Hallo allemaal,

Ik heb eerst het forum even doorgezocht maar kon er weinig over vinden. Ik heb een tv en deze doet het nog wel maar na een paar uur valt hij uit, soms doet hij het een uur, soms een hele avond. Er is iemand naar komen kijken en deze zegt dat de massa van de tv waarschijnlijk niet goed/kapot is. Wat moet ik hier onder verstaan en kun je dit zelf repareren, ik heb namelijk volgende week een vriend op bezoek welke wel technisch is aangelegd.

Bij voorbaat dank!!

Groetjes

Bjorn

In principe zijn er 2 aardes in een TV, namelijk een 'cold' en een 'hot' earth..

De hot earth is niet galvanisch gescheiden van het net en dus afhankelijk van hoe je de stekker in het stopcontact steekt misschien wel verbonden met fase.
De cold earth is galvanisch gescheiden van de hot earth (door trafo's en optocouplers), hier hangt 'de rest' van de TV aan.

De hot earth is meestal goed te herkennen doordat er schuine strepen over de soldeerzijde geprint staan, omlijnd door een dikke lijn. Over deze lijn zijn dan een paar voedingstrafo's en/of optocouplers gemonteerd.

Over 'een slechte massa'.. Tja aan de massa hangen zo ongelooflijk veel componenten, tis niet te doen om die allemaal te gaan controleren. Misschien kun je de symptomen bij het uitvallen beter beschrijven: komt er een errorcode in beeld, gaat het rode ledje aan of knipperen, heb je nog wel geluid, etc..

Dit is de meest onzinnige reactie van een technicus die ik ooit heb gehoord!
Ik heb weleens een hoop onzin gehoord van een ervaren bedrijf als ik een technische vraag had.
Het antwoord daarop van de service dienst was steevast van stuurt U het apparaat maar op!
Nou niet dus want ik ben altijd wel ervaren genoeg om het zelf op te lossen, mits een aanwijzing in de goede richting, want soms loop je vast en zoek je het in de verkeerde hoek.
Ik heb weleens gezegd, dit kunt U wel een ander wijs maken, maar mij niet.

Groetjes Hans.

Deze reactie slaat niet op smsmonster, ik zie dat hij iets eerder had gepost dan ik.

Op 3 september 2006 01:43:58 schreef Zoef de Haas.:
Dit is de meest onzinnige reactie van een technicus die ik ooit heb gehoord!
Ik heb weleens een hoop onzin gehoord van een ervaren bedrijf als ik een technische vraag had.
Het antwoord daarop van de service dienst was steevast van stuurt U het apparaat maar op!
Nou niet dus want ik ben altijd wel ervaren genoeg om het zelf op te lossen, mits een aanwijzing in de goede richting, want soms loop je vast en zoek je het in de verkeerde hoek.
Ik heb weleens gezegd, dit kunt U wel een ander wijs maken, maar mij niet.

Groetjes Hans.

Deze reactie slaat niet op smsmonster, ik zie dat hij iets eerder had gepost dan ik.

Fieuw ik schrok al :)

Overigens: over een slechte massa.. Klinkt mij enigzins vreemd in de oren omdat het mij doet denken aan randaarde-gerelateerde dingen die een TV niet heeft.

Ja, is idd de grootste onzin die ik gehoord heb. Zal vast wel ergens een verrotte soldeerverbinding zijn of een lekkende elco.

Het hot/cold earth is niet helemaal correct.

Vroeger (en vandaag de dag heel af-en-toe ook nog wel eens) werd de massa van het hele chassis aan netspanning gehangen en werd alleen de antenneaansluiting via condensatoren gescheiden. Wil je er veilig aan meten, dan moet de netstekker van de TV via een scheidingstrafo aangesloten worden.

Dus, met chassis waar alleen een antenne-aansluiting opzit is het altijd opletten gebelazen. Chassis met scart aansluiting hebben wel een degelijke galvanische scheiding.

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Maar eigenlijk ben ik dus gewoon voor de gek gehouden, wat denken jullie dat het zou kunnen zijn, want die pipo zei wel dat het maar 50 euro koste, daarom dacht ik van nou misschien kan het dan ook zelf gerepareerd worden.

Op 3 september 2006 01:26:28 schreef bboudewijns:
Hallo allemaal,

Ik heb eerst het forum even doorgezocht maar kon er weinig over vinden. Ik heb een tv en deze doet het nog wel maar na een paar uur valt hij uit, soms doet hij het een uur, soms een hele avond. Er is iemand naar komen kijken en deze zegt dat de massa van de tv waarschijnlijk niet goed/kapot is. Wat moet ik hier onder verstaan en kun je dit zelf repareren, ik heb namelijk volgende week een vriend op bezoek welke wel technisch is aangelegd.

Bij voorbaat dank!!

Groetjes

Bjorn

Techneuten zijn ook maar mensen toch?
Misschien heb je de beste man niet goed begrepen of heeft hij niet duidelijk gepraat misverstanden dus.
Een massa probleem wie kent het niet?
Een philips met een massa probleem en het is ineens niet meer zo vreemd toch?
Een philips EM 2 met een los massa contact van de koelplaat en het verhaal wordt duidelijker.
Een philips EM 3/5/6 met een losse massa bij de voeding en je krijgt er een partij klachten bij ha.
Nu weet ik natuurlijk niet of je een philips tv hebt maar hoor ik massa dan denk ik aan philips.

Soms krijg je een leuk verhaal te horen om de prijs maar op te kunnen drijven.Als ik een leek vertel dat de horizontaal synchronistor oscilator defect is klinkt dat erg duur,tenminste de woorden klinken duur.Sommige doen veel voor om een paar extra euro's uit de zakken van klanten te kloppen...

Defecte massa,hoe verzinnen ze het...
Zulke firma's raken klanten kwijt omdat ze "genaait" worden,ze snappen niet dat veel mensen via het internet zichzelf voorzien van info:)

Slechte reclame gaat door naar 20 personen,goede reclame naar 8,dus wees zuinig op je klanten!

Op 3 september 2006 15:41:42 schreef william1967:
de horizontaal synchronistor oscilator defect

Komt ook nogal eens voor dat de breedbeeld bekleiver stuk is

Op 3 september 2006 15:41:42 schreef william1967:
Soms krijg je een leuk verhaal te horen om de prijs maar op te kunnen drijven.Als ik een leek vertel dat de horizontaal synchronistor oscilator defect is klinkt dat erg duur,tenminste de woorden klinken duur.Sommige doen veel voor om een paar extra euro's uit de zakken van klanten te kloppen...

Maar goed, dat zou dus betekenen dat het nog goedkoper dan 50 euro moet zijn om het werkelijke defect te laten repareren?

Je kan wel de massa van het toestel vergroten door hem zwaarder te maken en dat is een term die wij hanteren, alleen in de werkplaats, als het chassis moet worden door gesoldeerd.

Groetjes Hans.

Ik vind 50 euro voor een reparatie nog geeneens zo gek. De loodgieter komt er z'n bed niet voor uit.

Standaardprijs voor het bijwerken van slechte solderingen.

Maar om dat een slechte massa te noemen...

Defecte massa,hoe verzinnen ze het...
Zulke firma's raken klanten kwijt omdat ze "genaait" worden,ze snappen niet dat veel mensen via het internet zichzelf voorzien van info:)

Slechte reclame gaat door naar 20 personen,goede reclame naar 8,dus wees zuinig op je klanten![/quote]

Defecte massa,s het klinkt idd vreemd maar een woord verkeerd begrijpen of het net even verkeerd formuleren en idd veel mensen kijken naar kieskeurig en radar enz enz.
Ze hangen je op aan een verkeerd oordeel zo gaat dat.
Heel veel maak ik mee dat mensen na het lezen van een bericht op internet(men neme weer even philips) er van overtuigd zijn dat hun beeldbuis defect is en daar er een goede coulance regeling was claimde zij een nieuwe beeldbuis.
Toch en dat zal bekend zijn gaat die vlieger lang niet altijd op een loszittende kleureindversterker geeft ook symptonen die op een defecte buis lijken en dan soldeer je die gewoon opnieuw maar dat gaat er dus dikwijls niet in.
Nog een voorbeeld: hoe ga je om met een Tv waar kakkerlakken inzitten die voor een defect hebben gezorgd?
De waarheid is gewoon dat het vieze mensen zijn en dat ze moeten betalen ook al is het een garantie toestel maar oooh weee ga dat maar eens vertellen en ze worden in het gelijk gesteld geloof me.
Nog eentje dan?
Een LCD klacht doet niets komt op mijn werkbank met een barst er in echt heel groot dus regenboogkleuren en een verkeerde klacht omschrijving en de jongens van de btd die gaan er niet van uit dat er zo,n barst al in zit.
Kortom veel getouwtrek en de klant heeft een nieuw toestel gekregen.
Wat ik al zij techneuten zijn ook mensen en wanneer de beste man over defecte massa,s heeft gesproken dan is dat een foutje maar is dat nu zo erg?
Vind van niet zeker gezien het bedrag wat er gerekend is voor een aan huis reparatie.

Flamen die techneut.

Als ik tegen een klant zeg dat er een massa soldering waarschijnlijk niet goed is.Waarom ben ik dan een prutser?
Dat de klant ervan maakt dat de massa zelf defect is daar kan ik toch niets aan doen?
Als hij het voor 50 euro kan fixen mooi toch.

Die beste man komt uit zijn hokkie naar de klant toe, stelt ter plekke een diagnose en vervolgens zegt de klant doodleuk mijn kameraad is handig die repareert het wel voor mij dan kost het mij niets.

Die man heeft dus 3/4 uur in zijn klant gestoken met een beetje service en ziet daar niets voor terug.
En dan vinden ze het raar dat de reparateur uitsterft en totaal geen service meer levert, gvd dat kan toch ook niet als eenieder hem gewoon in de rug steekt.

Op 3 september 2006 22:06:35 schreef The Headhunter:
Flamen die techneut.

Als ik tegen een klant zeg dat er een massa soldering waarschijnlijk niet goed is.Waarom ben ik dan een prutser?
Dat de klant ervan maakt dat de massa zelf defect is daar kan ik toch niets aan doen?
Als hij het voor 50 euro kan fixen mooi toch.

Die beste man komt uit zijn hokkie naar de klant toe, stelt ter plekke een diagnose en vervolgens zegt de klant doodleuk mijn kameraad is handig die repareert het wel voor mij dan kost het mij niets.

Die man heeft dus 3/4 uur in zijn klant gestoken met een beetje service en ziet daar niets voor terug.
En dan vinden ze het raar dat de reparateur uitsterft en totaal geen service meer levert, gvd dat kan toch ook niet als eenieder hem gewoon in de rug steekt.

Nou dit is wel een hele overdreven reactie. Ik zeg helemaal niet dat hij het niet hoeft te doen, ik vraag alleen iemand die naar mijn tv komt kijken. Dit doet hij en vraagt daar ook voorrijdkosten voor. Nu zeg jij gelijk dat ie dat dan maar gratis doe en dat ik hem nu een mes in de rug steek. Als het iets is waarin ik vervolgens hoop heb dit zelf te kunnen repareren (samen met een vriend) dan vind ik daar niks raars aan. Als je niet weet waar je het over hebt of hoe het is gegaan, zeg dan gewoon lekker niks. En overigens weet ik echt nog wel wat hij gezegd heeft hoor. Stel nou dat jouw tv kapot is, je betaald voorrijdkosten en die man zegt de stekker is kapot, ga je toch ook niet voor 50 euro er een nieuwe stekker op laten zetten als je die gewoon bij de gamma kan kopen, hou nou toch op zeg.

het is idd niet fair om iemand die de kennis en ervaring heeft te laten opdagen,en dan de diagnose te laten stellen en dan zeggen dat doe ik zelf wel. vergeet niet dat de gemiddelde service monteur en behoorlijke opleiding moet hebben en ook nog eens veel ervaring. en dat kost nu eenmaal geld.

Op 3 september 2006 22:23:42 schreef citroen 2cv:
het is idd niet fair om iemand die de kennis en ervaring heeft te laten opdagen,en dan de diagnose te laten stellen en dan zeggen dat doe ik zelf wel. vergeet niet dat de gemiddelde service monteur en behoorlijke opleiding moet hebben en ook nog eens veel ervaring. en dat kost nu eenmaal geld.

Heb er toch voor moeten betalen, die diagnose. Als hij was aangekomen met het gevoel dat het iets heel ingewikkelds was had hij de tv gelijk mee mogen nemen hoor

Ik denk dat je nu gewoon je geld heb weggegooid want als jij en je vriend echt zo handig zijn hadden jullie net zo goed die diagnose zelf kunnen stellen.
Als de man werkelijk de tv al open had vind ik het ook niet fair, hetzelfde geld met je voorbeeld van de stekker als je niet kunt bepalen dat de stekker stuk is kun je hem in mijn ogen ook niet veilig vervangen.
Maar het is natuurlijk jouw geld en jij beslist wat je er mee doet.

Op 3 september 2006 01:26:28 schreef bboudewijns:
Ik heb eerst het forum even doorgezocht maar kon er weinig over vinden. Ik heb een tv en deze doet het nog wel maar na een paar uur valt hij uit, soms doet hij het een uur, soms een hele avond. Er is iemand naar komen kijken en deze zegt dat de massa van de tv waarschijnlijk niet goed/kapot is.

Was dat wel een techneut die dat zei? Want 'de beste stuurlui staan aan wal' zeggen wij hier.

Zoef, vind jij ook niet dat ons beroep kapot wordt gemaakt door een aantal 'wonderdokters', die de mensen leugens wijsmaken. Daardoor ondervinden wij als bona fide bedrijf veel wantrouwen.

Firma A komt ter plaatse en zegt dat er 300€ kosten zijn.En dat de klant beter een nieuw toestel kan kopen. Ik kom daarna ter plaatse en maak het toetsel voor 60€. !! Dit komt vaker voor dan gedacht.

Boudewijns, als je nou eens zegt welk chassisnummer je TV heeft, kunnen we eindelijk ontopic beginnen. Want nu staat er een MASSA offtopic :)

Op 4 september 2006 00:13:00 schreef evarist:
[...]
Was dat wel een techneut die dat zei? Want 'de beste stuurlui staan aan wal' zeggen wij hier.

Zoef, vind jij ook niet dat ons beroep kapot wordt gemaakt door een aantal 'wonderdokters', die de mensen leugens wijsmaken. Daardoor ondervinden wij als bona fide bedrijf veel wantrouwen.

Firma A komt ter plaatse en zegt dat er 300€ kosten zijn.En dat de klant beter een nieuw toestel kan kopen. Ik kom daarna ter plaatse en maak het toetsel voor 60€. !! Dit komt vaker voor dan gedacht.

Boudewijns, als je nou eens zegt welk chassisnummer je TV heeft, kunnen we eindelijk ontopic beginnen. Want nu staat er een MASSA offtopic :)

Kijk met jou ben ik het nou helemaal eens, laten we het verschil in mening maar gewoon laten varen, het is een thomson breedbeeld tv van het type thomson 460/ICC20 EN. Het icc20 is het chassis nr. Ik heb eventueel ook de stroomschema's in pdf formaat! Dankjewel

Bij een klant is het altijd een kleinigheidje, want gisteren deed hij het nog. Het is een draadje los of een zekering, want een kennis van mij is ook TV monteur en die zegt dat.
Dan kom je als ervaren techneut bij zo'n toestel en dan blijkt dat er heel veel moet worden vervangen.
Meestal zien ze je dan als iemand die veel geld wil verdienen en min of meer de boel loopt te flessen.
Ik heb eens iemand gehad die persé bij de reparatie aanwezig wilde zijn, want hij vond het toch wel duur voor een zekering.
Graag zelfs! want het was een G110 waar een SBC7020 kit in gemonteerd moest worden, zodat hij kon zien hoeveel werk het was en bovendien bleek ook nog eens de tuner defekt te zijn.
Als eerlijk hard werkende technicus krijg je vaak stank voor dank.
Blij dat ik geen eigen TD meer heb, niet voor het werk, maar voor de ondankbaarheid van sommige consumenten.
Daarmee wordt ons beroep dikwijls in een kwaad daglicht gezet.
Ze vergeten wel wat je moet investeren, wat onderdelen kosten, wat het personeel moet verdienen en de kosten voor energie en je bedrijfs pand en vooral wat je aan belasting moet afdragen.

Groetjes Hans.

Mensen alsjeblieft, zo is heel mijn topic niet bedoelt. Ik vond het een conclussie waar ik zelf nog nooit van gehoord had en het bedrag bijzonder laag. (vandaar mijn vraag of het niet zelf op te lossen is) Daarom ging ik op zoek op internet en kwam dit forum tegen. Vervolgens heb ik hier mijn vraag neergezet en krijg ik een aantal negatieve reacties.

Het is puur bedoeld voor extra informatie, misschien gaat die monteur hem ook wel maken, maar omdat de tv niet helemaal niks meer doet, en ik ook nog over een anders toestel beschik wilde ik gewoon graag wat meer informatie, waarom zou je iemand dan aanvallen omdat ik niet gelijk tegen de monteur heb gezegd, ok neem maar mee en doe er maar mee wat je wilt. Het is puur informatief bedoeld, als er dan vervolgens volgende week iemand langskomt bij mij die er meer verstand van heeft is daar toch niks mis mee?

Ik ben gewoon een klant van een bedrijf, wil meer informatie over mijn probleem, en mocht het eventueel zelf op te lossen zijn, leer ik weer wat meer van de techniek van televisies en ben ik gewoon heel blij, ik heb die man al betaald voor zijn diagnose, dus dan zijn we toch klaar? Laten we aub verder gaan on topic.

Groetjes,

Bjorn