Buizenpraat, deel 2!

Dit topic is gesloten

Op 23 november 2006 20:07:00 schreef KT88:
Alsjeblieft zeg......denk eens buiten de begaande paadjes.
Die P-buizen zijn toch bedoeld voor serievoeding?
Wel, doe dat dat ook!
40V per buis, 5 stuks in series met 30V weg te werken, of het verlies nemen en er zes in series zetten.
Zeg even 5 stuks, dan 4 strings van 5 stuks.
Blijft over 4 x 30 watt = 120 watt weg te werken, mooie achtergrondverlichting met autolampen >:-)

1.5 A bij 220V is qua draaddikte inderdaad een stuk beter te behappen dan 65A bij 8V.

Overigens, d'r is toch vast wel een leuk voorversterkerbuisje wat op 30V werkt?

ECC86, anodespanning max 30 volt dacht ik,zelf nog nooit gebruikt overigens.

Maar, 300 mA lijkt me zelfs bij 30 volt, net iets te veel van het goede. Ook voor een ecc86.

[Bericht gewijzigd door qrp_man op vrijdag 24 november 2006 22:31:59

KT88

Overleden

Alex bedoelde 30V gloeispanning bij 300 mA weg te werken, per chain van 5 x PL519.

Zullen forse buizen worden, iets van 2 x PL84 ofzo........
In triode, als driver.

P buizen krijg je zowat cadeau, bij Baco PCL805 voor 1 euro geloof ik.......

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Inderdaad, ik zat meer te denken aan iets als een PCC88 ofzo. Die 30V was bedoeld voor de heater.

[Bericht gewijzigd door alex278 op vrijdag 24 november 2006 22:35:36

Halen we niet anode spanning/stroom en gloei spanning/stroom door elkaar...?

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Overigens, een PCC88 heeft genoeg aan een 7.6V (@300mA) Dat ligt nog geeneens zo gek ver weg van 6.3V. Waarom zijn mensen helemaal lyrisch van de ECC88, en niet van de P-variant?

KT88

Overleden

@Chipje:
Dat deed Enterprice inderdaad.
We hebben 4 strings van 200V bij 300 mA, dus per string 30V bij 300 mA weg te werken.
Dat kan dus alleen maar met wat dikkere stuurbuizen, zoals PL84 e.d.

<rommelt wat in buizenboek>

Ja hoor, PCL84 is 15V bij 300 mA, 2 stuks in serie erbij dus, per string van 5 PL519s.
PCL805 neemt 17.5V, PL805 15V, PL83 en 84 ook 15V bij 300 mA.

Dus pak wat van die P(C)L buizen als drivers per PL519, of neem er 6 per string.
Dat ligt maar 2 V onder de 40 die ze nodig hebben, zal wel lukken.
Nadeel: je zit met een oneven aantal buizen per push/pull kant, tenzij je er 12 of 24 neemt.

Dan heb je verder niets weg te stoken, en voor OTL kun je niet genoeg buizen hebben.
Zet ze allemaal in triode in Dickie-Mackovski schakeling, dus SEPP.
Anodestroom: een ampere of 6 bij gebruik van 24 buizen, en 115V per buis.

Och ja...........

@alex: PCC88 doet het best op 6.3V hoor, zeker als je een ouwe trafo hebt met 220V primair ipv. 230V......

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 24 november 2006 22:44:45 schreef KT88:

@alex: PCC88 doet het best op 6.3V hoor, zeker als je een ouwe trafo hebt met 220V primair ipv. 230V......

Luxeprobleem: ik heb geen oude trafo's. :P

Op 24 november 2006 22:35:25 schreef chipje:
Halen we niet anode spanning/stroom en gloei spanning/stroom door elkaar...?

Ja, je hebt helemaal gelijk. Mijn excuses. Kon me echter nog minder voorstellen dat ie 30V gloeispanning zou hebben bij 300mA. Een PL500/504 komt dichter in de buurt.

in eelde heb ik een tijdje geleden in eelde buisvoetjes gekocht. maar de pinnen moet ik nog schoonmaken voordat ik ze kan gebruiken. ze zijn wat zwart uitgeslagen. weet iemand hoe ik dit het makkelijkst schoon krijg?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Henry S.

Moderator

Zilverpoets of een verwarmde oplossing van bakpoeder (natriumbicarbonaat), verwarmen tot je belletjes ziet.

Of een Steradentje ;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 25 november 2006 16:24:30

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

bedankt.
kwam ergens tussen de schoenpoetsspullen een antiek blikje met dat spul tegen.. tijden zitten poetsen en boenen maar ze beginnen nu weer te glimmen. vanavond nog even vertinnen..

ehh, steradentje ? :+

Henry S.

Moderator

Steradent: Bruistabletten voor het schoonmaken van kunstgebitten, maar ook heel handig om andere dingen mee schoon te maken ;)

http://www.drogisterij.net/producten/afbeelding/4477221.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 25 november 2006 18:04:32

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

ja, ik weet wel wat t is maar had nog niet bedacht dat je het ook hiervoor kon gebruiken... en dan nog uitkijken dat je alleen maar de pootjes erin zet:P

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Ik heb vandaag van een collega een Philips E80CC (SQ) gekregen.:p
NOS special quality buisje van de ptt. :) Goldpin met extra groot getter.
Volgens mij best wel een leuk buisje, alleen weet ik zo direct geen toepassing ervoor.
Waar zou ik die eventueel voor kunnen gebruiken?

Sine

Moderator

Een enkele ?

Met twee of beter nog drie stuks kun je een mooi OTL headphone ampje maken...

KT88

Overleden

E80CC is een mooi driverbuisje, of een kathodyne fasedraaier mee maken.
Nog eentje scoren, op radionarkten kom ik ze wel eens tegen.

Zonet kwam de postbode mij een 'radiotron designers handbook' brengen. :9~

Ik heb hier een zgan 6JS6C buis, werd vroeger schijnbaar gebruikt in de horizontale deflectie van TV's.. Is die een beetje geschikt om een SE versterkertje te maken?

KT88

Overleden

Een 30W Compactron.......heb je er ook een voetje bij?

Is wat lastig om direct in penthode te gebruiken, maar kan wel een lekker hoge spanning of stroom aan.
Op 200V en in triode is die wel wat vergelijkbaar met een 6080 of 6AS7G.
Dat gaat prima in PP, SE zal wat lastiger worden ivm. de grote stroom die ze in A zal moeten trekken.

Meer info:
http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=6JS6C

Een flink buisje.
http://tubedata.tigahost.com/tubedata/sheets/123/6/6JS6C.pdf als je die nog niet had.
Wel een 12 pins voetje, niet erg algemeen volgens mij.

Maar ik weet niet of die bruikbaar is, die vraag laat ik aan de 'experts' ;)

/edit
Net te laat... ;)

Op 16 december 2006 22:55:21 schreef KT88:
Een 30W Compactron.......heb je er ook een voetje bij?

Is wat lastig om direct in penthode te gebruiken, maar kan wel een lekker hoge spanning of stroom aan.
Op 200V en in triode is die wel wat vergelijkbaar met een 6080 of 6AS7G.
Dat gaat prima in PP, SE zal wat lastiger worden ivm. de grote stroom die ze in A zal moeten trekken.

Meer info:
http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=6JS6C

Ik heb er geen voet bij, 12 pins zal wel lastig te krijgen zijn of niet? Ik zou er graag een SE gitaarversterker van maken omdat ik er maar één heb ;) Hoeft geen groot vermogen te zijn..

miss beter om dan eens te kijken naar de pcl82 ofzo
kan je gemakkelijk gitaar ampje mee maken. klinkt best ok ook :)

My Tube is bigger then yours

Dit topic is gesloten