Massa van de TV

Evarist

Golden Member

Op 4 september 2006 04:15:34 schreef Zoef de Haas.:
Als eerlijk hard werkende technicus krijg je vaak stank voor dank.
Blij dat ik geen eigen TD meer heb, niet voor het werk, maar voor de ondankbaarheid van sommige consumenten.
Daarmee wordt ons beroep dikwijls in een kwaad daglicht gezet.

Ik ook Hans, ik werk nu part-time voor een baas. De lastige klanten zijn voor hem en de leuke elektronica voor mij. Want elektronica is een passie, waar je nooit meer vanaf raakt. Ga dat maar na. Techneuten zijn met elektronica bezig tot op hun sterfbed.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
KT88

Overleden

Op 4 september 2006 04:36:35 schreef bboudewijns:
Mensen alsjeblieft, zo is heel mijn topic niet bedoelt. Ik vond het een conclussie waar ik zelf nog nooit van gehoord had en het bedrag bijzonder laag. (vandaar mijn vraag of het niet zelf op te lossen is) Daarom ging ik op zoek op internet en kwam dit forum tegen. Vervolgens heb ik hier mijn vraag neergezet en krijg ik een aantal negatieve reacties. <snip>

Ik kan het me voorstellen dat het voor een nieuwkomer op dit forum wat gek overkomt, maar er loopt hier nu eenmaal een aantal "oudgedienden" rond, en soms is een bericht van iemand een trigger waarop er wat frustraties of oud zeer naar boven kan komen.

Dat heb je soms op een forum, en waar de betrokken personen doorgaans zeer goede en gerichte informatie geven, ook en zelfs tussen de regels door, zien we dat als mods vaak wel door de vingers.

Zo ook nu, ik denk dat de "aanval" waar je van spreekt nu niet direct tegen jou is gericht, maar meer een uiting is van de gevestigde TV-technici voor het (soms) onbegrip van een gemiddelde klant voor een reparatie.
Neem van mij aan, ik ben een gepokt en gemazeld (audio) electronicus, maar TV reparatie is dusdanig complex en veelzijdig, dat ik met 25+ jaar electronica-ervaring daar niet eens aan zou durven beginnen, tenzij het een TV betreft van 20 jaar of ouder, die waren nog goed te herstellen voor een gemiddeld electronicus.

Nu is het echt specialistenwerk geworden, en helaas hangt daar een prijskaartje aan.

Dat gezegd hebbend, vind ik de klachtomschrijving niet eens echt gek, een "slechte massa" komt in heel veel apparaten voor, en meestal bedoelt men daarmee dat er een strip van het chassis, wat in of op de print is gesoldeerd, is losgekomen of slecht contact maakt.
Even doorsolderen kan zoiets verhelpen, en als deze monteur daarvoor naar jou toe komt, die klus uitvoert en 50 euro vraagt, vind ik dat persoonlijk niet teveel gevraagd.
Ook al is het enige dat jij ziet, het openen van de achterwand, het in 2 minuten doorsolderen van de betreffende massapunten, en het weer inkasten van de TV.

Helaas is het wel zo, zoals Zoef de Haas hierboven al zei, dat er bij sommige toestellen sprake is van een aantal "standaardklachten".
Zo kan het zijn dat een monteur, die alleen voor die massa komt, constateert dat ook de tuner doorgesoldeerd moet worden, of dat er een oude softwareversie in het toestel aanwezig is, of dat er bepaalde soorten onderdelen inzitten die notoir problemen kunnen geven.
Nu kan de monteur gewoon de kast weer dichtschroeven en niets zeggen, zodat je misschien volgende week wel wordt geconfronteerd met het feit dat zo'n slecht onderdeel de geest geeft.
Dat heeft dan niets te maken met jouw eerste probleem, maar hoe zou je daarover oordelen als klant?
Het eerste wat je denkt is natuurlijk: "die monteur heeft slecht werk afgeleverd, hij is nu alweer stuk."
En zo krijg je dit soort discussies.

De monteur zou er ook voor kunnen kiezen om de klant tijdens de constatering hierin te betrekken, en hem te vertellen dat die en die component slecht is of gaat worden, en beter preventief vervangen kan worden.
De gemiddelde klant kan dan denken: "jahaaa, die wil nog even wat extra aan me verdienen, mijn neus!"

Ik denk dat dat is waar de jongens hierboven het over hebben, en het mag best eens uitgesproken worden.
Een topic zoals het jouwe geeft daar de gelegenheid voor.

Het nare is dat wat ik hierboven schrijf, bijna altijd voorkomt.
En wat nog naarder is, bij bijv. een autoreparatie kan de monteur nog laten zien aan de klant van : "dit wiellager is aan het verslijten, kijk maar, ik kan het wiel helemaal heen en weer halen", de TV monteur heeft die optie niet.
Ja, hij zou die slechte condensator eruit kunnen solderen, hem aan de (meegebrachte) meetapparatuur kunnen hangen en zo laten zien dat hij slecht is.
Maar 10 tegen 1 dat dat jou als leek nog niets zegt, een kriebellijntje op een oscilloscoop of een bepaalde wijzeruitslag is lastiger te begrijpen dan een wiellager met speling.

Sorry voor het lange en wellicht offtopic bericht, maar ik hoop dat je hiermee begrijpt wat er boven me gezegd wordt.

Ik vel verder geen oordeel over je (IMO correcte) handelen, je hebt de monteur betaald voor zijn diagnose, en wat je daarmee verder doet is jouw zaak.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Bedankt voor je reactie, ik heb hier al sinds het begin van het topic respect voor. Nu alles besproken is kunnen we dan AUB on topic verder gaan?

[Bericht gewijzigd door bboudewijns op maandag 4 september 2006 12:52:24

Op 4 september 2006 01:03:55 schreef bboudewijns:
[...]

Kijk met jou ben ik het nou helemaal eens, laten we het verschil in mening maar gewoon laten varen, het is een thomson breedbeeld tv van het type thomson 460/ICC20 EN. Het icc20 is het chassis nr. Ik heb eventueel ook de stroomschema's in pdf formaat! Dankjewel

Ontopic.
Slechte massa verbindingen vind je in solderingen die los laten door krimpen en uitzetten van tin,met andere woorden moet je op zoek gaan naar slechte poreuze solderingen welke je door het hele toestel kan vinden.Met een loep kom je vaak al een eind,soms is het een kwestie van zowat alles opnieuw solderen.

Offtopic.
KT88... super bericht!helemaal mee eens.

Ga bij voorkeur eens zoeken rond de dingen die trillen en klassiek de oorzaak zijn bij dit soort fouten....

maw: soldeer alles rond trafo's en zo eens na (vooral rond de hoogspanningstrafo...)

maar hier is het wel van belang dat je je eigen veiligheid in het oog houd.... (zie ook andere related topics)

knommelen is mijn motto

Op 4 september 2006 00:13:00 schreef evarist:
[...]

Zoef, vind jij ook niet dat ons beroep kapot wordt gemaakt door een aantal 'wonderdokters'

Ik weet het ik heet niet Zoef maar.....

Wat met dit forum dan? Hoeveel leken stellen hier vragen over TV? Zoals : "ik ken en beetje elektronica mijn TV dit dit of dat wat zou het kunnen zijn?"

Au fond kan het geen kwaad meer nog een paar jaar en het is uit met CRT.

NB: ik gebruik ook altijd de term massa als een koelplaat los is .(Al zitten er in sommige TV's wel drie verschillende soorten aarde of massa's .)

Jaren geleden vroeg een klant eens aan mij wat scheelt er?
Ik antwoordde een massa punt los.De man zei tegen zijn vrouw"Meneer zegt dat er een massa punten los zijn".

Ward

[Bericht gewijzigd door Wardje op maandag 4 september 2006 16:06:29

Dit is geen evangelie maar een bescheiden mening
Evarist

Golden Member

Lol Ward.
Ik zei (lang geleden) tegen een klant dat er een weerstand kapot was. De klant: wat heeft mijn TV met de oorlog te maken? :):):)
Voor NL: wat jullie het verzet noemden heette bij ons de weerstand.

Mijn man is aan de telefoon, hij vraagt wat er mis is. De vertikale deflectie. Vrouw: hij zegt iets van een reflectie ofzo. ..vrouw luistert... Ja dat weet ik niet, hé, op het scherm zeker.

Ontopic, soldeer de ganse omgeving van de hoogspanningstrafo. Daar is de ICC20 voor bekend.

[Bericht gewijzigd door Evarist op maandag 4 september 2006 20:42:50

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 4 september 2006 20:41:31 schreef evarist:

Ontopic, soldeer de ganse omgeving van de hoogspanningstrafo. Daar is de ICC20 voor bekend.

En meestal preventief de 0,51 condensator welke vaak los zit en de fet irf 630.
En die elco in de voeding zo,n groene 2200 uf en vaak de lijntrafo de klevende schakelaar .
Goed dit zijn standaard klachten best wel goede toestellen van THOMSON .
De beeldbuis is wat mij betreft al over als je kijkt wat de huidige met name philips buizen voor plaatje neerzetten.
Het masker trekt al krom bij het volume open laat staan bij een geopend contrast.
Zie daar de laatste CRT van PHILIPS HD ready ja ja met HDMI aansluiting en een beeld om te janken.
Service van philips je toestel binnen 4 jaar beeldbuis kapot dan wordt deze doorgaans kosteloos omgeruild tegen dit waardeloze toestel .
Heb je dus een goede PP tv van philips krijg je zo,n monster terug.

Ok ik heb wat meer informatie. Net voordat de tv uitgaat, trilt het beeld in de breedte een beetje, daarna krijg ik foutcode 25: Switched 5V not available. Kan iemand hier misschien iets meer mee?

Op 5 september 2006 00:01:55 schreef bboudewijns:
Ok ik heb wat meer informatie. Net voordat de tv uitgaat, trilt het beeld in de breedte een beetje, daarna krijg ik foutcode 25: Switched 5V not available. Kan iemand hier misschien iets meer mee?

Op een website heb ik nog kunnen vinden: ICC20 ICC20 DEAD CODE 2 5,CL033(0U51F250V) ,RESOLDER TIMEBASE PANEL

Henry S.

Moderator

Dat is de 0,51uF condensator waar TV Don over spreekt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

niemand hier van het forum die voor ongeveer 50 euro aan huis kan reparen? (omg breda)

WHAAAAAAAAAAAAAA BONK!
€50http://irc.kempernet.net/images/smilies/4a5b523f61243ac34bcf6c7b6968fb78.gifhttp://irc.kempernet.net/images/smilies/4a5b523f61243ac34bcf6c7b6968fb78.gif bel die monteur,, die had het gelijk voor je kunnen doen

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Op 5 september 2006 14:21:03 schreef Ibanez:
WHAAAAAAAAAAAAAA BONK!
€50[afbeelding][afbeelding] bel die monteur,, die had het gelijk voor je kunnen doen

Ja maar daar had ik dus geen goed gevoel bij! (weet ook wel dat het weinig is :))

je kunt natuurlijk ook nog een aantal andere monteurs offerte vragen. uiteindelijk ben je veel meer geld kwijt.als dat je het meteen door de eerste monteur had laten repareren. ik heb een aantal jaren geleden ook eens iemand met een videorecorder gehad wij stelden toen vast dat de reparatie niet meer lonend was,de beste man wilde
dat toch wel even zeker weten,en bracht het app achtereenvolgens naar de andere 3 winkels in de plaats en was zodoende meer aan onderzoekkosten kwijt. dan dat hij meteen bij ons een nieuwe had gekocht.

zorg dat je nooit maar dan echt nooit wat met ziggo internet en /of telefonie te maken krijgt !!
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
KT88

Overleden

Wie hebben wij in/om Breda zitten?
Zo uit mijn hoofd member "Timmie", member "Jan Klaassen", die willen voor 50 euro denk ik wel even de soldeerbout door die TV halen hoor!

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Evarist

Golden Member

Als je het geduld hebt tot ik in de buurt kom, dan wil ik het doen. Prijsbestek bij niet herstelling 50€. Bij herstelling zelf: een flesje echt hollandse jonge.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

heel erg bedankt voor al jullie hulp, ik houdt het zeker in mijn achterhoofd, en dan horen jullie van mij!

Ach ja als monteur ben je meestal toch het zwarte schaap.
Ik repareerde jarenlang las- en snijaparatuur.
En ook hier was het vaak een dubbeltje op de eerste rang, Een voorbeeld van een lasapparaat waar al 10 jaar zonder onderhoud probleemloos geld mee wordt verdiend en dus eigenlijk economisch is afgescheven.
Wanneer er dan door de centimeter dikke metaalstofdeken de hoofdtrafo verbrand dan kijkt men ook nog vreemd op waarom de reparatie zo veel moet kosten.
Maar zo heeft elk vak wel zijn negatieve kanten.
Nu is een lasapparaat een vrij kostbaar apparaat (uitzonderingen daargelaten) en daar valt nog wel wat te repareren, maar ik kan mij best voorstellen dat er met consumenten electronica steeds minder eer valt te behalen.

Op 5 september 2006 20:43:29 schreef evarist:
Als je het geduld hebt tot ik in de buurt kom, dan wil ik het doen. Prijsbestek bij niet herstelling 50€. Bij herstelling zelf: een flesje echt hollandse jonge.

Evarist jonge let op ! Eentje met .nl in zijn adres :)

Dit is geen evangelie maar een bescheiden mening

Op 5 september 2006 19:58:53 schreef citroen 2cv:
je kunt natuurlijk ook nog een aantal andere monteurs offerte vragen. uiteindelijk ben je veel meer geld kwijt.als dat je het meteen door de eerste monteur had laten repareren. ik heb een aantal jaren geleden ook eens iemand met een videorecorder gehad wij stelden toen vast dat de reparatie niet meer lonend was,de beste man wilde
dat toch wel even zeker weten,en bracht het app achtereenvolgens naar de andere 3 winkels in de plaats en was zodoende meer aan onderzoekkosten kwijt. dan dat hij meteen bij ons een nieuwe had gekocht.

Dat zijn altijd leuke anekdotes :P

Op 5 september 2006 19:58:53 schreef citroen 2cv:
je kunt natuurlijk ook nog een aantal andere monteurs offerte vragen. uiteindelijk ben je veel meer geld kwijt.als dat je het meteen door de eerste monteur had laten repareren. ik heb een aantal jaren geleden ook eens iemand met een videorecorder gehad wij stelden toen vast dat de reparatie niet meer lonend was,de beste man wilde
dat toch wel even zeker weten,en bracht het app achtereenvolgens naar de andere 3 winkels in de plaats en was zodoende meer aan onderzoekkosten kwijt. dan dat hij meteen bij ons een nieuwe had gekocht.

Dat grapje ook wel vaak gehad, meestal was tv-reparatie tot 100 gulden zonder prijsopgave vooraf, en daarbovenuit betekende dan eventjes de klant bellen en melden dat het ca. zo en zoveel ging kosten, en of dat akkoord was.
Dan hadden we nog van die halzen die dus per-se een prijsopgave vooraf wilden hebben, en bij die klanten wist je ook al dat het niet uitmaakte hoe hoog de prijsopgave werkelijk was, het was altijd te duur, en dus discussie.
Zo hadden we eens zo'n toestel met als klacht, geen beeld, wel geluid. Het waren een paar losse solderingen rond de lijntrafo, normaalgesproken half uurtje werk en dan 50 gulden rekening. Die klant wou daar dus per se een prijsopgave vooraf hebben. Daar wij vermoedden dat het in dit geval losse solderingen betrof, schroefde de baas de Tv open, waar de klatn bij was, zette hem aan, klopte wat op de printplaat, ziedaar, er was beeld, roept de baas prijsopgave 50 gulden.

Je had het gezicht van die klant moeten zien, die ontplofte, en riep, voor 5 minuten die TV openschroeven, eventjes kloppen en weer dichtdoen, wil je 50 gulden hebben !! afzetter !!

Toen ging mijn baas dus uitleggen dat dat kloppen alleen maar foutzoeken was en niet de fout verhelpen, daarvoor moest onderdeel zo-en-zo vervangen worden, en dat kostte 2 dagen tijd. Klant was accord.
nadat de klant uit de winkel gelopen was, lijntrafo en alles rondomheen doorgesoldeerd, en de TV dichtgeschroefd, 2 daagjes in een hoekje laten proefdraaien zonder problemen, en weer aan de klant teruggegeven.

Moraal: sommige klanten moet je gewoon vertellen dat het moeilijk en of duur is, anders geloven ze je niet.
Had de monteur de TS vertled dat er een onderdeel van 100 euro vervangen moest worden hadden we deze hele discussie waarschijnlijk niet.