kijk maar even bij 'Shops'
linksboven in de menu en typ daar je woonplaats in en je krijgt vast wel een goeie elctro boer/shop waar je dat soort dingen kan halen
en zoek een naar 7-segments klok op www.google.nl
Dit topic is gesloten
kijk maar even bij 'Shops'
linksboven in de menu en typ daar je woonplaats in en je krijgt vast wel een goeie elctro boer/shop waar je dat soort dingen kan halen
en zoek een naar 7-segments klok op www.google.nl
Moderator
Op 13 januari 2007 08:35:27 schreef Technojunk:
[...]Heb je nog een kitje?
Zo ja hoeveel kosten ze?
En je gaat gewoon door he?
Laatste waarschuwing.
Kan ik niet aan hem vragen of hij nog een klok kitje heeft?
Golden Member
Een keer vragen is toch wel genoeg ? en anders staat er waarschijnlijk ook nog wel een mailadres in zijn profiel
Op 12 januari 2007 20:52:14 schreef pros:
[...]
Dat laatste is hier ook altijd de zwaarste opgave...
Mooi spul, overigens. Al eens aan gedacht, een Romeinse klok te bouwen? En dan bedoel ik niet een klok die zegt dat het XX uur en IV minuten is, maar een klok waarbij de uren tellen van zonsopgang tot zonsondergang, en de lengte van een uur bijgevolg afhankelijk is van het seizoen? Alhoewel, zijn er nog seizoenen?
Ik verwacht dat die behuizingen wel zullen meevallen, zodra ik die CNC machine heb
Die Romeinse klok brengt me inderdaad op ideeën, thanks.
Heb zelfs nog een digitale zonnewijzer op het programma staan.
Met digitale zonnewijzer bedoel ik:
- men neme een bestaande zonnewijzer (of bouwt die na)
- men neme genoeg ledjes om rondom die zonnewijzer
te zetten. Die ledjes gaan dan de zon simuleren, zodat
ik de tijd kan aflezen op die zonnewijzer
groeten,
Kris
Moderator
Op 13 januari 2007 09:51:00 schreef Technojunk:
Kan ik niet aan hem vragen of hij nog een klok kitje heeft?
Een enkele keer vragen is ok, jij vraagt constant om iets, soms om een post, dat is irritant. En verder heb je een actief topic over hetzelfde onderwerp.
Doe het zoveel mogelijk via de mail of in je eigen topic. Nu ben je een show topic aan het vervuilen.
Op 12 januari 2007 19:26:42 schreef soundmouse:
[...]dit is toch veel leuker? [afbeelding]
Met ledjes...
Welk schema hoort hierbij
Lijkt me wel leuk om is te maken.
Op 13 januari 2007 11:54:40 schreef stefkeTOS:
[...]Welk schema hoort hierbij
Lijkt me wel leuk om is te maken.
Ja mij ook, helaas heb ik het schema niet. Zou het ook dus graag willen.
Volgens mij werkt het precies hetzelfde als een gewone 7 segment display maar dan 1 lijn in 1 groep?
Jup, alleen een grotere spanningsval he.
Golden Member
Voor elk segment neem je gewoon een X-aantal leds+voorschakelweerstand welke je dan met een simpel torretje aanstuurt ... 7 keer dus en eventueel nog een punt.
Moderator
Hoe heb je die thermometer gemaakt ?
Ik was ook zoiets van plan met een prehistorische CA31xx chip, alleen die zijn niet meer betaalbaar te krijgen.
Wat voor een soldeer station heb je trouwens ?
Het wil op weller lijken, maar aan de kleur en de iets lagere bouwvorm te zien is het dat net niet.
Moderator
http://www.circuitsonline.net/forum/view/40124/2
Op 20 oktober 2006 20:59:43 schreef Videomodulator:
Wow, dat het betere materiaal, best dat je dat niet van je hobbybudget moet betalen. Waarvoor dient het, isolatie van gasleidingen testen ofzo?
Eindelijk, de contracten zijn rond, geen kapers meer op de kust en toestemming van de klant:
http://www.xj3.nl/testrig.htm
Moderator
LNG
Helium ? Cool
@Sine:
Ik heb ook een thermometer gemaakt. Staat dacht ik in het nixie topic.
Het principe is: LM35 tempmeter naar 7107 IC (3,5 digit DVM) en de 7-segments lijnen die daar uitkomen naar 2 EPROMs die dan weer via 3 x 74141 naar de nixies sturen.
Door die EPROMs kan ik de stuurlijnen zo indelen dat ik met een enkelzijdige print uit kom zonder veel draadbruggen. De "vertaalslag" van 7-segments naar nixie kan ik makkelijk in de EPROMs programmeren. Ik ben dus niet star gebonden aan welke lijn aan wat komt te hangen binnen een digit.
Moderator
Dat kan natuurlijk ook
Het mooie aan die CA-tjes was dat daar direct BCD uit komt, 74141 er aan en klaar is klara ( zolang de temp positief blijft heet dat )
Moderator
LNG = Liquefied natural gas
Helium? koelen met vloeibaar stikstof. Nadeel bleek dat onde atmosferische omstandigheden stikstof ongeveer -200 is dus bij de eerste test zaten we na een uur op -199 graden. LNG onder atmosferische omstandigheden is -165 graden, vandaar die testtemperatuur. Alleen was testen met LNG wat riskanter
Moderator
Aah, ik dacht aan vloeibaar helium.
Koud, LNG ... hmm ... "Liquid NitroGen"
Maar ik kon me al niet voorstellen waar je dat in grote hoeveelheden zou kunnen tegenkomen
Op 13 januari 2007 20:23:39 schreef Sine:
Wat voor een soldeer station heb je trouwens ?
Het wil op weller lijken, maar aan de kleur en de iets lagere bouwvorm te zien is het dat net niet.
IMHO is het gewoon een Weller.
@xantus: ieder z'n smaak natuurlijk, maar IMHO doet de behuizing v/d thermometer meer kwaad dan goed. Het "vloekt" zouden ze hier in A'pen zeggen. Ik zou voor "geen behuizing" gaan, zoals je klok, ofwel (als er iets te verbergen valt ) voor een behuizing uit houten plankjes, netjes van een laagje vernis of weetikveel voorzien.
Heb die thermometer met een LM35 -> TLC548 (ADC) -> pic gemaakt. Kan ook nog min en max temp weergeven.
En als je de sensors kan je er ook nog luchtdruk, vochtigheid etc op weergeven. Die symbolen zitten ook allemaal al in het buisje
Foto's van de binnekant:
foto 1
foto 2
foto 3
foto 4
Let niet op de mislukte PCB en kromme fets. De PCB had last van onderetsing waardoor een aantal banen waren onderbroken en de flatcable wilde niet door die gaten. FETS staan krom omdat de behuizing net iets te laag is.
Soldeer station is een velleman VTSSC50N. Lijkt veel op een de weller WS80. (alleen andere prijs dan Heb hem nu 2,5 jaar en hij bevalt mij goed, soldeer er ongeveer 20 uur per week mee).
ofwel (als er iets te verbergen valt ) voor een behuizing uit houten plankjes, netjes van een laagje vernis of weetikveel voorzien.
bovenstaande foto's spreken voor zich hierover denk ik
Op 13 januari 2007 20:36:03 schreef GJ_:
Eindelijk, de contracten zijn rond, geen kapers meer op de kust en toestemming van de klant:
http://www.xj3.nl/testrig.htm
Ik had me bij "Power Piping" iets anders voorgesteld, maar dit maakt ook indruk.
wat had die pin van die IC misdaa?
http://xantus.nimiohosted.nl/fotos/nixie1.jpg
Moderator
Welk symbool zou je voor vochtigheid gebruiken ?
honnywell heeft betaalbare hygro sensors, dus dat valt onder de mogelijkheden
Op 13 januari 2007 20:57:39 schreef Monster_henry:
wat had die pin van die IC misdaa?
http://xantus.nimiohosted.nl/fotos/nixie1.jpg
Z'n neus in andermans zaken gestopt
[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 13 januari 2007 20:59:09
vochtigheid is waarschijnlijk relatieve vochtigheid (%)?
Stoute IC!
Moderator
Inderdaad ... dUh
Dit topic is gesloten