-

[Bericht gewijzigd door RoyKusters op (100%)]

Move -> Robotica

En lees de topics over ruitewissermotors eens

als je een sterke motor neemt en die arm op zijn eigen gewicht terug laat vallen, kun je met een NE555 oid de boel timen dat de arm telkens een stukje omhoog gaat(en terugvalt)

ik heb helaas weinig elektronica kennis.
dus zoek simpele oplossingen

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

misschien een soort van krukas ofzo, de motor draait, zit een schijf aan, aan die schijf een staaf die op 1 punt draaibaar bevestigd zit, en die heen en weer gaat als de motor draait, en dit dan vast maken aan de arm

jep.. daar dacht ik dus net ook aan. dat is ook nog een mogenlijkheid idd.

Wellicht kun je aan de ruitenwissermotor de gebruikelijke arm gebruiken om met een of meer staaldraadjes en katrolletjes de beweging te maken.

misschien is het makkelijker een servo te nemen? Ligt eraan of je arm niet te zwaar is (servo's kunnen met een beetje geluk 3Kg aan), maar de verdere schakeling heb je voor 5 euro bij elkaar.

en die was dubbel. Er stond: je hebt al een bericht geplaatst de laatste 30 seconden, dus ik wacht mooi, druk op vorige, post hem opnieuw, maar nu blijkt de eerste ook al gepost:s

[Bericht gewijzigd door muddy op ]

Tja.. een ruitenwissermotor (RW) draait ook gewoon rond..
Het is het mechaniek wat erna komt, waardoor de wissers heen en weer gaan.
In princiepe zou elke motor kunnen die voldoende kracht heeft om de klus te doen. Wat echter vrijwel altijd nodig zal zijn is een vertraging. (Anders lijkt de beweging niet echt op bier drinken maar op...) Een RW heeft die ingebouwd, dus dat is al gemakkelijker.
De kracht van die motoren is enorm!
In de body van de pop zal wel wat plek zijn. Als je nu aan de arm een langere as maakt met een armpje in de borstholte dan kan de RW hem wel heen en weer bewegen.
Vergelijk deze contructie maar even met de trappers van een fiets. één trapper is de arm, de andere trapper zit binnen en wordt door de motor bedient.
Als ik er een schetsje van moet maken, dan meld het maar.

ik heb hier van die kleine moterjts waar je een opzet stukje op kan zetten wardoor hij zeg maar sloom draait. En die kan je niet tegen houden.. deze zijn daar dus mischien ideaal voor?

Ik zou graag een schetje willen dat het voor mij goed duidenlijk wordt.

Ik had als gedachten gewoon een pvc p 16mm te pakken.. te buigen. Daar de mouw van de trui overheen.

alvast bedankt he!

verder heb ik het topic niet gelezen maar mij lijkt het beste een ruitenwismotor waar je het "heen en weer" mechanisme eraan laat, het kleine stukje draadstang anderhalve meter verlengt en die krom buigt. Daarover dan de mouw.

om hem wat zachter te laten bewegen met een toch hoe toerental is de motorregeling van deze site. Deze werkt met het PWM princiepe. De motor behoudt zijn koppel wel een beetje.

[Bericht gewijzigd door VWG3JB op ]

kan iemand zoiets schetsen? ik ben al aan het tekenen geweest maar kom er even niet uit

Komt ie.. (niet lachen)

http://www.miniware.nl/abraham.gif

Abraham van zijkant en voorkant.

Lijn B is dus de arm die moet bewegen
X is het draaipunt in de schouder. Dit is een buis/as die in de body trecht komt.
print A is de schijf (of excentrische as) van de ruitenwisser motor.
hoe korter het binnenwerk punt X naar A, hoe groter de uitslag van de arm.

Hoop dat het zo iets duidelijker wordt hoe ik het bedoel :-)

@Roy: Onderaan de pagina staat een link om te antwoorden, je hebt nu elke! keer je voorganger onnodig gepost, dus misschien dat je dat niet gezien had?

@Henry S.,
Ik dacht al, waarom zijn de posts van Roy toch de heletijd geweizigd door jou?? :p

Maar Roy veel succes met het maken van je pop, t lijkt me geen makkelijke klus....

-

Eind volgende week klaar, en woensdag pas naar de sloop? *KIS dan maar! Ik vermoed dat je te laat bent, of heel creatief bent...

*Keep It Simple

Op 22 juli 2006 20:26:59 schreef Henry S.:
Eind volgende week klaar, en woensdag pas naar de sloop? *KIS dan maar! Ik vermoed dat je te laat bent, of heel creatief bent...

*Keep It Simple

of héél hard zweten om het klaar te krijgen :-)

het is toch veel simpeler om het met een krukasje te doen net als de tekening een eindje hierboven, veel simpeler al ruitenwissermoter en sterker.

Op 22 juli 2006 18:44:52 schreef belvend:
Komt ie.. (niet lachen)

[afbeelding]

Abraham van zijkant en voorkant.

Lijn B is dus de arm die moet bewegen
X is het draaipunt in de schouder. Dit is een buis/as die in de body trecht komt.
print A is de schijf (of excentrische as) van de ruitenwisser motor.
hoe korter het binnenwerk punt X naar A, hoe groter de uitslag van de arm.

Hoop dat het zo iets duidelijker wordt hoe ik het bedoel :-)

Als je punt X uit de hoek haalt werkt het, anders trek je de schouder naar beneden.

-

Wat je ook kan doen is zoiets:
http://img522.imageshack.us/img522/797/armxl2.png
Dit is het zelfde idee als de arm vast aan een schijf of arm aan de motor, maar dan simpeler, elke keer duwt de motor tegen de arm en gaat dan omhoog, en dan glijd hij er af en begint het opnieuw, een nadeel de arm valt telkens.

Klik op plaatje
http://f10.putfile.com/thumb/7/20312501484.png

Je gebruikt een schroef te weinig in het "Wiel"

-