Vorige week heb ik een PIC-programmer gemaakt (http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=111). Als ik een PIC programmeer (PIC16F84), geeft ICProg aan dat alles is gelukt. Als ik ICProg afsluit, opnieuw opstart en dan de PIC weer uitlees krijg ik de goede data; het programmeren gaat dus goed.
Hierna heb ik een simpele schakeling gemaakt (http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=94), waarop ik de PIC zet. Als ik de voeding aansluit blijft LED 1 even branden, en gaat daarna uit. Ik heb politie.hex geflasht, een eigengemaakt progje en nog een die ik op het forum vond, maar bij alle hex-files doet de schakeling erg vreemd. Als ik de pen van m'n multimeter tegen een pin duw, of als ik wat met het bordje beweeg gaat de LED weer aan, of knipperen; soms zelfs als ik met m'n vinger in de buurt van de PIC kom. Als ik de positieve pen van m'n multimeter tegen pin 18 (LED 2) aanduw, werkt alles goed; de ledjes knipperen. Ik heb de hele schakeling doorgemeten; er zit niks los ofzo.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is?
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
- gebruik je een goede 5 Volt voding?
- heb je een 0.1 uF over de voeding staan, dicht bij de PIC
- weet je zeker dat de watchdog niet per ongeluk aan staat
Koen Van Vlaenderen
De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Ik gebruik een 5V-draadje dat uit een oude computer-voeding komt 
Dit is de schakeling:
Deze heb ik exact nagebouwd; er staat geen 0.1uF op, moet dat wel?
Oscillator staat op XT; WDT staat uit; PWRT staat aan; CP staat uit.
Ik gebruik 2x 18pF (18J staat erop; is dat goed?
)
Ik dacht eerst ook dat het de reset-pin was, maar ik weet zeker dat die goed is aangesloten (10K weerstand).
Zou het aan de PIC zelf kunnen liggen? Dan ga ik denk ik vanmiddag een nieuwe kopen; het is sowieso handig om een reserve te hebben
Alhoewel het programmeren en daarna uitlezen wel helemaal goed gaat...
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op 5 februari 2003 12:10:45 schreef Glival:
Ik gebruik een 5V-draadje dat uit een oude computer-voeding komt
Heb je al eens gemeten of het wel 5v is?
Deze heb ik exact nagebouwd; er staat geen 0.1uF op, moet dat wel?
0,1uF? waar haal je dat vandaan?
Als je het zo hebt opgebouwd en je kunt de PIC normaal proggen en uitlezen dan moet die het gewoon doen.
Een 2e PIC is idd altijd wel handig.
Op 5 februari 2003 12:13:20 schreef Bastiaan:
[...]
Heb je al eens gemeten of het wel 5v is?
Hmm nee, eigenlijk niet... 
Ga ik vanavond doen 
Op 5 februari 2003 12:13:20 schreef Bastiaan:
[...]0,1uF? waar haal je dat vandaan?
Als je het zo hebt opgebouwd en je kunt de PIC normaal proggen en uitlezen dan moet die het gewoon doen.Een 2e PIC is idd altijd wel handig.
Die 0,1uF haal ik uit de post van Wouter hierboven.
Bastiaan
[...]
Die 0,1uF haal ik uit de post van Wouter hierboven.
Ohja, sorry, ik zie het. Het is niet verplicht maar wel aan te raden om dit te gebruiken.
elektron_
beetje gek
Ergens gevonden:
During operation, digital ICs will not draw a constant current from the power supply. Rather, the on-off nature of digital operation will produce quick, relatively large changes in the amount of current drawn. This has the side momentary voltage "spikes" which are liable to affect the operation of other ICs.
We use capacitors connected between +5 volts and Ground to remove these spikes - this is known as decoupling. For best results a capacitor of around 100nF is placed between +5 volt (Vcc) and Ground (Vss) pins of each digital IC and a tantalum capacitor of around 22-47uF is placed close to where the power lines enter the circuit (i.e. at the output of the 7805 regulator).
Koen Van Vlaenderen
De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.
geschakelde voedingen hebben meestal een minimale afname van stroom nodig om goed te werken. dus best even nameten
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Als je voeding geen 5 V wil afgeven kan je eens proberen met een redelijke belasting over de 5 V, bv een 5 (of 4.7) ohm / 5 watt weerstand, of een oude auto koplamp.
Overigens raad ik je af de 5 V van een oude PC voeding te gebruiken, omdat die zoveel stromm kan leveren dat vele onderdelen (inclusief PICs, en zelfs 1n4004 anti-omkeer diodes) doodgefrituurd worden als je een fout maakt. Ik zou je aanraden een 78L05 aan te sluiten op de 12 V van de voeding, die levert maximaal 200 mA ofzo, dan hebben je onderdelen een redelijke kans te overleven.
Over die 0.1 uF: er zijn vaak componenten in een schaleing die soms niet nodig blijken, soms juist wel. Beslis zelf maar of je ze dan wil plaatsen of niet
Volgens de fabrikant en alle deskundigen op de PIClist is zon'n kondensator absolutt aan te raden.
Bedankt voor alle reacties 
Samengevat zou het dus de volgende schakeling moeten zijn:
Klopt dat? 
Nog aardig ingewikkeld om 2 ledjes te laten knipperen 
Bastiaan
Op 5 februari 2003 15:20:37 schreef Glival:
Bedankt voor alle reactiesSamengevat zou het dus de volgende schakeling moeten zijn:
[afbeelding]Klopt dat?
Die 100n zou ik maar weghalen anders gebeurt er nog weinig
En die 22n zou ik iets groter maken door 0.1µF of 1µF.
Nog aardig ingewikkeld om 2 ledjes te laten knipperen
Klopt, maar het gaat erom dat je makkelijk kan leren werken met µC.
Op 5 februari 2003 15:25:34 schreef Bastiaan:
[...]
Die 100n zou ik maar weghalen anders gebeurt er nog weinig
En die 22n zou ik iets groter maken door 0.1µF of 1µF.
Aangepast 
Op 5 februari 2003 15:25:34 schreef Bastiaan:
[...]
Klopt, maar het gaat erom dat je makkelijk kan leren werken met µC.
Da's waar 
De schakeling is nu ook erg makkelijk uit te breiden denk ik? Gewoon 2x 250ohm + 2 ledjes aan RA2 en RA3, eventueel nog 8 aan RB0 t/m RB7?
In plaats van 250ohm heb ik trouwens 240ohm, maar dat moet niet uitmaken toch? De tolerantie van die dingen is 5% of 10%, dan zit je al op 250.
Bastiaan
Op 5 februari 2003 15:35:51 schreef Glival:
[...]
Da's waar
De schakeling is nu ook erg makkelijk uit te breiden denk ik? Gewoon 2x 250ohm + 2 ledjes aan RA2 en RA3, eventueel nog 8 aan RB0 t/m RB7?In plaats van 250ohm heb ik trouwens 240ohm, maar dat moet niet uitmaken toch? De tolerantie van die dingen is 5% of 10%, dan zit je al op 250.
Op alle vragen is het antwoord: "ja, idd"
Thomas
Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
De 18 pf condensators zijn zelfs niet echt noodzakelijk. Mijn 16f84 werkt stabiel op 4 mhz zonder condensators bij het kristal. Hij kan zelfs overgeklokt worden tot 12 mhz, ook zonder die condensatortjes. Waarom zouden ze eigenlijk nodig zijn dan
.
Je kan idd beter een 7805 regulator gebruiken met een 9v blokje of de 12v van een PC-voeding. Overigens geeft mijn voeding ipv 5v maar 4,34v. Dit is voor sommige IC's net iets te laag.
Overigens is de PIC tutorial van deze site heel duidelijk
:):).
Hij doet het 
Gelukkig heb ik nog een 2e PIC gekocht vanmiddag, want van m'n 1e is een pootje afgebroken; die heb ik er weer aangesoldeerd, maar hij doet niks meer

Vanmiddag heb ik ook 2 16F628's besteld; die kan je toch ook programmeren met de JDM-programmer? Ik wil ook nog eens naar de AVR's kijken, maar ik wacht denk ik tot Bastiaan's tutorial af is 
Ik heb net een programma gemaakt dat LEDs op RB0 t/m RB3 achter elkaar aanzet, en het werkt nog ook 
Nu nog de TCP/IP stack en een stukje van HTTP herschrijven in 16F84 assembly en een UTP-connector op de PIC aansluiten 
Bedankt voor jullie hulp 
Bastiaan
Op 5 februari 2003 22:23:03 schreef Glival:
Nu nog de TCP/IP stack en een stukje van HTTP herschrijven in 16F84 assembly en een UTP-connector op de PIC aansluiten
Wat kun je daarmee dan?
Op 5 februari 2003 23:00:15 schreef Bastiaan:
[...]
Wat kun je daarmee dan?
http://www-ccs.cs.umass.edu/~shri/iPic.html
http://d116.com/ace/index.html

Die zijn zonder UTP-connector trouwens.