pcnerd
Take a parachute, and jump!
van dit soort oude apparaten is denk ik geen schema meer te krijgen.
alhoewel dit je misschien wel kan helpen, google is your friend
.
Dat zijn toch die typemachines?
Schema's moet ik ergens hebben.......later dan.
Maar gebruik je dat ding nog origineel?
Kun je beter ombouwen naar losse eindtrap.
Als je behoefte hebt aan een regietafeltje ervoor, dan ombouwen naar transistoren, veel makkelijker.
Die dingen zijn een ramp om te repareren, en de moeite eigenlijk ook niet waard.
Anyway, als ik het vind zal ik het inscannen en hier neerzetten.
pcnerd
Take a parachute, and jump!
Op 5 juli 2006 22:14:04 schreef KT88:
Dat zijn toch die typemachines?
Schema's moet ik ergens hebben.......later dan.Maar gebruik je dat ding nog origineel?
Kun je beter ombouwen naar losse eindtrap.
Als je behoefte hebt aan een regietafeltje ervoor, dan ombouwen naar transistoren, veel makkelijker.
Die dingen zijn een ramp om te repareren, en de moeite eigenlijk ook niet waard.Anyway, als ik het vind zal ik het inscannen en hier neerzetten.
geen typemachines, is omroep-apparaat ofzo.
Bijnaam van die dingen, bijdehand.
En stop nu eens met dat quoten iedere keer, als het niet nodig is.
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
De EL6415 is een MONO versterker geschikt voor omroep doeleinden, met een vermogen van 35 Watt.
Denk maar aan 100V systemen ed, ik meen me te herinneren dat er ook laagohmige speakers aankunnen..
Ze zijn inderdaad wat lastiger te repareren dan bijv een EL6400 omdat alles op printen zit en sommige delen moeilijk te bereiken zijn..
Ik denk zelf dat het je voedingselco's zijn die een beetje brak zijn geworden waardoor er een constante brom door je speakers hoorbaar is?
Of zit ik ernaast?
Voor schemas moet je eens een oproep plaatsen op:
http://f16.parsimony.net/forum28305/
succes kan ik je bijna wel garanderen 
er is inderdaad constant een brom hoorbaar ook als je geen signaal op het kanaal zet.
ook ziet er in het geluid een soort distortion ik denk omdat het ingang signaal te hoog was, ik weet pas sinds vanavond dat je twee mic ingangen hebt een cassette ingang en een lijn ingang.
bedankt voor de info
groetjes
nigel
Gewoon beginnen met de voedings elcos dan kun je die alvast uitsluiten.
Check ook verder op beruchte types condensatoren en elco's .
Heeft het apparaat toevallig lang uitgestaan ?
Op 5 juli 2006 21:56:29 schreef pcnerd:
van dit soort oude apparaten is denk ik geen schema meer te krijgen.
alhoewel dit je misschien wel kan helpen, google is your friend.
Schemas zijn geen probleem. Er zijn zat sites te vinden. Zelf heb ik ook een grote collectie schemas van meetapparaten en audio apparaten van philips uit de periode 1935 - 1960.
hij heeft inderdaad een lange tijd niet aangestaan
en zat ook onder het stof misschien dat ik hem nog wat moet schoonmaken kijken of dat helpt
erg leuk ding is het, klinkt prima met een gitaar derop. ie heeft een ingebouwde limiter tegen oversturen, is uitschakelbaar. de mijne gaat na een kwartiertje rommelen en ruizen, dus daar moet ik nog even achteraan gaan...
er kunnen inderdaad laagohmige speakers op, even de speaker spanningscarrousel op 10v zetten.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op ]
Je had hem beter opgestart met een variac denk ik. Dit om schade aan de electronica te voorkomen na lange tijd stilstaan.
inderdaad had je de elco's beter kunnen laten reformeren, het apparaat dan in serie zetten met een 60w lamp of met je variac op de halve spanning zetten (wel meten of er anodespanning komt, dat niet de gelijkrichter niet opwarmt ofzo, of is het solid state?)
maargoed, dat is mosterd na de maaltijd.
he
ik heb de mixer weer aangesloten en hij doet het gewoon.
hij moest dus even goed schoon gemaakt worden.
maar nu komt er ook heel zacht geluid uit de transformator
diegene die na de buizen komt (geen idee hoe zo'n ding heet)
heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
vriendelijke groeten
nigel
Uitgangstrafo's zingen wel vaker mee, mijn bocama versterker vindt dat ook leuk.
Zet maar eens een dikke weerstand van 8 ohm (of wat voor speaker je er op wilt zetten) op de speakeruitgang in plaats van de speaker.
Als je nu het volume lekker opschroeft hoor je de muziek uit de trafo.
Trafo onderdompelen in lak, en een dag laten staan, deksel er op, laat de lak niet drogen. Maar nodig is het niet.
Peter Claus
It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
Heel waarschijnlijk de elco's van de voeding.
Alleszins dat is het eerste waar ik zou naar kijken, zeker als het die 50 of 100 hertz brom is.
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
laat in ieder geval nooit een buizenversterker zonder luidsprekers spelen (op hoog volume)
Dit kan ten koste gaan van je eindbuizen en je trafo..
Gelukkig zijn die omroep bakken zoals deze EL, beveiligd tegen dit soort mishandelingen met een vonkbrug over de uitgang van de uitgangstrafo..
ik had nog even een ander vraagje.
als de volume laag staat dan word de muziek vervormd
en hoe hoger het volume hoe minder de vervorming.
enig idee waar dit aan kan liggen??
groetjes
nigel
ik denk dat je in dit geval een te negatieve roosterspanning hebt. het kan wel eens crossoververvorming zijn.
wat noem je eigenlijk laag volume? gewoon achtergrondmuziek?
als de volume schuif bijfvoorbeeld op 5 staat en lager dan vervormd het geluid. hoger dan 6 is het geluid goed
een te negatieve roosterspanning hoe kan ik dit meten en hoe los ik het op?
groetjes
nigel
zoals je ook doet met het meten van een positieve roosterspanning (liever te negatief dan te positief... )
meet eens (als je kan) met een scoop de vervorming, en kijk dan of het crossoververvorming is.
Ik had nog een schema beloofd, bij dezen.
Het is van de 6425, de eindbuizen zijn hierbij verdubbeld, de schakeling is verder gelijk.
http://img459.imageshack.us/img459/5725/philips6425us5.jpg
Plaatje is klikbaar.
@ ledlover : je schreef : "erg leuk ding is het, klinkt prima met een gitaar derop"
hoe had je je gitaar aangesloten op deze versterker ?