magic touch

Lucky Luke

Golden Member

wat is je code
hoe zit het kristal vast (zit het wel vast? of zit het "vast"
of zit het mischien vást?)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

dit is m'n code (geschreven in picbasic)

Led1 var PORTD.2
Led2 var PORTD.3
output led1
output led2
high led2
pause 10
low led2
loop: high led1
pause 1000
low led1
pause 1000
goto loop
end

en m'n kristal zit via 2 capaciteiten vast aan de vss (zoals de voorbeeld circuitjes op voti: http://www.voti.nl/blink/pics/bb-f877-big.jpg)

ik gebruik als power dit circuit: http://www.sparkfun.com/commerce/product_info.php?products_id=114

maar waar zou er allemaal een capaciteit moeten zitten?

100nF condensator tussen de +5V en de massa, zo dicht mogelijk bij de PIC gezet, heb je die niet vergeten?

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

ik heb nog niet zo veel verstand van electronica, volgens mij zit alles er op wat er op moet...

ik heb ff wat fototjes gemaakt:
http://i65.photobucket.com/albums/h224/chriroz/Afbeelding010.jpg
http://i65.photobucket.com/albums/h224/chriroz/Afbeelding009.jpg
http://i65.photobucket.com/albums/h224/chriroz/Afbeelding008.jpg
kom maar op met het commentaar :P

edit: ik zie dat ik de power op pin 11 en 12 op het fototje ben vergeten maar toen ik aan het testen was zat dat er wel

[Bericht gewijzigd door chriroz op vrijdag 9 juni 2006 15:52:33

Op 9 juni 2006 15:34:58 schreef Videomodulator:
100nF condensator tussen de +5V en de massa, zo dicht mogelijk bij de PIC gezet, heb je die niet vergeten?

Die heb je dus niet staan. Je moet die echt wel erbij zetten, vlakbij de PIC, dat scheelt je enorm veel rare problemen.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

en waar precies is dat?
tussen de vdd en de pic?

Op 9 juni 2006 16:21:56 schreef chriroz:
en waar precies is dat?
tussen de vdd en de pic?

Tussen de 2 voedingspinnen van de PIC (dus de VDD en VSS).

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

ik ben naar de electroboer gefietst om zown ding te halen en het maakt niks uit, ik heb nog steeds het zelfde resultaat

Misschien een 'bibbercontact'?
Slecht contact tussen breadbord en draadjes doordat de contacten vervormt zijn of de draadjes te dun zijn.

maar waarom zou ie het dan wel doen als ik m'n vinger op een willekeurig punt op het circuit houd?
als ik de iscp kabel er in laat zitten doet ie het trouwens ook

Weet ik ook niet. Kijk de verbindingen toch maar eens na.

Hoe zit dat met de Reset van een PIC? Ik gebruik AVR en heb al eens problemen gehad omdat de Reset zweefde door slecht contact.

Op 9 juni 2006 15:10:57 schreef chriroz:
...als ik het circuit niet aanraak dan branden beide leds, als ik op sommige punten het circuit aanraak dan knippert ie normaal en soms gaan de leds beiden uit als ik het circuit aanraak....

Dit klinkt duidelijk als een geval van zwevende/oscillerende ingang(en). Zijn alle ingangen aangesloten die invloed op de werking van programma of PIC kunnen hebben?
Het lijkt erop dat in het begin het programma niet loopt? Dat zou toch iets met het kristal moeten zijn.
Parasitaire capaciteiten van je breadbordje?
Probeer eens iets kleinere C's van je kristal naar de Vss, en zet eens een weerstand van bv 330 Ohm tussen een van de pootjes van het kristal en de ingang van de PIC.
Ik heb hier ook "enige" ( :( ) ervaringen mee gehad in het verleden!

Duco ergo sum.
Lucky Luke

Golden Member

Op 9 juni 2006 18:10:16 schreef NV Lambik:
Misschien een 'bibbercontact'?
Slecht contact tussen breadbord en draadjes doordat de contacten vervormt zijn of de draadjes te dun zijn.

dat zou dan bij het kristal of bij de resetingang zijn...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Maak een copie van het schema en pak een ohmmeter.
Sluit deze met 1 pen aan op de ground en ga nameten of alle punten die aan ground moeten liggen ook zeker ground hebben (breadboards staan niet echt bekend om hun betrouwbare verbinding). Streep op het schema elk pootje van elk component aan waarvan je zeker bent dat deze met alle andere takken verbonden zit. Ga zo elke tak af.
Er zij iemand al iets over een reset. Heb jij die er ook op zitten (heeft een PIC een [NOT] reset?)?

Dan nog een laatste check (double check eigelijk), sluit een van de meetpennen van een voltmeter aan op de voeding en meet alle ground punten na (hebben ze ook echt ground?). Sluit daarna de meetpen aan op de ground en meet of alle voedingspunten ook voeding hebben!

[Bericht gewijzigd door No_Brain op vrijdag 9 juni 2006 21:21:23

"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"

@No_brain: een PIC moet idd zijn reset met een pull-up naar 5V hebben hangen, om te werken.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

als ik NIKS tussen het kristal en de VSS doe en m'n vinger op een willekeurige plek (echt alles werkt, ook de ongebruikte poorten van de pic!)in het circuit houd dan knippert ie ook al

ik ga nu ff een paar andere oplossingen testen

Leg je ongebruikte poorten eens met een 5-10k naar massa of porgrameer ze als OUTPUT hoog dan werkt het waarschijnlijk wel.
Zwevende pinnen van je pic veroorzaken dit soort problemen.

Wat bij mij vorige keer werkte was de condensators bij het kristal weglaten, toen deed hij het wel bij mij...

Druk- en typfouten voorbehouden.

Dat komt de stabiliteit van je kristal niet ten goede.

Op 10 juni 2006 10:57:18 schreef The Headhunter:
Dat komt de stabiliteit van je kristal niet ten goede.

Het breadboard maakt zelf al een capaciteit over het kristal en eentje naar min of plus, heb dat ook al gehad dat ik met iets kleindere condensatoren moest werken om iets te krijgen.

IK BEN HET ZAT! >_<
ik ben nu al 5 uur bezig geweest om dit *********** probleem op te lossen...

ik gebruik m'n "testchip" wel (16f688) die doet het tenminste wel (dan heb ik alleen wel maar 10 poorten)...

Op 10 juni 2006 10:45:52 schreef The Headhunter:
Leg je ongebruikte poorten eens met een 5-10k naar massa of porgrameer ze als OUTPUT hoog dan werkt het waarschijnlijk wel.
Zwevende pinnen van je pic veroorzaken dit soort problemen.

Al geprobeert?
Ikzelf had hier ook problemen mee bij een 16f877 alle ongebruikte pinnen via pulldown loste het direct op

Lucky Luke

Golden Member

hey, wat zie ik nou...

is het toevallig een 16f877 of dergelijke 40 pin's pic?

en zit die maar met 1 van de voedingsansluitingen naar de voeding?

is dat het mischien?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)