Hallo Forumleden.
Laat ik met het belangrijkste beginnen: ik heb geen elektrotechnische achtergrond! Zo, en nu het volgende:
Ik ben bezig met een afstand bestuurbaar peilvaartuig (2.25m lengte en ca 90kg) Aan boord komt een mini-ITX-pc, WiFi, GPS en andere apparatuur.
De besturing loopt via een Robbe 40Mhz zender en bijbehorende ontvanger.
De voortstuwing vindt plaats via 2 MAXON (industriele) 48Volts brushless motoren(EC45) die een eigen snelheidsregelaar (DEC70/10)hebben. Zie voor de specificaties firma MAXON (www.maxonmotor.nl).
Deze snelheidsregelaars kan ik handmatig regelen middels een 20K potmeter. Nu kan ik wel een servo koppelen aan de potmeter.
Maar dit wil ik natuurlijk direct(zonder servo/potm.) kunnen doen via een kanaal van mijn mij 40Mhz ontvanger(PWM).
De modelbouwzaken leveren zoiets niet en ik weet zelf niet hoe ik dit voor elkaar kan krijgen! Wie kan me helpen?
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Heb je ook (een link naar) een schema, waarop te zien valt, hoe de potmeter geschakeld is? Als die enkel een variabele spanning aan de motorregeling geeft, kan het niet moeilijk zijn, een PWM-signaal daarvoor te gebruiken. Maar potmeters kan je op meerdere manieren in een schakeling opnemen...
johne
?
het simpelst zou zijn om de kleinste dc-motorregelaar te nemen voor een modelbouw-wagen.
deze zet de pulsen(1ms-2ms)van de afstandsbesturing om in een mooie pwm spanning.(0-10 volt)
deze spanning aanbieden op de ingang van de regelaar DEC70/10.
( en klaar is XTZebra
)
Hallo Pros & Johne,
gebruik deze link( http://www.maxonmotor.nl/control.asp ) en kies dan voor: 4-Q-EC Amplifier. In het PDF bestand onder hoodfdstuk 3.2 "Speed Control" zie optie 2 met de 20K potmeter.
En Johne,
ik dacht aan dezelfde methode maar de PWM frequentie moet dan wel zo hoog mogelijk zijn. Is de 5Volt(plus of min) van de potmeter dan gelijk aan de 5Volt(plus of min) van de extra snelheidsregelaar? Dit is toch ook een pulse en geen continu-signaal???
Alvast bedankt en groeten
XTZebra
johne
?
http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/225000-249999/245232-…
neem dan deze,is een gewone h-brug schakeling.(schema staat erbij)
evt. wel met een belastingweerstand als de ingang van de maxon regelaar te hoogohmig is.
pros
Van een PWM-signaal kan je eenvoudig een analoge spanning maken met behulp van een RC-netwerkje.
PWM --- weerstand ------ weerstand ------>
| |
condensator condensator
| |
GND -------------------------------------
De waarden voor R en C hangen af van de frequentie van het PWM-signaal en van de snelheid waarop de gelijkspanning een wijziging in de PWM-verhouding moet volgen. Ik kan er "met mijn klak naar gooien", maar misschien heeft Johne meer info over die motorregelaar?
johne
?
Op 4 oktober 2006 21:58:01 schreef pros:
"met mijn klak naar gooien"
ehhh,klak.....njha.......klak?
peinzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz,nee ik geef het op 
edit
mijn schoonzus woont in Belgie en haar kinderen snap ik af en toe ook niet wat taalgebruik betreft 
[Bericht gewijzigd door johne op ]
pros
Nogmaals hallo Johne & Pros,
ik zat net al te kijken op de site van Conrad.
Pros, de DEC70/10 heeft zelf een 12Volt uitgang die middels de potmeter "omgedraaid" wordt. Oftewel potmeter linksom maximaal = -10Volt en omgekeerd met rechtsom. Middenstand is nulstand. Jij bedoelt waarschijnlijk om het
PWM-signaal van de Conrad-regelaar analoog te maken?
Wat heb ik daarvoor nodig?? Weerstanden, condensatoren??
En kan ik dan nog steeds -10 tot +10V "aansturen" De DEC70/10 heeft een "switching frequncy" van 50Khz.
Zeg ik moet eerst nog antwoorden op jullie vragen formuleren!!! Ik zie net weer twee berichten binnenkomen van het forum.
XTZebra
pros
Op 4 oktober 2006 21:29:01 schreef XTZebra:
gebruik deze link( http://www.maxonmotor.nl/control.asp ) en kies dan voor: 4-Q-EC Amplifier. In het PDF bestand onder hoodfdstuk 3.2 "Speed Control" zie optie 2 met de 20K potmeter.
Ik krijg daar de keus uit 2 pdf-bestanden: 06_271_e.pdf en 06_267_e.pdf. Geen van beide blijkt te zijn wat jij bedoelt. Zie je kans meteen de volledige url te posten?
Hallo Pros,
de twee pdf die daar staan zijn algemeen. Bij "type" selecteer je "4-Q-EC amplifier" en druk je op "search" vervolgens kies je de eerste pdf van de DEC70/10.
ben benieuwd!!
groeten
XTZebra
pros
Dat leek me inderdaad de te volgen werkwijze. Na de "search" knop ingedrukt te hebben, zie ik 2 pdf-ikoontjes verschijnen. Druk ik op het eerste, dan verschijnt een popup, waar ik de taal kan kiezen.
Een druk op "Engels" levert een kort overzicht van verschillende controllers ( http://test.maxonmotor.com/docsx/Download/catalog_2006/Pdf/06_267_e.pd… ) het tweede pdf-ikoontje brengt me op gelijkaardige wijze naar een vergelijking tussen 3 controllers ( http://test.maxonmotor.com/docsx/Download/catalog_2006/Pdf/06_271_e.pd… )
Kortom: ik begrijp er niets meer van...
Hallo Pros,
kijk voor de algemene beschrijving bij:
http://test.maxonmotor.com/docsx/Download/catalog_2005/Pdf/05_266_e.pd…
en voor de uitgebreidde versie(handleiding, hoofdtuk 3.2)
http://www.maxonmotorusa.com/files/download/pdf/306089-dec70-10-e.pdf
de nederlands site werkt niet optimaal meer.....??? Snap het niet!
groeten
XTZebra
pros
Oef, dat is gelukt. Je moet dus, om de motor in beide richtingen te laten draaien, zowel een positieve als een negatieve spanning t.o.v. GND aan de controller kunnen leveren, tenzij je voor "with external set value 0 ... +10V" kiest, maar dan heb je een extra signaal nodig om de draairichting (CW of CCW) in te stellen.
Het vertalen van een PWM-signaal naar een gelijkspanning is vrij eenvoudig. Dit, bijvoorbeeld:
Maar dan zit je met het probleem dat de GND v/d PWM-module moet verbonden worden met de -12V pin van de motorcontroller. Dat gaat problemen opleveren met de overige radiogestuurde electronica, vrees ik.
Een tweede probleem: wat gebeurt er als de radioverbinding uitvalt? Neemt de PC het dan zelfstandig over? Zal die dan ook de motor stoppen (via de "STOP" aansluiting)? Zonder PWM-signaal zet de schakeling hierboven zonder pardon +12V op pin 13, en ik heb zo'n vermoeden dat je het niet leuk gaat vinden, als het geheel dan volle kracht vooruit gaat...
johne
?
is het mischien een optie om de h-brug te splitsen?
ipv de spanningsrichting te veranderen kun je er ook twee kanalen van maken.
1 kanaal voor + 12v en 1 voor -12v
Hallo Pors en Johne,
willen jullie nog even kijken naar de schakeling van Blue Point Engineering:
http://www.bpesolutions.com/rcequip.html#anchor142875
R/C-Servo to Analog Converter
kan je deze module zodanig aanpassen dat er deze onafhankelijk van de DEC70/10 het -10/+10 signaal kan geven?
Of anders een microcontroller aansturing?
Volgens Martijn Geeel op het elektuur forum zou dit ook nog moeten kunnen:
"""""Ik heb naar de specificaties gekeken van de motoraansturing. Een negative spanning is niet nodig. Er zijn twee ingangen en die hebben tenopzichte van elkaar een negative spanning nodig. Dus als je op de ene ingang 0 volt zet en op de andere 10 volt draait de motor de ene kant op, verwissel je de spanningen dan draait hij de andere kant op. (ene 10 volt, ander 0 volt).""""
groeten
XTZebra
pros
Je kan van een spanning die varieert tussen 0V en +10V altijd een spanning afleiden die varieert van -10V tot +10V. Gewoon de spanning 5V naar beneden "schuiven", zodat je een spanning tussen +5V en -5V overhoudt, en die vervolgens 2x versterken.
Maar ik denk dat je een beter (stabieler) resultaat zal halen, als je dat op PWM-niveau kan doen, door bv. positieve PWM-pulsen te vertalen naar +10V, en negatieve naar -10V, en vervolgens het resultaat uit te middelen met een laagdoorlaatfilter (2 R's en 2 C's).
@Johne: heb je al met de M61660 L gewerkt? Ik neem aan, dat je met de ene uitgang een positieve puls wil opwekken, en met de andere een negatieve (-12V) puls. Maar wat doen ze, als er geen ingangssignaal aanwezig is?
johne
?
voor zover ik het snap is het als volgt:
maxon-regelaar
pin 20 = +12v uitgang
pin 21 = -12v uitgang
pin 22 = gnd
pin 14 moet aan gnd
pin 13 bied je een (variabele) spanning aan die afkomstig is van of pin 20(rechtsom)of pin 21(linksom).
met de loper van de potmeter in de middenstand is de som van de spanningen nul.
door de potmeter te verdraaien zal de spanning stijgen,danwel pos of neg.en zal de motor gaan draaien.
M 51660 L(pwm sturing uitgang 6 en 10)
met de gasregelaar in de middenstand zijn de uitgangen 6 en 10 niet aktief.
de positie van de gasregelaar zal of uitgang 6 of uitgang 10 aktiveren.
een van de twee uitgangen zal dus maar aktief zijn en een pwm signaal afgeven afhankelijk van de gasregelaar.
dus:
uitgang 6 via transistor de +12v(van pin 20) laten sturen.
uitgang 10 via transistor de -12v(van pin 21) laten sturen.
bijde (geschakelde) spanningen gaan dan naar pin 13.
(pwm signaal door laagdoorlaatfilter en dioden plaatsen zodat spanning niet bij andere transistor kan komen )
(eventuele aanvullingen/correctie welkom)
Hallo Johne,
jouw opsomming vergeleken met de DEC70/10 manual en dat moet het zijn. Zoals ik al zei, zelf heb ik geen elektrotechnische achtergrond maar dit klinkt heel logisch.....ahum 
meteen even gekeken bij de datasheet van de M51660L servo motor control IC(mitsubishi). Dat lijkt te kunnen werken. Zou jij in staat zijn om zoiets in elkaar te "zetten". En wat is daarvoor nodig??
Ik ben erg nieuwsgierig!!!
Groeten
XTZebra (Adri Wagener)
johne
?
het klinkt allemaal logisch maar dat is altijd in theorie.
het is niet te voorspellen hoe de maxon regelaar zal reageren op de "gestabiliseerde" pulsen van de M 51660 L.
hoe krijg je twee van die maxon regelaars syncroon zodat de boot niet continue naar een kant trekt?
( ik neem aan dat er twee aandrijf-schroeven zijn)
of wordt er gestuurd met de schroeven?
wat voor problemen gaan nog komen waar niet aan gedacht is.
aan de materiaalkosten zal het niet liggen (+/-€15,-p/s)
maar gezien het experimentele karakter kan er behoorlijk wat tijd in gaan zitten.
pros
Op 5 oktober 2006 23:13:27 schreef johne:
M 51660 L(pwm sturing uitgang 6 en 10)
met de gasregelaar in de middenstand zijn de uitgangen 6 en 10 niet aktief.
de positie van de gasregelaar zal of uitgang 6 of uitgang 10 aktiveren.
een van de twee uitgangen zal dus maar aktief zijn en een pwm signaal afgeven afhankelijk van de gasregelaar.dus:
uitgang 6 via transistor de +12v(van pin 20) laten sturen.
uitgang 10 via transistor de -12v(van pin 21) laten sturen.
Je kan de M 51660 L niet zonder meer een transistor laten aansturen die met -12V verbonden is. Met een combinatie van verschillende transistors lukt het wel. Of met een stel opamps:
Met deze opzet zou het moeten lukken. Denk ik. Iemand die blunders opmerkt?
Hallo Johne en Pros,
besturing van de catamaran vindt plaats op twee manieren:
een enkel roer op elke drijver en CW/ACW aandrijving van de motoren.
Op de Robbe zender zit een zogenaamde "navy" stick. Dat betekent dat kanaal 3+4 aan gekoppeld kunnen worden of los van elkaar voor extra wendbaarheid en bijsturing.
Wat bedoel je met experimentele karakter, of bedoel je meer "fine-tuning"?
Lijkt misschien gek maar waar zit in de getekende schakeling de aansluiting van de 40Mhz ontvanger(zeg maar de servo draden/PWM aansluiting)???
XTZebra
pros
Een volledig schema voor het gevruik van de M51660 L valt op http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/225000-249999/245232-… te bewonderen (het deel rond de transistors heb je uiteraard niet nodig). Ik was te lui om dat allemaal na te tekenen... 
Wat fine-tuning betreft: als er geen stuursignaal aanwezig is, gaan zowel T1 als T2 sperren, en ligt de "+ Set value" ingang middens R9 aan GND (en aan "- Set value". Hier hoef je geen problemen te verwachten. Ook bij volle uitsturing niet. De spanning zal dan hoger zijn dan +10V (of lager dan -10V). Dat mag, want met de potmetersturing, zoals die in 306089-dec70-10-e.pdf getekent staat, gebeurt net hetzelfe.
Kennelijk beschikt de 4-Q-EC Amplifier over een 10-bits ADC om de stuurspanning te vertalen naar een binaire waarde, want hetzelfde document geeft een resolutie van 1024 stappen op. Dat betekent dat het verschil tussen de stuurspanningen van beide motoren minstens 20mV moet zijn om de ene motor trager te laten draaien dan de andere. Misschien is het een goed idee, om zowel D2 als D4 te vervangen door een instelpot van 100R. D2 en D4 zorgen er voor, dat T1 en T2 niet in verzadiging geraken, en dus snel kunnen uitschakelen. Maar een weerstand zal hetzelfde effect hebben.
johne
?
luister en huiver,hier een verzinsel!
de M 51660 L heeft vier pennen voor gebruik om de servo-motor te sturen(twee voor linksom en twee voor rechtsom)
van de twee is er een die sinkt en een die sourced.
met 1 opamp waarvan we de ingangen omschakelen met die sink en source moet het dan ook kunnen?
pros
Dan wordt het wel moeilijk, er voor te zorgen dat de spanning op de "+ Set value" ingang op 0V t.o.v. GND te krijgen, als er geen signaal binnenkomt (of als de snelheidsregelaar van de zender halfweg staat).
[Update]
Met radio-gestuurde afstandsbediening en servosturing ben ik niet zo bekend. Dus probeer ik wat wijsheid te vergaren uit de Misubishi-datasheet v/d M51660 L - echt "Engels op z'n Japans", en weinig verhelderend.
Edoch, daar valt mijn oog zowaar op een nederlandstalige beschrijving van de Conrad-kit. Hoewel, Nederlandstalig? "Hiervoor heeft het IC een sterk werkend binnenleven", "de dode punt liegt hierbij ca. 7 us", "Omdat de servo-motor zo goed als mogelijk de volle voedingsspanning moet ontvangen (als hij moet draaien) trakteert men de twee externe aansturingen T1/T2" en nog van dat fraais. Kortom, de M51660 liegt (zij het niet lang), trakteert (en zuipt uiteraard zelf mee) wat resulteert in een sterk werkend binnenleven (de spijsvertering, veronderstel ik)... 
[Bericht gewijzigd door pros op ]