
Dat ligt nogal aan de FET, maar omdat ie wil sturen met logische gates is 5V wel handig, of je moet Cmos gebruiken...

Nouja, bij veel MOSFETS is 10 of 15V beter...

de meeste moderne mossen vliegen al open bij 2 a 3 volt
der zijn er zelfs vanaf 1.1 volt
en op chipniveau vanaf 0.4 volt ( vcore van een cpu bijvoorbeel dis soms 1.2 volt ... die mossen daar vliegne open op 0.4 tot 0.5 volt

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

voor een verstaanbare uitleg zie eens op:
http://nl.wikipedia.org/wiki/MOSFET

Hier staat het iets meer uitgediept.

En weer ... iets bijgeleerd