Voor school ben ik met een project bezig en ik heb een schakeling ontworpen op gesuperponeerd bloksignaal uit te filteren en naar TTL terug om te zetten. De leerkracht zei dat mijn ontwerp ging werken, alleen zei hij dat ik zelf moest uitzoeken welke OP-AMP ik moest gebruiken.
De opamp is dan Open-loop, waardoor die dus alleen 2 uitersten weergeeft op de uitgang: 5V en 0V.
Door een kleine consensator ervoor te zetten koppel ik de gelijkspanning los van de wisselspanning. Ik heb al veel gezocht, maar niets gevonden... Wie kan mij helpen?
Er zijn vele soorten op-amps, in alle soorten en maten. Maar wat jij zoekt is een comparator, deze hebben namelijk een extra grote versterkingsfactor waardoor je een nog mooiere flank dus blokgolf krijg.
Ik gebruik voor comparators vaak de lm193 (of 293, of 393, dat zijn allemaal dezelfde). Deze kunnen alleen niet al te grote vermogens aan dus zul je nog een extra transistortje nodig hebben als je wat meer stroom wilt schakelen.
Verder heeft hij een open collector ingang en kan hij dus alleen stroom opnemen. Als je ingang hoog is verbind hij hem dus niet met de massa en anders wel. Dus hoog wordt hij niet vanzelf, daar heb je een pull-up weerstand voor nodig.