Hallo,

Ik ben niet bekend met modelbouwservo's, vandaar volgende vraag:

Ik heb hier een 7,2V battery pack liggen voor RC autootjes. Nu ik hem opgeladen heb lees ik een nullast spanning van bijna 10V af.

Mag ik hierop onmiddelijk enkele (vrij zware) servo's hangen, of moet daar een voltage regulator naar 5V tussen?

Alvast bedankt.

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30 met een 7805 ja, lijkt mij wel beter ja voor je motors die in die servo's zitten. laat staan de electronica

let wel op dat een 7805 mimimaal 8 volt nodig heeft...

ff gezocht in eerste de beste datasheet 7805 ...
7 V is voldoende.

Vergeet geen koellichaam voor de regulator (TO220) Anders ga je zere vingers krijgen al je gaat proberen of hij niet te warm wordt.

[Bericht gewijzigd door Electroprutser op ]

een beetje servo red het niet met een 78xx hoor, die gaan zeer snel in de beveiliging (thermisch / overstroom)

ben ook aan het zoeken naar een oplossing voor 4 tegelijk draaiende servo's ( dus 6V, 6A)

iemand suggesties?

Ik gebruik nu een 78T05 (3A), die drie servo's voedt. Aangezien ze niet alledrie tegelijkertijd vol vermogen trekken, lukt dit wel.

Maar ik vraag me af of die servo's niet onmiddelijk op de batterij mogen, erop rekende dat de spanning inzakt bij de belasting?

Hoe voeden jullie je servo's?

6X 7806 parralel kan ook 8 parralel zetten dan heb je wat meer speelruimte:) & minder hitte:) nou ja meer versprijd dan:)

parallel mag naar mijn wete nog steeds niet.

In de meeste ontwerpen van regelaars voor de modelbouw wordt de L4941 gebruikt, dit is een low-drop regelaar, zodat je sturing en ontvanger niet meteen uitvallen.
Parallel mag blijkbaar: http://www.st.com/stonline/products/literature/an/1705.pdf
Zie pagina 7, figuur 8.

[Bericht gewijzigd door coldrestart op ]

Op 23 juni 2006 15:45:34 schreef muddy:
parallel mag naar mijn wete nog steeds niet.

Ranzig maar met vereffeningsweerstanden te doen, het regelgedrag wordt wel slechter en de kans blijft dat de ene regelaar heter wordt dan de ander.

Op 23 juni 2006 18:34:44 schreef Henry S.:
[...]
Ranzig maar met vereffeningsweerstanden te doen, het regelgedrag wordt wel slechter en de kans blijft dat de ene regelaar heter wordt dan de ander.

Cheap&Dirty style;)

Die servo's mogen volgens mij best rechtstreeks op die accu's. Als ik power nodig heb ga ik zelfs tot 12V of meer. Die 7,2V mag echt geen probleem zijn. Die 10V die je meet is niks, belast ze eerst voor je gaat meten.