see you @ sportscenter hoenderdaal, NVHR beurs driebergen! (nike petje)
Dit topic is gesloten
see you @ sportscenter hoenderdaal, NVHR beurs driebergen! (nike petje)
Net terug van de beurs in driebergen, en ik heb de laatste dingen voor mijn buizen versterker:
Ik heb nu ook 2x keramische rimlock voetjes, 5H spoel voor de voeding, nieuwe EZ80 gelijkrichter en nog een EM87 voor de VU meter.
Ik ben bezig met een behuizing voor mijn versterkertje.
Ik ga morgen een plaatje alu om maat knippen en bewerken.
Dit is de opstelling, maar zijn er nog meer dingen waar ik rekening meer moet houden? De EL41 zit links in het voetje daar kan die het meeste warmte kwijt. Dan zit de EZ80 tussen de spoel en de voedingtrafo. Voor zitten 2 EM87 als VU meter, onder een hoek van 45 graden.
de uitgangstrafo zit 45 graden gedraait tov de voedingtrafo
Ik heb wat in autocad (geprobeerd) te tekenen. Zijn er nog extra dingen waar ik rekening mee moet houden.
Nog op en aanmerkingen?
Moderator
Zet de smoorspoel 90° gedraaid ten opzichte van de net trafo.
De uitgangstrafo ook 90° gedraaid tov de nettrafo en deze zo vermogelijk van de voedingstrafo en smoorspoel vandaan.
Soms is het beter de smoorspoel zelfs onder het chassis te zetten.
Bedrading tussen EL41, uitgangstrafo en speakerbussen zo kort mogelijk en liefst in lijn.
Waar laat je de elko's? onder het chassis?
Op 19 december 2006 21:59:06 schreef Hugo Welther:
Zet de smoorspoel 90° gedraaid ten opzichte van de net trafo.
De uitgangstrafo ook 90° gedraaid tov de nettrafo en deze zo vermogelijk van de voedingstrafo en smoorspoel vandaan.Soms is het beter de smoorspoel zelfs onder het chassis te zetten.
Bedrading tussen EL41, uitgangstrafo en speakerbussen zo kort mogelijk en liefst in lijn.
Waar laat je de elko's? onder het chassis?
Okey, dat ga ik aanpassen.
De elco's zitten inderdaad onder de behuizing
Wat is trouwens ongeveer het minimale waarde van de spoel voor deze EL41 SE mono versterkertje
Moderator
Misschien iets voor het CO amp project ?
http://www.die-wuestens.de/dindex.htm?/atrafo.htm
FINALLY AVAILABLE: High quality low price PP OPT for 10 W and 2* EL 84 or 6 V 6 etc. This transformer has been mnade according to an old Telefunken design redesigned to modern core materials. Secondary 4-8 and 16 Ohms. BEST BUY
Datasheet : http://www.die-wuestens.de/kd/ATRA0427d.pdf
39 euro ... de goedkoopste die ik (nieuw) gezien heb.
zoek een keer edcor op goedkope trafo's
en naatr shcijnt niet slecht
krijg binnen een paar dagen een paar mic input trafo's van binnen zal ze even testen
miss binnenkort ook nog een PP trafo.
dit bijvoorbeeld
http://www.edcorusa.com/classx/tube_output/xpp/xpp10-4-8K.htm
prijs hier in de EU scheelt niet veel van op de site. ik heb die prijslijst. komt alleen nog verzendingskosten bij natuurlijk maar dan nog.... ze kosten hier 16.65€ ( in belgië zit iemand welke deze laat overkomen).
als je ze moet bestellen in groep dan is het handig dit te weten in de tweede week van januari want dan laat hij terug stock komen vanuit USA en dat kan dat er mee in.
let wel op deze versie is zo dat die 10w staat voor een -3db op 70Hz. en op 18KHz
voor gitaar gebruik geen probleem echter voor hifi miss niet zo echt alles
een betere kwaliteit kost toch 45.56€ maar die is dan wel recht van 20Hz tot 20KHz zonder enig probleem. dus vrij hoge kwaliteit. gaat ook tot 25w dan.
[Bericht gewijzigd door beertje_01 op dinsdag 19 december 2006 22:51:09
Op 19 december 2006 22:36:36 schreef Sine:=
39 euro ... de goedkoopste die ik (nieuw) gezien heb.
Voor dat geld kan ik ze niet maken. Moet ik wel bij zeggen dat ik mik op hogere vermogens.
Moderator
Op 19 december 2006 22:41:12 schreef beertje_01:
dit bijvoorbeeld
http://www.edcorusa.com/classx/tube_output/xpp/xpp10-4-8K.htm
Oef .. 70Hz to 18,000Hz.
Hun classic series hebben betere specs ( 20Hz to 20,000Hz. ) maar die zijn meteen weer dubbel zo duur.
i know maar hoeveel zou die andere goedkopere zijn?
de duurdere versie is dan wel duurder maar langst de andere kant waar ge je voor die prijs dezelfde kwaliteit vinden?
45.56€ voor een uitgangstrafo van 25w vind ik niet zoveel hoor.
Op 19 december 2006 22:49:41 schreef Sine:
Oef .. 70Hz to 18,000Hz.
Tsja, dat kun je verwachten. Wil je een beetje stevige primaire inductie hebben, dan moet je of 'n kern hebben met 'n hele hoge permeabiliteit, of heel veel windingen, of 'n heel groot fluxoppervlak (=veel ijzer en koper). En da's allemaal duur.
Moderator
Op 19 december 2006 22:54:26 schreef beertje_01:
i know maar hoeveel zou die andere goedkopere zijn?
de duurdere versie is dan wel duurder maar langst de andere kant waar ge je voor die prijs dezelfde kwaliteit vinden?
45.56€ voor een uitgangstrafo van 25w vind ik niet zoveel hoor.
True .. daar heb ik geen verdere specs van ( al er eens een mailtje heen plempen )
Ik dacht vooral aan een goedkope trafo voor kt's project ... en dan weegt prijs zwaar mee wil je het een beetje nabouwbaar houden.
idd en dan denk ik dat die edcor best nog zal meevallen.
kun je kiezen hé
goedkoop of duur.....
en die -3db is 70Hz dat wil niet persé zeggen dat ie geen laag zal weergeven hé.
ok het valt af maar dat zou nog kunnen meevallen.
Special Member
Of de 1600 serie van Hammond. De 1609 bv is 30-30.000Hz en kost USD 43.- (~ 32 euro)
tering zeg, de spoel die ik gekocht had op de afgelopen beurs in driebergen was geen 5H maar 800mH... Gelukkig ook nog een andere spoel mee genomen en die bleek 5,5H te zijn. Ik weer helemaal blij Ik heb het gemeten met een Philips RCl meter @ school. Tevens een behuizing aan het maken met 2,5 mm dik alu, netjes op maat geknipt enzo
Op 20 december 2006 00:17:36 schreef Arco:
Of de 1600 serie van Hammond. De 1609 bv is 30-30.000Hz en kost USD 43.- (~ 32 euro)
Die worden o.a hier verkocht:
http://www.tubetown.de/ttstore/index.php/cat/c19_Hammond-PP.html
Staan nog wel meer leuke trafotjes bij.
Zelf ben ik heel tevreden met de GIT80 van Menno v.d. Veen:
http://www.mennovanderveen.nl/nl/index.html
Ik kick ook maar eens even.
Ik ben bezig geweest met een behuizing voor mijn versterker en dit is tot nu het resultaat
Een plaatje alu (2,5mm) op maak geknipt en een tekening gemaakt. Daarna netjes alles geboord (het plaatje alu voor de EM87 is even voor de maat)
Even een close up, je ziet hoe scheef dat plaatje van de EM87 is maar het is uit de losse hand gedaan, die moeten nog gemaakt worden. Tevens komen er *nieuwe* EM87's in een links en een rechts
Hier is de behuizing gevouwen en hij staat mooi stabiel.
We zijn een ding vergeten en dat waren de oa de voedingaansluiting, speaker aansluiting e.d. Dus alles moet er weer af en er moet aan de achterkant nog het een en ander gemaakt worden.
Word vervolgt.
Moderator
Het voorversterker buisje naast de voedingstrafo is niet zo'n goed idee. Pikt een hoop brom op zo.
Wissel het buisje en de smoorspoel van plaats.
Dit is een wat handiger opstelling:
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op donderdag 28 december 2006 00:07:07
Ik heb de behuizing nu eenmaal zo gemaakt, ik maak hem gewoon af en ik kijk dan wat ik doe, want dat gat zit er al in
wat ik eventueel kan doen is de gelijkrichter wisselen met de voorversterkerbuis.
Deze versterker is ook een *leerproces* voor een betere stereo buizenversterker
@ captnoord,
Ik kan helaas niet even een nieuwe behuizing maken, daar heb ik de spullen niet voor
[Bericht gewijzigd door Ganzz op donderdag 28 december 2006 00:20:35
eeeuuu Hugo Welther, heeft denk ik vaker met het bijltje gehakt. Dus om teleurstelling te voorkomen zou ik maar zijn raad aannemen........ het is maar een hint
Deze versterker is ook een *leerproces* voor een betere stereo buizenversterker
dan maakt het toch niet uit of je extra gaten maakt?
[Bericht gewijzigd door Captnoord op donderdag 28 december 2006 00:21:06
Moderator
Leuk buizen versterkertje:
http://members.chello.nl/m.janssen36/Amplifiers-with-valves.htm
1200W continue buizen PA versterker voor 100V luidsprekersysteem.
Op 31 december 2006 20:44:40 schreef Hugo Welther:
Leuk buizen versterkertje:
http://members.chello.nl/m.janssen36/Amplifiers-with-valves.htm1200W continue buizen PA versterker voor 100V luidsprekersysteem.
die el34 moeten dan best wel van iets of wat kwaliteit zijn hoor staan redelijk op het randje.
hmmm
heeft er iemand toevallig een ideetje.
ik zou het volgende willen doen.
ik heb een oud radiotje omgebouwt tot gitaarversterker en deze klinkt best goed.
nu zou ik deze willen laten werken op batterij voeding...
ok op zich best doenbaar zou je zeggen...
nu het idee is om een 12v accu te gebruiken (ik geloof dat die 12Ah is).
nu heeft er iemand toevallig een goed idee om een transistor vibrator equivalent te maken. je weet wel die dingen die ze gebruikten ten tijde van de buizen auto radio's maar dan een transistor versie.
heb nog een trafo die kan gaan van 2*11.8v =>230v. deze is zwaar genoeg dus de nogal rare golfvorm die je krijgt zou geen probleem mogen zijn. ben alleen nog een manier aan het zoeken hoe ik het best deze kan aansturen. de spanning van die trafo kan ik gelijkrichten en gebruiken voor de B+
de spanning van de batterij kan perfect dienen voor de gloeidraden van de buizen.
hoe stuur je best zo'n trafo aan met een paar transistoren ofzo. een gewone astabiele multivibrator ofzo? de bedoeling is met zo weinig mogelijk componenten.
edit: mijn idee komt een beetje op dit neer:
http://www.megacycles.co.uk/photos/inverter.htm
zou dit werken?
neem een dynamotor, soms zijn die voor een prikkie in de dump te krijgen. ik heb er een (helaas defect geraakt) van 450v 60mA.
voor zolang hij het deed was het een prachtig ding, ik heb de motorregeling van deze site gemaakt zodat ie ook nog regelbaar was.
wees voorzichtig met inductiepieken als je een multivibrator neemt, de elco's vinden hoge spanningspieken meestal niet al te fijn.
Op 2 januari 2007 10:56:15 schreef ledlover:
neem een dynamotor, soms zijn die voor een prikkie in de dump te krijgen. ik heb er een (helaas defect geraakt) van 450v 60mA.
voor zolang hij het deed was het een prachtig ding, ik heb de motorregeling van deze site gemaakt zodat ie ook nog regelbaar was.
Heb er net vorige maand een (voor de an-grc9) bij 't oud ijzer gedaan, nadat ik een hele tijd had zitten dubben wel of niet weggooien.
Dit topic is gesloten