Is er iemand die ervaring heeft met bi directionele communicatie van de parallelle poort?
Het schijnt namelijk dat je de 8 normale output bits ook kunt gebruiken als input.
Als iemand hier meer over weet of over de aansturing van de par. poort met Delphi in het algemeen houd ik me warm aanbevolen.
whoopi
zoveel onzinnige onzin in de wereld...
als je gewoon 5VDC op die aansluiting zet en je leest de uitgang dan zie ja dat hij hoog is
ik denk wel dat je natuurlijk moet opletten voor een max stroom en spanning.
maar volgens mij was der hier al eens een uitleg daarover geweest.
(en er zijn trouwens op een parallele poort ook ingangen)
Kon ik niets over vinden en aan die 4 ingangen ofzo heb ik te weinig. Moeten er 8 zijn.
Maar als ik er gewoon 5V op zet, en dan uitlees gebeurt er niets. En ik kan ze ook niet naar de 0 trekken
whoopi
Op 3 maart 2003 13:42:14 schreef kingjotte:
Maar als ik er gewoon 5V op zet, en dan uitlees gebeurt er niets. En ik kan ze ook niet naar de 0 trekken
das raar want als ik 2 serie batterijtjes van 1.5V aansluit (- = massa en + = gewoon de uitgangspin)
en ik laat de uitgangen lezen dan leest hem ze als hoge signalen
moet je je printer poort op epp zetten (bios) en het datadirectie register (software) op ingang
voor uitleg zie www.beyondlogic.org, leggen het beter uit dan ik en scheelt mij werk
BIj mij zijn ze volgens mij al hoog als ik de poort in de lees modus zet. En als ik ze dan via pull-down weerstand naar 0 trek lukt dat niet (geen verandering op poort)
Maar ik ga het met de hulp van die site nog eens proberen
Het is gelukt!
Voor mensen die echt geinteresseerd zijn, mail mij even of laat heir een bericht achter dan leg ik uit hoe het precies zit.
Wat wel gek is, is dat als ik lees terwijl er niets wordt gestuurd, er 255 op staat. zodra ik dan 1 stuur wordt het 254. Iemand een suggestie?
whoopi
PowerPC603
4096 LED's of meer afzonderlijk sturen met parallelle poort? Easy...
Dat je 255 leest, wanneer je niets aansluit aan je poort,
is doodnormaal.
Een parallelle poort gebruikt TTL-IC's en deze hebben de eigenschap dat, wanneer je niets aan de ingang aansluit, dat deze ingang automatisch HOOG is.
Dit is trouwens bij alle TTL-IC's.
Hallo met interesse heb ik je discussie gevolgd voor de parallelle poort en indien mogelijk kun je me vertellen hoe ik de gegevens ERIN krijg zonder allerlei fratsen te moeten uithalen.
Alvast hardstikke bedankt.
Welke bieb heb je gebruikt om in Delphi die poort rechtstreeks aan te sturen? Ik programmeer ook het liefste in Delphi, en ik heb daar ook interesse in.
Hoeveel ohm is zown pull-down weerstand het beste.
en had ik nog een vraagje. ik heb een LCD die een status terug kan sturen over de data lijnen maar als ik die uitlees. is alls 255 dus als ik dan die 8 lijnen met een weerstand naar 0 leg moet het goed gaan. of niet ????
Ik ben hier al een tijd niet meer mee bezig, gezien het feit dat ik nu beschikking over een velleman K8000 heb. Ik geloof dat ik destijds gebruik heb gemaakt van de dll DLportIO maar ik zou het je jammergenoeg niet meer met zekerheid kunnen zeggen. Ik zou dan weer helemaal die materie in moeten duiken en dat is iets wat ik me even niet kan veroorloven qua tijd.