RFID systeem

ja, we zitten weer op school, en sinds onze school is verbouwd, hebben wij ook nieuwe kluisjes.

het zijn kluisjes die (voor zover ik heb uitgevonden) gebruik maken voor rfid, je moet een pasje (zal kijken of ik een keertje een doorgelichte foto kan posten) langs of bij een lezer halen, die daarna je kluisje opent. echter is het probleem bij ons, er is maar een lezer op de 100 kluisjes oid, een drukte van jewelste bij die lezer natuurlijk :P.
nou zijn de pasjes die wij hebben dus passiefe RFID tags, ze gebruiken de energie van de radiogolven van de lezer om hun info te verzenden.
nou wil ik dus om die drukte wat te vermijden, een actieve zender maken, met eigen voeding, en een drukknoppje, zodat ik zonder dat ik m'n portomonnee met tasje langs de lezer hoef te halen, toch lekker m'n kluisje open kan doen, bij mijn weten is dit niet illegaal.

de dingen die ik tot nu toe te weten ben gekomen, is dat het systeem wssg op de lage frequentie(s) werkt van:
125 - 134.2 kHz of 140 - 148.5 kHz

en dat het pasje zijn eigen identieke nummer verstuurt.

nu moet ik dus 2 dingen zien te doen:
-uit te vinden op welke frequentie het spulletje werkt
-het id zelf zien te ontvangen, en daarna in een zendertje stoppen zodat die het weer kan verzenden.

ik ben hier dus eigenlijk opzoek naar een RFID expert die me hierbij kan helpen.

mocht dit toch illegaal zijn, dan mogen de mods dit topic (vanzelfsprekend) verwijderen/sluiten, zou bij verwijderen wel aardig zijn om ff een mailtje te sturen.

Take a parachute, and jump!

als je praat over een lezer die apart is opgesteld en vanaf daar de kluisjes opent/sluit moet je ook even kijken hoe ver je van de lezer af moet zijn dat heeft direct te maken met het gebruikte rfid systeem als je nog info zoekt over rfid kijk even op de site van elektuur daar staan een paar links naar site's over rfid.

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Op 7 september 2006 14:40:41 schreef pcnerd:
het zijn kluisjes die (voor zover ik heb uitgevonden) gebruik maken voor rfid, je moet een pasje (zal kijken of ik een keertje een doorgelichte foto kan posten) langs of bij een lezer halen, die daarna je kluisje opent. echter is het probleem bij ons, er is maar een lezer op de 100 kluisjes oid, een drukte van jewelste bij die lezer natuurlijk :P.

Ik had vroeger een sleuteltje voor m'n kluisje. Was erg handig. Is rfID niet een beetje overkill voor een kluisje op school?
(Dit is heel erg offtopic, ik weet het, maar ik kan het niet laten..)

timmie: ik heb de frequentie al uitgezocht, echter is die me nog wat te grof, ik wil een wat preciezere hebben.

DIY: als je klachten hebt, niet bij mij maar bij de schoolleiding van ons :P. overigens vindt ik 1 lezer per 100 kluisjes echt waardeloos, je zou eigenlijk bij elk kluisje een lezer moeten hebben, maar dat wordt zeker weer te duur :s.

Take a parachute, and jump!

ja oke maar de RF-ID kaarten hebbben ook een breed spectrum voor de draaggolf wat een belangrijkere vraag is hoe de sloten dan worden geopend want als dat met kabels gebeurd kan je dus al staken waar je mee bezig bent.

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Op 7 september 2006 14:40:41 schreef pcnerd:

nu moet ik dus 2 dingen zien te doen:
-uit te vinden op welke frequentie het spulletje werkt
-het id zelf zien te ontvangen, en daarna in een zendertje stoppen zodat die het weer kan verzenden.

Wat je ook eerst kunt proberen en dat is veel simpeler, dat is gewoon de RF-ID kaart, die je dus al hebt, voorzien van energie. Dan gaat ie zenden en de vraag is dan alleen nog hoe ver ie komt. Het eerste probleem van de reikwijdte lijkt mij namelijk dat er bij grotere afstand onvoldoende energie op de RF-ID kaart wordt overgebracht om te gaan zenden, en niet dat de afstand te groot is voor ontvangst. Dus dan zou je kunnen volstaan met een simpele spoel waarmee je op de juiste frequentie een veld opwekt in de buurt van je kaart. Kijken hoe ver je dan komt. Misschien niet veel verder, maar 't is een idee.

hmm, zodra je die RFID kaarten tot zelfstandige zender gaat ombouwen heb je slechts 1 probleem, interferentie.

stel voor jij staat voor jouw kluis en activeert je kaart. Tezelfdertijd staat iemand anders aan de lezer en legt zijn kaart daarop.
De lezer gaat nu 2 signalen door elkaar krijgen, 1x jouw signaal wat jij uitzendt, en 1x het signaal van de kaart voor de lezer. Welk signaal gaat het winnen, en bovenal, welke kluis gaat open ??

Je moet de specificaties van een RF-ID chip eens doornemen, dan kom je erachter dat daar allemaal aan gedacht is. Die dingen zenden o.a. niet continu namelijk. Hoe zou je anders (in de toekomst) een hele wagen met boodschappen ineens kunnen scannen?

dan vraagt de lezer het nog een keer op daar is de coullionherkenning voor in die er waarschijnlijk aanwezig is.

betere vraag is hoe zit het met de communicatie van de kaart? als dat belastings modulatie is hoe wil je dat dan doen met je het verzenden naar de lezer van je school?

je moet dan de draaaggolf genereren die dan uitlezen en dan de draaggolf van de lezer van je school weer gaan moduleren op dei zelfde manier hoe wil je dat doen.

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Op 7 september 2006 15:26:13 schreef timmie:
ja oke maar de RF-ID kaarten hebbben ook een breed spectrum voor de draaggolf wat een belangrijkere vraag is hoe de sloten dan worden geopend want als dat met kabels gebeurd kan je dus al staken waar je mee bezig bent.

omfg, ik wil dus gewoon een pasje maken met grotere zendkracht, niet het openen/sluiten van de kluisjes beinvloeden, ik wil alleen een pasje maken, wat je normaal gesproken zo'n beetje tegen de lezer (1 centrale lezer) moet drukken.

en tja, op die laatste paar vragen, daarvoor heb ik dus dit topic geopent :).

had ik trouwens niet gezegd ben dat ik naar een expert op zoek ben? ik zit niet te wachten op reacties als die van DC2PCC, ik dacht namelijk duidelijk genoeg aan te hebben gegeven wat ik wil. sorry als dit wat hard overkomt, maar ik mijn posts zijn vaak onduidelijk, dus hierbij duidelijkheid.

[Bericht gewijzigd door pcnerd op donderdag 7 september 2006 16:14:18

Take a parachute, and jump!
JoWi

Special Member

Zoek maar eens uit hoe die passieve tags werken, die zenden namelijk niet maar absorberen HF. De zender zit dus in de lezer. Dus hoe denk je in hemelsnaam jouw systeem werkend te krijgen ?
(En ik ben maar een simpele ziel die hier flink wat 125 kHz tags en een drietal readers/writers heeft liggen)

Ignorance is bliss

ik heb het al aan gegeven het is amplitude modulatie door middel van belastingsmodulatie vandaar dat ik al aangaf hoe wil je dat doen? en dc2pcc heeft wel gelijk hij vroeg zich denk ik gwoon af of je daar aan had gedacht.

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

natuurlijk heb ik daar aan gedacht, maar het is zo'n basic probleem dat de makers van de rfid-kaarten daar al aan hebben gedacht.

Op 7 september 2006 16:23:37 schreef JoWi:
Zoek maar eens uit hoe die passieve tags werken, die zenden namelijk niet maar absorberen HF. De zender zit dus in de lezer. Dus hoe denk je in hemelsnaam jouw systeem werkend te krijgen ?
(En ik ben maar een simpele ziel die hier flink wat 125 kHz tags en een drietal readers/writers heeft liggen)

overigens, werkt zo'n passieve kaart, als volgt:
-kaart ontvangt signalen van een zender op de lezer (die dacht ik op de zelfde frequentie werkt als de ontvanger, hierdoor wordt een klein stroombronnetje ontwikkelt, waarna het kaartje zelf data gaat zenden (het unieke id), de lezer ontvangt dit, en opent aan de hand daarvan het juiste kluisje.

ik wil dus, het signaal wat het kaartje zelf maakt nabootsen.

die ampitudie modulatie door middel van belastingsmodulatie, daar weet ik niks van af.

Take a parachute, and jump!

ff een snelle opzet die heel mssn wel werkt:

pak een zender en moduleer die dan op 13.huppelepup Khz maar een ontvanger en richt het signaal gelijk ram het in een pic schrijf het naar het geheugen en laat het weer afsprelen waarbij je een spoel de stroom uit het em veld van de ontvanger sinkt.

reken er maar gwoonop dat het amplitude modulatie door middel van belastingsmodulatie is dat is namelijk vrij standaar voor RF-ID kaarte.

[Bericht gewijzigd door timmie op donderdag 7 september 2006 16:51:23

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

even snel voor de goede orde de super korte cursus wat is belastingsmodulatie:

belastingsmodulatie is het zwaarder belasten van een draaggolf
normaal zal de kaart de draaggolf belasten om te kunnen werken maar hij zal het signaal 'uitzenden'doormiddel van het meer stroom trekken uit het EM veld van de ontvanger.

als je meer wilt wetne zal ik ff bestandje zoeken voor je.

[Bericht gewijzigd door timmie op donderdag 7 september 2006 16:54:32

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

je snapt het nog steeds niet of wel?

ik wil dus gewoon zonder dat ingewikkelde gedoe zonder met stroombon van die golfen (dat is enkel voor kaartjes, ik maak GEEN kaartje, enkel het signaal), dus op een 9v batterij oid, een signaal uitzenden, waardoor mijn kluisje opengaat, dit moet dus het zelfde signaal zijn dat mijn pasje uitzendt zodra ik het voor dat ding houdt.

ik ben dus op zoek naar een manier waarop ik dat signaal kan "opnemen" en namaken, zodat ik zeg maar vanaf 10 meter signaal al aankomt bij de lezer van de kluisjes.

Take a parachute, and jump!

wat denk je dat ik probeer uit te leggen pc nerd als je iets wilt bouwen moet je wel weten wat je gaat bouwen

srry als ik geirriteerd over kom maar lees men verhaal dan geod dan zie je dat ik een oplossing geef.

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Op 7 september 2006 16:04:14 schreef la la lampje:
Je moet de specificaties van een RF-ID chip eens doornemen, dan kom je erachter dat daar allemaal aan gedacht is. Die dingen zenden o.a. niet continu namelijk. Hoe zou je anders (in de toekomst) een hele wagen met boodschappen ineens kunnen scannen?

De lezer geeft dan een bepaalde RFID-chip opdracht zijn code te zenden.

Zover ik het verhaal van PCnerd heb begrepen wil hij daar dus niet op wachten, maar de ID-code van zijn kaart gewoon lukraak laten zenden door zijn schakeling, met groter vermogen, om de afstand te overbruggen.

Op 7 september 2006 16:56:15 schreef timmie:
wat denk je dat ik probeer uit te leggen pc nerd als je iets wilt bouwen moet je wel weten wat je gaat bouwen

srry als ik geirriteerd over kom maar lees men verhaal dan geod dan zie je dat ik een oplossing geef.

ik weet wat ik wil gaan bouwen, gewoon een schakelingetje dat nadat er spanning op staat, mijn id code van het kaartje daarnaartoe zendt. zie ook DC2PCC's post

en ik wil het mezelf makkelijk maken door eerst het signaal van de kaart zodra deze in bij de lezer wordt gehouden (zelf het signaal uit gaan zenden dus) op te vangen en "op te nemen", of na te maken, en het dusdanig uitzende, zodat ik van 10 meter afstand de ontvanger op school kan aansturen, zodat mijn kluisje opengaat.

[Bericht gewijzigd door pcnerd op donderdag 7 september 2006 17:14:28

Take a parachute, and jump!

ik hoop dat je begrijpt dat dat dus gwoon niet werkt he slimmerik
lees nou eerst eens wat over RF-ID die dingen krijgen een commanda dat moeten opstarten je kan niet klakkeloos zomaar ff dat gaan staan verzenden daar dat werkt gwoon niet.
het is allemaal iets moeilijker dan je denkt. ga naar de bieb en lees daar de elektuur daar si een heel stuk aan gewijd. het is niet zo van ooh ik stuur een code en die wordt gelijk opgepikt uitgelezen en klaar daar zijn routine's voor.

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

je bedoelt dus dat er een ontvanger in zo'n kaartje zit, die na de ontvangst van "de juiste code" de code verzendt na de lezer? of zit het anders, eerst zend het kaartje wat, daarop de lezer weer, en daarna weer het kaartje?

Take a parachute, and jump!

de lezer zal het lezen beginnen, niet de kaart.

en ook werd de data volgens mij overgedragen door de spoel, van de lezer te belasten door het kaartje die meer of minder verbruikt.

het kan best zijn dat dit laatste niet klopt, daarvoor heb ik me er nog niet genoeg in rfid verdiept. maar het kan wel zo.

Digitaal - Mijn ding :P

de kaart word in de buurt van de decoder gehouden dan zal de decoder weten dat er een kaart in de buurt is en stuurt een zogenaamd request om de code dan zal de kaart door middel van belastingsmodulatie een reeks databits verzenden. bij een coullision zal er opnieuw worden gevraagd om de code maar dit keer van de laatst geod ontvangen bit(dus de laatste voordat er een coullision op trat)

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

hmm, en hoe weet de lezer dat er een kaart in de buurt is?

Take a parachute, and jump!

dordat het energie nivo aan de pick-up spoel lager wordt doordat de kaart energie aftapt.

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide