Ik sta op het punt om een scoop te kopen. Alleen vraag ik me af of de prijs goed zit(of eerder te duur). Graag jullie advies. Deze foto's werden door de eigenaar doorverzonden:
Scoop 1(Trio : CS-1820, 2-kanaals, 20MHz) + probes
prijs: 150€
Scoop 2(2-kanaals, 20MHz) + functiegenerator(sinus, driehoek, blokgolf; max. 200kHz) + probes
prijs: 170€
Jup, 50-75 euro is een betere prijs voor zo'n doosje ...
-edit-
Kijk hier eens http://www.baco-army-goods.nl/meetapparaten%203.htm
Ongeveer op het midden van de pagina staat een gould scoopje, prima beginners bakje.
[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 29 oktober 2006 16:41:26 ]
Bedankt voor de reactie's maar ik zal toch maar even wachten tot ik echt iets goedkoops gevonden heb. Tot nu toe heb ik me altijd wat kunnen behelpen met een gewone multimeter. Ik schrik toch wel even als ik zo de prijs van nieuwe toestellen zie. En in bepaalde topics zie ik dat een goedkope Voltcraft om één of andere reden ook niet aangeraden wordt. Tenslotte wanneer je een oscilloscoop koopt moet je al direct een functiegenerator kopen en die zijn ook niet echt goedkoop.
Het zou wel handig zijn mocht ik al dat materiaal(scoop, voeding en functiegenerator)hebben zo kan ik metingen van op school, thuis rustig afwerken. Maar of het de moeite loont om dat soort dure toestellen in huis te halen weet ik niet.
De relatie tussen toonfiets en scoop zie ik niet direct - al heb ik wel beiden. Gebruik de scoop eigenlijk veeeeel meer dan die toonfiets.
En duur? Ach... Alles relatief. Ik heb voor mijn cs-1575 (eerste scoopje, 5MHz) toch echt 300 piek betaald (zonder probes). Dat was toen een koopje. De huidige TEK heeft minder gekost...
MGP
LDmicro user.
Op 29 oktober 2006 20:45:19 schreef siera1:
............. Maar of het de moeite loont om dat soort dure toestellen in huis te halen weet ik niet.
Voor een scoop loont het zeker de moeite, vooral als je zelf veel maakt.
Voor een eerste toestel mag dat een goedkoop toestel zijn als hij maar werkt, je "ziet" dan wat je gemaakt hebt en wat eruit komt of erin gaat.
Onmisbaar...vele beginnende electronici geven het op, door gebrek aan een scoop..altijd maar gissen en vragen waarom iets niet werkt tot ze de moed opgeven.
De rest van de toestelletjes zoals bv een oscillatortje, kunt ge zelf maken...en nog leerzaam ook
Dus, liever een scoop & aldi-multimeter dan een fluke mutimeter ...afhankelijk van het budget natuurlijk.
2kanaals - 20Mhz is meer dan voldoende om te beginnen.
Een toonfiets bouw je toch zelf... XR2206 en hoppa!
Op 29 oktober 2006 21:05:41 schreef Marco69:
En duur? Ach... Alles relatief. Ik heb voor mijn cs-1575 (eerste scoopje, 5MHz) toch echt 300 piek betaald (zonder probes). Dat was toen een koopje. De huidige TEK heeft minder gekost...
Precies; van deze zie je ook niet af dat'ie dik geld heeft gekost (weet alleen niet meer hoeveel, zal wel een beetje hetzelfde zijn). Maar was er toch maar wat content mee!
(Onlangs zelfs nog gebruikt bij het repareren van een ESD generator. Vond het toch een beetje link om daar een digitale bij in te zetten. Is deze ook weer eens nuttig geweest )
Moet je tegenwoordig voor amper enkele tientjes kunnen krijgen.
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
het hier boven afgebeelde scoopje is niet echt een elektronika enthousiasmerende referentie...
dat niet echt nee
maar wel een goed voorbeeld van een 'budgetgebonden aanschaf'... tienerbudget wel te verstaan
beertje_01
My Tube is bigger then yours
voor 50€ zou je toch echt iets deftig moeten kunnen vinden.
2*20Mhz en een goede tijdsbasis
Dat moet minimaal kunnen.
Het is door internet tegenwoordig een stuk eenvoudiger om aan een goedkope scoop te komen.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Had Velleman ook geen goedkoop handheld digitaal scoopje en LCD scherm?
Weliswaar met geen hoge bandbreedte, maar aan beginnersbutget.
Nu nog iets, er bestaan ook softwarescoopjes, software voor op de PC, een bakje zorgt voor de interfacing, probes eraan en meten maar, bediening op PC scherm
Maar ondanks de soms fraaie prijs/prestatieverhouding heb ik persoonlijk nog altijd graag een echt toestel onder de hand, kan er niet aan doen, ik wil knopjes voelen.
- - big bang - -
[Bericht gewijzigd door big bang op woensdag 1 november 2006 22:28:30 ]
Ik heb ook al gekeken voor een interface via de geluidskaart, maar je blijft toch met een (te) lage bandbreedte zitten. De softwarescopen via usb of printerpoort zijn al even duur als een gewone scoop met knoppen. Waarom die pc-scopen zo duur zijn is me de vraag. Het gaat dikwijls om bakjes die niet groter zijn dan een externe modem, geen knoppen noch scherm, en werken dikwijls op de usb-voeding maar toch zijn die dingen even duur als normale scopen.
Ook niet beginnen aan die frut bakjes, 2ehandsjes voor de zelfde prijs doen het veel beter.
Linkje naar baco bekeken ? da's zeker geen gek scoopje.
Ja ik heb zeker al gekeken, en het is inderdaad een interessante scoop. Eén nadeel, ik woon in België en de verzendkosten bedragen al 8€ voor alles onder de 2kg
Ik vind persoonlijk Baco ook nogal duur met hun scoopjes en andere meetapparaten, probeer eens een radiomarkt.
Voor 50 euro moet je toch wel een goeie 2 x 20 MHz scoop kunnen vinden, veel meer mag dat niet kosten vind ik (zonder probes althans).
Ik heb van de week nog een Philips PM3216 op de kop getikt via marktplaats. 2 kanaals, 35MHz, 2 probes voor 70 euries.
Richard2000
Transistors are Cool Tubes are Hot
Voor 50 eurie een Plips 3234, maar tot 10MHz, maar wel met een soort geheugen en probes.
Halo, ik weet een scoop staan: OSCILLOSCOOP GOS-522 DUBBEL SPOOR 20MHz voor 75€, kopen of laten staan?
Als je nu, acuut een scoop moet hebben, dan doen.
Anders wachten tot een van de radiomarkten, of tot er iets voorbij vliegt op Marktplaats ofzo.
Zoals hierboven al gezegd, 50 euro is een leuk bedrag voor een tweekanaals 20 MHz scoopje.
Doorgaans zitten bij tweedehands scoopjes de probes er niet bij, die kosten ca. 20 euro.
Is dat wel zo, heb je mazzel.
Probes slijten, trouwens.
Niets is zo irritant als een probe met een twijfelachtige kabelbreuk ergens, of een testpin die wiebelt.
Er zit een probe bij, maar of hij goed is, is onbekend. (volgens de verkoper wel, maar dat zeggen alle verkopers natuurlijk, het ding staat op ebay)
"heb je mazzel" vertaling aub? Ik ben belg
[Bericht gewijzigd door siera1 op zaterdag 11 november 2006 22:25:45 ]
Ik heb ook een keer gezocht voor een scoop maar ik vond het niet allemaal echt veel geld waard (niet dat ik er veel van weet maarja). Dus nu ben ik van plan een hele oude comp in de kerstvakantie om te bouwen tot een scoop (ook leuker om te doen, niet per sé beter, maar zeker leuker). kost ook trouwens geen/weinig geld.
Op 11 november 2006 22:24:09 schreef siera1:
Er zit een probe bij, maar of hij goed is, is onbekend. (volgens de verkoper wel, maar dat zeggen alle verkopers natuurlijk, het ding staat op ebay)
En ben je de hoogste bieder en moet je hem dus kopen?
Hmmm.........sowieso (Duits, maar ook in NL gebruikt - vertaling: altijd) zelf ophalen om de werking te controleren.
"heb je mazzel" vertaling aub? Ik ben belg
Heb je geluk, een meevallertje.
Op 11 november 2006 22:24:15 schreef kingtim
us nu ben ik van plan een hele oude comp in de kerstvakantie om te bouwen tot een scoop (ook leuker om te doen, niet per sé beter, maar zeker leuker). kost ook trouwens geen/weinig geld.
Klopt, maar denk er wel aan dat je de intuitieve benadering van een analoge scoop niet hebt, dat je resolutie tegen kan vallen (dus wat je ziet, goed moet interpreteren), en dat je het ingangscircuit zeer goed moet beschermen tegen overspanningen e.d. , dus een spanningsdeler ervoor, en een 100 nF/630V condensator ervoor, die te overbruggen is met een schakelaar voor AC/DC metingen.
Ik heb zelf ook een simpele scoop op een ouwe PC in mijn werkhok, voordeel is dat ik hiermee ook FFT en zo kan doen voor audio, maar je mag er geen wonderen van verwachten.
Heb hem gemist aan 77€. Blijkbaar bestaat er nog iets als automatisch bieden. (het is de eerste keer dat ik iets koop op ebay). Enfin ik leer nog elke dag bij. Het is geen dooddoener en ik kan spikspinternieuwe probes kopen in school aan de helft van de normale prijs (12€/stuk)