Belleblaas
BelleBlazer4Life
Ik dacht dat ik het geheel niet snapte maar Henry S gaat anno 2006 met z'n 6 kilo (te dragen last) de juiste richting op.
Leuk voor in de bus (k heb m'n MP3 speler bij me)
Zelfs voor de koelkasr cassette spelers was't eenvoudiger dacht ik.
Topic title "Draagbaar.......") das +/- 25kg dus bouw door.
[Bericht gewijzigd door Belleblaas op ]
Stelletje slappelingen 
Nieuwe vraag (bovenop de oude):
Voor die lader dacht ik aan een trafo van 230 naar 15 v. De stroom beperken is geen probleem. Maar hoe zit het met de 1.2 v die van de spanning afmoet. Iets met de spanningsval van een diode ofzo?
Is dit een goed accu laad schema:
http://i5.photobucket.com/albums/y180/ceesietopc/acculader.png
Voor de grote weerstand dacht ik aan 2 17 watt weerstanden in serie.
Is er zo geen kans op overladen?
Op 22 mei 2006 19:39:16 schreef ceesietopc:
idd .. elke dag een tas van 10 kg in je knieholtes is niet prettig
Knieholtes? Krijgen jullie geen cursus tillen?
Je moet de tas op de rug sjouwen, niet laten bungelen, dit verneukt zo je schouders en rug.
Als ik de speakers gewoon in serie zet, Dan heb je toch een weerstand van 8 ohm.. zou dit beter zijn?
Hogere weerstand, kwadratisch minder vermogen!
Niet echt de bedoeling, zie de datasheet.
Ok.. dat is dus heel goedkoop op te lossen.
Kan dit ook ergens fout gaan.. het klinkt namelijk een beetje te simpel.
Op 23 mei 2006 06:56:37 schreef ceesietopc:
Is dit een goed accu laad schema:
http://i5.photobucket.com/albums/y180/ceesietopc/acculader.png
Voor de grote weerstand dacht ik aan 2 17 watt weerstanden in serie.
Is er zo geen kans op overladen?
Hele simpele schakeling met een valkuil, de laadspannnig varieert te veel en die moet juist constant zijn. De simpelste Gammalader werkt zo en dat is niet gezond voor de accu's.
Deze is een stuk beter:
http://www.aaroncake.net/circuits/charger1.htm max voor een 30Ah accu.
Variatie daarop met meer uitleg:
http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/lader.htm
Nederlandse versie:
http://www.xs4all.nl/~janfreak/lader.html
Ok.. dan begin ik me toch af te vragen of het niet goedkoper is om gewoon een lader te kopen 
Nog even een vraagje uit design hoek: Kan je op hout een soort roest effect creeren, met verf. Dat het een soort verroest rood metallic lijkt?
http://www.electronics-lab.com/projects/audio/016/index.html
Deze versterker ga ik gebruiken.
Nog 1 vraagje: Welke koelvin moet ik gebruiken? Er staat een artikeltje over op CO, maar daar kom ik niet echt uit.
Prijs voor de boxjes wordt hoogstwaarschijnlijk 15.50, incl. verzenden. Dat vind ik netjes voor boxjes met een gevoeligheid van 90dB/W (1W/1m).
Accu's gaan waarschijnlijk 14.50, incl. verzenden.
dat vind ik ook heel netjes.
Nogmaals de vraag: Heeft iemand de 10W versterker al gebouwd, en hoeveel verbruikt ie? In de DS staat een piek tot 4.5A, dat vind ik toch erg veel. Hier, bij het schema staat dat de versterker 1A verbruikt. Wat moet ik nou geloven?
Dan nog iets: Moet die versterker persé op een printplaat?
Ik heb niet de mogelijkheden om het zelf te doen, en eigenlijk wil ik ook geen geld uitgeven aan anderen, die het wel hebben.
thnx voor het antwoorden.
ps. Het projectje heet nu BombBox.
[Bericht gewijzigd door ceesietopc op ]
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Ga maar rustig uit van rond 1A, die 4,5 is echt een max waarbij het ampje volledig belast is..
Wat voor kast ga je trouwens om die speakers heenbouwen?
Ok thnx. Wat zijn goede laders?
ik denk dat ik toch beter kan gaan kopen.
Bouwen is erg ingewikkeld (valt opzich wel mee, maar het is niet echt veel goedkoper).
kast wordt hout. gespoten in metallic rood met mooie aluminium vlammen en een aluminium bom. hout en aluminium dus.
3ds max render komt nog wel es
Op 24 mei 2006 11:45:53 schreef ceesietopc:
http://www.electronics-lab.com/projects/audio/016/index.html
Deze versterker ga ik gebruiken.
You can use this powerfull amplifier in any small audio project. It is very small (6.5 x 4.5 cm).It outputs 10W and uses a 9V battery.
2 opmerkingen:
-Bij 9V is 10W niet mogelijk
-Als ze een blokbatterij bedoelen... die is in 5min leeg 
Deze site slaat vaker de plank mis.
Nog 1 vraagje: Welke koelvin moet ik gebruiken? Er staat een artikeltje over op CO, maar daar kom ik niet echt uit.
Zie de foto's, liever wat groter als van plan bent om veel lawaai te maken. 
[...]
Nogmaals de vraag: Heeft iemand de 10W versterker al gebouwd, en hoeveel verbruikt ie? In de DS staat een piek tot 4.5A, dat vind ik toch erg veel. Hier, bij het schema staat dat de versterker 1A verbruikt. Wat moet ik nou geloven?
1A!
Je moet de datasheet kunnen intepreteren als je wilt weten
waar die 4,5A op slaat.
Ik begrijp dat een mono versterker wordt met 2 speakers?
Je mag dan de 2 speakers parallel zetten voor meer vermogen maar hou de temperatuur van de TDA2003 in de gaten! Zet je speakers in serie dan is het uitgangsvermogen een stuk lager, zie datasheet.
Dan nog iets: Moet die versterker persé op een printplaat?
Ik heb niet de mogelijkheden om het zelf te doen, en eigenlijk wil ik ook geen geld uitgeven aan anderen, die het wel hebben.
Onderdelen zwevend opbouwen is voor een portabel iets niet verstand, een beste klap en je hebt kortsluiting oid. Gebruik gaatjesprint als je niet wilt/kan etsen.
Op 24 mei 2006 18:29:32 schreef Henry S.:
[...]
[...]
2 opmerkingen:
-Bij 9V is 10W niet mogelijk
-Als ze een blokbatterij bedoelen... die is in 5min leegDeze site slaat vaker de plank mis.
Volgensmij kan die schakeling gewoon op 12v. 
[...]
1A!
Je moet de datasheet kunnen intepreteren als je wilt weten
waar die 4,5A op slaat.Ik begrijp dat een mono versterker wordt met 2 speakers?
Je mag dan de 2 speakers parallel zetten voor meer vermogen maar hou de temperatuur van de TDA2003 in de gaten! Zet je speakers in serie dan is het uitgangsvermogen een stuk lager, zie datasheet.
Die 3.5 A / 4.5 A is piek, dat snapte ik ook wel. maar wanneer krijg je zo'n piek?
En Als ik een grotere koelvin gebruik ( toch alle ruimte ) moet ik me dan zorgen maken over de temperatuur?
[...]
Onderdelen zwevend opbouwen is voor een portabel iets niet verstand, een beste klap en je hebt kortsluiting oid. Gebruik gaatjesprint als je niet wilt/kan etsen.
Gaatjesprint gaat het worden.
Nog een vraagje: Kan die chip tegen een harde shutdown: oftewel een powerknop rechtstreeks tussen de chip en de accu.
Ik heb zelf een aantal jaar geleden ook een draagbaar boxje gemaakt, wel een maatje kleiner dan wat jij van plan bent. De versterker was ook met zo'n TDA2003, gevoed uit 8 NiMH penlites of met 12V adapter. Op de penlites komt er iets meer dan 1W uit, met 12V iets meer dan 2W (op 4 ohm).
Maar, zoals ik je op GoT al vertelde, is het rendement van de luidspreker minstens even belangrijk als het vermogen. Wat ook belangrijk is, is de behuizing! Uit een grote luidspreker die in een klein kastje ingebouwd is, krijg je nooit bas, hoe goed het rendement ook is. Dit kan je simuleren met WinISD.
In mijn geval had ik gebruik gemaakt van een Visaton FR 10, in een klein basreflexkastje. In combinatie met wat bass-boost klonk dat bepaald niet mis
Maar als je willekeurig een luidspreker in een kastje mikt is de kans op een goed resultaat eerder klein.
Heb je meer info over die luidsprekers die je wil gaan kopen? En hoe groot mag de kast worden?
Ivm. accu's: mijn boxje ging met de 8 penlites (1100mAH) zo'n 15 uur mee op vol vermogen. Een loodaccu is waarschijnlijk overkill, en je mag hem bovendien niet te diep ontladen, of hij legt snel het loodje. Om een loodaccu te laden heb je een spanningsregelaar nodig, NiMH's kan je met een enkel weerstandje al laden.
8,7cm Luidsprekers met dubbele conus
Conuswoofer: 8,7cm
Frequentiebereik: 90 - 20.000 Hz
Gevoeligheid: 90dB
10W RMS / 60W max.
Pioneer TS874
De kast heb ik liever niet te groot, maar als dat echt beter is voor het geluid..
Persoonlijk vind ik de loodgel accu's niet overkill, ook al is het laden ingewikkeld. HEt eerste echte nadeel hoor ik dus net : Niet te ver ontladen. Dat wordt weer een chipje erbij 
Versterker
Accu Lader
VU meter
Accucontrole.
Is het trouwens veel werk om bij dit schema voor mn versterker bass boost toe te voegen?
edit:
ik heb nog wel wat hulp nodig bij dat programmaatje.. 
edit: Een simpele accu tester: [/url]http://www.electronics-lab.com/projects/automotive/009/index.html[/url…
Volgens het schema is 10.4V nog ruim voldoende. de accu is dan nog in goede staat. Ergens anders lag ik dat de laagste spanning die de accu mag hebben voordat je hem weer gaat opladen 11.5 V is. Wat is het nou?
Is het ook mogelijk dat ie behalve de ledjes, bij een bepaald voltage, ook zorgt dat er geen stroom meer kan lopen? Met een relais/transistor oid.
Zo, een 8cm luidsprekertje? Is dat niet wat klein?
Zo te zien zijn het carspeakers, die zijn eigenlijk niet gemaakt om in een kast te steken. Als je het toch doet, schat ik dat je wel een liter of 3 per luidspreker kan gebruiken.
Kijk eens naar de Tangband W4-655SA, ik denk dat die 10x beter gaat werken in jouw toepassing. Kost rond de 25 EUR, en is prima bruikbaar in een basreflex kastje met een inhoud van 3 liter en een baspijpje van 30mm / 105mm lang (PVC afvoerbuis werkt prima). Zo 1 speakertje zal die twee pioneers er met gemak uitspelen. Ik heb deze luidsprekers zelf ook (als rear speakers in 5.1) en ze bevallen prima!
Die luidspreker is wel 8 ohm, en kan best wel een bak power verdragen. Je kan een versterker bouwen rond de TDA1516, daarmee haal je ruim 10W in 8 ohm, samen met die luidspreker goed voor 99dB op 1m 
Wat de accubescherming betreft: ik had in mijn boxje zo'n schakelingetje zitten:
Links hang je de accu, rechts de versterker. S1 = inschakelen, S2 = uitschakelen. Vref moet je wel even aan een constante spanning hangen (spanningsreferentie, LM7805, referentie-uitgang van LM3914, oid...). Weerstandjes moet je dan nog uitrekenen aan de hand van Vref.
Een gelaccu mag je niet zo diep ontladen als een open accu, ik geloof dat ie bij 10.5V helemaal leeg is. Best eens opzoeken.
Bedankt voor alle tips subsonik.
Ik heb precies vandaag betaald voor die speakertjes, en ik denk niet dat er nog iets te regelen is. 25 euro is wel veel hoor! 15.50 voor 2.. en dan 1 zo'n ding voor 25 euro.
Weet je zeker dat 1 zo'n ding die 2 speakertjes verslaat?
Je had het over 99dB bij de Tangband. Hoeveel dB gok je voor de autospeakertjes?
edit: Zijn er geen alternatieven voor die tangband. Hij is nogal slecht verkrijgbaar in NL. Wat dachten jullie van de visaton BG17? 93dB op 1 Watt. Hoe hard zou dat gaan op 10Watt. Ik wil namelijk niet zo'n hele grote versterker ivm verbruik.
bedankt voor het accu schemaatje!
1 vraagje: Wat is K1?
@subsonik
heb je msn of GoogleTalk, en welk proggie gebruik je voor je schema's?
edit:
een lader speciaal voor gel accu's:
http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/bcgla.htm
volgensmij is dit wel iets.. Hij kan gewoon aan de accu blijven hangen hé?
edit:
Is het een probleem als het kastje van hout deels beplaat wordt met aluminium?
edit:
Hoeveel verbruikt de TDA1516? iemand ervaring met de chip?
Kickje :x
misschien een beetje aan de vroege kant, maar zoals ik al eerder heb gezegd. Er is een beetje haast bij..
edit: Zijn het nou gewoon zulke moeilijke vragen? of wat ist 
Op 25 mei 2006 21:25:50 schreef ceesietopc:
edit:
Hoeveel verbruikt de TDA1516? iemand ervaring met de chip?
Staat het niet in de datasheet?
http://www.semiconductors.philips.com/acrobat_download/datasheets/TDA1…
nee daarin staan alleen piekjes.
Als ik em ga gebruiken, ga ik em gebrugd gebruiken, voor 1 speaker +/- 20Watt..
Voor de duidelijkheid, hier nog een keer de vragen die ik heb:
- Is er een goed alternatief voor de tangband? (bijv. de Visaton BG17)
- Is de BG17 op gebied van Frequenties e.d. in orde?
- Hoe hard zullen die autoboxjes gaan? (Verslaat de BG17 de autoboxjes?)
- Wat is K1 in het schema van subsonik?
- Is dit een goede accu lader, die gewoon aan de accu kan blijven hangen? http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/bcgla.htm
- Is het een probleem als het kastje van hout deels beplaat wordt met Aluminium?
- Hoeveel Ampere trekt een versterkertje opgebouwd rond de TDA1516/TDA1518?
en @subsonik:
Heb je msn of google talk?
Je mag dan wel haast hebben maar topic kicken blijft irritant! Als iemand je iets te melden heeft dan merk je dat vanzelf.
Veel van je vragen zijn opzoekvragen die je zelf kan beantwoorden dmv de datasheets.
-K1 is een 12V relais
-De lader van Antoon stopt vanzelf, lees de beschrijving!
-Hout/aluminium is geen probleem zolang het aluminium niet kan resoneren tegen het hout, vastkitten.
-Het rendement van dergelijke IC versterkers ligt rond 70%, klein klein kunstje voor je om dan het voedingsvermogen te berekenen, zie eerdere posts van mij.
Om te bepalen of die Visaton BG17 een waardige kandidaat is, gebruiken we dat programmaatje WinISD dus.
Geel = BG17 in 3 liter gesloten kast, grijs = W4-655SA in 3 liter basreflex kast. Op de X-as zie je trouwens frequentie, en op de Y-as (genormaliseerd) rendement in dB.
De BG17 is niet geschikt voor basreflex kasten, en moet dus in een gesloten kast. Tis een speaker die gemaakt is voor grote kasten, in een kast van 3 liter is het belabberd. Zelfs in een grote kast blijft de W4-655SA bijna een octaaf dieper gaan dan de BG17.
Een alternatief voor de W4-655SA ken ik niet echt. Deze speaker combineert een aantal eigenschappen die elkaar tegenspreken:
- klein, en toch hoog rendement
- klein, en toch lage Fs (-> diepere bas)
- hoge Xmax (maximale conusuitslag), en toch hoog rendement
De Visaton W100S is ook bruikbaar:
- gaat zelfs dieper dan de W4-655SA
- heeft wel een kast van een 6-tal liter nodig (minimum)
- vergelijkbaar rendement
- veel minder belastbaar (minder maximale conusuitslag)
Maarrrr... De W100S kan hoge tonen niet deftig weergeven. Je hebt een tweeter nodig, en da's niet de bedoeling denk ik.
Ow ja, ik heb wel MSN enzo, maar het lijkt mij zinvoller om hier verder te gaan, dan hebben anderen er misschien ook nog wat aan.
Op 27 mei 2006 14:54:53 schreef Henry S.:
Je mag dan wel haast hebben maar topic kicken blijft irritant! Als iemand je iets te melden heeft dan merk je dat vanzelf.
Veel van je vragen zijn opzoekvragen die je zelf kan beantwoorden dmv de datasheets.
Ok.. ik zal er voortaan nog even langer over nadenken 
-K1 is een 12V relais
-De lader van Antoon stopt vanzelf, lees de beschrijving!
-Hout/aluminium is geen probleem zolang het aluminium niet kan resoneren tegen het hout, vastkitten.
Vastpoppen is dus geen optie.
-Het rendement van dergelijke IC versterkers ligt rond 70%, klein klein kunstje voor je om dan het voedingsvermogen te berekenen, zie eerdere posts van mij.
Ok.. kga het proberen.
edit: ik kom uit op 2.7A
Ik hoop dat ik ergens iets fout heb gedaan 
edit:
Is het dus zo dat je als je niet meer als 1.5A eruit wil trekken, dat je onder de 15 Watt moet blijven?
en hoe hard zou de Tangband gaan op 10Watt?
Op 27 mei 2006 15:19:11 schreef subsonik:
Om te bepalen of die Visaton BG17 een waardige kandidaat is, gebruiken we dat programmaatje WinISD dus.Geel = BG17 in 3 liter gesloten kast, grijs = W4-655SA in 3 liter basreflex kast. Op de X-as zie je trouwens frequentie, en op de Y-as (genormaliseerd) rendement in dB.
De BG17 is niet geschikt voor basreflex kasten, en moet dus in een gesloten kast. Tis een speaker die gemaakt is voor grote kasten, in een kast van 3 liter is het belabberd. Zelfs in een grote kast blijft de W4-655SA bijna een octaaf dieper gaan dan de BG17.
Een alternatief voor de W4-655SA ken ik niet echt. Deze speaker combineert een aantal eigenschappen die elkaar tegenspreken:
- klein, en toch hoog rendement
- klein, en toch lage Fs (-> diepere bas)
- hoge Xmax (maximale conusuitslag), en toch hoog rendementDe Visaton W100S is ook bruikbaar:
- gaat zelfs dieper dan de W4-655SA
- heeft wel een kast van een 6-tal liter nodig (minimum)
- vergelijkbaar rendement
- veel minder belastbaar (minder maximale conusuitslag)
Maarrrr... De W100S kan hoge tonen niet deftig weergeven. Je hebt een tweeter nodig, en da's niet de bedoeling denk ik.
Weet je een shop waar die Tangband te koop is?
edit: Importeur gevonden. Jammer dat die dingen zo duur zijn. 27 euro per stuk. Als ik nou een sponsor had, die mij ff 10 euro gaf, ok dan zou ik het doen 
edit2: Je hebt het over een hoge conus uitslag.. houdt dat in dat de conus veel beweegt bij lage frequentie. (klapperende woofer oid)Dat ziet er zo wreed uit ! 
Zo te zien vallen visaton speakertjes af.
Ow ja, ik heb wel MSN enzo, maar het lijkt mij zinvoller om hier verder te gaan, dan hebben anderen er misschien ook nog wat aan.
Toch graag je msn voor bijv. kleine vraagjes, of beetje hulp met het programma.
edit:
Kan je ook gelijk het WinISD bestandje van de Tangband doorsturen? ik krijg het niet voor elkaar om de driver erin te zetten. Waardes die ik wel heb ingevuld, pakt ie niet? 
edit:
Ik heb het geheel heel de tijd mono willen houden, en dat wil ik nog steeds. Is het een probleem dat de MP3 speler het signaal stereo uitspuugt? welke kant moet ik gebruiken voor de versterker : L of R?
edit:
Weet iemand de website van Hanxs in rotterdam?
een zaak waar je goedkoop spuitbussen verf kan kopen...
edit:
Ik ben van plan om er ook nog een 3 kanaals mixertje in te zetten (ook zelfbouw natuurlijk
), maar daarover eerst een vraagje.
De output van een MP3 speler/computer, is die hoger als de output van een microfoon. oftewel: Kan je zomaar een microfoon inpluggen, of moet daar ook weer een voorversterker bij?
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Wat wil je nu allemaal gaan doen man :s??
Een complete draagbare PA installatie maken ofzo
?
nagoed het maakt iig niets uit dat je maar 1 kanaal van je mp3 speler aftapt, en het andere kanaal ongebruikt laat.
als ik jou was zou ik gewoon zo een soort accu kopen :
http://koopjes.marktplaats.nl/hobby_en_vrije_tijd/modelbouw/36503957.h…
Kost niet zoveel en je kan er lekker lang mee draaien, en het gewicht is goed te doen in je tas!
En over het mengpaneel, ik zie ze steeds vaker op MP staan en thuis heb ik er ook nog 1 liggen.
Van die kleine op batterij werkende mengpaneeltjes (meestal met din pluggen)
Mijnes heeft een 9 volt adaptor aansluiting maar werkt ook prima op 12 volt.
Dus tja tis aan jou of je wilt gaan zelfbouwen of MP af gaat speuren voor zo een (goedkoop) dingetje 
Succes ermee!
Wat ik wil gaan doen?
Een 3ch-mengpaneel, versterker, stroombron, en speakers in 1 behuizing. Moet lekker hard gaan, maar niet in 2 minuten op.
vandaar een 17AH accu, op 12V.
Mengpannel bouwen kost totaal niets, en vind ik alleen maar leuk om te doen.
Voor de rest van mn vragen, zie mn vorige post 
De WinISD files vind je hier.
De Tangband geeft met 10W zo'n 99dB op 1 meter afstand. Importeurs in NL ken ik niet, ik heb ze in Duitsland gekocht (www.plus-elektronik.de).
De conusuitslag is belangrijk, omdat je met een grotere conusuitslag meer lucht kan verplaatsen, en dus meer bas kan maken 
Om het mono te houden, kan je de L en R uitgangen van de MP3 speler beide met een 10K weerstandje aan de ingang van de versterker knopen. Op die manier hoor je beide kanalen.
Ik voeg je binnen een paar dagen wel toe op MSN, maar ik heb het op dit moment even te druk.
Bedankt..
Nl Importeur tangband: http://www.juoiga.nl/
Zit in rotterdam, ik ga waarschijnlijk binnekort de speaker halen. Eerst es ff kijken hoeveel het kost om boven de 100dB te komen.. 
edit: Gaat goed op 15W.. dus het wordt een 15 Watt mono versterker. Voluit verbruikt ie dan 1.8A..
Gaat dit omlaag als ie minder input signaal krijgt, of gaat ie gewoon sowieso 1.8A constant trekken?
Dit is trouwens berekent bij 70% rendement.
bij 90% (classe D) wordt alles toch aantrekkelijker 
-----------------------------
klopten mijn berekeningen trouwens?
----------------------------
De output van een MP3 speler/computer, is die hoger als de output van een microfoon. oftewel: Kan je zomaar een microfoon inpluggen, of moet daar ook weer een voorversterker bij?