beertje_01
My Tube is bigger then yours
wel, ik ben op zoek naar een ring modulator voor heel lage frequenties.
het is deels voor "onderzoek".
de bedoeling is om hele trage signalen van 1 tot 30Hz te ontvangen als het ware. maar aangezien je deze niet kunt horen wil ik deze hoorbaar maken door een ringmodulator te gebruiken.
de carrier is dan 100Hz en het ontvangen signaal er in.
dit produceert zijbanden 130Hz en 70Hz bij 30Hz input.
bij 10Hz wordt dit 110Hz en 90Hz
als ik dan alles wegfilter onder 100Hz hou ik alleen 130(bij 30Hz input) en 110(bij 10Hz input) over.
daarna kan ik dat signaal nog eens door een ringmodulator sturen. ditmaal als carrier 1kHz. het spectrum wordt dan als het ware verschoven van 10Hz naar 1110hZ.
de oscillator van 100Hz en 1kHz dat zou ik simpelweg doen met RC oscillators. het enige waar ik tegen aan loop is of een ring modulator nog goed werkt bij zo'n lage frequenties.
het voordeel tegen een ordinaire mixer is dat de carrier al oderdrukt is door de werking van de ring modulator.
het standaard schema van een ringmodulator vind je hier http://www.synthfool.com/ringmod.html
lijkt mij dat die trafo's die lage frequentie moeten kunnen doorlaten. ze moeten geen vermogen leveren dus het zou moeten lukken alhoewel....
een andere manier is natuurlijk een AM gemodulleerde oscillator dat produceert ook die zijbanden. nadeel is dat de carrier dan onderdrukt moet worden en ik dus een enorm steil filter nodig heb.
Nog een mogelijkheid is het signaal vermenigvuldigen met een PLL + 100 deler tussen de VCO en de fazecomparator, je hoort dan je signaal als een toon tussen 100Hz en 3kHz.
Maar een PLL kan maar op één frequentie tegelijk inlocken, dat is misschien een nadeel.
Je kan het LF signaal natuurlijk ook zichtbaar maken via de geluidskaart + geschikte spectrumanalyzer software, deze bijvoorbeeld:
http://digilander.libero.it/i2phd/spectran.html
succes!
beertje_01
My Tube is bigger then yours
je gaat een zweverige piep krijgen waarschijnlijk.
desnoods 500Hz nemen dat is niet zo irritand en het verschil tussen 510 en 520Hz merk je nog wel.
een realtime spectrum analyzer die van 1 tot 40Hz gaat zou handig zijn maar construeerd zo maar eens iets.
opzich gaat dat wel je mixed bijvoorbeeld eerst met 100Hz ofzo en dan heel stijl filteren. kies bijvoorbeeld je "if" 120Hz.
heb je wel een kritisch bandfilter nodig.
de local oscillator is dan een vco die je met een omgekeerde zaagtand voed. die je tevens de horizontale deflectie van je scoop laat voeden.
de vco moet gaan van 80Hz tot 119Hz.
maar zo'n vco en dergelijk construeren lijkt me nu ook niet direct zo simpel. dat filter zal ook wel niet het simpelste zijn.
de bedoeling is om de pc er buiten te laten en het realtime te doen. geluid is dan een goede indicatie. en het is beter zichtbaar op een scoop.
zweetvoetje
Free the whales!
Een VCO van 80 tot 120Hz is heel simpel te maken. kwestie van een 74hc14 pakken, en daar bijna het standaard osc. schema op loslaten. Een tor laat je als constante stroombron de condensator op de ingang van de 74HC14 opladen. Als de spanning hoog genoeg is slaat het ding om, en via een diode laat je m dan snel die condensator ontladen.
Heb je meteen een mooie zaagtand...
mixen kan met een dubbelgebalanceerde mixer. Da's op deze frequenties volgens mij niet zo lastig om te construeren. De harmonischen, afkomstig van de zaagtandspanning heb je niet zo heel veel last van, want die worden als het goed is toch door zichzelf opgeheven. (alleen mix je dan wel met een zaagtand, dus je krijgt signalen op bijv. 110, 210, 310 Hz enz. bij 100Hz zaagtand, en 10Hz modulatie)
en een spec-analyzer lukt toch niet, dat kan alleen met FFT. Het kost je anders een minuut voordat je door het spectrum heen bent gefietst. Wil je een beetje selectief een toon van 10Hz meten, dan ben je toch 100 cycles verder, dus dat is 10s. Alleen met FFT gaat dit een beetje lukken.