filter

in onderstaande afbeelding is een filter te zien. Dit filter is deel van een lichtmengpaneel schakeling en het filter heeft tot doel om eventueele storingen van het stuursignaal te halen veroorzaakt door strooivelden en stroomvoerende geleiders.

Het probleem is dat ik er maar niet achter kom welke frequenties verzwakt worden...Het zou een LDF filter zijn veronderstel ik.
Het probleem is nu dat als je een bepaalde impedantie voor Xc invult in volgende formule dat DC signalen zouden kortgesloten worden, wat uiteraard de reinste onzin is!

Z = 1/(1/R1 + 1/Xc) (is de formule voor de weerstand in parallelkringen toch?)

als je voor Xc bv 1 ohm invult wordt Z ook 1 ohm.
de frequentie die de 1 ohm veroorzaakt is 1,59 MHz
voor 0,1 ohm is dit 159 kHZ
enz...

schema staat op http://users.pandora.be/jdjere/LDF-1.png

alvast bedankt

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
Amateur19

Overleden

Wat is de resonatiefrequentie?? fres= 1/ 2PI X R x C.

:)

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Amateur

Resonantie frequentie of 3dB kantelpunt?

BelleBlazer4Life
Amateur19

Overleden

Op 19 juni 2006 18:33:06 schreef Belleblaas:
Amateur

Resonantie frequentie of 3dB kantelpunt?

??Whatever.

1/6.28 x 1003 x 100-9 is bij mij 15,9 Hz.

Zal wel weer voud sein.

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

What ever.

Se hep my altijd geleert appul met peer vergelijk.
Maar wel grappug hoor!

Maar dan ga ik er van uit dat je dit niet sarcastisch bedoelde.

[Bericht gewijzigd door Belleblaas op maandag 19 juni 2006 19:17:19

BelleBlazer4Life
Amateur19

Overleden

Z is de wortel uit 1 gedeeld door (1 gedeeld door R kwadraat) plus (2PI maal de frequentie maal C) min (1 gedeeld door (2PI maal de frequentie maal L)) kwadraat

Uitgeschreven om verwaring te voorkomen.

|:(

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Zelf had ik het niet over je formule, die lijkt me juist.
De resonantie frequentie zette mij aan het denken.

Je laatste beschrijving lijkt op een 4GL syntax.

BelleBlazer4Life

Op 19 juni 2006 17:26:43 schreef Amateur19:
Wat is de resonatiefrequentie?? fres= 1/ 2PI X R x C.

:)

dat filter treedt dan al in resonantie op 16 Hz...
wat wil dat dan speciefiek zeggen?

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".

Op 19 juni 2006 17:12:19 schreef jdjere:
in onderstaande afbeelding is een filter te zien. Dit filter is deel van een lichtmengpaneel schakeling en het filter heeft tot doel om eventueele storingen van het stuursignaal te halen veroorzaakt door strooivelden en stroomvoerende geleiders................

schema staat op http://users.pandora.be/jdjere/LDF-1.png

alvast bedankt

Laat het hele schema eens zien of in ieder geval meer dan wat je nu hebt laten zien.

BelleBlazer4Life
Amateur19

Overleden

Op 19 juni 2006 19:36:10 schreef jdjere:
[...]

dat filter treedt dan al in resonantie op 16 Hz...
wat wil dat dan speciefiek zeggen?

Dat ie dan 0 (nul) ohm is een zo laag mogelijke weerstand heeft en dan dus het signaal op die frequentie maximaal filtert(d) wegneemt omdat hij naar massa/min is geschakeld. In serie met een signaal geeft hij het dus maximaal door op die frequentie. Lijkt me voor jou toepassing niet de goeie frequentie 16Hz.

[Bericht gewijzigd door Amateur19 op maandag 19 juni 2006 20:05:53

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Dat ding zal nooit resoneren (mits er een geschikt vervolg circuit is).

Zoals ik al vroeg..laat meer van het schema zien anders blijft het raden.

Dat ie dan 0 (nul) ohm is en dan dus op die frequentie maximaal filtert(d). Lijkt me voor jou toepassing niet de goeie frequentie 16Hz.

is een lul verhaal.

BelleBlazer4Life
Amateur19

Overleden

Op 19 juni 2006 19:56:41 schreef Belleblaas:
Dat ding zal nooit resoneren (mits er een geschikt vervolg circuit is).

Zoals ik al vroeg..laat meer van het schema zien anders blijft het raden.

[...] is een lul verhaal.

Hé joh, ik scheld ook niet, wilt u dat dan ook niet doen. :(

WAT IS HET DAN WEL, als je het zo goed weet. Ik kan ook zeggen dat is het niet, maar kom dan wel met een tegen argument/optie, die zie ik bij u niet verschijnen.

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

volledig schema is op:

http://users.pandora.be/jdjere/Lichtmengpaneel-1.png

zoals je wel zult zien is het filter 8x terugkomend, het is dan ook een 8 kanaalsmengpaneel.

onderaan de pagina bij IC21 is een gelijkaardig filter voorzien maar ik denk niet dat het dezelfde functie heeft als de andere 8, klopt dit? welke functie zou het dan wel hebben?

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".

Op 19 juni 2006 19:56:41 schreef Belleblaas:
Dat ding zal nooit resoneren (mits er een geschikt vervolg circuit is).
[...] is een lul verhaal.

Kan idd ook wel wat rustiger zeg.

Een RC netwerk geeft met de formule f=1/(2piRC) het -3dB kantelpunt weer.

Zoals ik al vroeg..laat meer van het schema zien anders blijft het raden.

Idd

staat er nu toch? of werkt de link niet...

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".

Op 19 juni 2006 20:00:11 schreef Amateur19:
[...]

Hé joh, ik scheld ook niet, wilt u dat dan ook niet doen. :(

WAT IS HET DAN WEL, als je het zo goed weet. Ik kan ook zeggen dat is het niet, maar kom dan wel met een tegen argument/optie, die zie ik bij u niet verschijnen.

[1] Ik scheld ook nie.. het lul verhaal is een uitdrukking.
Maar het blijft zo, zeker als je stug door blijft gaan.
Mijn excuses als het zo is opgevat. Dit was niet mijn bedoeling.

[2] Ik vraag om meer dan het gegeven deel van het schema want er zit volgens mij meer achter, maar nog steeds weet ik weet zeker dat er geen sprake is van resonantie en er geen sprake is van een die (noemt u dat) van 0 (0 wat eigenlijk?).

[3] Ik had al gewezen op het feit dat er hier geen sprake kan zijn van resonantie dus dat betekend dat er meer bergrijpend) gelezen moet worden zeker door de TS.

[4] Verder heb ik al gezegd dat je formule klopte voor het 3dB (kantel) punt (frequentie) en dit kan dus ook wat zeggen over het 3dB punt van de resulterende belasting (Z).

[5] Wat heeft jou formule met een resulterende (0) of in jou woorden "die" te maken?

[6] f3dB= 1/[(2*pi)*R*C]

[7] Zomega= R/[1+(omega*R*C)]

[8] [6] & [7] zijn twee verschillende zaken niet?

[9] Als je iemand probeerd wijs te maken dat hij (lees je post nog eens)

Dat ie dan 0 (nul) ohm..

,..
vraag ik me af wie die is in je de zin van dat.

@TS
Nog eens..
Laat meer van het schema zien.

BelleBlazer4Life
Amateur19

Overleden

Geef dan uitleg bij uw vermoedens. IK probeer dat iig wel. WAAROM kan deze schakeling nooit in resonantie komen bijv.

:)

Gebeurt wel vaker dat een antwoord wat ik op dat moment van de TS wordt verwacht niet komt op de vraag die ik stel maar een vraag van een ander op mijn vraag aan de TS. In de eerste vraag was niet duidelijk "waar" het nou precies om ging. Dan kan je het als "test" zien hoe ik mijn vraag dan stel.

Iedereen kan met formules gaan gooien, maar dat raakt kant nog wal als je niet weet wat de TS voor theorie in huis heeft en dit is wel iets waar je hooft bij moet houden.

Vandaar dat ik soms een "lok" vraag stel om daar achter te komen. De TS zou dan met die vraag van u moeten komen.

Maar goed werd en wordt nog steeds niet begrepen. Jammer.

En "DIE" is de schakeling "ALS" je over resonantie kan spreken.

Nou uw antwoord op de vraag van de TS.

Ik ben benieuwd.

Ach laat ook maar.

Ik ben zaterdag blind geworden aan mijn linkeroog en loop misschien wel een beetje te snel warm. Weet u, ik ben nu 36 en blind als SMD technicus. Doe dit werk al sinds mijn 16de en hobby al vanaf mijn 8ste. Er kan niets meer aan gedaan worden, dat is nl. al 2,5 jaar geleden geprobeerd.

Probeer daar maar eens "goed" mee om te gaan.

Mijn ecuus voor het lange verhaal en mogelijk kwetsende opmerkingen van mijn kant. Sorry.

|:(|:(|:(

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

dat is het volledige schema jammergenoeg...
op de onderste connector sluit je een stuursignaal aan, bijvoorbeeld de printerpoort van de computer.

de bovenste conector wordt via een RS232 kabel verbonden naar een module waar 8stuks 0...10V dimmers op staan.
bij elke dimmer wordt een zaagspanning van 11 volt aangeboden en een comparator vergelijkt de 0...10V met die zaagtand, zo krijgen we een blokgolf in Ton afhankelijk van de aangelegde spanning. deze wordt via een optocoupler aan een triac aangeboden die lampen in en uitschakelt.
hopelijk ben je hier iets meer mee :)

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".

niemand die me verder kan helpen dan? :/ :(

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".

De condensator i.c.m. de inductie van de bekabeling vormt het laagdoorlaat filter volgensmij. De kantelfrequentie hiervan ligt heel hoog.

Voor bijv analoge schakelingen wordt de ontkoppelcondensator icm een spoel genomen, maar uit gemakzucht wordt hier vaak alleen een ontkoppelcondensator voor genomen (wederom de inductie van kabel meegenomen voor filter).

[Bericht gewijzigd door JuuL op maandag 19 juni 2006 23:21:34

Op 19 juni 2006 22:58:18 schreef jdjere:
niemand die me verder kan helpen dan? :/ :(

Het is niet echt een resonantie kring.
En heeft dus in directe zin ook geen eigen resonantie frequentie.
Zolang je de rest van de schakeling niet kent, moet je de uitgang van een condensator parallel aan die weerstand zien.
Ofwel, voor hogere frequenties gaat de uitgangsimpedantie naar beneden. En idd het dempt wat storing van buitenaf, maar het zou ook kunnen dat het een andere functie heeft in combinatie met een belasting...

Duco ergo sum.

Op 19 juni 2006 21:11:07 schreef Amateur19:
Ik ben zaterdag blind geworden aan mijn linkeroog en loop misschien wel een beetje te snel warm. Weet u, ik ben nu 36 en blind als SMD technicus. Doe dit werk al sinds mijn 16de en hobby al vanaf mijn 8ste. Er kan niets meer aan gedaan worden, dat is nl. al 2,5 jaar geleden geprobeerd.

GECONDOLEERD! STERKTE!!!

Henry S.

Moderator

Op 19 juni 2006 22:58:18 schreef jdjere:
niemand die me verder kan helpen dan? :/ :(

Heb je haast? :(

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

morgen presentatie van mpen eindwerk en das men laatste euvel...

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
Henry S.

Moderator

En dan ga je lekker je topic kicken :(

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.