@fikkie,
Er waren installaties in het oude Belgie (daar zzijn er misschien zelfs een paar van over) waar men een 127/220 net kreeg aangeboden zonder nul. Daarbij kan het zijn dat de distributie trafo echt geen nul heeft (wikkelingen in driehoek) en moet er om een aarde te maken dus een fase aan aarde geknoopt worden.
Bij een "enkelfasige" aansluiting krijg je dus twee fases aangeboden waarbij beide draden 220V voeren tov aarde en tov elkaar.
Als je dan een enkelfasige kWh meter installeert kun je stroom verbruiken tussen de "nul" fase en aarde zonder dat de meter dit registreert.
Anoniem
Goed van je om dat op te rakelen.De aap komt na 12 jaar uit de mouw.
In een recent topic over kWh meters beweerde MGP dat hij ooit testen gedaan had met cosphi condensatoren en dat de meter als gek draaide.
Toen ik dat betwijfelde ging hij behoorlijk door het lint en schold hij dat ik maar onzin kraamde.
Hier blijkt nu dat het wel degelijk om het misleiden van de kWhmeter ging en hij rept met geen woord over het doldraaien van de teller.
Zo zie je dat hij zn eigen fantasietjes niet goed meer herinnert, wat ik meteen al opmerkte. 
Thevel
Golden Member
Op 19 juli 2018 22:39:44 schreef Toeternietoe:
Door de diode krijgt de lamp minder spanning, daardoor zal de gloeidraad ook minder warm worden.
Het rendement van de lamp neemt dan toch ook af?
Als je er nog meer van wilt weten maak dan even een nieuw topic, wat je ziet wat het resultaat is van het oprakelen van iets van meer dan tien jaar geleden.