Het is de 15000.
Ik heb het zelf ook 2x gevraagd.;-)
Met gloeistroom van 300A ofzo?

Op 20 mei 2006 10:55:32 schreef chipje:
Wie was er hier op CO ook alweer geinteresseerd in hele grote buizen?
Ik kan misschien nog een 4CX15000 zendbuis van 15000W van iemand overnemen. Nieuw.

Dat ben ik.
Maar ik zoek alleen glazen buizen.
Ik ben nog steeds op zoek naar een mooie GMI2B...:-p:

http://www.turbokeu.com/myprojects/tubes/gmi_2b.jpg

CD :)

Op 20 mei 2006 11:21:06 schreef Esoterist:
[...]
Weetje zeker dat het de 15000 is en niet de 1500??
want die 15000 lust nog wel wat : +/_ 160A@10KV

Kun je die ook gebruiken voor audio? :p

jazeker, zolang je maar een geschikte luidspreker en uitgangstrafo hebt...

the ultimate power amplifier >:)
paar speakers in serie/parallel kombinatie :p

laten we nog maar zwijgen over de trafo dan....... de dc stroom die er dan door gaat :p

Niet alleen de stroom, maar het gevaar voor vonkoverslag zal het zo goed als onmogelijk maken een dergelijke buis op zijn optimale anodespanning te bedrijven.

Lagere spanningen proberen dus, maar of je daar iets mee opschiet?
Bovendien is de vraag of de buis dan nog wel lineair werkt.

Er worden wel zendeindbuizen gebruikt in audio, bijv. de 845, de 211 en de GM50, maar dat is een 1500 volt maximaal.
Daar heeft men al de grootste problemen met het voorkomen van vonkoverslag...........

Met 750 volt en een paar ampere heb je anders nog steeds wel een 'aardig' vermogen tot je beschikking..

Jongens jongens en zeggen dat ik jaren geleden zoveel nieuwe buizen weggegooid heb.

Gr
Ward

Ik heb mijn boek van 'Menno van der Veen - Moderne high-end buizenversterkers' ook binnen.:-)
Ik ga maar vast beginnen met lezen.

Op 20 mei 2006 00:04:04 schreef KT88:
Dat heeft genoeg versterking, de triode in PCL/ECL86 is gelijk aan een halve ECC83 met een mu van 100 dus.
Het penthode gedeelte is bijna zo krachtig als een EL84, dus met 2 stuks is er prima een complete PP te bouwen.
Gelukkig zijn de kathodes ook gescheiden.

Op 20 mei 2006 00:57:32 schreef Sine:
Die PCL86's zijn erg bruikbaar idd, vreemde gloei spanningen boeien tegewoordig toch niet meer.

Met vier stuks is een leuke pp stereo bak te maken :)

Als ik het goed begrijp:
Per kanaal - een triode als voor versterker en een triode als fase draaier en de bijde pentoden als push-pull.
Dat 2x voor een leuk stereo versterkertje.
dan heb ik verder geen ecc83 ofzo nodig?
En wat mag ik dan aan uigangs vermogen verwachten?
Lijkt mij wel wat. :-)

Toevallig iemand een schema of duwtje in de goede richting?
Verder had ik gedacht aan trafo's van Menno, maar niet die ringkern trafo's. Kan ik niet betalen.
Deze bedoel ik:
http://www.mennovanderveen.nl/nl/index.html -> transformatoren
http://www.mennovanderveen.nl/nl/transformatoren.html
De onderste 2, zijn volgens mij aardig universeel, ook als ik ze later voor wat anders wil gbruiken.
Voor de gloeispanning gebruik ik dan een halogeen trafo of zoiets.

Op 20 mei 2006 23:24:26 schreef chipje:
[...]
Voor de gloeispanning gebruik ik dan een halogeen trafo of zoiets.

Vergeet dat maar, de spanning klopt niet en met een HF trafo ga je allemaal rotzooi introduceren die je niet wilt hebben.

Ik bedoel een 12V~ 60VA trafo, voor 12V spots.

Voor een ECL/PCL86 versterkertje kun je ieder EL84 PP gebaseerd schema gebruiken, mits de fasedraaier en 1e trap een ECC83 zijn.
Voldoende schema'tjes op het net te vinden, hooguit de kathodeweerstand aanpassen (ietsje groter nemen).

Uitgangen de git-80 van Menno? Moet kunnen!

Op 20 mei 2006 23:32:35 schreef chipje:
Ik bedoel een 12V~ 60VA trafo, voor 12V spots.

Alleen als het conventionele trafo is en er 50Hz af komt.

Voor de leut: een kathodevolger-versterker.
Uit: Radio Electronica october 1961.

http://img19.imageshack.us/img19/7686/cathodeamp1ep.jpg

Je kunt hiervoor ook een van die 800/8 ohm trafootjes gebruiken.
Meet de Rdc van de primaire op, en trek deze af van de benodigde kathodeweerstand.
De 500 k en 100pF condensator aan de ingang kunnen weg, dat is voor correctie van een kristal element.

Let op: in de tekening staat de gelijkrichter andersom, weer een foutje van Wim van Bussel.... :+

[Bericht gewijzigd door KT88 op ]

Op 21 mei 2006 01:07:30 schreef KT88:

Let op: in de tekening staat de gelijkrichter andersom, weer een foutje van Wim van Bussel.... :+

'kunnen jullie dan ook helemaal niets' :p

(overigens vind ik amerikaanse schema's vaak stukken beter te verteren dan de nederlands/duitse chaos, maar misschien heb ik alleen door toeval wat verkeerde voorbeelden gezien voor deze generalisatie)

Op 21 mei 2006 01:18:18 schreef alex278:
'kunnen jullie dan ook helemaal niets' :p

Wim van Bussel was een journalist die later wat aan techniek is gaan doen.
Eind jaren '50 en begin '60 schreef hij heel wat stukjes voor RE en RB, waarbij hij nogal wat bokken schoot.
Dan moest hij weer worden teruggefloten door de redactie, erg vermakelijk.
Zijn "Diederik Buisvoet" verhalen vielen ook niet in goede aarde, waarna Roorda het stokje overnam met wat serieuzere artikelen.

(overigens vind ik amerikaanse schema's vaak stukken beter te verteren dan de nederlands/duitse chaos, maar misschien heb ik alleen door toeval wat verkeerde voorbeelden gezien voor deze generalisatie)

Merkwaardig, ik vind het juist andersom.
Die mallotige weerstand-symbolen, condensatoren met kromgetrokken platen en bedrading kriskras door elkaar maken het nu niet bepaald eenvoudiger om schema's te doorzien.

Is maar net wat je bent gewend denk ik.

@kt88: waarvoor is de 270 ohm in de kathodeleiding van de el90??? gaat de trafo anders in verzadiging??

Op 19 mei 2006 22:05:53 schreef chipje:
Verder heb ik ook vandaag mijn zending van 100 stuks PCL86 buizen binnen gekregen.
Hagel nieuw, de originele doos was nog dicht geplakt af fabriek.:-)
Moch er nog iemand een PCL86 buisje nodig hebben...;-)
[[url=http://home.12move.nl/ponsteen/031x.JPG]afbeelding][/url]

Dat is een leuke doos...

Op 21 mei 2006 11:53:06 schreef Bertrix:
[...]

Dat is een leuke doos...

Heb je niet liever zo'n doos met WE300b's ??

Op 21 mei 2006 12:03:15 schreef Willybilly:
[...]

Dan is die doos vast veel duurder :P Heb wel eens een 5.1 amp op inet gezien met die WE-300B, maar 500$ per buisje... koopje...

Op 21 mei 2006 12:03:15 schreef Willybilly:
[...]

Zijn die dingen niet ontzettend overgewaardeerd?

Jup,

Die prijzen hebben niks meer met techniek te maken, dat is gewoon dikke handel.