Op 4 september 2006 04:36:35 schreef bboudewijns:
Mensen alsjeblieft, zo is heel mijn topic niet bedoelt. Ik vond het een conclussie waar ik zelf nog nooit van gehoord had en het bedrag bijzonder laag. (vandaar mijn vraag of het niet zelf op te lossen is) Daarom ging ik op zoek op internet en kwam dit forum tegen. Vervolgens heb ik hier mijn vraag neergezet en krijg ik een aantal negatieve reacties. <snip>
Ik kan het me voorstellen dat het voor een nieuwkomer op dit forum wat gek overkomt, maar er loopt hier nu eenmaal een aantal "oudgedienden" rond, en soms is een bericht van iemand een trigger waarop er wat frustraties of oud zeer naar boven kan komen.
Dat heb je soms op een forum, en waar de betrokken personen doorgaans zeer goede en gerichte informatie geven, ook en zelfs tussen de regels door, zien we dat als mods vaak wel door de vingers.
Zo ook nu, ik denk dat de "aanval" waar je van spreekt nu niet direct tegen jou is gericht, maar meer een uiting is van de gevestigde TV-technici voor het (soms) onbegrip van een gemiddelde klant voor een reparatie.
Neem van mij aan, ik ben een gepokt en gemazeld (audio) electronicus, maar TV reparatie is dusdanig complex en veelzijdig, dat ik met 25+ jaar electronica-ervaring daar niet eens aan zou durven beginnen, tenzij het een TV betreft van 20 jaar of ouder, die waren nog goed te herstellen voor een gemiddeld electronicus.
Nu is het echt specialistenwerk geworden, en helaas hangt daar een prijskaartje aan.
Dat gezegd hebbend, vind ik de klachtomschrijving niet eens echt gek, een "slechte massa" komt in heel veel apparaten voor, en meestal bedoelt men daarmee dat er een strip van het chassis, wat in of op de print is gesoldeerd, is losgekomen of slecht contact maakt.
Even doorsolderen kan zoiets verhelpen, en als deze monteur daarvoor naar jou toe komt, die klus uitvoert en 50 euro vraagt, vind ik dat persoonlijk niet teveel gevraagd.
Ook al is het enige dat jij ziet, het openen van de achterwand, het in 2 minuten doorsolderen van de betreffende massapunten, en het weer inkasten van de TV.
Helaas is het wel zo, zoals Zoef de Haas hierboven al zei, dat er bij sommige toestellen sprake is van een aantal "standaardklachten".
Zo kan het zijn dat een monteur, die alleen voor die massa komt, constateert dat ook de tuner doorgesoldeerd moet worden, of dat er een oude softwareversie in het toestel aanwezig is, of dat er bepaalde soorten onderdelen inzitten die notoir problemen kunnen geven.
Nu kan de monteur gewoon de kast weer dichtschroeven en niets zeggen, zodat je misschien volgende week wel wordt geconfronteerd met het feit dat zo'n slecht onderdeel de geest geeft.
Dat heeft dan niets te maken met jouw eerste probleem, maar hoe zou je daarover oordelen als klant?
Het eerste wat je denkt is natuurlijk: "die monteur heeft slecht werk afgeleverd, hij is nu alweer stuk."
En zo krijg je dit soort discussies.
De monteur zou er ook voor kunnen kiezen om de klant tijdens de constatering hierin te betrekken, en hem te vertellen dat die en die component slecht is of gaat worden, en beter preventief vervangen kan worden.
De gemiddelde klant kan dan denken: "jahaaa, die wil nog even wat extra aan me verdienen, mijn neus!"
Ik denk dat dat is waar de jongens hierboven het over hebben, en het mag best eens uitgesproken worden.
Een topic zoals het jouwe geeft daar de gelegenheid voor.
Het nare is dat wat ik hierboven schrijf, bijna altijd voorkomt.
En wat nog naarder is, bij bijv. een autoreparatie kan de monteur nog laten zien aan de klant van : "dit wiellager is aan het verslijten, kijk maar, ik kan het wiel helemaal heen en weer halen", de TV monteur heeft die optie niet.
Ja, hij zou die slechte condensator eruit kunnen solderen, hem aan de (meegebrachte) meetapparatuur kunnen hangen en zo laten zien dat hij slecht is.
Maar 10 tegen 1 dat dat jou als leek nog niets zegt, een kriebellijntje op een oscilloscoop of een bepaalde wijzeruitslag is lastiger te begrijpen dan een wiellager met speling.
Sorry voor het lange en wellicht offtopic bericht, maar ik hoop dat je hiermee begrijpt wat er boven me gezegd wordt.
Ik vel verder geen oordeel over je (IMO correcte) handelen, je hebt de monteur betaald voor zijn diagnose, en wat je daarmee verder doet is jouw zaak.