Invloed van een diode op een kWh-meter

Dit topic is gesloten

Evarist

Golden Member

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Is dat wel pikken? is toch gewoon besparen van energie? je verbruikt minder op die manier dus betaal je toch ook gewoon minder? of zitten de zaken toch ingewikkelder in elkaar?...klinkt eigenlijk nog best grappig.. gevolg zal alleen wel zijn denk ik dat je lampie minder fel oplicht!?

Si vis pacem para bellum.

Op 20 augustus 2006 17:50:01 schreef Miezjel:
Is dat wel pikken? is toch gewoon besparen van energie? je verbruikt minder op die manier dus betaal je toch ook gewoon minder? of zitten de zaken toch ingewikkelder in elkaar?...klinkt eigenlijk nog best grappig.. gevolg zal alleen wel zijn denk ik dat je lampie minder fel oplicht!?

Als je maar de helft van je sinus gebruikt kan je toch zowel een lamp met het halve vermogen gebruiken of vergis ik me?

Volgens mij gaat je lamp inderdaad minder hard oplichten, maar mss ga je ook last krijgen van flikkeringen, als ik effe nadenk: een menselijk ook kan iets zien tot 24 flikkeringen per seconde dacht ik dat is 24Hz de wisselstroom zit op 50hz die halveer je met je diode dan schiet er nog 25hz over dat is toch kort bij die 24 eh of zit ik ernaast ?

Anoniem

Op 20 augustus 2006 17:44:33 schreef evarist:
Wil je stroom pikken?

Ja natuurlijk wel. Cannabiskwekerijtje opzetten, Gotelaere? :-)
Gotelaere denkt van: zo'n meter is een wisselstroommotortje en als ik een diode in serie zet met mijn verbruiker vloeit er gelijkstroom door de stroomspoel en zal ie niet draaien. Zo simpel is het niet. Er vloeit idd een gelijkstroomcomponente waarop de meter niet zal reageren, maar eigenlijk ziet de rotor gewoon een vervormde sinus met de helft van de amplitude. Hij zal dus weeral precies aanduiden wat je verbruikt.Het is opmerkelijk hoe zo'n simpel instrument zo fraudebestendig is.:-)
Dus doen zoals de andere hennepkwekers: grondkabel opgraven en voor de meter aftakken.

Anoniem

Op 20 augustus 2006 18:28:12 schreef Coole Jan:
Volgens mij gaat je lamp inderdaad minder hard oplichten, maar mss ga je ook last krijgen van flikkeringen, als ik effe nadenk: een menselijk ook kan iets zien tot 24 flikkeringen per seconde dacht ik dat is 24Hz de wisselstroom zit op 50hz die halveer je met je diode dan schiet er nog 25hz over dat is toch kort bij die 24 eh of zit ik ernaast ?

Natuurlijk halveer je de frequentie niet, teken het maar eens uit, het blijft 50 Hz.

Op 20 augustus 2006 18:49:27 schreef grotedikken:
[...]
Natuurlijk halveer je de frequentie niet, teken het maar eens uit, het blijft 50 Hz.

Normaal gesproken flikkert de lamp met 100 hertz, voor zover een gloeilamp kan flikkeren.

Op 20 augustus 2006 18:48:34 schreef grotedikken:
[...]
Ja natuurlijk wel. Cannabiskwekerijtje opzetten, Gotelaere? :-)
Gotelaere denkt van: zo'n meter is een wisselstroommotortje en als ik een diode in serie zet met mijn verbruiker vloeit er gelijkstroom door de stroomspoel en zal ie niet draaien. Zo simpel is het niet. Er vloeit idd een gelijkstroomcomponente waarop de meter niet zal reageren, maar eigenlijk ziet de rotor gewoon een vervormde sinus met de helft van de amplitude. Hij zal dus weeral precies aanduiden wat je verbruikt.Het is opmerkelijk hoe zo'n simpel instrument zo fraudebestendig is.:-)
Dus doen zoals de andere hennepkwekers: grondkabel opgraven en voor de meter aftakken.

mooie generator bouwen en laten draaien op puur plantaardige olie :-)

sorry ging net iets mis

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Anoniem

Op 20 augustus 2006 19:09:46 schreef bobo1on1:
[...]

Normaal gesproken flikkert de lamp met 100 hertz, voor zover een gloeilamp kan flikkeren.

Ja, dat klopt. Maar de frequentie blijft 50 Hz en geen 25 zoals Jan beweert. In dat geval zou de lamp dan met 50 Hz flikkeren en ik denk dat je dat net kunt waarnemen. Rekening houdend dat het flikkeren zou afgezwakt worden door de traagheid van de gloeidraad. Maar het is natuurlijk niet zo.

Anoniem

Op 20 augustus 2006 19:12:05 schreef Gadget_inc:
[...]

mooie generator bouwen en laten draaien op puur plantaardige olie :-)

sorry ging net iets mis

Wie niet geeft om een anders gezondheid geeft ook niet om het milieu, dat wordt dan stoken met oude autobanden, anders kost het goedje teveel op de straat en dat kunnen de schoolkinderen niet betalen :-):-(

of afgewerkt frituurvet :-)
ok, het ruikt wel een beetje, maar het werkt prima.
en in deze fast-food maatschappij een prima oplossing toch ?

p.s. ik draai momenteel op slaolie :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Evarist

Golden Member

Mijn auto ruikt zoals een frietkot.

Een gloeilamp die een halve sinus krijgt, flikkert. Ik maak dat genoeg mee, tijdens testopstellingen aan tv's.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Je moet er iets voor over hebben he :-)
wat verbruikt jouw auto op ppo ?
of rij je op een mix ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ik rij nog met traditionele (dure) diesel :-). Mijn motor zou daarvoor moeten aangepast worden denk ik.

En nu de lamp:

Ik heb het nog niet geprobeert maar ik denk het volgende (wat de anderen reeds zeiden):
De lamp zal half zoveel verbruiken maar zal flikkeren op 50Hz, volgens mij is dit wel te zien zoals bij een 50Hz TV.
Slechts één alternantie zal vermogen leveren. De andere helft is door de diode in sper van het net afgeschakeld.
Zonder diode zal zowel de positieve als negatieve alternantie vermogen leveren en aangezien per hertz 2 alternaties zijn, zal bij 50Hz de lamp flikkeren aan 100Hz. Door de thermische traagheid van de lamp zie je dat natuurlijk niet.

Morgen zal ik het eens uittesten in mijn labo.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Thx ik heb eindelijk door wat die diode nu precies doet, maar van die cannabis blijf ik vanaf, das nu niet echt mijn hobby :-).

Dit was de eerste keer dat ik hier iets postte, ik vind de respons geweldig!

CU later

Zoals alle gerechtaarde elektronicus heb ik tientallen jaren geleden ook allerlei experimenten gedaan om mijn KWHmeter (conteur) te bedriegen.
Zelfs met zware bedrijfscondensatoren gezeuld (metalen bakken vol C's om de cos phi te verbeteren).
Niets maar ook niets dat enige besparing opleverde, wel veel kennis opgedaan omdat ik 'moest' weten waarom dat niet werkte.

Wel heb ik toen ontdekt dat de stroomspoel in mijn KWHmeter in serie met de nulfase ligt.
Aangezien ik geen algemene verliesstroom beveiliging heb (was toen nog niet verplicht, maar zit er ondertussen wel op eigen initiatief) kan ik stroom aftappen tussen fase en aarde zonder dat de meter draait.
Nadeel hiervan is een zeer varierende spanning.
Maar het gevaar hiervan weegt niet op tegen de beperkte 'winst'.

LDmicro user.

Ik had vroeger eens van een leerkracht een manier hiervoor uitgelegd gekregen in de les ( ja die was nogal een fraudeurtje, met ooficiele loodjes+tang om opnieuw te verzegellen enz...)

Hoe het juist in zen werk ging weet ik zo niet meer, maar zijn manier was niet de kwhuur meter trager of anders laten draaien ( hoewel hij het beveiligingsmechanisme in zen meter had aangepast en hem af en toe omgekeerd liet draaien).

Maar wel op een reactieve stroom die hij niet betaald en daar op gaan aftakken, met grote condensatoren en grote industriele spoellen, en zo gaan weg takken, precies juist ontglipt me even.

Het enige beetje energie dat je kunt winnen door idioot veel blindstroom te trekken (buiten eventuele ontstane meetfouten) is de extra opwarming van het stukje kabel van de elektramaatschappij totaan de elektrameter.. ;)

Als ik het nu zo bedenk eigenlijk wel, ws wss trg zon les waar ik er niet helemaal met men kopje bij was :p

Sterkstroom boeide (boeit) me niet zo veel.

[Bericht gewijzigd door Sleor op maandag 21 augustus 2006 18:28:38

Op 21 augustus 2006 15:24:48 schreef MGP:
Zoals alle gerechtaarde elektronicus heb ik tientallen jaren geleden ook allerlei experimenten gedaan om mijn KWHmeter (conteur) te bedriegen.
Zelfs met zware bedrijfscondensatoren gezeuld (metalen bakken vol C's om de cos phi te verbeteren).
Niets maar ook niets dat enige besparing opleverde, wel veel kennis opgedaan omdat ik 'moest' weten waarom dat niet werkte.

Wel heb ik toen ontdekt dat de stroomspoel in mijn KWHmeter in serie met de nulfase ligt.
Aangezien ik geen algemene verliesstroom beveiliging heb (was toen nog niet verplicht, maar zit er ondertussen wel op eigen initiatief) kan ik stroom aftappen tussen fase en aarde zonder dat de meter draait.
Nadeel hiervan is een zeer varierende spanning.
Maar het gevaar hiervan weegt niet op tegen de beperkte 'winst'.

Sorry voor het openen van een oud topic, maar MGP zette mij aan het denken op een ondeugende manier.
Ik was op zoek naar een vermogens halvering van een verwarming en stuitte daarom hier op.

Tussen de fases, nul en aarde kan een spanning gemeten worden en er kan een stroom lopen adv vermogen.

Nu kan er ook een stroom tussen bv 1 fase en aarde lopen.
Uit veiligheid willen we dit niet en vandaar de verliestroom schakelaar als veiligheid.

Stel je slaat een extra aardpen verder van huis,dus niet dicht bij de bestaande pen .
Tussen bv 1 fase en de nieuwe aardpen een verliesstroomschakelaar en zekering bv automaat.

De vraag is eigenlijk wat doet die stroomkring afgezien van fluctuaties.
Dat zal door de weerstand van de aarding zijn.
Maar hoe zou die aardplek zich dan gedragen?

In principe loopt daar toch geen belasting over hetzelde als met de nul?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je zou zo 1-2-3 denken dat je meter dan ook maar de helft van het oorspronkelijke verbruik meet, maar dat is niet zo.
Door de diode krijgt de lamp minder spanning, daardoor zal de gloeidraad ook minder warm worden. Daardoor neemt de weerstand van de gloedraad af. De stroom wordt dus meer dan de helft.
Zou je een normale weerstand nemen dan zal de kWh precies de helft registreren als zonder diode.
Ik gok bij een gloeilamp dat het vermogen iets van 90% zal zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

@fikkie,

Er waren installaties in het oude Belgie (daar zzijn er misschien zelfs een paar van over) waar men een 127/220 net kreeg aangeboden zonder nul. Daarbij kan het zijn dat de distributie trafo echt geen nul heeft (wikkelingen in driehoek) en moet er om een aarde te maken dus een fase aan aarde geknoopt worden.

Bij een "enkelfasige" aansluiting krijg je dus twee fases aangeboden waarbij beide draden 220V voeren tov aarde en tov elkaar.
Als je dan een enkelfasige kWh meter installeert kun je stroom verbruiken tussen de "nul" fase en aarde zonder dat de meter dit registreert.

Anoniem

Goed van je om dat op te rakelen.De aap komt na 12 jaar uit de mouw.
In een recent topic over kWh meters beweerde MGP dat hij ooit testen gedaan had met cosphi condensatoren en dat de meter als gek draaide.
Toen ik dat betwijfelde ging hij behoorlijk door het lint en schold hij dat ik maar onzin kraamde.
Hier blijkt nu dat het wel degelijk om het misleiden van de kWhmeter ging en hij rept met geen woord over het doldraaien van de teller.
Zo zie je dat hij zn eigen fantasietjes niet goed meer herinnert, wat ik meteen al opmerkte. :-)

Thevel

Golden Member

Op 19 juli 2018 22:39:44 schreef Toeternietoe:
Door de diode krijgt de lamp minder spanning, daardoor zal de gloeidraad ook minder warm worden.

Het rendement van de lamp neemt dan toch ook af?

Sine

Moderator

Als je er nog meer van wilt weten maak dan even een nieuw topic, wat je ziet wat het resultaat is van het oprakelen van iets van meer dan tien jaar geleden.

Dit topic is gesloten