Buizenpraat, deel 2!

Dit topic is gesloten

KT88

Overleden

En jawel, ze staan er..........1 woord: MAGISTRAAL!

http://img140.imageshack.us/img140/4456/4maggiesvl5.jpg

Nu detoneert het zwart van de kleine Maggies wel erg als die aan het plafond komen, dus die gaan we lekker voorzien van een beige doekje en houten zijkanten.
De nieuw verworven MG1 Improved speakers moeten nog even gemodificeerd worden, en dan gaan ze per twee in 1 frame per kanaal.

Maar het is nu al overdonderend, wat je met 20 watts klasse A trioden alleen al aan druk kunt bereiken....... >:-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Henry S.

Moderator

Moooooi :)

Maar toch een vraagje... is de afstand tussen de speakers niet te klein?

En ruim je CD's toch een keer op! :D en waar heb je die Pegasus nu weer vandaan?

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
KT88

Overleden

De tweeters staan aan beide zijden in het midden naar elkaar toe, vandaar dat ik ze in 1 frame wil hangen, waarin ik beide panelen iets kan draaien om zo het afstraalgedrag onde controle te krijgen.
Laag is omnidirectioneel (voorzover je daar bij een dipool van kunt spreken :+ ), dus dat dat iets naar het midden opschuift is geen probleem.

De hoeveelheid luchtverplaatsing is fenomenaal, net even "The Grassy Knoll" opgezet, de meest gruizige punkfunk die je ooit hebt gehoord, onvoorstelbaar.
Nu even rustiger aan met Faure's Reqiuem (wat dat betreft leven we wel in een bevoorrechte tijd, we beschikken over 500+ jaar muziekgeschiedenis, we hoeven maar een diskje ergens in te steken, of een file te kiezen, en we luisteren naar wat we willen).

Opruimen? Die stapels veranderen elke dag van opzet, hoor!
(Maar ik moet inderdaad een ander meubel hebben, ik wil de hoogte in, met de nieuw te bouwen draaitafel ernaast in/op een zandgevulde bak. Dat geeft ook meer lucht aan de meest rechtse speaker).

Die Pegasus is een van de oudere hybrides, alles draait nu even op de WK omdat die echt beter klinkt in deze opzet.
Jaja, 2 ohm meneer, op een buizenversterker!

Pegasus Audio was de naam van mijn audiotoko, en ik heb nog heel veel stickers over, zodoende >:-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

en u vrouw kan daar nog mee leven :p
swel mooi anders. is die basweergave eigenlijk een beetje te doen?

My Tube is bigger then yours
KT88

Overleden

Mijn vrouw is ook gek op muziek, en hoort de dingen vaak eerder/beter dan ik.......

Het laag is geweldig, juist vanwege de spreiding heb ik weinig last van knopen en buiken.

Moet geweldig klinken.
Een geluids wand. :)
Wel een beetje dure 'behang' voor een woonkamer. :p

Ooit komen ze bij mij ook nog wel.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
KT88

Overleden

Op ZBA werd al gesuggereerd dat ik er nog maar een paar bij moest kopen, en in 1 een deurknop moest gaan zetten >:-)

Chipje: goed opletten op Marktplaats, en als je wat ziet, wil ik wel mee om ze te beoordelen op de status.
Deze hebben me 200 euri gekost, het oudere paar zelfs maar 100 gulden destijds (maar daarvan was dan ook 1 tweeter sectie defect).

De SMGA-s heb ik destijds voor 350 gulden gekocht, maar die hadden weer last van losse bedrading op de folie.
Is allemaal zelf op te lossen, de lijm is gewoon verkrijgbaar bij Tan Audio (of je neemt een bepaald 3M product waarvan ik de naam even kwijt ben).

Ik zal het wel in de gaten houden. Ik laat wel weten als het zover is.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Die magnepans zijn toch 4 Ohm?
Hmmm, mijn huidige uitgangs trafos krijgen in de 'nieuwe', nog te bouwen versterker dus een secudaire van min. 5 Ohm (met primair 10K).
Ofwel, met een 4 ohm load krijg ik 8K primair. Weet niet of KT66's dat nog wel leuk vinden.(?) Of anders ben ik echt aan 'custom' trafos toe.

Op 15 november 2006 21:04:27 schreef beertje_01:
en u vrouw kan daar nog mee leven :p

En wat vinden je buren er van ?

Henry S.

Moderator

Op 15 november 2006 20:39:09 schreef KT88:
De tweeters staan aan beide zijden in het midden naar elkaar toe, vandaar dat ik ze in 1 frame wil hangen, waarin ik beide panelen iets kan draaien om zo het afstraalgedrag onde controle te krijgen.
Laag is omnidirectioneel (voorzover je daar bij een dipool van kunt spreken :+ ), dus dat dat iets naar het midden opschuift is geen probleem.

De hoeveelheid luchtverplaatsing is fenomenaal, net even "The Grassy Knoll" opgezet, de meest gruizige punkfunk die je ooit hebt gehoord, onvoorstelbaar.
Nu even rustiger aan met Faure's Reqiuem (wat dat betreft leven we wel in een bevoorrechte tijd, we beschikken over 500+ jaar muziekgeschiedenis, we hoeven maar een diskje ergens in te steken, of een file te kiezen, en we luisteren naar wat we willen).

Opruimen? Die stapels veranderen elke dag van opzet, hoor!
(Maar ik moet inderdaad een ander meubel hebben, ik wil de hoogte in, met de nieuw te bouwen draaitafel ernaast in/op een zandgevulde bak. Dat geeft ook meer lucht aan de meest rechtse speaker).

Die Pegasus is een van de oudere hybrides, alles draait nu even op de WK omdat die echt beter klinkt in deze opzet.
Jaja, 2 ohm meneer, op een buizenversterker!

Pegasus Audio was de naam van mijn audiotoko, en ik heb nog heel veel stickers over, zodoende >:-)

Ik kom binnenkort even luisteren!

KT88

Overleden

Op 15 november 2006 22:00:59 schreef chipje:
Die magnepans zijn toch 4 Ohm?

Yep.
Voor sommige modernere typen is dat 5 ohm, maar het voordeel is dat ze nagenoeg constant zijn over de gehele audioband.

Hmmm, mijn huidige uitgangs trafos krijgen in de 'nieuwe', nog te bouwen versterker dus een secudaire van min. 5 Ohm (met primair 10K).
Ofwel, met een 4 ohm load krijg ik 8K primair. Weet niet of KT66's dat nog wel leuk vinden.(?) Of anders ben ik echt aan 'custom' trafos toe.

Voedingsspanning verlagen. 450V is een hoop voor die arme KaaTeetjes, ik heb maar 380 op mijn KT88s staan, en die hebben zowat de dubbele dissipatie van een 66............

Op 15 november 2006 22:11:46 schreef qrp_man:
[...]En wat vinden je buren er van ?

Hele aardige mensen, vanmiddag toen hij me de speakers naar binnen zag schuiven, vroeg hij me of ik eens naar zijn autoradio wilde kijken, omdat die wat gek deed.
En passant even uitgelegd dat ik audiofiel ben, in de audio werk en dat ook als hobby heb.
Ze hebben er iig. nog nooit over geklaagd, en zolang ze reparaties komen brengen zal dat wel zo blijven >:-)

ik ben natuurlijk wel zo sociaal om de kraan na negenen wat terug te draaien.....

Op 15 november 2006 22:21:06 schreef Henry S.:
Ik kom binnenkort even luisteren!

Kijk maar, ik ben doorgaans de woensdagen vrij, als ik niet met Wilma naar het ziekenhuis moet.
Weekends kan ook, kan je gelijk je antenne en je 2N2646 meenemen.

Maar voordat die SMGA-s hangen duurt nog wel even vrees ik, ik moet eerst die beige geluids-transparante stof vinden....

Op 15 november 2006 22:46:50 schreef KT88:
...
Voedingsspanning verlagen. 450V is een hoop voor die arme KaaTeetjes, ik heb maar 380 op mijn KT88s staan, en die hebben zowat de dubbele dissipatie van een 66....

Pok! Stom, een kleine detail over het hoofd gezien.
De williamson had 450V voeding spanning, maar ook kathode bias waar je weer 38V 'kwijt' raakt.

Goed, ik heb een nieuwe instel punt berekend.
Word nu ongeveer 60mA bij 395V anode spanning, per buis.
Dan heb ik een primaire impedantie nodig van 7833ohm(a-a).
Komt goed uit, de trafos geven dan 8K bij 4 ohm.
Levert ongeveer 14Watt per kanaal in 4 ohm.
Moet ik alleen een paar overtollige voltjes zien we te werken. ;)

Op 16 november 2006 22:05:58 schreef chipje:

Goed, ik heb een nieuwe instel punt berekend.
Word nu ongeveer 60mA bij 395V anode spanning, per buis.

Hoor ik nu iemand vloeken dat een 290V tapje misschien toch wel handig was geweest? :7

:+
Sorry.
ben een beetje eigewijs...

Op 16 november 2006 22:22:26 schreef chipje:
:+

Ach, 't gebeurt iedereen hoor :P

Maar 't is natuurlijk een beetje genant als je zo een booreiland verprutst :P

ben onlangs begonnen aan twee stereo verstertjes. het zijn pse el84 eindtrappen.
ugt's zijn lundahl. ze zijn niet voor mij maar in odpracht van maar wou toch even de schoonheid laten zien.
kostprijs voor alle onderdelen inclusief chassis en connectoren kwam geloof ik op 700€ moet je nog wel zelf solderen. allé ja kga nu genen reclame maken dat zou stout zijn :p.
heb dit ontwerp al horen spelen en het klinkt echt goed. ongeacht het relatief kleine vermogen val je soms wel van je stoel...
is wel een leuk ingangsbuisje. de 5670w lijkt wat op de 2c51. swel ni echt goedkoop.... kan je ook perfect gebruiken als vhf oscillator buisje.

http://www.aman-nai.be/CO/PICT5788.JPG
http://www.aman-nai.be/CO/PICT5789.JPG
is een apaprt chassis maar best wel mooi. beetje modernere look. mag ook al eens.

er volgen nog wel foto's maar nu verder werken.

Sine

Moderator

700 E !?

voor een pp el84 amp ?

ergens betaal je teveel !

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 20 november 2006 03:38:49

lundahl ugt's kosten veel geld.
150€ per uitgangstrafo geloof ik
das al 300€
dan nog een voedingstrafo. =>50€
2 smoorspoelen 20H voor in de voeding => 40€
4 el84 lampjes dat is toch ook al tegen de 40€
nog elco's en de weerstandenenzo laten we dat afronden op pakweg 50€
dan nog de kast ook hé. die kost toch al wel 100€ denk ik
das dan al 530€ euro
en ik ben wrsch nog ene paar dingen vergeten. alsook de koppelcondensatoren zijn van enorme kwaliteit zitten ook audiofiele weerstanden in die nu eenmaal redelijk wat geld kosten.
en voila je bent direkt aan 700€
dat is echt nog niet zoveel hoor. weet je voor hoeveel sommige versterkers of kits over de toonbank gaan?

al goed moet ik het niet zelf betalen. kmoet ze gewoon in elkaar zetten :p

pfoe, geef mij dan maar normale weerstanden en normale C's...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

daar heb je ergens wel gelijk. al sik het zelf moet bekostigen zou ik dat ook doen. alleen wel zien dat de ugt's goed zijn. dan ben je nog wel 500€ ofzo kwijt denk ik

[Bericht gewijzigd door beertje_01 op maandag 20 november 2006 16:19:09

Henry S.

Moderator

Wat zijn audiofiele weerstanden?

een bepaald merk. inductiearm en dergelijke. zijn wel van goede kwaliteit. eigenlijk ideaal voor hf toepassingen.
kgeloof van dale. 1W 1%. kosten wel 1€ per stuk en dat scheetl enorm aan de prijs dan weer.
voor gevoelige riaa trapjes zou ik dat wel toepassen maar dan alleen in de eerste trap ofzo.
kunnen ook tegen 1kv (allé ja voor de hogere waarden dan hé).
typische audiofiele hé....

Ik gok op of allen bradley's, of op vishay metaalfilmweerstanden. Mits 't zilver is :D

Dit topic is gesloten