Op 27 maart 2003 20:44:54 schreef Carel M.:
Probeer het volgende eens Koert:
...

Geen slecht idee, maar heb het al geprobeerd, net zoals je het voorstelt. Ik had op zolder nog een Nokia tuner van mijn schotel (ligt er al 3 jaar in de verpakking te rotten) en daar zijn 3 scarts aan, nl: TV, DECODER en VCR. Ik heb geprobeerd om die tuner er tussen te stoppen (van VCR1 naar tuner, van tuner naar VCR2), hopende dat er mss één of andere filter of correctie o.i.d. inzat, maar noppes.
Ik ben nog wat aan't lezen geweest op die ene pagina en het is eigenlijk veel omslachtiger dan het lijkt om die Macrovision te "verbergen" met een schakeling. De schakeling op zich is niet zo ingewikkeld en lijkt me zelfs vrij gemakkelijk uitvoerbaar, maar er is een scoop voor nodig, heb ik niet. Daarom wou ik eerder in de video een beetje prutsen.

T.a.v. DIAMON --> wtf?! snap ik niet

T.a.v. K.P.MEINESZ --> Ff verder denken dan je neus;
*ten eerste:de originele film staat ook op een magneetband, en die zou dus logischerwijs "overstuurd" opgenomen zijn. Dit zou kunnen, INDIEN de originele band een speciaal type is. Maar dan zou het gewoon kwestie zijn van een ander type "band" te gebruiken om op te nemen.
of nog veel eenvoudiger
*ten tweede: dan zou je gewoon m.b.v. een begrenzer het overstuurde (originele) signaal kunnen reduceren, en dan zou de beveiliging ook weg zijn...?!
Voor de rest geen slecht gedacht, maar te veel tegen-argumenten bedenkbaar.

Op 27 maart 2003 20:20:53 schreef geertje:
Ik gebruik hiervoor (VHS en DVD) een velleman kitje, werkt perfect.

Verklaar u nader... waarvoor gebruik je het exakt? En nog beter: waarvoor dient het exakt? Met een gewone "beeldverbeteraar" of "versterker" ben ik geen bal (lees: band) verder.

edit: heb eens gezocht naar info over die kit. is een beetje onduidelijk

•videosignalen worden digitaal gezuiverd van ongewenste vervormingen
•stabiliseert de kwaliteit van het beeld / elimineert schommelingen in de
helderheid van het beeld
•... / ...
•LED indicatie bij detectie van een corrupt video signaal
•voor PAL / NTSC systemen
•opgelet :
- enkel gebruiken voor het maken van persoonlijke kopies van origineel
videomateriaal waarvan u de rechtmatige eigenaar bent (DVD, VHS,
VCD, ...)
- ga na of u geen inbreuk pleegt op het auteursrecht van het origineel

Is het nu een verbeteraar die storingen en vervormingen wegwerkt? Gaat het nu specifiek kunnen dienen voor het probleem dat IK bedoel? Iemand anders die het al geprobeerd heeft met deze kit?

[Bericht gewijzigd door Koert op ]

Op 27 maart 2003 21:22:00 schreef Koert:

[...]

T.a.v. K.P.MEINESZ --> Ff verder denken dan je neus;
*ten eerste:de originele film staat ook op een magneetband, en die zou dus logischerwijs "overstuurd" opgenomen zijn. Dit zou kunnen, INDIEN de originele band een speciaal type is. Maar dan zou het gewoon kwestie zijn van een ander type "band" te gebruiken om op te nemen.
of nog veel eenvoudiger
*ten tweede: dan zou je gewoon m.b.v. een begrenzer het overstuurde (originele) signaal kunnen reduceren, en dan zou de beveiliging ook weg zijn...?!

dat is dus precies wat je doet door het gain control te modificeren

Voor de rest geen slecht gedacht, maar te veel tegen-argumenten bedenkbaar.

Ik zal ff de info bron waar ik dit gelezen heb zoeken
misschien niet goed begrepen.
dit is de link

Gebruik hem om dvd naar video te kopieren, en voor VHS naar VHS te kopieren.

...Ieder magnetisch medium is zeer gevoelig voor
oversturing van de band... (staat zo
opdie site).

Inderdaad, het staat er. Maar ik begrijp de tekst anders. OMDAT een band gevoelig is voor oversturing, maar het beste resultaat levert bij hoge modulatie (maar net nog geen overmodulatie; kopjes eraf), wordt het AGC systeem toegepast. Di systeem zorgt ervoor dat bij het "schrijven" op de band nooit overmodulatie optreedt. En aangezien de opnemende VCR zich basert op dat ene bepaalde deel van een beeldlijn, zal de rest van de beeldlijn afhangen van dat ene stukje lijn. Als dit stukje lijn vern*ukt wordt, is de rest het ook.
Toch bedankt voor de link, is interessant.

Op 27 maart 2003 22:26:49 schreef geertje:
... tsjik en tsjak...

Ik heb de manual van die kit opgezocht en er zou een LED moeten gaan branden als een "kopieer-beveiligd" ingangssignaal aangeboden wordt. Als deze LED brandt, betekent dit dan: "pas op, deze film kan niet gedubd worden want er is beveiliging aanwezig", of betekent dit: "hehe, screw copyright, je bent een geslaagde kopie van een beveiligde film aan't maken".

Nogmaals: als de kit enkel het beeld verbetert of opkrikt, is het de moeite niet. Het gekopieerde beeld moet er dus uitzien alsof er op het originele exemplaar geen veiligheid aanwezig was.

edit: Ben ongeduldig, ga het kitje dfeze week nog halen tenzij iemand het mij afraadt, of met wat beters komt. Ik laat weten wat 't geeft.

Hoe werkt die beveiliging nu, dat was eigenlijk mijn concrete vraag, dan weet je aybe ook wel hoe op te lossen

Geef toe, had vraag beetje vaag geformuleerd. MAar als een TV er geen last van heeft, die leest toch ook alleen de omgezette magenetische signalen? Deze zijn elektrisch
De andere viedeo kan deze elektrische signalen toch weer wegschrijven naar de magneet band van de video?

Hoe kan het dat de TV deze signalen wel goed opvangt en de video niet?

ik heb ook een video gekopiert gekregen MISLUkt (het was harry potter 1) gaat ie van helder naar donker

Op 28 maart 2003 08:56:27 schreef High met henk:
Hoe werkt die beveiliging nu, dat was eigenlijk mijn concrete vraag, dan weet je aybe ook wel hoe op te lossen

Geef toe, had vraag beetje vaag geformuleerd. MAar als een TV er geen last van heeft, die leest toch ook alleen de omgezette magenetische signalen? Deze zijn elektrisch
De andere viedeo kan deze elektrische signalen toch weer wegschrijven naar de magneet band van de video?

Hoe kan het dat de TV deze signalen wel goed opvangt en de video niet?

omdat een tv de geen 625 beeldlijnen gebruikt
maar 575?
de overige lijnen worden gebruikt voor TeleTEXT
of gewoon zwart gelaten
2 een tv geeft gewoon de info die eropstaat weer maar
of het singaal wel aan de pal norm voldoet itresseert hem niet en dus word de fout niet gecorrigeerd
3 een magneetband heeft een zo sterk mogelijk singaal nodig om de ruis weg te drukken echter dit systeem stuurt rare pulsen mee die door de vcr worden gezien als heel sterk singaal of heek zwak en pas daar zijn OPNAME niveau op aan

Geertje, je hebt zonet 30euro door mijn hol geboord; die kit verandert geen zak aan die beveiliging.
Inderdaad, een onbeveiligd beeld wordt keurig "opgelapt" en zal beter gekopieerd worden, maar een beveiligd beeld is en blijft er vreselijk uitzien als je het kopieert.

Bij deze nota aan allen: koop die kit niet om beveiligingen weg te werken, hij dient daar gewoonweg niet voor.

Voor de rest, info over het zgn. "automatic gain control"-systeem dat toegepast wordt in video's (of uiteraard het aanpassen van ~) is nog altijd welkom...

Die MacroVision beveiliging zit wel degelijk gesuperponeerd
op het videosignaal.
Maar waarom kan je dan de film wel bekijken op de TV, en waarom zie je het beeld lichter en donkerder worden tijdens het opnemen?

Het zit zo:
Die beveiliging is speciaal ontwikkeld om de contrastregeling (of iets dergelijks) van de opnamekoppen van een videorecorder (VCR) te ontregelen.
Hierdoor weet dan VCR dan niet meer hoe sterk hij moet opnemen en hierdoor is dus ook uw film naar de vaantjes.
Dan wordt de ene frame lichter opgenomen, terwijl een andere donker wordt opgenomen.

Volgens mij zit die beveiliging tussen 2 frames in.
Want als die beveiliging midden in een frame zou zitten, zouden er beelden bij moeten zijn die half licht en half donker zouden zijn, en dit ben ik nog niet tegengekomen.

Dus met een eenvoudig schema van zo'n MacroVision remover (of hoe heet zo'n spul) zou je dan in feite gewoon alle signalen tussen 2 frames moeten wissen.

Voor degenen die eventueel DVD's willen rippen:
http://users.pandora.be/sectie/
Als je rechtbovenaan klikt op DVD -> DIVx 5, krijg je een aantal handleidingen te zien hoe je dit kan doen.

Let wel op: zelfs met een Pentium 4 (2,4GHz) is het wel effe werk.
Voor het omzetten van DVD-formaat naar DIVx 5, moet je minimum rekenen dat het omzetten tweemaal zolang duurt als de film.
Dus voor een film te converteren van 1,5 uur, heb je minimum 3 uren nodig.
Dus dat is meestal wel een jobke voor 's nachts.

[Bericht gewijzigd door PowerPC603 op ]

PPC, macrovision is een signaal dat aanwezig is gedurende een bepaalde periode op een beeldlijn. Werking van macrovision was overigens allang uitgelegd; zie boven.
Wat die DVD's betreft: moeten ze hun windows world maar verlaten; it's not worth it ;)

Bij het googlen naar mijn naam ben ik deze post nog es tegengekomen. Die posts blijven vreselijk lang "plakken" als je't mij vraagt :s

Anyway, een tip voor iedereen die films wil gaan kopiëren: huur een DVD'tje, de interne DVD-schrijvers gooien ze momenteel naar je hoofd. Op mijn G4 op 1GHz duurt het kopiëren van een dvd een halfuurtje ofzo --weet ik veel-- , op voorwaarde dat de originele dvd kleiner is dan 4,7GB, en dus een één-op-één kopie gemaakt wordt.
Als de dvd groter is, dan moet die eerst gedecodeerd worden; macrovision, regiocode, en css (of ist nu ccs...?) worden simpelweg uitgefilterd. Dan heb je een "opgekuiste" reservekopie van de film. Dan nog even de onnodige schijfvulling zoals games, previews, audio in 6 talen, ... weggooien, en dan "door de pers duwen" zodat de kwaliteit net voldoende samengedrukt wordt om op één schijfje te passen.
Dan branden, en deze handeling duurt al bij al 1,5 à 2u ofzo.
Groot voordeel is dat de kwaliteit niet echt merkbaar verminderd wordt, zoals dat bij DIVX e.d. het geval is.

Ik snap niet waarom een topic wordt gekickt van BIJNA 2jaar geleden, Koert.

[gejat]
Ondanks de ingenieuze manier waarop de stoorpulsen in de vertikale sync werden aangebracht, bleek al snel dat Macrovision-I vrij gemakkelijk te kraken was. Als reactie hierop werd Macrovision-II ontwikkeld. Naast de stoorpulsen in de vertikale sync voegt dat systeem ook stoorpulsjes toe in het 2,5 µs brede zwart-niveau tussen de kleurenburst en het begin van de beeldinformatie in een lijn. Ook deze pulsen worden schijnbaar willekeurig ingevoegd en variëren in grootte en samenstelling. Na versie II werd versie III ontwikkeld, waarover echter in de literatuur geen nadere gegevens konden worden gevonden.
[/gejat]

Bij een modificatie in de agc van een vcr gaat het om de reactie snelheid. De agc van een tv werkt ongeveer per frame (=325 beelddlijnen) en die van een vcr per lijn.
Een tv zal van die korte pulsen geen last hebben maar een vcr wel. De modificatie verlengt de reactietijd van de vcr agc. Hierdoor zal ie niet meer reageren op pulsen 1 tot 2 µs en kan je dus zonder storing opnemen.

De oplossing is doodsimpel. Probeer een zeer oude bovenlader op de kop te tikken. Maakt perfecte copies. Prijs: 10€ op rommelmarkt, of bij onze allochtoonse vrienden

jeronimoo zit er dichtst bij met zijn uitleg over macrovision.

macrovision I stopt in het verticale blanking interval stoorpulsen.
Macrovision II voegt daar nog pilootonderdrukking en shift aantoe.
Macrovision III gaat daarboven nog eens ultrawhite en ultrablack signalen aan maken ( zie verder )

Type I is gebaseerd op het volgende princiepe. Een videorecorder gaat gemakshalve ene binnekomend videosignaal AC koppelen en er een DC offset aan toevoegen ( dat komt de elctronica beter uit die de signalen op de band moet gaan zetten)

Er wordt een meting gedaan tijdens het verticale interval om het nulpunt ( sync niveo) vast te stellen. alsook het zwartnieveau ( is nulpunt + de hoogte van de sync pulsen ) die meting wordt gedaan door een simpele integrator ( RC netwerk ) die de gemiddelde waarde vaststelt.Door in dit interval nu stoorpulsen te stoppen ( die soms tot ana het witnieveau gaan 0 wordt de meting verstoord en is de electronica in de war. De pulsen worden namelijk gebruikt om ook de rotatie van de koppentrommel op te synchroniseren. en dan gaat de ganse zaak de mist in.

Type 2 gaat met kleurburst gaan spelen. soms wordt die voor een aantal lijnen onderdukt, of inderdaad tijdens het interval tussen puls en videoinformatie worden extra pulsen aangebracht. Een TV heeft daar geen last van . zijn intenre pll lost dat op. Een videorecorder heeft daar wel last van. de kleurinformatie is opgeslagen op de band als en fm signaal. de kleurburst wordt (onderandere) als marker gebruikt om de kopsnelheid te regelen. als dat signaal wegvalt kan de bandsnelheid niet accuraat meer geregeld woeden en lopen ander dingen mis. Een video recorder gebruikt ook het einden van de burst als moment waarop de kop terug nderaan de band moet staan. aangezien die stoorpulsen dat moment verschuiven gaat je beeld bibberen

nu moet je weten dat een zwartwit film opgenomen op band OOK ene kleurburst (de piloot p 4.433 mhz aan begin van ene videolijn) bevat vanuit de fabriek. de keureninformatie ontbreekt maar de burst is er wel.

Er zijn manieren om dit allemaal niet nodig te hebben. Je kan video opnemen door middel van vele complexere electronica ( in oudere videorecorders was een zeer complexe timebase aanwezig die zelf de benodigde signalen opwekte en niet afhankelijk was van deze signalen. Echter ALLE vidseorecorder fabrikanten hebben een verdrag ondertekend waarin zij verklaren om hun electronica zo te bouwen dat ze AFHANKELIJK is van die signalen en zodoende ook in de war kan gestuurd worden door OPZETTELIJK aangebrachte anti-kopieer signalen ( zoals MAcrovision) . je mag 2 keer raden wie erachter zit. Juist de RIAA.

Master recorders ( studio recorders ) doen het nog altijd zo. En zij hebben speciale electronica om macrovision op te wekken en op te nemen op tape.

Videobanden worden in de fabriek niet gekopieer dop recorders hoor. Een videofilm van 1 uur op tape zetten duurt nauwelijks 35 seconden. Een mastertape wordt op een caroussel gebracht ( de band is een eindeloze lus die over rolletjes loopt, een groot zigzag patroon . zo een machines kunnen 3 tot 4 meter hoog zijn ) De mastertape is zeer sterk gemagnetiseerd en heeft, een zeer groot remanent magnetisme en is zeer moelijk te magnetiseren.

de band komt op een bepaald punt samen met een onbespeelde band. ze worden daar plaatseleijk echt tegen elkaar gedrukt , en dooreen permanent magnetisch veld gevoerd.
de onbespeelde band neemt zo het spiegelbeeld ( noord wordt zuid ) over van de mastertape en geraakt gemagnetiseerd.

Dus daar is geen probleem

Macrovision III is een ander beestje. Dat signaal ligt niet opgeslagen op het medium ( III is eigenlijk vooral voor DVD ik weet zelfs niet of het gebrukt word op videobanden) het wordt opgewekt tijdens het afspelen door speciale electronica die in de player zit. Vooral bij DVD spelers wordt dit gebruikt.
De videoDAC heeft een macrovision generator aan boord en gaat de signalen pas op het laatste moment toevoegen.
Bij ene voorbespeelde DVD stan de protected markers ( CSS en RSS ) aan. de processor in de speler weet dat dit een beveilgde disc is en zet de macrovision generator in de video dac aan. als je een zelf opgenomen schijf ( vanuit een video verwerkingsprogramma op computer ! , niet vanop een stand alone DVD recorder) afspeelt zal er (bij een deftige DVDplayer, de tching tchang tchong merken durven gemakshalve de macrovison default opzetten) geen macrovision in het beeldsignaal zitten. Als er wel CSS op zit zal macrovision aanwezig zijn.

Wat is ultrawit en ulrazwart. ik heb daar straks uitgelegd dat het zwartniveauswordt bepaald tijdens blanking interval.
de nievaues bij ene videosingaal zijn procentueel bepaalds ( de absolute waard doet er niet toe ) men gaat de maximum en minimum amplitude meten , die worden dan nulpunt en whitelevel, synclevel is dan een bepaald percentage daartussne ( dacht dat het 12 was of zoiet)
wel ultrazwart zijn pulsen die nog lager zijn dan het nulpunt , en ultrawhite ligt boven witnievau. ze gaan tot 20 procent eronder en erover. Nodeloos te zeggen dat de videorecordes helemaal wild worden : gevolg flitsen in het beeld , donkere strepen etcetera.

Hier opnieuw hebben alle fabrikanten een concensus ondertekend dat ze 1) die signalen gaan aanbrengen 2) hun electronica zo bouwen dat ze in de war loopt.
opnieuw op vraag door de mediafabrikanten ( Hollywood , Bollywood en Eulywood ) .

en de bovenlader van evarist is inderdaad zo oud dat ie nog niet aan de regelementen voldoet en zijn eigen synchro opwekt waardoor ie gene last heeft van macrovision.

elektuur heeft een macrovision remover, of die goed werkt weet ik niet...

Op 19 maart 2005 08:50:13 schreef free_electron:
wel ultrazwart zijn pulsen die nog lager zijn dan het nulpunt , en ultrawhite ligt boven witnievau. ze gaan tot 20 procent eronder en erover. Nodeloos te zeggen dat de videorecordes helemaal wild worden : gevolg flitsen in het beeld , donkere strepen etcetera.

heb eens gelezen dat sommige video's daarvan kapot gaan

[Bericht gewijzigd door Bertrix op ]

Ik zie zowel een positief als een negatief bericht over de velleman kit. Ik sta op het punt om zo'n VM106 te kopen om mijn Disney VHS tapes mbv een HDD-DVD-Recorder over te kunnen zetten.
Heeft iemand anders hier ervaringen mee?

En digitaliseren met je PC en dan weer terugzetten met je video-out?

Op 26 maart 2003 21:20:52 schreef Koert:
Ik heb al vastgesteld dat sommige films niet te kopiëren zijn. Het beeld wordt wel overgetapt, maar het wordt om de x-aantal seconden even donkerder en troebel, en daarna weer een paar seconden gewoon, dan weer donkerder,...

typisch macrovision beveiliging
in de verticale sync interval steken ze stoorpulsen
ene tv heeft daar geen last van een videorecorder wel

hoe werkt het:

een videorecorder heeft een AGC circuit ( automatische versterkingsregeling ) die het binnekomende signaal zodanig versterkt dat de uitsturing opde band zo sterk mogelijk is.

om zijn werkt te kunnen doen moet dat circuit eerst de 'baseline' ( lees ZWART ) kunnen vaststellen.
dat gebeurt door tijdens de verticale interval de piekwaarde van de syncpulsen te integreren en op te slaan ( dat is immers 'NUL' voor het video signaal, daar is gene video aanwezig , enkel sync pulsen ). de AGC gaat daarop gebaseerd zijn versterking instellen.

door daar nu stoorpulsen in te steken wordt die nullijn dus verstoord en gaat de AGC zich verkeerd instellen : vandaar jouw afwisselend donker en helder beeld.

een tv heeft daar gene last van want die zoekt zijn nullijn op ene andere manier.

er is een afspraak gemaakt tussen de fabrikanten van videorecorders en macrovision en de aueursrechtenverenigingen dat de agc circuits zo gemaakt worden dat ze er gevoelig voor zijn ( er waren vroeger videorecorders die een gelijkaaridg systeem zoals in tv gebruikten en die er dus GEEN last van hadden ! )

hetzelfde geldt voor videodigitzers voor in de PC
alle chips die analoge video kunnen digitaliseren ( SAA9xxx familie meestal of wel connexant ) hebben een macrovision detector aan boord.

als ze dat signaal zien : ding: alleen een blauw beeld ofwel ene verstoord beeld.

de simpelste manier is gewoon een LM1881 pakken , die het videsignaal geven daar komt hsync en vsync uit en via een paar and en or poorten en een 4066 gewoon de stoorpulsen eraf 'rijden' ( je krijgt correct sync informatie uit die lm1881. al wat je moet doen is tijdelijk de video onderbrken en een gekend nievau aanleggen )
klaar is kees.

en vraag me niet om een schma want dat is illegaal. straks krijg ik gedonder met de mods hier. ik heb al genoeg verteld. ieand die ene beetje thuis is in electronica flanst het met de gegeven informatie zo in elkaar.

door nu

gdvd ! dat komt er van als je niet oplet. dit is een oud topic en ik zie nu pas dat ik daar al eens een epistel over gepost heb. damned. al mijn moeite voor niks !

Nee, het is best interessant Free... (Weliswaar een klein beetje gedateerd)

[Bericht gewijzigd door Evilest Aedolon op ]