Hallo.

Ik ben opzoek naar informatie over ultrageluid. Het gaat om een frequentie van f>2MHz. Volgens mij kan deze frequentie alleen door een piezo kristal opgewekt worden, en mijn vraag is nu of het mogelijk is om het piezo kristal (ook) voor verschillende frequenties te gebruiken, dus bijvoorbeeld een sweep tussen 2 extremen bijv 2MHz<f<20MHz.

Groet, Alex

Nee Alex, dat gaat niet. Een kristal is gemaakt voor één frequentie. Wat jij nodig hebt is een Voltage Controlled Oscillator (VCO). Dat is een oscillator met een spoel en condensatoren die je d.m.v. een regelbare DC spanning op een varicap-diode in frequentie kunt veranderen. Wanneer je een bereik van 2-20MHz wil, kun je de oplossing beter zoeken in een Direct Digital Synthesizer (DDS). Gebruik Google voor meer info hierover.

er is toch ook iets van boventonen of zo iets

die boventonen zijn gewoon de harmonischen van een kristal
bv een kristal van 20MHz heeft harmonischen van 40, 60, 80, ... MHz die dan meer en meer verzwakt zijn

Creeren van ultrageluid.

Misschien wat onduidelijk,maar het gaat om het zenden van ultrageluid, en niet het generenen van de frequentie. Dus concreet, welk device kan worden gebruikt om een geluid in het ultra gebied te creeren.

Mvrgr