op het draaiende gedeelte stroom krijgen, maar hoe?

hallo allemaal,

ik heb steeds weer geprobeerd een draaitrafo voor de propellor clock te maken die aan mijn wensen voldoet. Namelijk 700mA. Ik heb er alleen nog geen een kunnen maken.

Ik heb er geen zin meer in.

Ik zoek een andere oplossing om stroom te krijgen op een draaiend gedeelte. Ik weet alleen niet hoe ik dat moet oplossen. Ik weet wel dat ik dat mechanisch wil gaan doen. Maar hoe maak ik dat geruisloos? Bestaat er een huishoudelijk apparaat waar een motor in zit die op "het draaiende gedeelte" stroom heeft? Of hoe maak ik dat zelf?

mvg Jan Bot

Je zou 't met sleepcontactjes kunnen doen...

Op 15 april 2006 16:32:45 schreef Boet:
Je zou 't met sleepcontactjes kunnen doen...

dat idee zou idd zowiezo moeten komen. Maar hoe maak ik dat geruisloos?

één sleepcontactje is wel te doen door gewoon op een ijzeren as te plaatsen. Maar hoe doe ik dan twee?

ikzelf expirimenteer(de) met een colablikje*, daarvan ringen knippen, en dan rond de as doen. ikzelf gebruik een mishandeld pcfannetje, dus bij mij past dat. gezien het feit dat jij een gewone motor gebruikt: daar zitten al sleepcontacten in. je moet dan de (ball)bearing aan de bovenkant losmaken, en aan de onderkant vastmaken om de as recht te houden. het liefste natuurlijk zo laag mogelijk terugzetten, voor zoveel mogelijk stabiliteit. door het ontstane gat kun je dan draadje naar de rotor van je motor laten lopen, daar waar de spoelen vastgesoldeerd zitten.

dan zou je stroom oeten hebben.

hoezo eigenlijk 3 draden? een + een - en een 0 oid?

*= blikje eerst in de fik steken/ roosteren boven vuurtje om plastic coating eraf te krijgen, dit gaat het beste als onder en bovenkant van blikje verwijderd zijn. sleepringen dan van (van as ontdaan) blik maken, borstels moet je zelf ff uitzoeken. (stukjes van) pannensponzen (metalen) blijven bij mij steeds hangen aan de randen van het blik. mischien gewoon gestript draad/snoer?

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]

Je knipt uit blij o.i.d. 2 ringen, een grote en een kleine, en hierop doe je 2 sleepborsteltjes o.i.d.

Op 15 april 2006 16:46:07 schreef Boet:
Je knipt uit blij o.i.d. 2 ringen, een grote en een kleine, en hierop doe je 2 sleepborsteltjes o.i.d.

gnagnagna, ik was eerder >:) :D :+

(afgezien van het eigenlijke idee van sleepcontacten.)

waar koop jij blij (heid)?

Op 15 april 2006 16:44:02 schreef Lucky luke:
ikzelf expirimenteer(de) met een colablikje*, daarvan ringen knippen, en dan rond de as doen. ikzelf gebruik een mishandeld pcfannetje, dus bij mij past dat. gezien het feit dat jij een gewone motor gebruikt: daar zitten al sleepcontacten in. je moet dan de (ball)bearing aan de bovenkant losmaken, en aan de onderkant vastmaken om de as recht te houden. het liefste natuurlijk zo laag mogelijk terugzetten, voor zoveel mogelijk stabiliteit. door het ontstane gat kun je dan draadje naar de rotor van je motor laten lopen, daar waar de spoelen vastgesoldeerd zitten.

dan zou je stroom oeten hebben.

hoezo eigenlijk 3 draden? een + een - en een 0 oid?

*= blikje eerst in de fik steken/ roosteren boven vuurtje om plastic coating eraf te krijgen, dit gaat het beste als onder en bovenkant van blikje verwijderd zijn. sleepringen dan van (van as ontdaan) blik maken, borstels moet je zelf ff uitzoeken. (stukjes van) pannensponzen (metalen) blijven bij mij steeds hangen aan de randen van het blik. mischien gewoon gestript draad/snoer?

ik snap je beschijving niet echt. Ik gebruik trouwens ook een ventilator. Hoe bedoiel je precies dat er ook al sleepringen in een gewone motor zit?

Een ventilator is toch een gewone motor?

* VWG3JB hoopt dat het zo is dat er sleepcontacten in een ventilator zit.

Kun je blijheid kopen dan??:+

En als sleepborsteltje kun je een dun stripje blik nemen, of een staalborsteltje.

Op 15 april 2006 16:51:15 schreef Jan Bot:
* Jan Bot hoopt dat het zo is dat er sleepcontacten in een ventilator zit.

Nooit gehoord van "deze motor heeft versleten koolborstels"?
Dit zijn namelijk ook sleepcontactjes!
Daarom zie je het soms vonken in een motortje... Slecht contact van de koolborsteltjes (meestal als de motor al wat ouder is)

[Bericht gewijzigd door Boet op ]

Op 15 april 2006 16:36:51 schreef Jan Bot:
[...]

dat idee zou idd zowiezo moeten komen. Maar hoe maak ik dat geruisloos?

één sleepcontactje is wel te doen door gewoon op een ijzeren as te plaatsen. Maar hoe doe ik dan twee?

De as zelf (zoals je zegt) geeft via de lager contact. Dan kan je sleepringen maken, naar keuze axiaal of radiaal.
Axiaal is volgens de richting van de as, dus een ring (iets als een sluitring ofzo) gebruiken, waarop je een borstel laat vegen (koolstofstaafje ofzo), dat kan je redelijk plat maken, maar meerdere sleepringen moeten concentrisch zijn, dus heb je een grote omtrek nodig.
Radiaal, dan leg je op je as een laagje isolatie, en dan een geleidend stukje buis ofzo, waar je dan weer een borstel op laat vegen. Deze neemt minder omtrek in beslag, je kan meerdere ringen gewoon op de as naast elkaar leggen.

En simpele ventilatoren hebben meestal geen borstels, ze gebruiken de borstelloze electronicamotor. Boormachines en dergerlijke (op netspanning, niet te groot vermogen) gebruikt meestal koolborstels.

[Bericht gewijzigd door Videomodulator op ]

Op 15 april 2006 16:53:52 schreef Videomodulator:
Radiaal, dan leg je op je as een laagje isolatie, en dan een geleidend stukje buis ofzo, waar je dan weer een borstel op laat vegen. Deze neemt minder omtrek in beslag, je kan meerdere ringen gewoon op de as naast elkaar leggen.

Mijn idee:+

Waarom niet gewoon een holle buis met kogellagers? Die kogellagers maken volgens mij prima contact, en anders zet je aan de andere kant een dikke elco om de dipjes op te vangen...

Op 15 april 2006 16:53:52 schreef Videomodulator:
[...]
De as zelf (zoals je zegt) geeft via de lager contact. Dan kan je sleepringen maken, naar keuze axiaal of radiaal.
Axiaal is volgens de richting van de as, dus een ring (iets als een sluitring ofzo) gebruiken, waarop je een borstel laat vegen (koolstofstaafje ofzo), dat kan je redelijk plat maken, maar meerdere sleepringen moeten concentrisch zijn, dus heb je een grote omtrek nodig.

oke bedankt voor jullie uitleg.

Sorry het zal wel aan mij liggen maar ik snap eigenlijk weinig van jullie uitleg.

Het zou dus moeten lukken stroom te krijgen uit de bestaande koolborstels in de ventilator?

Als dat zo is dan ga ik die ventilator even ontleden.

Holle buis met kogellagers?
Leg eens uit hoe je dat bedoelt??

En bijv. een 1000µF elco erachter is wel een goed idee:)

Op 15 april 2006 16:58:54 schreef Boet:
Holle buis met kogellagers?
Leg eens uit hoe je dat bedoelt??

En bijv. een 1000µF elco erachter is wel een goed idee:)

die vat ik toevallig wel.

kijk hier eens:

http://images.google.nl/images?hl=nl&q=kogellagers&btnG=Google…

en dan een holle buis eromheen en dan stroom van het middelpunt af plukken.

Ik geloof dat ik 't iets anders bedoel... Ik bedoel je een holle buis (isolerend of met isolatie er om heen), door die buis kan je dan je draden trekken die naar de kogellagers gaan. Aan de andere kant van die kogellagers zitten dan ook weer draden. Er moet natuurlijk nog wel wat constructie om heen...

Dus die buitenste en de binneste ring van de kogellager dienen dan als 'brug' voor de spanning?
Nu vat ik 'm:D

Op 15 april 2006 16:58:30 schreef Jan Bot:
...Het zou dus moeten lukken stroom te krijgen uit de bestaande koolborstels in de ventilator?

Als dat zo is dan ga ik die ventilator even ontleden.

[edit]
iets te snel gepost.
Moet natuurlijk wel wat commentaar bij
[/edit]

De koolborstels in een motor (meestal 2) hebben als doel de spanning door te geven aan de spoelen van de rotor (het draaiende deel) De spoelen van de rotor zorgen ervoor dat de rotor magnetisch wordt en een antrekkende cq afstotende kracht uitoefenen op de -door spoelen gemagnetiseerde- delen van de stator (het vaste deel van de motor)
Omdat na een klein deel van de omwendeling de electromagneten hun tegenpool hebben gevonden (de Zuidpool van de stator tegenover de noordpool van de rotor) zou de motor stil komen te staan.
De Koolborstels echter, liggen niet tegen 1 groot vlak dat rondom de rotor ligt, maar tegen allemaal segmentjes die om de rotor liggen. Steeds Positief-negatief-positief-etc etc. Doordat die segmentjes meedraaien zullen de spoelen van de rotor plotseling omgepoold worden, wanneer de rotor 1 segmentje verder is.
In plaats dat de rotor een "noordpool" is en tegenover zuid ligt, is deze plotseling een "zuidpool" die tegenover een zuidpool ligt en elkaar dus afstoten.
De rotor wordt door het steeds wisselen van de polen continue afgestoten door de stator (die overigens wel een vaste magnetische noord- of zuidpool heeft)

Een beetje als de kar trekkende ezel die in een tekenfilm achter een wortel aanloopt die voor zijn snuit hangt. Waarvan de laatste aan hengel aan de kar vast zit. :-)

Oja, het moraal van dit verhaal:
Je hebt niets aan die koolborstels voor jouw doel...

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op ]

Losse collectoren zijn gewoon te koop. (en redelijk duur) De meesten werken met mooie koolborstels (dubbel of vierdubbel) en worden met veertjes op de collectorrigen gedrukt.

Vreemd genoeg zijn de besten eigenlijk de collectors zonder koolborstels. Deze hebben dikke koperen (of messing?) strippen die op de collectorringen gedrukt worden. iets dergelijks moet in het klein best zelf te maken zijn.

Oke,

Ik heb een oude boormachien even van binnen bekeken. Ik snap jullie verhalen nu wel. Maar Ik denk dat zelfbouw wel vrij lastig is. Vooral om het geruisloos te maken.

Om het een beetje stil te krijgen moet ik gebruik maken van kogellagers. Dit is alleen weer lastig om dat netjes te monteren op d3e ventilator. Want de kop is geen as maar gewoon een cilindervormig geval.

Dan is d enigste mogelijkheid daarvoor een cola-blikje slopen en een strip te knippen en dan daar wat tegenaan te slepen. Koolborstels is daarvoor geen idee. Nu heb ik ze wel, maar word lastig om te monteren. Ik denk dat ik dan maar een stuk gestript draad ga gebruiken. Als iemand een beter iedee heeft dan hoor ik dat wel.

aan kleine 230 volt motoren zitten koolbortsels. Ik kan aan een FAN komen op 230 volt.

* VWG3JB blijft het volhouden

Als hier koolborstels in zitten dan kan ik dus 230 volt op het draaiende deel krijgen.

het gaat om deze FAN:

http://www.nedis.nl/images/products/CY%20201.JPG

Sizes : 120 x 120 x 38 mm
Voltage : 220-240 VAC
Frequency : 50-60 Hz
Air flow : 85/105 CFM
Current : 125/110 mA
Speed : 2550/2900 RPM
Noise : 43/48 dBA
Bearing : sleeve

volgensmij moet moet die Bearing : sleeve wel wat betekenen. Maar wat?

Daar heb je niks aan, dat is een asynchrone kortsluitanker motor.

Geen borstels te bekennen dus :)

Sleeve bearing wilt zeggen dat er een ( of twee ) sinterbronzen bussen in zitten waar de as in draaid.

Ik weet niet of het al gezegd is, maar kan je geen stroom via de as van de motor doorgeven.
En dan 1 kogellager om de as heen op het draaiend oppervlak. Zonder dat die de as raakt, en daar dan de andere aansluiting aan maken.