Hallo,
Ik heb hier een stappenmotor van Vexta en heb al het nodige zoekwerk gedaan om te kijken hoe hij aangesloten moet worden. Maar nergens wat gevonden.
Het is een Vexta A3424-9212 met 8 draden.
Draden:
Oranje oranje/wit
Zwart zwart/wit
Geel geel/wit
rood rood/wit
Het is een 2-fase 1.8graden DC stappenmotor. De weerstand is 1 ohm. Weet iemand een manier hoe ik kan meten hoe hij aangesloten kan worden of heeft iemand een datasheet.
Alvast bedankt.....
pcnerd
Take a parachute, and jump!
Op 4 juni 2006 21:03:55 schreef pcnerd:
stappenmotors "sluit" je niet aan, maar "stuur" je aan, via een pc, microcontroller, of anders.
Misschien is meer info wel makkelijk. Ik wil een computergestuurde freesbanmk maken en mechanisch is hij al af. Om de stappenmotoren aan te sturen gebruik ik de 3d-step kaart van nc-step.de. Als software gebruik ik KCAM 4. Als ik de stappenmotoren aan wil sturen maken ze een hoop herrie maar ze gaan geen kant op. Het is wel zo dat ze reageren op de aansturing, dan maken ze een hoop herrie. Ik denk dus dat ik de draden verkeerd heb aangesloten......
[Bericht gewijzigd door Logitech op ]
pcnerd
Take a parachute, and jump!
dat denk ik ook.
ff goed meten tussen welke 2 draden er de meeste weerstand zit, dat zijn er 2 paar, dus wat op het schema van je 3d-step als een spoel zou moeten worden aangegeven.
ook ff de rest van de instellingen e.d. controleren.
Hier staan enkele aansluitgegevens, rechtsboven staat er ene met dezelfde kleuren, probeer dit eens. Let wel op de polariteitsaanduiding
http://www.cnczone.com/forums/attachment.php?attachmentid=7916
Indien dit niet werkt zal je de wikkelingen moeten vinden die tesamen horen, dit kan op deze manier (komt ook uit CNCZONE en heb geen zin om het te vertalen):
You need to find the 2 pairs of matching coils and their polarity.
You could try this:
Pick one of the coils and run a current through it from a battery or PSU through a resistor. Current depends on the motor, something like 0.5A should do it.
The motor will lock in a position.
Leave this coil connected and apply the same current (Important: same value of resistor)
to the 3 other coils in both directions (6 configurations).
Note down where you connected the + and - and watch what the motor does, you might need to mount a lever on the shaft to see it clearly.
On 2 of the coils (4 configurations) you should see the motor step the same amount CW or CCW when you apply the current and return where it was when the current is removed.
These are the 2 coils wich make up one winding, let's take the configuration where the motor steps CW on each winding: note where you put the + and - on the wires, now you have fully identified this winding.
The 3th coil should lock the motor stronger in position with current in one direction and unlock it with the current in the opposite direction.
This one and the first coil make the other winding, the correct polarity is of course the one where the motor locks up stronger, note the polarity of the wires and you're done.
If you don't see the above behaviour, then you have a special motor.
As a final check you can wire the matching coils in serie or parallel and test if the motor is stepping correctly, again by applying currents like you would for a normal bipolar motor. Verify that all steps are the same distance.
I know it's a bit of work but I think it's the best way to do it.
Bedankt voor de link! De aansluitgegevens klopten precies. Maar het leidde gelijk tot een nieuwe vraag; Als ik de spoelen in serie zet wordt de stappenmotor erg warm terwijl ze niet/minder warm worden als de 2 spoelen parallel staan. Ik zou zeggen als de spoelen parallel staan is de weerstand lager dus loopt er meer stroom en de motoren zouden dan juist niet warmer moeten zijn. Maak ik nou een denkfout? Ik ben nieuwsgierig hoe het zit....
Ik ken die NC-step drivers niet, maar bijna alle andere hebben een instelling voor de "constante" stroom en die moet je aanpassen volgens het type motor en schakeling.
Meestal gebeurt dit door de waarde van de "current sense resistor" aan te passen ofwel de "Vref".
Je maakt een denkfout: De stroom is vast ingesteld en verandert niet bij serie of parallel schakeling en dit heeft een groot effect op het door de motor opgenomen vermogen.
Als je de stroominstelling niet verandert is het dus normaal dat ze warmer worden in serie schakeling, hier moet je de stroom instellen volgens de gegevens voor één spoel.
Bij parallel schakeling moet je de stroom instellen op het dubbele en zouden ze even warm moeten worden.
Parallel schakelen is het beste om een optimale performantie uit de motor te krijgen, lagere inductie geeft meer kracht op hogere snelheid: de stroom kan sneller stijgen.
Bovendien is "warm" voor een stappenmotor relatief: 60 tot 70 °C is normaal, sommige types kunnen nog hoger.
.
Op 4 juni 2006 20:56:45 schreef Logitech:
Hallo,Ik heb hier een stappenmotor van Vexta en heb al het nodige zoekwerk gedaan om te kijken hoe hij aangesloten moet worden. Maar nergens wat gevonden.
Het is een Vexta A3424-9212 met 8 draden.
Draden:
Oranje oranje/wit
Zwart zwart/wit
Geel geel/wit
rood rood/witHet is een 2-fase 1.8graden DC stappenmotor. De weerstand is 1 ohm. Weet iemand een manier hoe ik kan meten hoe hij aangesloten kan worden of heeft iemand een datasheet.
Alvast bedankt.....
Ik heb een soortgelijke motor nr A3535-9412.
Kent iemand deze motoren en hoeveel Nm heeft dat ding
Gegevens : 3,5 A, 1 Ohm.
Doorsnee 8,5 cm
Groetjes
hawu