hey thomas bertrand ier
haha kom dat tegen oe wist int vti te Menen. (ik nog voor 2 dagen in Ieper, dan hogerop )
mijn eindwerk is juist af ... dat jaartje verschild dus
nuja zo te zien ook gebeten door modelbouw ... zal ik effe iets uit mn duim zuigen dat je optimaal rendement hebt uit je zonnepalelen.
een serieele regelaar zoals de LM317 is waardeloos, want alles wat je aan spanning teveel hebt, zet hij om in warmte, het moet dus schakelend. bij het laden moet je de stroom regelen, en niet de spanning. (dus bijvoorbeeld maximaal 2A laadstroom, of anders (schakelend) beperken.)
als je pannelen niet genoeg spanning meer geven (ik zou ze allemaal in serie zetten) dan zul je een step up nodig hebben om nog iets te kunnen doen.
laden doe je continu, onafhankelijk van rijdende of niet rijdende trein, anders gooi je ook energie weg
dan de motor, ook hier geen serieele regelaar, warmte is energieverlies. PWM is hier beter, wel zul je terugkoppeling moeten maken, anders zal je trein moeilijk aanzetten, en eenmaal weg is dan te snel gaan
ik ge even blokschematje tekenen ...
Bertrand
tot hier wat laden betreft ...
EDIT
als je het helemmal perfect wil, dan voorzie je naast een mechanische rem een schakeling die als je wil remmen je accu's laad met de spannig die op je motoren staat (die gaan dan dus als generator functioneren).
ik ga er vanuit dat je DC motoren met permanente magneten hebt ...
zo kun je flink door remmen door gewoon stroom uit je motor te trekken, terwijl je trein gewoon zou uitbollen, en er mechanisch geremd zou moeten worden ...
PS welkom op CO !
EDIT 2
je batterij, moto, dat is dan een Loodzuur accu ?
niet te diep ontladen, is helemaal niet goed voor die beestjes
hoeveel Ah is die, en is het 6 of 12 V exemplaar ?
[Bericht gewijzigd door
Mr Soldeer
op dinsdag 20 juni 2006 16:21:14