Hallo,

Ik bezit een Kenwood KA-5010 versterker die nu 17 jaar oud is. Sedert een paar dagen is er duidelijk vermindering van geluidskwaliteit te horen op het rechter kanaal. Vooral in de lage tonen. Het geluid is niet zuiver, er zit 'ruis' op de bassen. Het euvel doet zich voor op zowel de A als de B aansluitingen van de versterker. Ik heb de draden van de luidsprekers gewisseld en het probleem verhuisd mee dus het ligt aan de versterker. De versterker is uitgerust met een tone defeat functie en het euvel blijft als deze ingeschakeld is.

Het probleem is ook onafhankelijk van de bron : computer , CD speler en analoge tuner.

Hebben jullie meer ideeën over wat er mis kan zijn met mijn versterker?

mvg
Peter

Hoi Peter,

Een versterker van die leeftijd, daarvan kun je verwachten dat de waardes van de diverse componenten zijn gaan verlopen doormiddel van warmte , uitdroging, halfwaarde tijd ( tot zover van toepassing ) Je Elco's in de signaalwegen zouden inmiddels best kunnen gaan lekken / uitdrogen. misschien zijn er wat weerstanden verlopen, waardoor de instellingen niet meer kloppen ( Bias ).
Het zou prettig zijn als je een goede scherpe foto zou kunnen plaatsen van de printplaat ( printplaten ) daar valt namelijk vaak al heel veel vanaf te leiden.

groet,

patrick

waarschijnlijk zal er door de tijd heen een onderdeel zijn aangetast die nu op het punt staat door te branden iod. controleer de platen op oververhitting/zwarte plekken, weerstanden op doorbranden en condensatoren op bolle dakjes...

probeer ook eens de eindcondensatoren te ontladen over een vlinke weerstand. dit wil nog wel eens iets geluidserbetering geven.

ik heb hier nog een versterket uit '64 staan van 2 x 200 watt en die speelt nog alsof hij nieuw uit de fabriek komt... (leeftijd zegt dus niet alles)

Ik heb de printplaat geïnspecteerd op de zaken die je beschrijft maar niets verdacht gezien.

De eindcondensatoren heb ik niet ontladen. Heb niet direct een losse weerstand voorhanden.

Bedankt voor de tip

mvg
Peter

Sorry geen foto, ik bezit geen digitale camera. Zoals ik reeds antwoordde op de post van MAH heb ik de print geïnspecteerd en niets verdacht gezien. Wel heb ik het stof verwijderd dat zich op de rpint verzameld had. Op het gedeelt van de print gemerkt met 'power amplifier R' was er wel redelijk wat stof. Misschien heeft dit een kortstondige kortsluiting veroozaakt en een component beschadigd. Het stof is weg maar de storing is niet verholpen. Tijd dus om een gekwalificeerd iemand die over de nodige meetapparatuur beschikt aan te spreken.

Bedankt
mvg
Peter

Zonder een duidelijke foto is er weinig van te zeggen, vrees ik.

Er kunnen meerdere dingen aan de hand zijn, waarvan de elco's beslist op nummer 1 staan (niet eens de voedingselco's, maar meer die in de signaalweg).

Verder kan het komen door oxidatie van IC- of transistorpootjes (zwart geworden, dit loop dan door naar binnenin de behuizing), slechte contacten op de print (dus doorsolderen) en/of slecht geworden schakelaars en potmeters.

Zit er een luidspreker relais in die versterker (klikt er iets een paar tellen na het aanzetten)?

Op 15 oktober 2006 20:42:37 schreef joopv:
Zit er een luidspreker relais in die versterker (klikt er iets een paar tellen na het aanzetten)?

De luidspreker uitgangen zijn inderdaad beveiligd dmv een elektromechanisch relais.

mvg
Peter

Dan kan je daar het beste mee beginnen, kapje er af, dun stukje papier inspuiten met contactspray en tussen de contacten heen en weer poetsen. Daarvoor moet je het relais uit de print halen.

de kans is groot dat die zitten vastgesoldeerd. en zolang ze nog tikken lijkt mij dat niet het probleem...

maar versterkers kunnen wonderlijke probelemen hebben. he Henry?

Zeker weten. :P
Maar die relais contacten branden in en oxideren, schoonmaken wil nog wel eens helpen.
Natuurlijk zijn de pootjes vastgesoldeerd, een enkele keer zitten ze los in de tin maar dan heb je gekraak en gerommel op de speakers.

ik snap ff niet wat je bedoelt. wil je nou de contacten IN de relais schoon gaan maken??
de pootjes zullen nog wel goed zijn. hij kan ook in een voetje staan... ;) je kan er wel ff een weerstandmeting aan hangen...

[Bericht gewijzigd door MAH op ]

Relais uitsolderen dmv. een slobberbout, tinzuigpompje of litze.

Maar meestal kan het kapje eraf (zeker bij die standard Omrons) en kun je erbij zonder het relais te hoeven desolderen.
Aan weerszijden het lipje met een klein schroevedraaiertje iets uitlichten, komt-ie er zo mee af.
Dan een stukje papier doordrenken met contactspray, het anker aandrukken en enkele malen het papier ertussendoor halen.

Maar gezien de klachtomschrijving (ruismodulatie) denk ik toch aan een of ander actief of passief component.

[Bericht gewijzigd door KT88 op ]

Op 16 oktober 2006 19:21:40 schreef MAH:
ik snap ff niet wat je bedoelt. wil je nou de contacten IN de relais schoon gaan maken??
de pootjes zullen nog wel goed zijn. hij kan ook in een voetje staan... ;) je kan er wel ff een weerstandmeting aan hangen...

Juist, de contacten in het relais, relais op voetjes kom je in de audio bijna niet tegen, veel te duur...

Ik heb zelf diverse minirelais gereanimeerd door deze een nachtje in een plasje contactspray te zetten.

@KT88: Wie niet waagt...

Dit zijn degelijke bakken, ik heb zelf een KR-A5020 van dezelfde generatie, één keer de volumepotmeter schoongemaakt, verder probleemloos.

De zwarte pest ben ik in deze bakken ook nog niet tegen gekomen.

Maar goed, een foto zegt meer dan 1000 woorden.

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Kenwood KA 5010.
Bastonen zijn 1 grote brei, maar ik heb een bose systeem en weet niet of het nu aan de versterker ligt of de basspeaker (of eigenlijk meer wooferkast).

Ik kan wel foto sturen, maar waar wil je precies een foto van hebben?

Dank alvast en groet,

Guilielmus

Op 2 december 2011 22:40:16 schreef guilielmus:
Bastonen zijn 1 grote brei, maar ik heb een bose systeem en weet niet of het nu aan de versterker ligt of de basspeaker (of eigenlijk meer wooferkast).

Dit kan je met een andere speaker of hoofdtelefoon bepalen.

Ik kan wel foto sturen, maar waar wil je precies een foto van hebben?

Scherpe foto's van zowel de boven- als de onderkant van de print.