De KG-uitdaging, deel8!

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Deel 8 alweer van Rob's kruistocht naar meer actie op de kg.

Mocht je net binnenkomen, hier is:
Deel7
Deel6
Deel5
Deel4
Deel3
Deel2
Deel1

En met deze post van Rob007 begon het:

Als niemand het erg vind?
Begin ik hier een apart onderwerp over:

DE UITDAGING!

Was eigenlijk maar een grapje hoor! Maar toch een leuk idee!!! En dussssssss.

In principe zou je alles zelf kunnen bouwen! Maar dat gaat wat ver!
Laten we er van uit gaan/hopen dat we allemaal een redelijke KG ontvanger hebben.
Wat is dan de bedoeling?

( MAAK EEN KG ZENDERTJE! )

Op welke frequentie?
Tussen de 6200 en 6400KHZ - AM

Hoeveel Watt?
Het vermogen maakt niet uit!

Maar wat is dan de bedoeling?
De bedoeling is dat je er lol aan beleeft! (is zelfs verplicht!)

Ja maar wat is nu het doel?
Het doel is dat jij met je zelfbouw zendertje ergens anders binnen komt!

Ja maar bij wie?
Laten we het zo zeggen:
Je bent natuurlijk een held als je met bijna geen vermogen heel ver weg komt!
MAAR!
het is vind ik al enorm goed als je met iets simpels door heel Nederland heen rammelt!

Hoe kan je dan winnen?
Winnen doet niemand! Het gaat hier om de kick!
Alhoewel!?
Er word natuurlijk wel tegen je op gekeken als je met een handje vol rommel,
ZOOWWW VER WEG KOMT!

En verder?
En verder lijkt het mij leuk als je er lol aan gehad hebt!

En dan?
Misschien vind je het leuk en word/blijf je piraat!
OF!
Ga je nog een stapje verder en ga je voor je licentie?
Wat jij wilt! In alle gevallen wens ik je veel succes!

Ik heb nog meer info die tik ik tussendoor er wel bij!

Doe je mee? Er zit nu al iemand te luisteren in Duitsland!

De gehoorde nieuwe KG piraten:

1. Henry S.
2. Hans de Swan
3. Weazel
4. Transmitter

Hopelijk kunnen we er nog wat namen aan toevoegen.

Verder is dit ook 'het' topic voor kg-rapportjes, technisch praat (maak een eigen topic bij grote vragen) en dergelijke.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

btw me maat had een nieuwe zender inelkaar geknutselt met een el84 van rob 007's schema. van die russische buis haalde we 8 watt carrier en 15 watt pep.

Uhmm ik zit er aan te denken om ook zo'n Am bak In elkaar te schroefen lijkt me wel eens wat anders dan dat fm

Cq3 cQ3

Nah oke dan dan ga ik ook z'n ding inelkaar plakken
maar wel transistors

Cq3 cQ3

Wie heeft er een goede tip voor het schoonmaken van buisvoetjes?
Ik heb wat problemen met mijn Racal ontvanger.
Mijn lage band(0-5MHz)doet ook bijna niets meer.
Iemand eerder die problemen gehad met deze ontvanger?

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
rob007

Yarr, Matey!

Is er niet een buisje zachtjes aan het uit gaan?

Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 5 juni 2006 16:00:17 schreef Transmitter:
Wie heeft er een goede tip voor het schoonmaken van buisvoetjes?
Ik heb wat problemen met mijn Racal ontvanger.
Mijn lage band(0-5MHz)doet ook bijna niets meer.
Iemand eerder die problemen gehad met deze ontvanger?

Transmitter de Racal maakt gebruik van een zo geheten Wadley Loop dit om de drift tegen te gaan.Het is een heel vernuftig systeem. gezien het feit dat er wel ontvangst is >5 Mhz denk ik dat de zogenaamde Harmonic Generator roet in het eten gooit.Deze generator produceert veelvouden van 1Mhz.Is de output van deze generator er wel?, of wordt er wel goed contakt gemaakt lage freq.? Ik kan me zo voorstellen dat wanneer er te weinig output is er niet gemixt wordt.Dus geen ontvangst.

De ingang is niet opgeblazen van deze ontvanger want die is namelijk Bomb Proof

Wadley systeem klik http://carboni.home.cern.ch/carboni/wadley.html

MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
fred101

Golden Member

Aangemoedigd door jullie geknutsel ook eens een zender gemaakt. Een talking pixie.

http://www.qrpp-i.com/talking_pixie2.htm

Ik heb een kristal van 6,nog wat er in gedaan en op mijn wereld ontvangertje hoor ik dan inderdaad iets. Ik heb het microfoon ingang signaal versterkt via een lm386 want het ding was bedoeld om muziek via een mengpaneel er in te stoppen. hij is gebouwd op printplaat dmv uitgefreesde eilandjes. Aangesloten op de (27 mc) SWR meter is er geen reactie. Als ik een versterker er op aansluit (op de trafo)via de koptelefoon uitgang klinkt het goed maar nog steeds een meter of 5.

Nu vraag ik me af of ik hier verder mee kan komen als 5 meter. Er zijn twee opties, ik heb iets fout gedaan en er gaat vermogen verloren (de spoelen ?) of de antenne is doorslaggevend (nu 6 m draad). Ik heb geen aarde aan de zender, doe ik dat wel dan lijkt het slechter te worden.
Ik zou toch verwachten dat ik een paar 100 meter zou halen zonder extra HF versterker

fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@fred101
De talking pixy moet zeker verder komen dan de 5 meter die je beschrijft. Mits hij ook de paar honderd milliwatt afgeeft.Weet je zeker dat de eindtrap van de pixy het ook doet en of je uitgangs filter ook goed is.

MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/

Ja ben net weer thuis.
Maar bedankt voor de tips,ga nu weer verder zoeken.
Lorian,ook bedankt voor de tips die ik net op MSN zag staan.

Op 5 juni 2006 16:00:17 schreef Transmitter:
Wie heeft er een goede tip voor het schoonmaken van buisvoetjes?
Ik heb wat problemen met mijn Racal ontvanger.
Mijn lage band(0-5MHz)doet ook bijna niets meer.
Iemand eerder die problemen gehad met deze ontvanger?

Je hebt van die hele fijne zoetvijltjes waar je Lasbranderpitten mee schoonmaakt , deze gebruik ik ook voor buisvoetjes , ze zijn er in verschillende maten.
niet echt vijlen maar even er doorheen halen om de oxyde eraf te halen , daarna nog een snufje goede contact spray en dan gaat het wel weer goed.

@Westcoast
Bedankt voor de tip.

Ga de zender nu nog even aanzetten voor een kwartier ofzo op 6300khz.

rond 20:50Locale tijd, Kilo Tango Lima Gehoord s9-9+20db iets fading, uit het midden van het land, dacht te horen met 10watt.

Iets eerder op 6301 ook muziek, maar te veel storing.

Het Nederlands Am forum voor KG en MG op http://www.am-forum.nl , of voor de FM Hobbyist http://www.fm-forum.nl

heb nu radio blackbird op 6.300

Transmitter op 6400Khz S9 R3/4 veel QRM...muziek zwak!!...en weer of air.

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op maandag 5 juni 2006 22:25:40

MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
fred101

Golden Member

Op 5 juni 2006 19:50:08 schreef MRF-Technoligy:
@fred101
De talking pixy moet zeker verder komen dan de 5 meter die je beschrijft. Mits hij ook de paar honderd milliwatt afgeeft.Weet je zeker dat de eindtrap van de pixy het ook doet en of je uitgangs filter ook goed is.

Dat weet ik niet en ik weet ook niet hoe ik daar achter moet komen. Ik heb vanavond nog zitten testen en tot mijn schrik zit ik zo ongeveer overal (van 500 KHz tot iets van 20 MHz, waarschijnlijk op harmonische. Nu is dat wereldontvangertje een echt bagger ding (schaalverdeling klopt voor geen meter) maar op bepaalde frequenties kwam ik zeker 100 m. Ik heb helaas geen 3,5-3,9 MHz kristal want daar heb ik een goede ontvanger voor.

De oscillator staat excact op 6,55 MHz. Kan ik een betere eindtor als de 2n2222 gebruiken en hoe test ik of hij het doet, wat zijn goede waarden voor een filter (het liefst een RC dan kan ik met de spoel niets fout doen.

Ik wil straks toch minstens door iemand hier gehoord worden :-)

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Zonder scoop wordt het gissen, maar het lijkt of Q2 niet opengestuurd wordt, het moet lukken met een 2N2222.

RC filters vind je in de HF niet.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Ik heb een scoop, zeg maar wat en waar ik moet meten.
Ik heb ook een frequentiemeter tot 55 MHz. Aan de oscillator meet ik de juiste frequentie, na de eindtrap meet ik niks meer. Wel met de scoop op de uitgang van de eindtrap. Dan meet ik een hele zwakke draaggolf (zwakker als na de oscilator) Dat zou betekenen dat de eindtrap niet open gestuurd wordt. Hoe en waar meet ik dat.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 6 juni 2006 00:02:29 schreef fred101:
Ik heb een scoop, zeg maar wat en waar ik moet meten.
Ik heb ook een frequentiemeter tot 55 MHz. Aan de oscillator meet ik de juiste frequentie, na de eindtrap meet ik niks meer. Wel met de scoop op de uitgang van de eindtrap. Dan meet ik een hele zwakke draaggolf (zwakker als na de oscilator) Dat zou betekenen dat de eindtrap niet open gestuurd wordt. Hoe en waar meet ik dat.

Fred

Maak L1 eens los aan een kant en meet dan nog eens.

fred101

Golden Member

Als ik het goed heb berekent heb ik nu een te laag lpf en voer ik mijn HF direct naar de aarde. Ik heb voor c6 en 7 820p en de spoel is 2,2 uH. Die C's zouden dus iets van max 265p moeten zijn.

Daarnaast denk ik dat C3 en L1 een soort HPF vormen en dat is nu 1,4 MHz dat zou dus best 15p en 50 uH mogen zijn. Maar dat laat ik nog even, ik ga eerst L1 losmaken en meten.

fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Hij werkt, ik heb er nu een 4,9 MHz kristal in zitten
(6,5 valt net buiten het bereik van mijn radiotje). Ik heb het filter veranderd en ik zit in iedergeval zover ik kan testen niet hoger meer, lager weet ik niet)Hoever hij haalt weet ik niet, in ieder geval is na 100 meter het signaal nog onveranderd duidelijk.

De oorzaak weet ik niet. Ik heb de eindtor eruit gehaald, deze was nog goed, toen er toch maar een andere in gezet en toen deed hij het. Ik maakte een denkfout. De amplitude van de oscillator was 3 volt-tt, na de eindtrap nog maar 2 volt-tt. Alleen versterkt een transitor geen spanning maar stroom terwijl ik dacht dat de amplitude moest stijgen.
Hij geeft een zuiver geluid ook met microfoon. De SWR meter slaat alleen niet uit. Zal wel te weinig zijn.
Ik heb op het zelfde printje nog een versterker met een BUK555 fet gezet en dan werd het signaal wel sterker maar ook rauwer. Hij trok dan 240 mA van de voeding (12V). Zal wel niet zo'n geschikte fet zijn. Ik heb een schotje tussen de oscillator en de eindtrap gezet (op 5 mm pootjes over de aansluiting heen)

fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten