Op 28 mei 2006 19:27:48 schreef ceesietopc:
Bedankt..

Nl Importeur tangband: http://www.juoiga.nl/
Zit in rotterdam, ik ga waarschijnlijk binnekort de speaker halen. Eerst es ff kijken hoeveel het kost om boven de 100dB te komen.. :P
edit: Gaat goed op 15W.. dus het wordt een 15 Watt mono versterker. Voluit verbruikt ie dan 1.8A..
Gaat dit omlaag als ie minder input signaal krijgt, of gaat ie gewoon sowieso 1.8A constant trekken?

klopten mijn berekeningen trouwens?

----------------------------
[...]

Ik ben zelf ook van plan om een draagbaar audio systeempje te gaan maken, ook met de w4-655SA overigens. Ik ga hem vooral buiten gebruiken (tijdens het skateboarden etc.) dus het is de bedoeling dat ie flink hard kan. 15W voor 100db klinkt dus wel leuk maar hoe ben je hier aan gekomen?

Met het winISD bestand van subsonik :P
-------------------------------

Bedankt..

Nl Importeur tangband: http://www.juoiga.nl/
Zit in rotterdam, ik ga waarschijnlijk binnekort de speaker halen. Eerst es ff kijken hoeveel het kost om boven de 100dB te komen.. :P
edit: Gaat goed op 15W.. dus het wordt een 15 Watt mono versterker. Voluit verbruikt ie dan 1.8A..
Gaat dit omlaag als ie minder input signaal krijgt, of gaat ie gewoon sowieso 1.8A constant trekken?
Dit is trouwens berekent bij 70% rendement.
bij 90% (classe D) wordt alles toch aantrekkelijker :P
-----------------------------
klopten mijn berekeningen trouwens?

----------------------------
[...]

[...] dus het wordt een 15 Watt mono versterker. Voluit verbruikt ie dan 1.8A..
Dit is trouwens berekent bij 70% rendement.
bij 90% (classe D) wordt alles toch aantrekkelijker :P
[...]

Het stroomverbruik van een versterker met muzieksignaal berekenen is nogal moeilijk... Henry S. gaf al een aanzet met het 70% rendement. Dit geldt alleen bij maximale uitsturing, bij lager uitgangsvermogen daalt het rendement.

Met de TDA1516 haal je met 13.2V voeding (loodaccu) 15.5W in 4 ohm. De W4-655SA is 8 ohm, je zal dan rond de 8 à 9 W uitkomen. De vermogensopname bij volle uitsturing is dan: (9W / 0.7) = 12.85W. Stroomverbruik ongeveer 1A.

Muziek is echter niet constant 100% uitgestuurd, je hebt doorgaans een dynamisch bereik van 10dB of meer (het gemiddelde niveau is 10dB onder het piekniveau). Het gemiddelde stroomverbruik is dan ongeveer de helft van de stroom bij maximale uitsturing, 0.5A dus.

Ik wil de 15Watt toch eigenlijk wel halen, bij 8 ohm.
Class D versterkers zijn er genoeg, tis alleen wel even zoeken..

Hoe kom je trouwens op een spanning van 13.2V? de accu levert toch gewoon 12V?

Het is iig mooi dat je dat berekende nog ong door 2 kan delen. :P

10 of 15 Watt, verschil merk je amper.

Inderdaad. Scheelt ongeveer 1dB ... dat hoor je ECHT niet. Om een duidelijk verschil in luidsterkte te horen moet je echt drastisch veel meer vermogen hebben, dan spreek ik over 3 à 5x meer :) Dat trekt de W4-655SA niet.

Als het echt luider moet, is het interessanter om gewoon 2 speakers ipv eentje te nemen. Je stookt dan 20W in 2 speakers, kast wordt dubbel zo groot, en je haalt 6dB meer. De kast wordt dan wel aardig groot, en het is dan interessanter om 1 grotere woofer en een losse tweeter te nemen.

Class D versterkers zijn leuk voor accugevoede dinges, het verschil in stroomverbruik is héél groot. Het rendement van een class D blijft namelijk over zijn hele vermogensgebied ongeveer gelijk, dat van een gewone (class AB) versterker zakt als een pudding in elkaar bij lagere vermogens. Muziek is niet constant van amplitude, je zit bijna continu in de lage vermogens, met af en toe een piek naar hoger vermogen.

Met het rekenvoorbeeld voor de TDA1516 hierboven kwamen we op gemiddeld 6.5W verbruik (13.2V x 0.5A), met muzieksignaal met pieken naar 10W. Het gemiddelde muziekvermogen is 1W, het verbruik met een class D wordt dan (1W / 0.90) = 1.1W. Da's 5x zuiniger! Op die manier kan je zelfs met een paar lichte NiMH cellen heel lang luid muziek spelen.

Voor een class D versterker moét je wel een print maken, op gaatjesprint wordt dat niks. Die chipjes van TI en Maxim werken op zeer hoge frequenties, het design van de printplaat is nogal kritisch, op gaatjesprint lukt dat niet.

Ow ja, de accuspanning van een volgeladen loodaccu is 13.8V, geen 12V. De waarde van 13.2V komt gewoon uit de datasheet van de TDA1516, ze hebben vermogens opgegeven bij 13.2V en 14.4V.

Ok..
dan wordt het dus niet persé 15Watt...
maar wel class D. Ik kan alleen geen printplaat maken, dus ook class D gaat alleen door als er iemand is die voor een zacht prijsje een printplaat kan etsten en boren.

Nu maar zoeken naar een leuke class D..

edit:
Ik snap nog niet heel de berekeningen (voor de stroom die de versterker trekt), dus wil iemand bij deze (als voorbeeld)http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/MAX9708.pdf, of bij de TDA2050, de hele berekening ff doen. Dan kan ik het de volgende keer zelf. :P

edit:
Dit is dat gatenbord toch?
http://www.reichelt.de/artikeldruck.html?ARTIKEL=HPR%20160X100
Moet je dan alsnog alle pinnetjes verbinden, op de achterkant? wat heeft dat koper dan voor zin?

edit:
ik heb me sterk vergist in de prijs van de lader.
Heeft er iemand nog een goedkope transformator 230 => 18v van min. 2.5A staan? :P

edit:
ACCU's Zijn binnen!
Best zwaar, maar goed te doen met een handvat oid.
Het wordt ipv de Tangband W4-655SA, de Tangband W4-655A.
De A versie is niet afgeschermd, maar dat leek me niet zo'n probleem. Ik heb ook een goede prijs kunnen regelen, dus ik ben ook weer blij! :P

edit:
Wat is bootstrapping?

edit:
Moet de input van de VU meter (kost 2.49 extra) voor of achter de versterker?
Kan het LED VU METER schema van hier op de site ook op 12v?

edit:
Een ruimte voor de luidspreker van 3 a 4 liter is geen probleem, maar moet je de luidspreker nog van die ruimte aftrekken of niet?

edit:
Er is echt haast bij! Ik moet vanmiddag/vanavond het schema afhebben.

[Bericht gewijzigd door ceesietopc op ]

KICKJE..
Ik snap heus wel dat niet iedereen fulltime online is, maar meer berichten als dit moet toch kunnen

Als't schema vanmiddag af moet, hou het dan maar bij de TDA1516 :) Die class D dingen zijn écht voor gevorderden, je moet best wel wat verstand hebben van EMC enzo.

Waarom neem je voor je lader niet gewoon een losse netadapter? Is makkelijker en veiliger. Zorg voor een adapter van minstens 18VDC/2A (laptop adapter!), zet daar een LM7815 achter, en een diode van de output van de LM7815 naar de accu. LM7815 wel op een flinke koelvin schroeven.

[edit] Je blijft je post maar editen zo te zien ;)
Ik snap je vraag met die doorlopende frontplaat en doorlopende zijplaat niet echt?

[Bericht gewijzigd door subsonik op ]

Thnx..

Ik heb het liefst een betrouwbare lader, die er aan kan blijven hangen. Vandaar dat ik voor dat gel laad schema gaat. Zou een laptop lader trafo iets hebben van 18v 2.5A?
Dat zou heel mooi zijn!

Class D laat ik dan maar zitten.
Is er niet een even simpele, maar toch krachtigere versie van de TDA1516 (TDA1518Q bij reichelt)? Ik wil toch wel rond de 13.5W blijven, mono, 8 ohm.

Wil je nog een paar vragen beantwoorden? :P

edit: Jij editte!
gheghe.. die frontplaat is achteraf onzin.. laat dat maar zitten.

Die lader met de LM7815 mag er ook aan blijven hangen hoor ;) Enfin, geen dagen aan een stuk liefst. Als dat de bedoeling is, dan vervang de LM7815 door een LM317T, die je instelt op 14.5V. De laadspanning wordt dan rond de 13.8V, da's wel geschikt voor continu laden. Duurt wel langer vooraleer je accu vol is dan.

Waarom wil je nu toch meer vermogen? 13.5W of 9W maakt echt geen reet uit, het verschil hoor je totaal niet.

OK.. het wordt de tda1516.
Hoeveel watt leverde die ook al weer? stuk of 9?

Als je blijft laden, trekken de platen in die accu toch krom?

Die gel accu lader is ook bruikbaar! Heeft idd het voordeel dat hij eeuwig kan blijven hangen. Ik zou wel R6 wat aanpassen, zodat de laadspanning in rust wat hoger wordt, 13.8V is ideaal voor een gelaccu.

Kan ik bij die gellader wel overal de goedkoopste versie van gebruiken. (niet de versies die ze aangeven) Ik heb het dan over de µC's natuurlijk. Anders wordt het alsnog prijzig.
Die goedkope onderdelen icm een laptop accu is redelijk perfect :P

edit:
Schema is nog niet af :(
er zijn nog wat dingen die ik niet begrijp:
Moet je bij de mixer alle grounds aan elkaar knopen? Nee toch? http://electriczone.extremerobotics.nl/3meng.htm
De rest van mijn vragen staat in een paar posts terug :P

[Bericht gewijzigd door ceesietopc op ]

Jazeker de ground's moeten aan elkaar

Ook de grounds van de inputs?
bedankt iig voor het antwoorden.

Nu de rest van mn vragen nog :P

Jep alle grond aan elkaar knopen:D van die accuplaten weet ik zo niet dat zou ik op moeten zoeken;)

Suc6

Ok.. dr staan NOG meer vragen, een paar verder terug nog veeel meer zelfs :P :D

Waneer krijgen we je 3dsmax render te zien:P nee ff serieus zet wat je wil weten nog ff in 1 post anders is het zo last om op al je posts te gaan reageren;)

Welke versterker ga heb je nou gemaakt/ga je nog maken en hoe zit het met je kast design? Ik ga zelf denk ik voor een TDA2030 schakeling op 12V in een ~2,5/3 liter basreflex kast. Denk dat ik er een 7A gel accu aan ga hangen en een toon/volume regeling bij ga maken. Het word alleen allemaal zo duur :(

Op 1 juni 2006 15:55:13 schreef ceesietopc:
Ok.. dr staan NOG meer vragen, een paar verder terug nog veeel meer zelfs :P :D

Wil je aub niet in oude posts gaan knoeien... Dat maakt het onoverzichtelijk.

De render komt nog wel, eerst het schema en de part list.
De uiterste datum daarvoor is nu gelukkig verschoven naar zaterdag/zondag. Ik wil op zaterdag nog ff langs de stort voor wat versterkers (koelelementen), laptoplader (trafo dus), en nog wat klein spul. Ik hoop dat ik ze kan overtuigen dat het voor school is (is eigenlijk ook wel zo, is als +opdracht goedgekeurd).

de vragen die ik heb komen voortaan netjes onderaan de post.

2. Wat is het nut van het koper op die gaatjesprint (Je moet toch alsnog op de achterkant de pinnekes verbinden?), en is dit gaatjesprint? http://www.reichelt.de/artikeldruck.html?ARTIKEL=HPR%20160X100
3. Alsnog subsonik's msn. :P
4. Wil iemand de hele berekening nog een keer doen, om te berekenen wat een versterker verbruikt?
5. Om een microfoon in een input te doen, moet er dan een voorversterker voor?
6. Heeft de TDA1518 een grote broer?
7. Wat is bootstrapping?
8. Welke apparaten kunnen er last van hebben als er een onafgeschermde speaker in de buurt is?
9. Moet de input van de VU meter voor of achter de versterker?
10. Kan het LED VU METER schema van hier op de site ook op 12v?

Deze lijst wordt niet meer geedit als er posts na komen :P

Op 1 juni 2006 18:27:21 schreef ceesietopc:

Zie datasheet

2. Wat is het nut van het koper op die gaatjesprint (Je moet toch alsnog op de achterkant de pinnekes verbinden?),

De koper IS de achterkant, daar soldeer je alles aan. Je steekt de componenten er aan de niet-koper kant door.

en is dit gaatjesprint? http://www.reichelt.de/artikeldruck.html?ARTIKEL=HPR%20160X100

Heeft het gaatjes? Lijkt het op een print?
Ja

Heb ik niet en het wordt niet echt als netjes beschouwt om ondertussen ook via msn verder te gaan. Hier kan iedereen meelezen.

4. Wil iemand de hele berekening nog een keer doen, om te berekenen wat een versterker verbruikt?

Nu ff niet:P

Denk het wel, een opamp oid

8. Welke apparaten kunnen er last van hebben als er een onafgeschermde speaker in de buurt is?

CRT monitoren, tv's

Op 1 juni 2006 18:35:25 schreef JuuL:
[...] Zie datasheet

Ok :P

[...]
De koper IS de achterkant, daar soldeer je alles aan. Je steekt de componenten er aan de niet-koper kant door.
[...]Heeft het gaatjes? Lijkt het op een print?
Ja

Ok :P thnx :P

[...]
Heb ik niet en het wordt niet echt als netjes beschouwt om ondertussen ook via msn verder te gaan. Hier kan iedereen meelezen.

Dat snap ik, maar voor kleine vraagjes is het toch handiger als een forum. Ik zal hier wel blijven posten wat ik vroeg en wat hij antwoordde. Kan het dan wel?

[...] Nu ff niet:P

Ok :P

[...] Denk het wel, een opamp oid

Dan laat ik dat nog ff zitten.

[...] CRT monitoren, tv's

Ok dan ga ik em niet naast mn pc zetten :P

Bedankt JuuL :D

1. Hoeveel watt levert de TDA1518 bij een spanning van 13.2V, bij een luidspreker van 8 ohm?
2. Wat is het nut van het koper op die gaatjesprint (Je moet toch alsnog op de achterkant de pinnekes verbinden?), en is dit gaatjesprint? http://www.reichelt.de/artikeldruck.html?ARTIKEL=HPR%20160X100
6. Heeft de TDA1518 een grote broer?
7. Wat is bootstrapping?
9. Moet de input van de VU meter voor of achter de versterker?
10. Kan het LED VU METER schema van hier op de site ook op 12v?
11. Ik heb hier nog een tda2005 staan, incl koelblok. Is dat niet iets?

Deze lijst wordt niet meer geedit als er posts na komen :P

Met een klein speakertje zal het wel meevallen, en een 8" speaker oid op 0,5m - 1m afstand komt ook wel goed.