pulsiekracht van een ventilator in newton...

Hoi,

Ik heb hier een vraag van een klant die graag zou weten hoeveel newton een ventilator met volgende specs aan de uitblaaszijde zou zijn :

1400 tr
665 Watt
2.97 A
5500 M³/h ( aan 0 Pa )
26 Kg

aan 1000 M³/h geeft die 250 Pa
aan 3000 M³/h geeft die 270 Pa
aan 5000 M³/h geeft die 70 PA

als ik het juist heb zou die 150 Kg op wieltjes moeten duwen.
Bon, dit is de eerste keer dat ik deze vraag krijg en ik zou niet weten hoe ik hieraan moet beginnen. HELP

Deze site al geprobeert maar daar kom ik ook niet uit :
http://www.chemie.fu-berlin.de/chemistry/general/units_en.html

Misschien is deze ventilator niet geschikt, maar ik werk in een ventilatie bedrijf waar ik ongeveer over gelijk welke fan kan beschikken.

Wie kent hier iets van ?

Gewoonte is de intelligentie van de menigte
GJ_

Moderator

Op 11 april 2006 15:33:53 schreef BruzaQ-Inc:...maar ik werk in een ventilatie bedrijf waar ik ongeveer over gelijk welke fan kan beschikken.

Da's geweldig. Gewoon proberen dus.

1 m3 lucht weegt 1,36 kilo.
Dat ding verplaatst dus 1,36*5500/3600=2kg/seconde
Actie is reactie etc.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Op 11 april 2006 19:03:42 schreef fry:
1 m3 lucht weegt 1,36 kilo.
Dat ding verplaatst dus 1,36*5500/3600=2kg/seconde
Actie is reactie etc.

Is die stuuwkracht ook in newton te zetten ?

Gewoonte is de intelligentie van de menigte

Dit is ook nieuw voor mij hoor. Maar ik denk dat je de oppervlakte van de ventilator moet weten, hoe groot het gat is waar al die lucht doorhen moet dus. Dan kun je uitrekenen hoe veel die lucht versneld wordt.
Er gaat 1,5m3/s door die ventilator, delen door m2 geeft de snelheid in m/s
F=is dan kg/s*m/s denk ik.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

diameter is 400 mm, dus :

1.5M³/sec : 3,14 x ( 0.4 )²
---------------
4

= 1.5 M³/sec : 0.12 M²

= 12.5 M/sec

Dan... F= 2 KG/sec * 12.5 M/sec = 25 ...??? wat ?

Gewoonte is de intelligentie van de menigte

Dat kan je met jou gegevens niet bepalen, ik mis namelijk de maat van het oppervlak waar je tegenaan blaast. Hoe groter dit vlak is hoe groter de kracht zal zijn (vergelijk het met een pneumatische cylinder, hoe groter het oppervlak hoe sterker de cylinder).

"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"
GJ_

Moderator

Op 12 april 2006 12:31:43 schreef No_Brain:
Dat kan je met jou gegevens niet bepalen, ik mis namelijk de maat van het oppervlak waar je tegenaan blaast.

Dat heeft niks met de stuwdruk te maken. De stuwdruk is de kracht waarmee de ventilator naar voren wordt geduwd. Een eventueel "grondeffect" maakt het alleen maar moeilijker.

Op 12 april 2006 00:15:53 schreef BruzaQ-Inc:
Is die stuuwkracht ook in newton te zetten ?

Kracht is altijd in Newton

Verder weet ik het ook niet precies hoor maar probeer het eens zo:
F = m . a

m is al bekend
a is te bepalen als je weet hoeveel liter lucht er per seconde met welke snelheid door dat gat van rond 400 moet vanuit V = 0m/s

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 12 april 2006 12:45:31

Op 12 april 2006 12:42:20 schreef GJ_:
[...]
Dat heeft niks met de stuwdruk te maken. De stuwdruk is de kracht waarmee de ventilator naar voren wordt geduwd. Een eventueel "grondeffect" maakt het alleen maar moeilijker.[...]
Kracht is altijd in Newton

Verder weet ik het ook niet precies hoor maar probeer het eens zo:
F = m . a

m is al bekend
a is te bepalen als je weet hoeveel liter lucht er per seconde met welke snelheid door dat gat van rond 400 moet vanuit V = 0m/s

En als je de eenheid van druk gebruikt? N/m^2 en dan vermenigvuldigen met de oppervlakte?

Op 12 april 2006 12:22:18 schreef BruzaQ-Inc:
diameter is 400 mm, dus :

1.5M³/sec : 3,14 x ( 0.4 )²
---------------
4

= 1.5 M³/sec : 0.12 M²

= 12.5 M/sec

Dan... F= 2 KG/sec * 12.5 M/sec = 25 ...??? wat ?

F is kracht in Newton.
In een wereld zonder wrijving krijg je dan zoiets:
F=ma, karretje is 150 kilo.
25=150*a dus a= 0,166 m/s^2. Iedere seconde gaat hij 0,16m/s of wel 0,6 km/h harder rijden. Naar mate het karretje sneller gaat rijden zal het voor de ventilator steeds moeilijker zijn om de zelfde hoeveelheid lucht evenveel te versnellen. F zal dus afnemen. Maar ik ben bang dat je je daar geen zorgen over hoeft temaken. ik betwijfel of je een kar van 150 kilo uberhaupt in beweging krijgt met slechts 25 N

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

BruzaQ-Inc,

De oppervlakte van een rond figuur bereken je met pi maal r kwadraat.
De radius is in jouw geval 0,2 in plaats van 0,4.
Je hebt nu de omtrek berekent.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Op 12 april 2006 17:17:47 schreef diode:
BruzaQ-Inc,

De oppervlakte van een rond figuur bereken je met pi maal r kwadraat.
De radius is in jouw geval 0,2 in plaats van 0,4.
Je hebt nu de omtrek berekent.

Hij rekent met (pi d^2)/4, dat is ook goed.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Ah dat had ik over het hoofd gezien.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Anoniem

Zonder rekening te houden met wrijving van de kar, kan elke kracht die niet nul is, die kar in beweging brengen.

GJ_

Moderator

De stuwdruk van zo'n ventilator is wel iets groter dan 25N. De berekening lijkt me ook niet echt te kloppen. Ik ben bang dat we met z'n allen toch iets te kort door de bocht gaan.

Nogmaals: als je ze toch tot je beschikking hebt: aansluiten en meten.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 12 april 2006 20:13:49

spijtig genoeg heb ik de tijd niet om elke ventilator te testen tot ik de juiste heb.

En goed test zou aan de uitblaaszijde op een zekere afstand
de meting met een weegschaal te doen, en dan zien hoeveel KG duwkracht je krijgt.

Ik zal mijn probleem eens voorleggen aan een ingenieur in de luchtvaart voorleggen. die kameraad berekend die straalmotoren.

Zou dat dan kloppen van die 25 N ? en hoeveel krijg je daarmee vooruit, zonder wrijving mee te tellen ?

Gewoonte is de intelligentie van de menigte

In principe elke massa, de versnelling is alleen wat traag.. Maar 25 Newton is dezelfde kracht die je nodig hebt om 2.5 kg op te tillen, niet veel dus.

carpe cerevisi

Op 13 april 2006 09:13:22 schreef LaStei:
In principe elke massa, de versnelling is alleen wat traag.. Maar 25 Newton is dezelfde kracht die je nodig hebt om 2.5 kg op te tillen, niet veel dus.

Maar natuurlijk kost een auto duwen evenveel moeite als een auto optillen he!

Anoniem

Op 13 april 2006 09:38:17 schreef Termelator:
[...]

Maar natuurlijk kost een auto duwen evenveel moeite als een auto optillen he!

Een auto duwen zonder wrijving zou bijna geen moeite kosten, een auto optillen zonder wrijving, kost wel moeite.

De berekeneing van de 25N klopt. Maar die klopt alleen in de open lucht. ga je tegen een muurtje aan staan, dan kan de ventilator druk opbouwen, en dan heb je veel meer stuwkracht.
Waarschijnlijk heb je in de praktijk ook wel ietsje meer stuwkracht doordat je een klein beetje druk op kan bouwen, maar of dit echt veel is weet ik niet.

Ook kan je water vernevelen voor de ventilator, door het extra gewicht in de lucht van het water, zal je dan ook meer kracht hebben. Jammer genoeg zal je er erg veel water voor nodig hebben...

Eigenlijk is dit gewoon de verkeerde ventillator. Je moet er eentje hebben die veel meer snelheid geeft.

Free the whales!
DE OLDE

Overleden

Volgens mij worden er twee dingen door elkaar gehaald, het actie wekt reactie van Newton , zeg maar het straalmotor effect en de druk die je opbouwt bij blazen tegen een muur. Zonder obstakel is de kracht de verplaatste lucht met de snelheid, het wordt natuurlijk anders als je een luchtdruk opbouwt tegen een muur, dan zal de kracht de oppervlakte van de ventilator zijn met alles wat er aan zit keer de opgebouwde luchtdruk, zeg maar het Hoovercraft effect

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Ik weet niet of jullie er met zijn alle al lang uit zijn. Maar ik zag op de eerste pagina wat fouten staan.

Er wordt gezegd dat F=m.a dit deze formule klopt.
Maar a staat hier niet voor de oppervlakte maar voor de versnelling meestal gelijk gesteld aan 9,81m/s2

Verder op wordt de omtrek berekend van een cirkel en niet de oppervlakte.

Oppervlakte cirkel is 1/4 phi d2 en niet phi d2

Voor de rest weet ik niet zo heel veel van stuwkracht af maar zag deze foutjes staan. En wil jullie even de goede kant op richten.

Op 15 juni 2006 11:26:47 schreef Gerrie:
Ik weet niet of jullie er met zijn alle al lang uit zijn. Maar ik zag op de eerste pagina wat fouten staan.

Er wordt gezegd dat F=m.a dit deze formule klopt.
Maar a staat hier niet voor de oppervlakte maar voor de versnelling meestal gelijk gesteld aan 9,81m/s2

Verder op wordt de omtrek berekend van een cirkel en niet de oppervlakte.

Oppervlakte cirkel is 1/4 phi d2 en niet phi d2

Voor de rest weet ik niet zo heel veel van stuwkracht af maar zag deze foutjes staan. En wil jullie even de goede kant op richten.

A is de versnelling, Die 9,81 is de VALVERSNELLING, dwz als je iets laat vallen. a is de algemene naam voor versnelling

Enneeee:
Omtrek Circel = 2 * Pi * r
Oppervlakte Circel= Pi * R^2

Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.

Het topic is al maanden aut, dus ik zou er nie meer op reageren, maar dergelijke fouten moeten toch recthgezet worden.
Zoals meneer Tasjes al opmerkte g=9.81; a is algemener, en is alleen d2x/dt2.(met x de plaatsvector, t de tijd) dit kan iedere waarde zijn die je wil. Voor een trillende pianosnaar wordt het bijv. al snel enkele duizenden m/s2

verder is de oppervlakte van een cirkel pi r2
met r de straal
of 0.25 pi d2
met d de diameter.

Free the whales!

Op 15 juni 2006 12:05:47 schreef T.Assies:
[...]

Enneeee:
Omtrek Circel = 2 * Pi * r
Oppervlakte Circel= Pi * R^2

er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
1/4 phi d2 is wel degelijk goed.

en het ging niet zo zeer om A gelijk te stellen aan de val versnelling. Het punt was meer bedoelt om duidelijk te maken dat je een heel andere kracht krijgt wanneer je
F=m.a uitrekend met de oppervlakte dan wanneer je dat doet met de versnelling welke je hiervoor nodig hebt.