Dag beste mensen...
Ik heb een nogal oude wekkerradio weten aan te schaffen.
Het dingetje verkeerd in krasvrije staat en is qua geluid zeer goed door de breedband speaker.
Helaas maakt deze speaker dezelfde storende bromtoon, een toon die precies hetzelfde is als een voeding die niet is gestabaliseerd.(ook met een andere trafo) Want zodra ik wel een een gestabiliseerde voeding eraan hang is het weg.
Ervan-uitgaand dat die dit vroeger niet heeft gedaan lijkt me dat dat het zich in het voeding-gedeelte van print zit.
Slechte Elco`s mischien, of een transistor die doorgeslagen is en constant stroom doorstuurd?
Heb dat ding ook al lopen grounden, geen verandering.
(niks wordt overgens heet)
Iemand die ervaring heeft met dit soort problemen?
Hier een foto van het beestje omdit er geen schema`s zijn op internet.
misschien de trafo onderbreken, dan een gelijkrichter en een afvlakkingselco ertussen en dan weer aansluiten op de print (aangezien daar dan al gelijkrichting op zit, maakt +/- niet uit) Trouwens wel een vet ding, nog met die kaartjes
[Bericht gewijzigd door fritsuitoosterstreek op ]
Je bedoelt een nieuwe voeding creëren?
Dacht ik ook aan maar ik heb liever de oude voeding weer terug.
Kwam overgens wat groene korrels tegen bij de bovenste gekoelde transistor???
Heb hier trouwens een foto van de voorkant:
nee, gewoon de draden van de bestaande voeding (het trafootje) onderbreken en dan gelijkrichten en afvlakken
dit is een voorbeeld van een versleten elco die paralel over de voedings spanning zit elco vervangen dus
( voor de duidelijkheid de elco na die na de gelijkrichter zit )
pcnerd
Take a parachute, and jump!
jeetje, zo'n super oud ding, helemaal onder de was of wat het ook mag zijn.
nieuwe kopen bij de hema als het niet mocht baten, dingen kosten niks, en zijn erg makkelijk te modificeren tot zoiets leuks:
http://pcelecblog.blogspot.com/2005/12/old-pics-monialarm2.html
.
Nee, dat past lekker bij je bed....
Ik zou dat geval meteen uit zijn lijden verlossen. (vuilnisbelt) Ik heb mijn oude wekker ook een keer grondig aangepast maar dat zag er wel wat beter uit.
Wat betrefd de Elco, ik hem vervangen voor een grotere waarde van 470 naar 3300 en dat neemt de zoemtoon zover weg dat ik er genoegen mee neem. De oude elco stond overgens wel een beetje bol van de onderkant.
Met name dank aan Transformer...
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
@PCnerd aut schrijf je als OUT
(he nu ga ik weer offtopic:()
ja voedings elko's
[Bericht gewijzigd door Ibanez op ]
@ibanez: Wanneer ga jij eens een keer on topic posten, je off topic geblaat begint behoorlijk te vervelen! (Namens alle mods)
Op 30 juni 2006 14:55:23 schreef pcnerd:
jeetje, zo'n super oud ding, helemaal onder de was of wat het ook mag zijn.
[...]
Kaarsvet, maakt het hf-gedeelte op goedkopewijze stabiel.
@TS: De brom is nu verdwenen, maar hoe staat het met het motorgeruis, ik heb een dergelijk klokje weggegooid omdat het motortje me uit de slaap hield...
Ibanez verveelt zich zeker...
Dit is eigenlijk een vergissing; het is niet de motor maar de tandwiel overbrenging in de behuizing van de motor die het lawaai veroorzaakt.
Het motortje valt wel mee, (brushless motor) maar het is de interne tandwiel overbrenging die van een snel toerental naar een 60 toeren per uur moet gaan.
Een beetje smeerolie en je hoort er niks van.
Het zelfde probleem doet zich ook voor in mijn stationsklok. (zie ander topic) waarbij de koppeling van de secondenwijzer en motor het lawaai produceerd.
Koppeling? Ja, die seconden wijzers staan altijd even stil bovenaan terwijl de motor gewoon verder draait!
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
gans die print eruit.
klein circuitkje met TDA7021 maken dat erin stoppen. moo verterkertje met LM386 .
da scheakelaars etc laat je heel.
zo krijg je ene deftige radio inplaats van 'spagetti met was-saus overgoten kartonbord gemaakt in taiwan'
anders inderdaad gewoond e voedingselco nazien of de gelijkrichter ( vrees dat dit in dit geval 2 dioden zullen zijn ... )
de eidtrap gebruikt nog transofmratortjes om de impedantieaanpassing te doen.
Ja free, goed gezien, de eindtorren zijn zelfs nog metal cans, eind 60's, begin 70's.
Is met wat ic's iets leuks van te maken.
Op 30 juni 2006 17:13:00 schreef Ewout:
[...]
Dit is eigenlijk een vergissing; het is niet de motor maar de tandwiel overbrenging in de behuizing van de motor die het lawaai veroorzaakt.
Het motortje valt wel mee, (brushless motor) maar het is de interne tandwiel overbrenging die van een snel toerental naar een 60 toeren per uur moet gaan.
Een beetje smeerolie en je hoort er niks van.
[...]
Tja, zo slim was ik vroeger dus niet. 
Bedankt Free electron, maar het probleem is al opgelost...
Wat is er mis dat kaarsvet /was gedoe???
Weet dat lastig solderen wordt als daar de fout zat, maar dit is nostalgie beste mensen! Dit is hoe ze vroeger met elektronica omgingen, dan kun je dit nu eenmaal verwachten.
Ik hou wel van dit soort oude elektra daarom wou ik die wekkerradio heel houden samen met zijn onderdelen.
(behalve die kapotte Elco dan)
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 30 juni 2006 17:29:21 schreef Henry S.:
Ja free, goed gezien, de eindtorren zijn zelfs nog metal cans, eind 60's, begin 70's.
Is met wat ic's iets leuks van te maken.
[...]
Tja, zo slim was ik vroeger dus niet.
wwarchijnlijk 2SA795 of 2SA1722. ik ben begonnen met zo een doos van 'Tandy' 100 in one. ( zo een houden bak met van die veercontacten ) daar zaten er ook 2 in . ene npn en een pnp.
'geranium' transistoren.
versterkerkes met transformatortjes waren al 'out' in 1976 ...
kaarsvet -was gedoe : dat dient om die spoeltjes op hun plaats te houden ( de half platgeknepen en verschrikkelijk vervormde luchtspoeltjes. ) daarmee regelen ze de HF kring af.
toen ik pas begon met electronica heb ik ooit van zo een radiotje eens al de vijzen 'aangespand' .... woehahaha
die metalen afgeschermde spoeltjes. ik dacht dat die vijsjes nogal losstonden. khad ze allemaal aangedraaid. tis nooit meer goed gekomen.
Op 30 juni 2006 17:48:30 schreef free_electron:
toen ik pas begon met electronica heb ik ooit van zo een radiotje eens al de vijzen 'aangespand' .... woehahaha
die metalen afgeschermde spoeltjes. ik dacht dat die vijsjes nogal losstonden. khad ze allemaal aangedraaid. tis nooit meer goed gekomen.
Ik ook (MF trafotje), maar heb dat gelukkig weer goed gekregen...
Oehhh, een flip clock .. Nice !
Een kennis vond ooit dat de filters die vroeger de TV antenne's voor de verschillende netten bij elkaar moesten mengen maar erg slordig in elkaar gezet waren.
Dus had hij voordat hij het ding tegen de mast schroefde netjes alle spoelen en c-tjes recht gezet 
free_electron
Silicon Member
Op 30 juni 2006 18:49:06 schreef Sine:
Oehhh, een flip clock .. Nice !Een kennis vond ooit dat de filters die vroeger de TV antenne's voor de verschillende netten bij elkaar moesten mengen maar erg slordig in elkaar gezet waren.
Dus had hij voordat hij het ding tegen de mast schroefde netjes alle spoelen en c-tjes recht gezet
haaaahaha. inderdaad. in Rf spul : afblijven. als het schheef ligt is het goed !
voor niet Rf spul kan ik tot op de dag van vandaag er niet tegen als er 'uitgezakte' componenten op de print liggen. die caps moeten mooi recht staan. Toen ik mijn surround versterker een paar maand terug opensmeet ( ik MOESt en ZOu zoien wat er in dat ding zat ! heb ik zo alles 'rechtgeplooid'
Op 30 juni 2006 19:12:00 schreef free_electron:
[...]haaaahaha. inderdaad. in Rf spul : afblijven. als het schheef ligt is het goed !
voor niet Rf spul kan ik tot op de dag van vandaag er niet tegen als er 'uitgezakte' componenten op de print liggen. die caps moeten mooi recht staan. Toen ik mijn surround versterker een paar maand terug opensmeet ( ik MOESt en ZOu zoien wat er in dat ding zat ! heb ik zo alles 'rechtgeplooid'
zo'n gedachtegang heb ik ook, totdat op mijn moederbord (destijds een dure) een C-tje afbrak, wel weer een nieuwe opgezet, maar kreeg hem niet aan zonder de condensator