Wat is eigenlijk je vraag want je zegt zelf dat je al wat erover hebt gevonden via google.

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op ]

Op 10 februari 2003 17:20:08 schreef Bastiaan:
Wat is eigenlijk je vraag want je zegt zelf dat je al wat erover hebt gevonden via google.

Of hier iemand is die iets kent van I2C

Op 10 februari 2003 17:27:37 schreef MiTcHeLL:
[...]
Of hier iemand is die iets kent van I2C

Neu, dat is niet zijn vraag, het staat er wel, maar dat is niet zijn vraag ;) Als ik zijn verhaal zo lees dan wil die wat anders weten.

waarschijnlijk wil hij weten waarom hij 5 draden heeft hangen aan zijn K8000 in plaats van 2.

Op 10 februari 2003 17:28:25 schreef Bastiaan:

[...]

Neu, dat is niet zijn vraag, het staat er wel, maar dat is niet zijn vraag ;) Als ik zijn verhaal zo lees dan wil die wat anders weten.

En weer een zin van jou die ik 3 x moest lezen om goed te begrijpen :D

wel ja idd sorry voor mijn miss onduidelijke vraag...

aangezien ik overal lees dat het een 2 draadssysteem is en ik der dus 3+2 heb zou ik graag te weten komen waarom

als der iemand is dat mij dat zo kan vertellen is dat idd ook leuk

maar miss is dat niet zo en daarom ook algemeen: als der iemand mij kan vertellen wat deze 2 draden voor nut hebben dat ik der dan zelf kan achterkomen waarom ik der 3+2 heb.

ps: het deel van het schema dat te maken heeft mer die I2C heb ik ff online gezet:

http://users.skynet.be/bs980101/i2c.jpg

ff bij vermelden dat deze link soms niet kan werken aangezien skynet weer eens problemen heeft met z'n servers :-(
lang leve de schedevergoeding :-)
maar t is een deel van t schema dat te vinden is op de site van velleman K8000 http://www.velleman.be/downloads/0/Manual_K8000.pdf

[Bericht gewijzigd door whoopi op ]

Op 10 februari 2003 18:28:21 schreef whoopi:
aangezien skynet weer eens problemen heeft met z'n servers :-(
lang leve de schedevergoeding :-)

Wat providers tegenwoordig allemaal aanbieden om hun klanten tevreden te houden... :p

Gewoon bij philips op de website kijken, zij hebben de I2C bus ontwikkeld.

ja idd sites genoeg met uitleg over I2C...

maar t ga t hem nog altijd over:
overal spreekt men over een 2 draadssysteem (eventueel 3 met extra massa)
dus: een SCL (clock) en een SDA (data)

en ik zit hier nog steeds met 3 signalen + massa aan mijn I2C... SCL, SDA en een DIS

waarin zit het verschil? waarom heb ik hier 3 draden + massa en spreken ze overal over 2 draden (+ eventueel massa)

Geen idee waar het verschil in zit, maar I2C is echt twee draden + massa, eventueel een power erbij? Of is het toevallig geen I2C maar SPI? Helaas kan ik het plaatje op die belganet niet bekijken, misschien moet de OP dat maar hier op het forum zetten...

Die pdf is niet echt van een goede kwaliteit dus heb het schema niet duidelijk kunnen lezen.

Wat me wel opviel was dat bij dit bord de I2C interface bestaat uit een gnd, SCL, SDA in, SDA uit. Normaal is er maar 1 SDA, bij dit bord is het dus opgesplitst in een in en een out. Waarschijnlijk vanwege de eigenschappen van de I/O pinnen van de interfacepoort van de pc. Geen bidirectionele pinnen, dus is het opgesplitst in 2 unidirecional pinnen.

Ik kreeg het plaatje in m'n mailbox. De derde lijn heet DIS en is een enable/disable, moet 0 zijn om de interface te laten werken, 1 om 'm uit te schakelen. Wrsch om te voorkomen dat er allerlei rare dingen op de I2C bus gebeuren als je print.

Overigens
- lijken de serieweerstanden (R39,R40) van 4k7 me wat aan de hoge kant.
- kan deze bus geen klok-streching door de slave aan, want de SCL lijn wordt niet teruggelezen.

Op 11 februari 2003 16:42:15 schreef Bastiaan:

Wat me wel opviel was dat bij dit bord de I2C interface bestaat uit een gnd, SCL, SDA in, SDA uit. Normaal is er maar 1 SDA, bij dit bord is het dus opgesplitst in een in en een out. Waarschijnlijk vanwege de eigenschappen van de I/O pinnen van de interfacepoort van de pc. Geen bidirectionele pinnen, dus is het opgesplitst in 2 unidirecional pinnen.

dus ben ik juist als ik zeg dat:
I²C 2 draden zijn - clock EN een data in/uit
en omdat een LPT geen in/out op 1 lijn aankan dat gesplitst is in een in en een uit --> 2 apparte draden + clock = 3 draden

Op 11 februari 2003 18:34:46 schreef whoopi:
[...]
en omdat een LPT geen in/out op 1 lijn aankan dat gesplitst is in een in en een uit --> 2 apparte draden + clock = 3 draden

Klopt, zo denk ik dat het is.

ok thanks allemaal..

dan zullen het 3 signalen zijn die hier de lucht door moeten ipv 2 :-)

maar das voor nen andere topic :-)
*signalen draadloos overdragen (via FM radiozendertje)*

Ik ben benieuwd of dat wel gaat werken als je een I2C protocol door de lucht gaat verplaatsen.
(I2C is tenslotte bedoelt voor korte afstand communicatie, bij voorkeur op hetzelfde printje)

Op 11 februari 2003 18:34:46 schreef whoopi:

bullocks. het schema dat ik van de OP kreeg heeft drie aansluitingen (plus massa): SDA, SCL, DIS. SDA is gewoon de bi-directionele data, SCL de (unidirectionele) clock, DIS moet laag zijn om de interface aan te zetten.

Naar de printerpoort toe worden inderdaad 3 aansluitingen gebruikt, maar dat was niet de vraag van de OP, die vroeg zich af waar die DIS voor diende.

Op 11 februari 2003 19:51:34 schreef Bastiaan:
Ik ben benieuwd of dat wel gaat werken als je een I2C protocol door de lucht gaat verplaatsen.
(I2C is tenslotte bedoelt voor korte afstand communicatie, bij voorkeur op hetzelfde printje)

wel ik hoop het maar ik zoek nu naar een mogelijkheid om data door de lucht te verzenden en te ontvangen

en ik denk dat het ook wel bedoeld is voor grotere (10 a 30m) afstanden hoor,
ik heb hier de voorbije dagen heel wat sites over I²C gelezen en daar sprak men soms van netwerken in gebouwen die dermee werken (waarschijnlijk wel met buffering)...

Op 11 februari 2003 19:54:23 schreef Wouter van Ooijen:

[...]

bullocks. het schema dat ik van de OP kreeg heeft drie aansluitingen (plus massa): SDA, SCL, DIS. SDA is gewoon de bi-directionele data, SCL de (unidirectionele) clock, DIS moet laag zijn om de interface aan te zetten.

Naar de printerpoort toe worden inderdaad 3 aansluitingen gebruikt, maar dat was niet de vraag van de OP, die vroeg zich af waar die DIS voor diende.

tsja nu zijn we ons aant verwaren tussen:
de 3 aansluitdraden + massa naar de pc (13,14 en 17)
en
de 3 draden op de print zelf (welke SCL,DIS en SDA zijn)

LPT kabel:
2 heengaande naar de K8000 en 1 terugkomende naar de pc
(aangezien bi-directionele data niet mogelijk is in een LPTpoort)

I²C:
clock, bi-directionele data, en DIS om de interface aan te zetten (welke laag moet zijn).

Op 11 februari 2003 21:17:49 schreef whoopi:
en ik denk dat het ook wel bedoeld is voor grotere (10 a 30m) afstanden hoor,
ik heb hier de voorbije dagen heel wat sites over I²C gelezen en daar sprak men soms van netwerken in gebouwen die dermee werken (waarschijnlijk wel met buffering)...

Je moet onderscheiden waar het voor bedoeld is en wat er met veel kunst en vliegwerk nog wel mee te doen valt. I2C is inprincipe bedoeld voor binnen 1 (niet al te groot) apparaat, denk aan een TV of video-recorder. (en dan ook nog voor niet al te hoge snelheden, anders is bv SPI beter)

Voor wat langere afstanden is een serieel bus protocol (bv RS-485) veel handiger.

1 draad voor te schrijven
1 draad voor te lezen
1 draad om de slave (IC) te selecteren

Op 11 februari 2003 22:05:13 schreef yboy:
1 draad voor te schrijven
1 draad voor te lezen
1 draad om de slave (IC) te selecteren

waar haal je dat vandaan?

en bedoel je dan de PC kant of de I2C kant ;)

Op 11 februari 2003 22:10:43 schreef Wouter van Ooijen:

[...]

waar haal je dat vandaan?

en bedoel je dan de PC kant of de I2C kant ;)

stuur de gegevens van je componeneten eens door.
je hebt een databus(gegevens) en een adresbus (selecteren van slave: Ram, Rom, I/O, I²C...) je hebt ook een lijn om te lezen of schrijven en is afhankelijk van je databus

http://users.skynet.be/bs980101/i2c.jpg

ff bij vermelden dat deze link soms niet kan werken aangezien skynet weer eens problemen heeft met z'n servers
maar t is een deel van t schema dat te vinden is op de site van velleman K8000 blz 12 onderaan (links) http://www.velleman.be/downloads/0/Manual_K8000.pdf

ik kan het u ook doormailen als ge wilt

Sda en Scl zijn de draden die naar uw slave gaan dus naar de I²c.
Dis bepaaldt of dat er gechreven of gelezen wordt.

Op 12 februari 2003 18:58:43 schreef yboy:
Dis bepaaldt of dat er gechreven of gelezen wordt.

Sorry, dat is onzin. Of er over I2C gelezen of geschreven wordt hangt af van de berichten die over de twee draden uitgewissteld worden, niet van een lees/schrijf selectie draad of zo. DIS schakelt gewoon de hele I2C interface uit (PC los van de I2C bus). Waarsch. om geen gekke dingen op de bus te doen tijdens printen.