beste mensen, voor mijn eindwerk ga ik een Carputer maken en daar hoort natuurlijk de nodig voeding bij, namelijk een M1-ATX voeding. Deze voeding moet ik niet kopen, maar ik moet ze wel kunnen uitleggen aan de hand van een schema. Zou iemand me kunnen helpen? ik heb het volgende Pdf'je waar op pag.2 een schema staat met de componenten.

2 functies:

- accu ingang 6v-30v stabiliseren en maakt nodige lijnen aan voor moederbord, hdd,.. [3.3v 5v en 12v]

- Je kunt het contact verbinden met de voeding en zo kan hij automatisch opstarten/afsluiten. dit kan je regelen met de jumpers. het werkt met een micro-controller.

PDF:

http://www.myelectronics.nl/PDF/MI-ATX.pdf

Foto's print:

http://www.digitalww.com/images/M1ATX_90w_SIDE3.jpg

http://www.epiacenter.com/pictures/reviews/m1atx/images/m1atx_full01.j…

Is er echt niemand die hier iets vanaf weet? ik weet dat er geen baantjes staan op de print dus dat maakt het wel moeilijk, maar kan niemand uit de componenten afleiden wat welke functie zal hebben in dit schema?

mvg

he hebt meer dan dat nodig namelijk

+3,3 +5 +12 -12 en -5
en uiteraard gnd

Als het slechts uitleggen is aan de hand van het schema (zonder circuits) raad ik je aan de tekst even te lezen. Dan kom je er wel.

Voorbeeldje:

Engine Cranks, under-voltage and over-voltage situations. Another very difficult
task is maintaining stable 3.3, 5, 12 and -12V power to your PC. While car batteries are
rated at 12V, they actually can provide voltages in between 7V (during engine cranks) or
as high as hundreds of volts (load dump conditions). Most of the times, your battery will
stay at 13.5V (while car is running) or 12V (when car is off), but extra precautions need
to take place in order to prevent under and over-voltage situations. M1-ATX can operate
as low as 5.7V and as high as 28V while providing strict regulation on all rails with input
voltage clamping and reverse protection.

Ofwel de ATX PSU zorgt er voor dat de voedspanning optimaal is bij pak en beet 12Volt, maar vanaf 5.7v tot 28v kan ook nog. De Reverse and forward protection zorgt er voor dat de module niet doorbrand als deze verkeerd aangesloten is op de + en - pool.

De rest kun je zelf denk ik wel.

wat wilt zeggen:

-engine cranks
-load dump conditions

mvg.

ps: die gele dingen zijn spoelen eh? wat doen ze daar?

mvg

Heb je al gezocht op de termen die ik je op gathering of tweakers heb gegeven? Blijkbaar niet, anders zou je weten wat die spoelen doen. Als je me niet gelooft, kan iemand anders nog eens bevestigen dat die voeding een buck-boost convertor is aub. Wikipedia geeft je ook veel info, kijk eens wat rond (DC-DC convertor, kijk naar de aparte buck en aparte boost).
"engine crancks", daarbij zakt de spanning in tot 7V zeggen ze, dus dat is het starten van de motor (context helpt veel als je andere talen leest).
"load dump conditions" vertaal ik letterlijk als "belasting weggooi toestanden", hier zie je in de context dat ie tot 100en volts gaat, dus dat is ws wanneer de motor gestopt wordt, dan is er geen belasting meer, maar blijft de dynamo de batterij nog laden ==> piekspanning.

[Bericht gewijzigd door Videomodulator op ]

Op 23 mei 2006 11:07:34 schreef Videomodulator:
Heb je al gezocht op de termen die ik je op gathering of tweakers heb gegeven? Blijkbaar niet, anders zou je weten wat die spoelen doen. Als je me niet gelooft, kan iemand anders nog eens bevestigen dat die voeding een buck-boost convertor is aub.
"engine crancks", daarbij zakt de spanning in tot 7V zeggen ze, dus dat is het starten van de motor (context helpt veel als je andere talen leest).
"load dump conditions" vertaal ik letterlijk als "belasting weggooi toestanden", hier zie je in de context dat ie tot 100en volts gaat, dus dat is ws wanneer de motor gestopt wordt, dan is er geen belasting meer, maar blijft de dynamo de batterij nog laden ==> piekspanning.

Net alsof jij snapt hoe spoelen werken, meneer een-spoel-is-een-vliegwiel. :p

Op 23 mei 2006 11:12:52 schreef IH8videomodulator:
[...]
Net alsof jij snapt hoe spoelen werken, meneer een-spoel-is-een-vliegwiel. :p

Ja, ik snap ze op mijn manier, meneer-ik-beledig-degene-waarvan-ik-zijn-nick-nadoe :+
Voor deze toepassing is het vliegwiel-concept trouwens prachtig, je kan zo'n buck-boost niet bevattelijker uitleggen dan met een vliegwiel.

[Bericht gewijzigd door Videomodulator op ]

*welk component zorgt dat voeding niet doorbrandt als polen verwisseld zijn?

* De swich logic, wat is dit juist?

* Is die 8bit MCU voor de auto shutdown?

Op 23 mei 2006 11:15:19 schreef johntube:
*welk component zorgt dat voeding niet doorbrandt als polen verwisseld zijn?

* De swich logic, wat is dit juist?

* Is die 8bit MCU voor de auto shutdown?

Welk stuk van de voorwaarden voor sectie schoolvragen begrijp je niet?

Voorwaarde voor de Topic starter:
* Verwacht geen complete kant en klare oplossingen; je moet er immers van leren!
* Hoe minder informatie je geeft, hoe krommer de antwoorden zijn.
Het houd dus in dat je vraagstelling goed opgebouwd moet zijn:
o Probleemstelling (wat is de opdracht:
voorwaarde, welke criteria heb je gekregen.)?
o Wat heb je zelf al over het onderwerp gevonden?
o Wat is je doel (wil je er van leren, of zeg je van "als ik het maar heb" )?
o Verwacht niet binnen 1 dag een goed antwoord, dus kick je topic niet, ook al heb je haast bij de opdracht.
* Respecteer het als iemand niet erg positief is over jou kennis, vaak (99 van de 100 keer) bedoelt men het goed.
Dit kun je voorkomen door aan te geven wat jou kennis/niveau is.

Voorwaarde voor de Replyer:
* Respecteer de vraag van de TS, ookal vind je hem te simpel voor jezelf.
* Geef alleen antwoorden waar de TS wat aan heeft.

Je kan zelf niets gedaan hebben als je niet weet dat "aansturen onderandere van diode buck-boost de" de oplossing is op je vragen, door elkaar gegooid :+
Zoek zelf eens wat, geef dan aan wat je bijgeleerd hebt, dan helpen we je wel verder.

wat ik vond over buck-boost converter: dat als je de schakelaar sluit dat je een negatieve spanning krijgt.. dus als ik het goed begrijp, voor alle lijnen 3.3,5,12,.. is een aparte buck-boost converter?

is deze buckboost enkel voor de negatieve spanningen?

mvg

mvg

[Bericht gewijzigd door johntube op ]

Op 23 mei 2006 11:25:15 schreef johntube:
wat ik vond over buck-boost converter: dat als je de schakelaar sluit dat je een negatieve spanning krijgt.. dus als ik het goed begrijp, voor alle lijnen 3.3,5,12,.. is een aparte buck-boost converter?

is deze buckboost enkel voor de negatieve spanningen?

mvg

mvg

Wacht nog ff met direct op je voeding toe te passen, probeer eerst het concept (dus wat zo'n beest doet) los te begrijpen. Het gaat niet om de schakelaar te sluiten en te stoppen, het gaat om constant de schakelaar open en toe te doen (zie de figuurtjes in wikipedia).
Vervolg, enkel proberen te begrijpen als je het voorgaande begrijpt:
Dat inverteren van de spanning lossen ze op door een kleine transformator te gebruiken ipv de spoel, de secundaire hangen ze omgekeerd als de primaire, waardoor je wel weer positieve spanning eruit krijgt.
Het voordeel van een buck-boost zou je al moeten gevonden hebben, je kan de spanning zowel omhoog als omlaag halen (ingang is 7 tot 100en volts, waar je een nette 12V uit wil halen). Dus voor de lagere spanningen (5V, 3.3V) is het niet meer nodig om buck-boost te gebruiken, slechts een deeltje (buck of boost) moet gebruikt worden, wikipedia alleen al kan je het antwoord geven.

dus gans die voeding is gebaseerd op die buck-boost?
en die gele plaatjes (transfo's neem ik aan, zijn dat diegene van de buck-boosts?)

mvg

http://www.maxim-ic.com/images/appnotes/1845/DI204Fig03.gif

dit is dus een schematje, wat moet je dan aanpassen voor de uitgangsspanning te veranderen?

mvg

Op 23 mei 2006 11:07:34 schreef Videomodulator:
[...]
Als je me niet gelooft, kan iemand anders nog eens bevestigen dat die voeding een buck-boost convertor is aub.
[...]

Bevestigd :)
Buck omdat uitgangspanningen lager zijn dan de ingangsspanning,
en boost om uitgangspanningen hoger zijn dan de ingangsspanning.

Ach, dat staat ook in de Wiki. :P

@john: Meer lezen, dan pas vragen.

Op 23 mei 2006 11:42:15 schreef johntube:
[...]

Ok, tis mijn fout, maar dit is hier geen MSN. Als je niet direct een antwoord krijgt, wacht een dag (ja, das 24 uur) voor je weer kickt.
Ik ga je nog 2 links die op wikipedia direct te vinden zijn geven, kijk daar op het gemak naar, speel met die java-gevallen, en je zal zelf kunnen antwoorden.
Heel mooi stap voor stap uitgelegd, hoe DC-DC convertors werken.
Hier kan je java-applets vinden, waarmee je netjes de stoom ziet vloeien, en de verschillende stappen kan bekijken.
Kijk daar eens vannamiddag op het gemak naar, als je iets niet begrijpt, doe dan een half uurtje wat anders, en bekijk het dan nog eens op het gemak. Pas dan mag je hier je vraag weer stellen.

Op 23 mei 2006 11:14:14 schreef Videomodulator:
[...]
Ja, ik snap ze op mijn manier, meneer-ik-beledig-degene-waarvan-ik-zijn-nick-nadoe :+
Voor deze toepassing is het vleigwiel-concept trouwens prachtig, je kan zo'n buc-boost niet bevattelijker uitleggen dan met een vliegwiel.

Wat is een vleigwiel?

Op 24 mei 2006 13:33:58 schreef IH8videomodulator:
[...]
Wat is een vleigwiel?

Een van de 2 fouten die ik er in steek om je scherp te houden :)

ok, ik heb nu voldoende opzoekingswerk gedaan, maar zit nog met enkele vraagjes.

ingang is 12V

- de buck converter is er om de lagere spanningen aan te maken. En het controle circuit is er om te regelen welke voltage juist?

- de boost converter is er om hogere spanningen aan te maken. En het controle circuit is er om te regelen welke voltage juist?

- De buck-boost converter is er om inverse spanningen te maken dus -12v -5v en -3.3v

ben ik op de juiste weg?

mvg!

Op 27 mei 2006 21:54:36 schreef johntube:
ok, ik heb nu voldoende opzoekingswerk gedaan, maar zit nog met enkele vraagjes.

ingang is 12V

- de buck converter is er om de lagere spanningen aan te maken. En het controle circuit is er om te regelen welke voltage juist?

- de boost converter is er om hogere spanningen aan te maken. En het controle circuit is er om te regelen welke voltage juist?

- De buck-boost converter is er om inverse spanningen te maken dus -12v -5v en -3.3v

ben ik op de juiste weg?

mvg!

Ok, dat ziet er al heel goed uit. Nu nog het vervolg lezen van mijn post:

Op 23 mei 2006 11:36:44 schreef Videomodulator:
[...]
Dat inverteren van de spanning lossen ze op door een kleine transformator te gebruiken ipv de spoel, de secundaire hangen ze omgekeerd als de primaire, waardoor je wel weer positieve spanning eruit krijgt.
Het voordeel van een buck-boost zou je al moeten gevonden hebben, je kan de spanning zowel omhoog als omlaag halen (ingang is 7 tot 100en volts, waar je een nette 12V uit wil halen). Dus voor de lagere spanningen (5V, 3.3V) is het niet meer nodig om buck-boost te gebruiken, slechts een deeltje (buck of boost) moet gebruikt worden, wikipedia alleen al kan je het antwoord geven.

Bekijk het ff rustig, en kom dan tot de volgende conclusie:
Uit de ingangsspanning wordt met een buck-boost (want je moet omhoog en omlaag kunnen converteren) de 12V lijn gemaakt. Eenmaal die 12V lijn er is, hebben we al een nette stabiel blijvende spanning om mee verder te werken (wat de ingangsspaning zeker niet is).
Dus alle andere spanningen worden uit de 12V lijn gehaald, aangezien de 5V en 3.3V lager zijn, worden hier buck-convertoren gebruikt.
De negatieve spanningen worden nauwelijks gebruikt, enkel voor seriële poorten moeten de meeste moederborden nog -12V hebben, en er wordt ook nauwelijks stroom uit getrokken. Een simpele spanningsinvertor, die met condensatoren werkt (de positieve spanning op een condensator zetten (wordt opgeladen), en dan die condensator invers op de uitgang zetten (ontlaad zich)) is voldoende om je negatieve spanningen te bekomen (dat zit ook in een max232, die kan je dan ook daarvoor (mis)bruiken).

Dit alles wordt idd afgeregeld en aangestuurd door het controlecircuit, dat ook voor stroombeperking en beveiligingen allerhande zorgt. Probeer dat niet te snappen, dat is allemaal erg specifiek en moeilijk ontwerpen, je kan bijna niet te weten komen hoe ze het exact doen (of de concurrent doet het achter).

Das mijn bescheiden mening over de werking, correct me if I'm wrong mensen, ik kan zeker fouten maken!

Dusss, wat ik er van kan maken:

7-100v (motorcrank of load-dump) komt binnen in een Buck-boost en regelt deze mooi af naar 12v ( dankzij het controlecircuit ).

nu heb je een mooie 12V, deze gaat 2 wegen uit, direct al naar de output voor 12V en nog eens afgetakt om 5 en 3v te bekomen. Dan heb je 2 buck-converters die elk de spanning 12v omlaag krikken naar 5 en 3v.

voor de inverse spanningen te maken is elke uitgang van een converter verbonden met een spanningsinverter.

nu nog 2 dingen: kun je me wat meer info geven of schema's van een spanningsinverter? kun je ook iets meer info geven over de mysterieuze controle-circuits?

mvg!

Op 27 mei 2006 23:41:42 schreef johntube:
Dusss, wat ik er van kan maken:

7-100v (motorcrank of load-dump) komt binnen in een Buck-boost en regelt deze mooi af naar 12v ( dankzij het controlecircuit ).

nu heb je een mooie 12V, deze gaat 2 wegen uit, direct al naar de output voor 12V en nog eens afgetakt om 5 en 3v te bekomen. Dan heb je 2 buck-converters die elk de spanning 12v omlaag krikken naar 5 en 3v.

voor de inverse spanningen te maken is elke uitgang van een converter verbonden met een spanningsinverter.

nu nog 2 dingen: kun je me wat meer info geven of schema's van een spanningsinverter? kun je ook iets meer info geven over de mysterieuze controle-circuits?

mvg!

Het mysterieuze regelcircuit bevat een regelsysteem, met wenswaarde (de juiste spanning) die vergeleken wordt met een terugkoppeling (de uitgangsspanning), en afhankelijk van het verschil daartussen wordt de buck(-boost)convertor aangestuurd. Om alles netjes stabiel en snel genoeg te krijgen, wordt een PID regelaar gebruikt (D vanwege dode tijd, tegen dat je condensatoren bijgeladen zijn is er al wat tijd verlopen, er zit dus een dode tijd in). Om dat regelsysteem te begrijpen, kan je proberen je te behelpen met de engelstalige wikipedia, om er ook echt vat op te krijgen kan je best een jaar lang de lessen regeltechniek van de opleiding tot ingenieur electronica volgen, dan ken je al de basis en kan je er al wat mee rekenen :+ Regeltechniek is echt een moeilijke kunst, het beste wat je kan doen is er je bij neerleggen dat het werkt. (van een PIC of AVR zou het mss nog net lukken, maar van geavanceerdere processoren kan ik de werking niet exact in alle details uitleggen, toch kan ik op mijn PC deze uitleg typen (met hulp van de ingebouwde processor), en zegt iedereen dat ik veel van computers ken).

Voor die spanningsinvertor: kijk naar de max232, en gebruik mijn goeie vriend google. En van dat controle-circuit, onthoud dat ie kijkt wat de uitgang is, en de duty-cycle van de regelaars aanpast daaraan, al de rest groeit je snel boven het hoofd.

wat is die duty-cycle juist? wat is de juiste vertaling?

taak-cyclus?

mvg!

Op 27 mei 2006 21:54:36 schreef johntube:
[...]
[...]

Dat is een inverter.

Een buck-boost converter is een gecombineerde buck en boost converter.

Op 28 mei 2006 14:42:00 schreef johntube:
wat is die duty-cycle juist? wat is de juiste vertaling?

taak-cyclus?

mvg!

Idereen zegt duty-cycle.
Het is de verhouding tussen het werkzame deel en het totaal van een cyclus.