Wij moeten op school voor wiskunde (3e klas) een praktische opdracht doen, nou heb ik allen een klein vraagje over het gegevens kaartje op mijn computer voeding, er staat het volgende op:
OUTPUT 200W

Kleur Spanning Stroom Aantal draden
Red: +5V 20A (7x)
Yellow: +12V 8A (4x)
White: -5V 0.3A (1x)
Bleu: -12V 0.3A (1x)
Black: GND (10x)
Orange: P.G.. (1x)

Nou is mijn vraag:
Als er over iedere Rode draad 20A loopt vind ik dat wel heel erg veel, zit dat misschien zo dat er over iedere draad: 20/7=2.85A loopt, en bij de geele draad door iedere draad 2A loopt?

Wat denk je zelf? Welke connectors zitten aan de draden? ;)

Al die draden zitten intern aan elkaar geknoopt (per kleur). De aangegeven stroom is het maximale dat de voeding kan leveren. Dus opzich zou je zo 20A over één rode draad kunnen trekken (behalve dat je draad dan wat aan de dunne kant is).

Haal eens een pc voeding open (ontlaad hem wel anders kun je er een behoorlijke optetter van krijgen!!!!) en kijk eens hoe alle draden aangesloten zitten.

Jah nou ik dacht net aan het gezegde: "meten is weten"
Maar ik was vergetend dat mijn multimeter max. 10A aan kan (althans de draden kwam ik achter), er kwam netjes op het schermpje ongeveer 16A te staan maar de zwarte COM draad begon een beetje te smelten....
OEPS...

Kortsluitstroom meten is niet zo slim...

Tja... hoe moet het dan, in serie met een verbruiker/weerstand?? of parralel
//edit
oeps las condenstatoren i.p.v conectors...

[Bericht gewijzigd door Nieko op ]

Wat is precies je opdracht ?

Want ik zie niet helemaal waar je naartoe wilt !?

Oke, wij willen graag een weten wat het vermogen is per poort. (de opdracht hoeft niet zo moelijk te zijn).

Op 25 april 2006 15:42:39 schreef N!€0:
Nou is mijn vraag:
Als er over iedere Rode draad 20A loopt vind ik dat wel heel erg veel, zit dat misschien zo dat er over iedere draad: 20/7=2.85A loopt, en bij de geele draad door iedere draad 2A loopt?

Om te beginnen: een stroom loopt ergens door en staat niet ergens over.

Wat het vermogen per poort is? Met de formule P=U*I moet je er kunnen komen.

Er kan van alle rode draden gezamenlijk max 20A worden getrokken. Dit kan in theorie van 1 draad zijn waar 20A door gaat of 4 draden waar allemaal 5A doorgaat.

En het gezamenlijk maar niet boven de 20A uitkomt. Het is dus niet zo dat er altijd 20A loopt als er ook maar iets is aangesloten.

Oké bedankt zo komen we een heeel eind verder...
trouwens JuuL
dat P=U*I is wist ik al, en ik weet ook wel dat stroom door de draad loopt en niet op staat.... Maja

er staat spaning op de draad = u
er loopt stroom door de draad = i
als er stroom loopt is er weerstand = r

de formule= u=ixr p= uxi

Op 25 april 2006 20:46:22 schreef klasse a:
er staat spaning op de draad = u
er loopt stroom door de draad = i
als er stroom loopt is er weerstand = r

de formule= u=ixr p= uxi

Hehe maar die weerstand is wel niet zo héél erg klein...

Niet? Reken maar na! (Je voeding zal eerder flippen omdat de stroom begrensd is)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Srry maar dan begrijp ik jullie niet helemaal
Trouwens waar moet ik de weerstand dan vandaan halen...

Als jij je ampere meter direct aansluit maak je simpel gezecht kortsluiting dat komt omdat de weerstand van een ampere meter ongeveer 0,01 Ohm is. Als je dan de 5 Volt draad gaat meten zou er een stroom gaan lopen van 5 / 0,01 = 500 Ampere dit vind de voeding helemaal niet leuk en gaat in de beveiliging.

En een weerstand kan je kopen in een electronica winkel

jah dat weet ik dat ik een weerstand kan kopen in de winkel...
Maar ik bedoelde het anders, ik ouw weten wat hij bedoelden met de weerstand, tussen wat (tussen de + en de - pool of dussen het begin en het einde van het draadje)

Trouwens hoe kan het dat er 500A gaat lopen, de 5v poort kan toch maar 20A leveren? :S

Tussen de + en de - .
En als je de stroom wil weten zet dan eens een lampje tussen zodat je voeding heel blijft.

En die 500A kan er niet lopen omdat de voeding dat niet kan leveren.

klik

[Bericht gewijzigd door Switching Power op ]

Op 25 april 2006 22:23:13 schreef Switching Power:
Als je dan de 5 Volt draad gaat meten zou er een maximale stroom kunnen gaan lopen van 5 x 0,01 I=U/R = 500 Ampere

Echter kan de voeding die stroom niet leveren, komt bij zijn maximale stroom en gaat in de beveiliging.

Op 25 april 2006 18:07:06 schreef Brokencore:
Er kan van alle rode draden gezamenlijk max 20A worden getrokken. Dit kan in theorie van 1 draad zijn waar 20A door gaat of 4 draden waar allemaal 5A doorgaat.

En het gezamenlijk maar niet boven de 20A uitkomt. Het is dus niet zo dat er altijd 20A loopt als er ook maar iets is aangesloten.

Vraag:
Waarom deze discussie nog?
Het antwoord staat hierboven al, of is dat niet goed...

Waarom deze discussie nog ?
Hier om, de voeding is gebouwd om max 20 A te leveren en daarbij dus heel te blijven.

Kortstondig kan dat veel meer zijn(rook en veel licht) en ben je dus afhankelijk van de beveiligingen in deze voeding.
Hoe snel is de zekering/ overstroom bev. enz.

Vergis je niet hoe hoog een stroom kan oplopen voordat hij wordt onderbroken door een zekering of zoiets.

Tevens is de bedoeling dat je de basic gaat begrijpen: de wet van mijn ohm :-)

[Bericht gewijzigd door morc op ]

Op 25 april 2006 23:11:47 schreef morc:
Tevens is de bedoeling dat je de basic gaat begrijpen: de wet van mijn ohm :-)

Die krijgen we nu bij Natuurkunde