ik heb een 6v motortje, ontvanger en zender. ik wil een regelaar er tussen zetten en die wil ik zelf maken maar ik weet niet hoe dat moet, kan iemand me helpen.

zit er geen functie op dat ding?

maargoed, ik heb een oplossing voor je alleen moet de wat geleerde mensen dit goedkeuren.

Je pakt een NE555 die laat je oscileren op een frequentie die de motor leuk vind bijvoorbeeld 1KHz. Dan zorg je ervoor dat je de duty cycle kan regelen met een potentiometer ofzo, net wat je wilt.

Bijvoorbeeld de motorregelingen bij schakelingen onder het kopje "modelbouw" Laat daarvan de FET motor en de diode weg en sluit op de uitgang (pin 3 van de NE555) de zender. Aan de uitgang van je zender kan je als het goed is direct je motor koppelen. De uitgang van de zender moet wel het vermogen kunnen leveren wat motor vraagt.

Ik weet niet of dit juist is dus wacht even op een reactie van iemand die hier meer verstand van heeft.

wil je trouwens de regelaar op afstand kunnen bedienen of gewoon een ingestelde snelheid?

met een pic ga je er veeellll beter komen !!! Gewoon adc `tje (analoog/digital converter)om je ontvanger signaal te lezen .... dan met een hardware pwm`etje (pulse width modulation) de motor aansturen liefst nog ff een logic level FET ertussen kun je gelijk de spanning op 6 volt erdoor trappen en een lekker hoog amperage halen .... is niet zo heel veel werk als je al eerder met een pic hebt gewerkt ... ik ( als mega electronica noop) heb er zo`n 2 maandjes over gedaan .........(ik had nog nooit met een pic gewerkt ...) ...

Op 12 juli 2006 20:25:01 schreef DUHH:
met een pic ga je er veeellll beter komen !!! Gewoon adc `tje (analoog/digital converter)om je ontvanger signaal te lezen .... dan met een hardware pwm`etje (pulse width modulation) de motor aansturen liefst nog ff een logic level FET ertussen kun je gelijk de spanning op 6 volt erdoor trappen en een lekker hoog amperage halen .... is niet zo heel veel werk als je al eerder met een pic hebt gewerkt ... ik ( als mega electronica noop) heb er zo`n 2 maandjes over gedaan .........(ik had nog nooit met een pic gewerkt ...) ...

(gepikt van f_e) ga fietsen met je pruts_in_chipje:
http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/17

Niet iedereen wil eerst maanden Prutsen In een Chipje...

@pcnerd: Wat hadden we gezegd over overbodige quotes...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Op 6 juli 2006 20:19:42 schreef Jan Bot:

Je pakt een NE555 die laat je oscileren op een frequentie die de motor leuk vind bijvoorbeeld 1KHz.

Met 1KHz zal het motortje waarschijnlijk niet draaien wegens te hoog.
Neem maar 100Hz, dat zal zeker werken.