herkomst van leden

Dit topic is gesloten

Anoniem

Op 4 november 2006 18:38:50 schreef oxurane:
Bij deze mijn excuses dat ik een (te) scherp oordeel vel en misschien te veel op de persoon gericht. Maar daar heb ik bij voorbaat ook al mijn excuses voor aangeboden bij mijn posting.
Als ik de reacties lees, blijk dat ik voor deze groep mijn visie soms iets te rechttoe rechtaan formuleer. Ik zou de scherpe klantjes er wel van af willen halen, maar dan sta ik meteen van die grote lappen text te schrijven. Om dat te voorkomen, kort ik mijn betoog in en dat kan soms wel eens verkeerd geinterpreteerd worden. Jammer...

Voor de rest, topic mag gesloten worden. Lijkt me handiger om een, zoals shiptronic al aangaf, een poll op te zetten.

Och, ik zie er geen persoonlijke aanval in. Cynisme is geen medische toestand, maar een klassieke filosofische strekking waarbij je ervanuitgaat dat de hoofdmotivatie van de mensen eigenbelang is. Zo'n visie kan idd gestimuleerd worden door negatieve ervaringen.
Oudere mensen zijn daardoor meestal een beetje minder naief :-).
Ik wilde alleen aantonen dat dergelijke acties geen meerwaarde vormen voor het forum, integendeel.
Dit leidt naar groepjes die op andere wijze contact houden. Scholieren, zendamateurs... Hierdoor zullen discussies ontstaan die een voortzetting zijn van een discussie die ergens anders gestart is. Op school, of via de radio..De forumleden die deze topics lezen zullen er kop nog staart aan krijgen.
En, nee, ik wil niet elke dag lastiggevallen worden met persoonlijke e-mail, of studenten aan de deur krijgen die gratis bijles willen.
Ik lees de artikelen op dit formum en beslis dan zelf graag of ik tijd en zin heb om daarop in te gaan of om contact op te nemen met de betrokkene.

Op 4 november 2006 20:30:38 schreef grotedikken:
[...]
Och, ik zie er geen persoonlijke aanval in.

Bij deze wil ik je bedanken voor je reactie. Ik stel het echt op prijs.
Vanwege de reacties van moderatoren kreeg ik steeds meer het idee dat Nederland het land van de lange tenen was geworden. (of directer : men is snel op z'n teentjes getrapt)

Dit leidt naar groepjes die op andere wijze contact houden. Scholieren, zendamateurs...

Maar dat zie je nu toch ook al hier op CO ? Wanneer je het zwart/wit ziet, kun je een dergelijke situatie al herkennen : de forum-indeling.
Gelukkig zijn er wel mensen die veel parate kennis hebben en daadwerkelijk over allerlei topics wat mee kunnen denken / praten.

De forumleden die deze topics lezen zullen er kop nog staart aan krijgen.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Kijk, hoe je een printje moet etsen en wat er fout kan gaan. Och,. ik denk dat dat eerder een "startersprobleem" is.
Maar er zijn inderdaad problemen die niet tot die categorie behoren. Zou een dergelijk probleem dan verhuizen naar een discussie buiten CO, dan heb je gelijk. Maar dat is iets waar je nu ook tegen aan kan lopen.
Maar misschien is het ook wel slim om bepaalde zaken aan te pakken.

[oude koe uit de sloot-mode]
Hoe vaak zie je niet een vraag, dat iemand draadloos iets wil in- of uitschakelen. Wat zie je er voor antwoorden op volgen ? Veelal kreten met "te complex", "koop iets kant en klaars" of in die strekking.
En dit onderwerp komt echt vaak langswaaieren. Het bevreemd mij dat een dergelijk probleem niet wordt opgepakt. Surf op wat sites en je ziet een paar schema's. (Ik kan me nog iets van een site van een Nederlandse radio-amateur herinneren).
Wanneer het een vaak terugkerende vraag is, zou ik verwachten dat er toch eens een keer een schema hier op CO wordt neergeplempt, desnoods alleen in de theorie werkend.
Toegegeven, het zal voor een beginner waarschijnlijk te hoog gegrepen zijn, maar de valkuilen of de te verwachten problemen kun je ook vermelden.
En daarnaast kunnen er ook zelfs links naar fabrikanten voor kant en klaar spul weergegeven worden.
En ja, natuurlijk zul je dan altijd topics krijgen die op een dergelijk ontwerp voort-"zeuren", omdat men het niet aan de praat krijgt. Maar dat biedt juist de mogelijkheid tot verdere ontwikkeling binnen CO.

Een voorbeeld ? Kijk eens naar het Solid State Relais. Over het eerste schema (CNY17 meen ik) kwamen veel problemen binnen, maar uiteindelijk kwam er iemand met een eenvoudiger en prima werkend schema, gebaseerd op een MOC302x). Dat vind ik een positieve ontwikkeling.
[/oude koe uit de sloot-mode]

Ik heb ook het idee dat het gros van de vragenstellers zich registreert, puur om alleen een vraag te kunnen stellen over het probleem waar ze op dat moment mee zitten. Na beantwoording, komen ze niet meer terug.
Kortom, het moeten registreren heeft in dat perspectief gezien geen meerwaarde.
Oftewel, wat is het nut van registratie ?
Zoals ik het zie (ik heb net even een borreltje op, dus zal wel niet helemaal zuiver geredeneerd zijn), zorgt dit alleen maar voor een onnodige balast van de leden-database. Ja, het is wel leuk om te kunnen zeggen dat je bijna 20.000 leden hebt, maar dit duidt eerder op een getal dat nog eens kritisch bekeken mag worden. (Nou ja, naar adverteerders toe, kan het wel een functie hebben :+ )

Ik voorzie een felle tegenreactie van enkele moderatoren op bovenstaande. Graag wil ik juist hen er op wijzen dat er een Duitse site is voor electronica-hobbyisten waar eenieder zonder verplichte registratie toch een topic kan starten en zelfs antwoorden kan neerplempen.
En de moderatoren ? Die hebben daar de mogelijkheid om een (ongepast) bericht meteen te verwijderen of zelfs een topic te laten verdwijnen naar de eeuwige datavelden. En die site liep (ben er al een paar maandjes niet meer wezen buurten) verrekte goed.

En, nee, ik wil niet elke dag lastiggevallen worden met persoonlijke e-mail, of studenten aan de deur krijgen die gratis bijles willen.

Geef ik je groot gelijk in, maar die keuze heb je met het vrijwillig aanvinken van een dergelijke optie. Na inschakelen moet je het natuurlijk ook weer uit kunnen schakelen.
Laat ik het dan zo formuleren : Ik zou het prettig vinden indien ik wist of er meerdere actieve leden in de omgeving van Groningen zaten. Het nodigt mij uit om sneller te vragen of er iemand in de buurt woont, waarmee ik eventueel met gedachten kan wisselen. Text in een forum neerplempen en lezen is makkelijk, maar soms niet altijd eenduidig uit te leggen. Ik heb in de begindagen eens flink lopen vechten met de 4021 en 4094. Omdat ik zelf heb gemerkt hoe belangrijk het is om gedetailleerd alles te beschrijven, heb ik vrij specifiek alles weergegeven. Resultaat : veel berichten terug, maar desondanks kreeg ik het niet meteen aan de praat. Ik durf er mijn handen voor in het vuur te steken, dat ik sneller geholpen was met een mogelijkheid om bij iemand langs te kunnen (met mijn hele rimram aan electronica-prut in de auto) om de fouten te kunnen opsporen.
De oorzaak ? Ik had toen nog geen scope, alleen een simpel multimetertje. En ik geloof dat ik daarmee ook de kern raak. Veel potentieele beginners wordt het plezier ontnomen, omdat ze eenvoudigweg net starten, en het nodige aan apparatuur ontberen. Bij de mogelijkheid om te buurten, had je ze misschien sneller blijvend enthousiast kunnen krijgen.
En ik geef meteen toe : er zullen ook minder positieve kanten aan zitten.

Tot slot : dit is wat ik bedoelde met een hele lap text. Ik had het graag flink in willen korten, maar dat zou er toe leiden dat mijn text feller van toon wordt en eerder verkeerd begrepen kan worden.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

@ oxurane: is er wel iets positiefs aan CO ? zo ben je een hele tijd niet aanwezig, en zo loop je CO compleet af te kraken... heb je ergens problemen?
mij maakt het niet uit hoor, ik ben niet op mijn teentjes getrapt (ik weet dat je dat in je volgende post wil gaan zetten..) iedereen mag een mening hebben over hoe en wat. Maar wij doen het zoals het nu is, en dat zal niet van de ene op de andere dag veranderen.

IF you can't convince them, then confuse them!

Ik ben het volledig met grotedikken zijn mening eens.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Op 4 november 2006 03:05:25 schreef Henk B:
[...]

a) Wie doet er nou daadwerkelijk mee aan meetings ed. Geen hond toch (deze ieg niet), zie ook het nut ervan niet in.

henry.s
kipmans
kt88
kif
f.zwart
kipmans
en wie waren er allemaal nog meer niet gisteren...

Take a parachute, and jump!

Jaja, dat topic gezien. Volgens mij gewoon een excuus om een zaterdag flink te shoppen :p

Op 5 november 2006 03:35:07 schreef oxurane:
[...]
...
Oftewel, wat is het nut van registratie ?
...

De oorzaak ? Ik had toen nog geen scope, alleen een simpel multimetertje. En ik geloof dat ik daarmee ook de kern raak. Veel potentieele beginners wordt het plezier ontnomen, omdat ze eenvoudigweg net starten, en het nodige aan apparatuur ontberen. Bij de mogelijkheid om te buurten, had je ze misschien sneller blijvend enthousiast kunnen krijgen.

Zonder registratie misschien nog veel meer losse flodders? Zo is er nog een klein drempeltje om vragen te gaan stellen.

Ga er gemakshalve maar vanuit dat vrijwel iedereen hier op die manier (met te weinig faciliteiten en middelen) begonnen is. Dat maakt je juist creatief. En wat let je om , als je niet anders meer kan, domweg te vragen of er iemand in je buurt zit? Met zo'n search of kaart kun je dan wel zien dat er iemand in de buurt zit, maar als die geen zin of tijd of scoop heeft schiet je er nog steeds geen bal mee op.

Hoewel ik eenmalige vraagstellers verwelkom en ook best behulpzaam wil zijn vind ik niet dat ze voor een zo belangrijke bijdrage zorgen aan Co als hobby-elektronicaforum dat we het extra zouden moeten stimuleren. Afgezien van eventuele nadelen aan het werken zonder registraties.

Het is ook de vraag wat je als website wilt zijn denk ik.

Ik vind Co zoals het nu is behoorlijk succesvol; er is voldoende ruimte en aandacht voor technisch-inhoudelijke beginnersvragen, maar als er eens een echt moeilijk onderwerp voorbij komt blijkt er ook een grote hoeveelheid verzamelde kennis en ervaring te zijn, en de wil in zo een onderwerp te duiken.
Het is alleen al om die reden wat mij betreft heel belangrijk voorzichtig te zijn met (beleids-) wijzigingen. Wat een verbetering is en wat niet is vaak erg subjectief (Aart is heel persoonlijk nog altijd tegen de rode mod-namen ;) om iets te noemen )

Als iemand heel andere ideeen heeft over wat een elektronicaforum zou moeten zijn en doen dan is hij uiteraard vrij daar zelf iets mee te doen. :)
Ik geloof direct dat er ook binnen de electronica heel verschillende doelgroepen zijn die zo hun eigen wensen hebben.

het feit dat je moet geregistreerd zijn om te kunnen posten ervaar ik als iets heel positief, want je moet tenslotte een werkend email adres opgeven(ok je kan speciaal een voor co maken, en daarna laten vervallen), waardoor je toch eerst eens moet afwegen of je wel wilt(email opgeven, velen knappen hierbij soms af d8 ik) want anders kan er her en der direcht gespammed worden, en dit is dus inderdaad totaal niet de bedoeling

Op 5 november 2006 15:25:51 schreef Aart:

(Aart is heel persoonlijk nog altijd tegen de rode mod-namen ;) om iets te noemen )

ik vind het persoonlijk goed dat mod in kleur zijn, natuurlijk zou het mss handiger zijn jouw naam alleen in kleur te zetten als je reageert als mod, en wanneer je gwn reageert als mens(dan bedoeld voor de hulp en zo, en dus niet een opmerking geven, of move to juist sectie en zo) zou het mss gwn mogen zijn, maar ik stoor er me niet echt aan, er mag gezien worden dat er mods zijn, en dat ze soms wel nodig zijn...

nergens vind ik een pagina waar de mods opgesomd staan, alleen bij about staat de oprichters...

KT88

Overleden

Op 5 november 2006 03:35:07 schreef oxurane:
Ik voorzie een felle tegenreactie van enkele moderatoren op bovenstaande. Graag wil ik juist hen er op wijzen dat er een Duitse site is voor electronica-hobbyisten waar eenieder zonder verplichte registratie toch een topic kan starten en zelfs antwoorden kan neerplempen.
En de moderatoren ? Die hebben daar de mogelijkheid om een (ongepast) bericht meteen te verwijderen of zelfs een topic te laten verdwijnen naar de eeuwige datavelden. En die site liep (ben er al een paar maandjes niet meer wezen buurten) verrekte goed.

Ik zou toch eens aan je perceptieve vermogens gaan werken, als je een felle tegenreactie verwacht van de moderatoren.

Wat dacht je, dat het forum van de mods is?
Welnee, wij beheren het forum, houden het schoon en ruimen de rommel op, een soort van concierge.
De team members, de webmaster en de hoster zijn degenen die in principe het beleid bepalen, de faciliteiten bieden en het mogelijk maken dat de site draait.

De bijdragen komen van de leden, zowel van de vraagkant als van de antwoordkant.
En als een mod antwoordt op een (technische) vraag, doet hij dat als member.

Mods op CO hebben dezelfde bevoegdheden als die op de Duitse site die je noemt.

Verder is het andere voorbeeld van wat je aanhaalt, de solid state relay, een goed voorbeeld van hoe dit forum functioneert.
In dit geval was het een member die met een beter idee komt.
Juichen we toe, en na beoordeling wordt dat dus gewoon in de sectie 'schakelingen' geplaatst, al dan niet met verwijdering van de oude schakeling.

Ik bemerk zo af en toe een merkwaardig soort angst, afgunst of weetikveel naar de mods toe.
Waarom? We zijn niets meer of beter dan een ander, alleen hebben we iets meer bevoegdheden om het forum goed te laten functioneren.

En ik heb het elders ook al eens gezegd, vergeleken met veel andere fora kan hier veel, en moet je het wel echt bont maken willen er maatregelen worden getroffen.

Verder is het aan de leden om hun profiel in te vullen, als iemand dat niet wil, kunnen we dat niet afdwingen.

Enerzijds vind je registratie al een drempel, anderszijds wil je blijkbaar graag alles weten van anderen.

Stel dat ik jou met iets zou kunnen helpen, jouw profiel is net zo leeg als je borrelglaasje.

Kortom, wat beoog je nu met die post?

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Henry S.

Moderator

Had oxurane een borrel teveel op?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 5 november 2006 20:12:09 schreef Henry S.:
Had oxurane een borrel teveel op?

wrs wel, als hij het al zelf zei

(ik heb net even een borreltje op, dus zal wel niet helemaal zuiver geredeneerd zijn)

Op 4 november 2006 17:55:01 schreef jongensenwetenschap:

dat noemen ze nu de verkeerde vrienden kiezen :-)

Amen.

Ik begrijp wel enigsinds wat GD bedoelt, mensen onderhouden vaak 'vriendschap' omdat het ze wat oplevert.
Dat een vriendschap je wat oplevert is helemaal niks mis mee, maar het moet wel twee richtingsverkeer zijn in dat geval.
Kwestie van goed je vrienden uit weten te kiezen dus.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Op 5 november 2006 20:51:49 schreef Xenobinol:
[...]

Amen.

Ik begrijp wel enigsinds wat GD bedoelt, mensen onderhouden vaak 'vriendschap' omdat het ze wat oplevert.
Dat een vriendschap je wat oplevert is helemaal niks mis mee, maar het moet wel twee richtingsverkeer zijn in dat geval.
Kwestie van goed je vrienden uit weten te kiezen dus.

ja, het is in de natuur zo:

iemand houd van iemand anders om vervolgens nageslacht te gaan maken, dat eenmaal gedaan is de taak voorbij.

dusja, inderdaad, mensen maken vrienden om d'r een muntje uit te slaan.

IF you can't convince them, then confuse them!

Op 5 november 2006 21:05:32 schreef Jeroen Boere:
[...]

dusja, inderdaad, mensen maken vrienden om d'r een muntje uit te slaan.

bwa is niet altijd waar zenne, aan nen vriend kunt ge dingen vragen, ook andersom, en dit kan dan bv wel gratis, ipv er een vergoeding voor vragen...vrienden zijn ook een grote (morele) steun...niet alles moet opbrengen

Op 5 november 2006 21:58:35 schreef Blanckaert Tim:
[...]

vrienden zijn ook een grote (morele) steun...

dus haal je inderdaad iets bij je vrienden om er zelf beter van te worden....

IF you can't convince them, then confuse them!

Op 5 november 2006 22:09:48 schreef Jeroen Boere:
[...]

dus haal je inderdaad iets bij je vrienden om er zelf beter van te worden....

maar geen muntje uit slaan

(tenzij je daar natuurlijk geen geld mee bedoeld, een muntje uit slaan zie ik als geld)

naahh muntje uit slaan is heel algemeen.

Iemand zoeken die je kan vertrouwen, geld aan kan verdienen, mee kan trainen etc. Is allemaal voor eigen belang. Als je niks kan doen met iemand word je er ook geen vrienden mee.

LED there be light

Ik stem voor het idee waar dit topic ooit om begonnen is... :)

Henry S.

Moderator

Er valt niets te stemmen...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Shiptronic

Overleden

ik vind het wel jammer dat nogmaals de mod's zich hier weer laten verlijden offtopic te gaan , en in mijn ogen er nog een schepje boven op doen, ipv het topic schoon te houden en weer de goede kant op te zetten.

Jeroen heeft al kenbaar gemaakt dat dit het belijd niet is en het er dus niet komt.Waarom dan geen slotje en stoppen met dit gezever?

of open houden en terug naar de vraag , wie heeft er baat bij en/of wil dit?

dus alleen posten als je het wil. wil je het niet , ook prima, topic overslaan het is voor jouw niet interesant.

zo kunnen we zien hoeveel animo er voor is, ongeacht of het er nu wel of niet komt, maar wat eventueel de behoefte van de leden is.

mocht er dan ooit besloten worden zoiets toe te voegen is een ieder er nog steeds eigenbaas van om hier aan mee te doen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Henry S.

Moderator

Idd punt.
Standpunten zijn duidelijk.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten