Beste mensen,

Daar ik mij ook aan het verdiepen ben in AVRtjes heb ik voor mijzelf een leuk project bedacht, geinspireerd door Bastiaan ;). Het moet een temperatuur-meter worden, alleen de temperatuur moet worden doorgeloopt naar 4 7-segmenten displays. Maar mijn AVRtje heeft natuurlijk niet zoveel pinnen. Nu heb ik gehoord van BCD -> 7-segmenten display. Hoe werkt BCD en zijn er chippen met 4 van die dingen in 1 verpakking? Wat kan ik het beste nemen CC of CA? En laatste vraag, weet iemand typenummer van een 7-segmenten display met 4 van die displays in een?

hoeveel pinnen wou je gaan gebruiken voor je bcd decoder
16 of 4+4
ik bedoeld dus van je avr naar bcd encoder elke bcd dencoder appart of 1 multiplex

[Bericht gewijzigd door k.p.meinesz op ]

er zijn speciale maxim ic's die dat werk doen het enige wat jij nodig bent is een i2c uitgang
deze chip is de: max 6958 of max6959 (deze heeft nog ruimte voor 15 knopjes) Deze 16 pins ic's hebben geen externe onderdelen nodig om ze te laten werken. deze werken door de segmenten van alle digits samen op 7 poorten aan te sluiten en de anode of cathode (maakt niet uit) op een andere zodat ze steeds eerst uitgangen voor segmenten voor digit 1 en dan puls op uitgang anode, dan volgende data, puls volgende anode enz. misschien kun je dit zelf ook bouwen

Op 18 februari 2003 20:04:01 schreef k.p.meinesz:
hoeveel pinnen wou je gaan gebruiken voor je bcd decoder
16 of 4+4
ik bedoeld dus van je avr naar bcd encoder elke bcd dencoder appart of 1 multiplex

Nou, zo min mogelijk, ik ga een ATMega8 gebruiken, en die heeft maar iets van 16 I/O poorten. Dat andere is een leuk voorstel, maar de ATMega8 heeft naar mijn weten gaan I2C bus.

Op 18 februari 2003 20:57:39 schreef Tristan:
[...]
Nou, zo min mogelijk, ik ga een ATMega8 gebruiken, en die heeft maar iets van 16 I/O poorten. Maar de ATMega8 heeft naar mijn weten geen I2C bus.

Hij heeft wel I2C, het wordt alleen TWI genoemd. Two-Wire Interface. En de ATmega8 heeft 23 programmeerbare I/O lijnen.

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op ]

Op 18 februari 2003 21:04:36 schreef Bastiaan:
Hij heeft wel I2C, het wordt alleen TWI genoemd. Two-Wire Interface. En de ATmega8 heeft 23 programmeerbare I/O lijnen.

Ah, en ik maar zoeken naar I2C :P Ik neem overgens maar aan dat de ATMega8 geen 1-wire interface heeft? Want dat heeft mijn temperatuur sensor... Als iemand een DIP of TO-?? temperatuur sensor weet met I2C zou dat wel handig zijn. Want om nou een heel protocol d'r in te zetten...

Op 18 februari 2003 21:15:23 schreef Tristan:
[...]
Ah, en ik maar zoeken naar I2C :P Ik neem overgens maar aan dat de ATMega8 geen 1-wire interface heeft? Want dat heeft mijn temperatuur sensor... Als iemand een DIP of TO-?? temperatuur sensor weet met I2C zou dat wel handig zijn. Want om nou een heel protocol d'r in te zetten...

Is het voor een Dallas 1820 die 1-wire? Want dan heb ik zo de sourcecode voor je.

Ja, toevallig wel ja :P Als het een heel moeilijk protocol is, dan zou ik het graag willen. Als het iets is wat een beginner wel kan doen (Maar er misschien eventjes over doet) mag je het voor je zelf houden, dan doe ik het zelf wel. Over protocolen gesproken, herkent iemand het volgende protocol als een bestaand protocol?

http://www.ticalc.org/pub/text/calcinfo/ti_protocol.zip
(Bestand staat in de directory ti_protocol/link)

Op 18 februari 2003 21:43:33 schreef Tristan:
Ja, toevallig wel ja :P Als het een heel moeilijk protocol is, dan zou ik het graag willen. Als het iets is wat een beginner wel kan doen (Maar er misschien eventjes over doet) mag je het voor je zelf houden, dan doe ik het zelf wel.

Probeer het dan maar zelf. Het is niet gemakkelijk maar als je goed de datasheet leest en je houd aan de timing dan komt het wel goed.

Over protocolen gesproken, herkent iemand het volgende protocol als een bestaand protocol?
http://www.ticalc.org/pub/text/calcinfo/ti_protocol.zip
(Bestand staat in de directory ti_protocol/link)

Elk protocol bestaat, ik heb er ook al zoveel bedacht :). Maar enkele zijn er maar officieel vastgelegd en hebben een nummer gekregen zodat ze een standaard zijn geworden en volgens bepaalde regels (behoren te) lopen.
Wat je daar linkt is gewoon een protocol wat de fabrikant van Texas Instruments zelf heeft bedacht voor zijn calculators.

Op 18 februari 2003 21:49:42 schreef Bastiaan:
Wat je daar linkt is gewoon een protocol wat de fabrikant van Texas Instruments zelf heeft bedacht voor zijn calculators.

Nou ja, dat betekent dus softwarematig emuleren. Ik dacht misschien dat het een officieel protocol was :)

Op 18 februari 2003 22:01:12 schreef Tristan:
[...]
Nou ja, dat betekent dus softwarematig emuleren. Ik dacht misschien dat het een officieel protocol was :)

Naar mijn weten iig niet ;)