Op 9 augustus 2006 01:14:27 schreef DL-160:
Het enige wat je kunt doen is stick to your guns en mooie audio dingen maken. Wellicht om oude tijden te doen herleven.

Waarmee we weer mooi bij het onderwerp van dit topic terug zijn. Mooi gedaan ;-)

Ik heb deze week per direct vakantie genomen ivm. wat rust, ben bezig om die WK amplifier af te maken, zal morgen eens wat fotootjes schieten.
Vanavond oa. de gloeibedrading, input bekabeling geplaatst, een extra gloeistroomtrafo bijgezet, voeding opgezet en nog wat mechanische dingetjes afgemaakt.

Verder lekker muziek draaien op die JVC (ja, toch gekocht zaterdag), klinkt lekker dat ding.
Modificatieplannen rijpen al in mijn hoofd........

Op 9 augustus 2006 01:20:50 schreef KT88:
[...]
Verder lekker muziek draaien op die JVC (ja, toch gekocht zaterdag), klinkt lekker dat ding.

Dat stond al op pagina 24... ;)

Hier verder nog niks aan de RIAA gedaan, ik mail je nog even over ECC83's, eerst een ander amp afhebben.

Op 9 augustus 2006 01:20:50 schreef KT88:
[...]
W
Ik heb deze week per direct vakantie genomen ivm. wat rust, ben bezig om die WK amplifier af te maken, zal morgen eens wat fotootjes schieten.
Vanavond oa. de gloeibedrading, input bekabeling geplaatst, een extra gloeistroomtrafo bijgezet, voeding opgezet en nog wat mechanische dingetjes afgemaakt.

Das precies wat ik bedoel! Blijf bij jezelf.
Je hebt hem dus aangeschaft die jvc... Mooie bak zekers.
De WK versterker plus plaatjes zie ik met verheugen tegemoet!

Ik heb eindelijk de buizen gitaar versterker zo'n beetje af. Moet er nog een relais inbouwen om tussen de kanalen te schakelen, een nieuw frontje maken en een paar kleine dingen afwerken.

Maar nu heb ik nog een klein probleem. In de preamp zit iets brom. Als in de ingang van de eindtap aan de massa hang heb ik totaal geen brom maar hang ik de ingang aan de massa heb ik nog brom. Dit ligt niet aan de voeding. Dus ik denk dat het aan de gloeispanning ligt.

Wat zou daar nu de beste oplossing voor zijn ?
Een ontbrompotmeter of gewoon 2 weerstandjes ?
Of toch maar gaan voor een dc voeding voor de preamp ?

En indien ik voor een dc voeding zou gaan is het dan voldoende om gewoon de gloeispanning te gelijkrichten en af te vlakken of kan ik dan beter meteen een voedingkje met een 7812 erin gooien ofzo.

Ik heb trouwens ook nog een probleempje met een uitgangstrafo voor een se el84 amp.
Deze heeft 14 aansluitingen boven op zitten waarvan er 9 verbonden zijn.

Tussen pin 10 en 8 meet in 490 ohm. En tussen pin 8 en 11 meet 480 ohm. Tussen pin 8 en 11 meet ik 12.6 ohm. Nu meen ik dat tussen pin 10 en 8 of 8 en 11 de primaire zit.

Pin 3 en 9 zijn met elkaar verbonden.
En tussen pin 3/9 en 6 meet ik 1.15 ohm. Dit lijkt me de secondaire. De rest heeft allemaal een nog lagere weerstand dus die lijken mij niet geschikt als secondaire.

Behalve tussen pin 4 en 5 daar meet ik 74.4 ohm tussen voor een 100 volt luidspreker systeem ofzo ?

Nu heb ik heb 25 volt op pin 8 en 10 gezet ik meet dan 1 volt tussen pin 3/9 en pin 6. De wikkelverhouding is dan dus 25:1. Nu is de impedantie verhouding dus 25² oftewel 625. De impedantie is ongeveer de dc weerstand vermedigvuldigd met 1.25 dus voor 1.15 ohm geeft dat dus rond de 1.5 ohm. Zou dus een 2 ohm speaker aansluiting moeten zijn lijkt me maar dan is de primaire impedantie weer te laag namelijk 1.5*625=937.5

De trafo zou ook eigenlijk voor een 4 ohm speaker moeten zijn dus. Nu mijn vraag klopt er iets niet aan mijn metingen als iemand ze snapt of doe ik iets anders fout ?

Je trafoprobleem kan ik je niet mee helpen, het gloeiverhaal kan het beste op DC gebeuren voor die small signal buisjes.
Vergeet ook niet een kant van de gloeiketen te aarden!

Loop de groundlayout eens na, als er elcostromen door je audioground heen gaan, heb je ook brom.

Oke, maar voor de dc wat zou het beste zijn gewoon de 6.3 v ac gelijkrichten en afvlakken voor 7.42 volt. Of toch voor een gestabaliseerde 12 volt gaan dmv een 7812 of iets dergelijks ? Ik heb zobiezo nog een 12 volt nodig voor het relais wat tussen het clean en overdrive kanaal schakelt.

Hangt helemaal van je situatie af, soms haal je het net niet met 6.3V gelijkrichten ivm. het verlies van minimaal 2 diodes in de gelijkrichtbrug, wat al snel 1.2 tot 2 V kan bedragen.
Ik heb doorgaans net voldoende over met een dikke elco, d.i. iets van 6.5 V ofzo.

Als je 12 V over hebt met voldoende stroom, is dat natuurlijk geen enkel probleem voor ECC81/82/83.
Die doen het ook op 12 als je de gloeidraden in serie laat, dus alleen pin 4 en 5 gebruiken.
Pin 9 blijft dan ongebruikt.
NIET pin 9 toch aarden, want die 12 V wordt ook al elders gebruikt en is dus al geaard!

Even terug komen op de hybride versterker met Mosfets.
In plaats van 2 x 2 mosfets gebruiken kan je volgens mij ook één keer de BUZ900DP en de BUZ905DP gebruiken, zijn 2 fets in een behuizing.

En KT88, waar dient het netwerkje voor tussen de anode en kathode van de E288CC?
Bij de hybride in de elektuur zit dit netwerkje er niet.

Op 9 augustus 2006 20:35:15 schreef Mxtheo:
Even terug komen op de hybride versterker met Mosfets.
In plaats van 2 x 2 mosfets gebruiken kan je volgens mij ook één keer de BUZ900DP en de BUZ905DP gebruiken, zijn 2 fets in een behuizing.

Dat kan natuurlijk, maar ik heb van diverse kanten gehoord dat het resultaat met deze MOSFETs tegenviel.
Kan allerlei oorzaken hebben natuurlijk, maar de Hitachis zijn VMOSFETs, ik weet niet of de BUZzen dat ook zijn.
In ieder geval heb je met meer devices ook een betere warmtespreiding, wat geen kwaad kan bij deze hoge ruststromen.
Daarom ook dat je met de TO3P behuizingen wat lager moet gaan zitten met de ruststroom, TO3 geeft nu eenmaal beter de warmte af.

En KT88, waar dient het netwerkje voor tussen de anode en kathode van de E288CC?
Bij de hybride in de elektuur zit dit netwerkje er niet.

Het is een variatie op de SRPP.
Om de versterking te vergroten, zou je een (grote, dus elco) condensator in parallel met de kathodeweerstand van de onderste buis moeten zetten (met alsnog beperkingen), of Rk van de bovenste helft vergroten.
Hier zijn AC en DC weg gescheiden, met een grote weerstandswaarde van 820k, zodat je met een kleine (en dus goede folie) condensator kunt volstaan, om toch nog een laag kantelpunt te krijgen dat bruikbaar is.
Je kunt nl. niet de Rk oneindig vergroten, dat zou de DC instelling van de buis in de war schoppen of zelfs onmogelijk maken.
Ik had nl. zoveel mogelijk gain nodig om met 1 buis uit te komen.
Eventueel ga je nog naar 1 megaohm toe, ivm. ruis zou ik dat niet doen.

Zoals het nu is, is de gain net aan genoeg, de versterker heeft ruim 2 V nodig om vol uitgestuurd te worden.

Als je bedoeld dat VMOSFET een negatieve temp. coefficient hebben, dan hebben de BUZ Fets dat ook (worden ze warm dan gaat de stroom omlaag).

In mijn hybride heb ik 2 SRPP trapjes gebruikt op de manier van : audiosignaal-SRPP-potmeter-SRPP-Stroomversterker.
Ik vind de versterking nu eigenlijk wat teveel van het goede, ook zonder kathode condensators.
Terwijl met één SRPP-trap de versterking te weinig is, (met kathode condensator)
KT88, Weet jij hoe je de versterkingsfactor kunt wijzigen of is dit een vast gegeven van de buis?

Voor een standaard SRPP kun je aannemen dat de versterkingsfactor de halve mu is, voor een ECC88 is dat dan 1/2 * 33 = ca. 17 keer.

Ondertussen een vooversterkertje gebouwd, waarmee ik eindelijk m'n 'gewone' versterker volledig kan uitsturen. De gain is nu nog 18x.
Het gaat om (voor links en rechts) een e80cc in parrallel. Om op de gewenste versterking (4x) uit te komen heb ik tegenkoppeling toegepast, zonder klinkt het echter (m.i.) veel mooier.
Uit de grafieken/berekeningen blijk dat er enige vervorming is, tijdens het luisteren merk ik (en anderen)hier niets van, dit bakje geeft een ontzettend ruimtelijk beeld.

Als trafo is een hele oude philips teertrafo gebruikt welke hartstikke goed werkt, zonder meer dan hadwarm te worden, als gelijkrichter; een Az4 (-achtige). De enige opdruk op die buis is 10p49, welke ik nergens op het net kan vinden.

Ben erg enthousiast!!
groeten,
Henk

Heeft er iemand hier nog 4 6AS7G buizen ? Of soortgelijke.

Ik heb een tijd terug van elmowww 2 rcf versterkers gekocht. En volgens KT88 is de trafo wie daarin zit perfect geschikt als uitgangstrafo.
En nu wil ik wel eens een hifi buizen amp bouwen.
Ik ben nu nog bezig met een oefen gitaar versterkertje met een se el84. Maar als deze af is wil ik eens met de hifi kant van buizen bezig gaan :)
Heb de buizen alleen nog niet kunnen vinden behalve in canada enzo en dan voor redelijk hoge bedragen dus. Mocht iemand nog wat weten of nog wat hebben liggen.

Ik wou ook met buisjes beginnen, Boek van de elektuur besteld vorige week, helaas nu nog steeds niet binnen...

Waar kan men 'kale' gitaar-amp chassis verkrijgen, bestaan die uberhaupt, of wordt het zelf buigen/knippen met een alu/koper plaat???

daarvoor bouw ik toch liever zelf.....vind het vrij duur.
hebben hier thuis soort van gaatje plaat waar er om de 5cm ongeveer een gaat zit van 6mm.

plaat is vrij dik en stevig. de plooikanten aanduiden heel even met slijpschijf er tegen en je hebt een mooie plooi.
de hoeken dan gewoon dichtlassen. :) is enorm stevig. likje verf erover en voila chassis is klaar.
op zo'n chassis kan ik met mijn gewicht (65kilo) op gaan staan.
met al die trafo's en smoorspoelen kan dta zeker geen kwaad dat het stevig is.
en de gaten die er in zitten doen dan ook nog eens dienst voor wat verkoeling.
er is maar 1 nadeel het weegt iets meer.
ik ben beetje van mening als je iets wel zelfbouwen het dan ook helemaal zelf te doen :p alhoewel ik een chassis maken ook niet altijd zo prettig vind. uiteindelijk scheelt dat toch al gauw 50€ aan kosten voor een mooi chassis (als je je plaat materiaal mee rekent)
nog een voordeel was dat de centreer boor van mijn klokboor ietsje groter is dan de gaten en ik eigenlijk niets hoef af te tekenen de gaten zijn toch mooi recht op recht. gewoon boor er op en boren.

Op 15 augustus 2006 20:18:19 schreef Jorrit:
Heeft er iemand hier nog 4 6AS7G buizen ? Of soortgelijke.

Ik heb een tijd terug van elmowww 2 rcf versterkers gekocht. En volgens KT88 is de trafo wie daarin zit perfect geschikt als uitgangstrafo.

Als kathodevolger dan, in de anode zal toch lastig worden.

Mail me anders maar even , ik heb nog wel een stel 6AS7Gs liggen.
Wil je de moderne versie (ECC230 of 6080), die heb ik ook.
Zelfde buis, maar een saaie jampotvorm, terwijl die 6AS7G een fraaie vrouwelijke vorm heeft..........

@KT88.

Bedankt :)
Heb zonet even een email gestuurd.

Mensen verder nog advies voor een schema of nog nuttige tips ?

http://www.angelfire.com/electronic/funwithtubes/images/6080WA_Amp.gif
Van: http://www.angelfire.com/electronic/funwithtubes/index.html
Aanbevolen impedantie is 2.5 kohm.

Verder is het OTL wat de klok slaat, of je moet Menno's "Maurits" gaan bouwen.......
SE 6AS7G met trafo's.

bedankt voor de antwoorden,

Helaas heb ik zelf geen mogelijkheid om metaal te buigen. Wel zit er hier (in Leeuwarden) een groot non-ferro bedrijf, zal eens kijken of ik via daar goedkoper uit ben dan met een voorgevormd chassis.

groeten,
Henk

Op 18 augustus 2006 01:13:52 schreef beertje_01:
... ben zelf nog altijd op zoek naar miniatuur triodes die je met de aansluit pennen direct op print soldeerde. zo meen ik toch te herinneren. mini buisjes dus. naart schijnt smijten ze die letterlijk weg en eigenlijk zijn dat ook best goede triodes en het is compacter.
...

Op 19 augustus 2006 10:48:24 schreef fzwart:
Te koop bij Baco IJmuiden. Heb er zelf de 5672 en 6418 pentodes gekocht. Euro per stuk ofzo. Niet echt het groffe vermogens werk (2 mW en 65 mW output...) maar leuk om mee te experimenteren.

Even ge-quote uit een ander topic, het past hier toch iets beter. ;)

Heeft er nog iemand ervaring met die kleine buisjes?
Welke typen (nummers) zijn redelijk bruikbaar? (en welke totaal niet...)

En bestaan er ergens op internet schemas van ontwerpen met dergelijke buizen?

Op 19 augustus 2006 17:35:57 schreef Ibanez:
Ecc82 83 of 81

Nee, nog kleiner.

Ik zoek wel even een foto.

/edit
zoiets:
(heten trouwens sub-miniatuur buizen)
http://radiomann.hp.infoseek.co.jp/HomePageVT/GRPSubmT/Sub5672s.JPG
http://radiomann.hp.infoseek.co.jp/HomePageVT/GRPSubmT/Sub5886s.JPG
http://www.radiolaguy.com/images/subminiTube.jpg

[Bericht gewijzigd door chipje op ]