Goedendag,
Ik ben nieuw op het forum; ik weet niet zeker of ik deze vraag in de juiste sectie heb geplaatst.
Pas geleden heb ik een velleman 8055 gekocht.
In elkaar gezet en werkt prima, maar ik heb geen idee wat ik er nu op aan kan sluiten.
Uit de oude doos heb ik een technisch lego motortje gehaald en die zou op 4 Volt moeten kunnen werken.
Toch krijg ik dit motortje niet aan de praat.
Uit de analoge uitgangen komt 06 Volt, ik weet eerlijk gezegd zo niet hoeveel Volt er uit de digitale uitgangen komt.
Via een electronicawinkel heb ik een relais gekocht die van 0,5V naar 5V zou moeten gaan.
Op het relais staat echter 5V -> 220V. Dat schiet dus niet op.
Welke onderdelen (liefst met iets van partnr.) moet ik gebruiken om het motortje te laten draaien?
Ik heb een externe voeding van 5V en een mini printplaatje waar nog niets op zit.
Alvast bedankt voro jullie hulp!
Groeten,
Dave (newbie, eerst klas 
Het relais kun je aansluiten tussen de voeding (5V) en één van de digitale uitgangen. De uitgangen zijn open-collector uitgangen, dat betekend dat de uitgang naar de massa wordt geschakeld wanneer je 'm activeerd. Daar komt dus geen spanning uit.
Het schakelcontact van het relais kun je dan gebruiken om het motortje te schakelen (die 220V is de maximale spanning die je ermee mag schakelen, minder mag echter ook).
Op het bordje zit één analoge uitgang die wel spanning afgeeft, maar dat is alleen te gebruiken als stuursignaal, en niet om bv een motortje aan te sturen.
De andere uitgang (die ze analoog noemen, maar gewoon digitaal is), is een PWM uitgang. Simpel gezegd kun je daarmee een lamp of motortje regelen door de uitgang heel snel aan- en uit te zetten. Wanneer dat snel genoeg gebeurt lijkt het alsof het een gewone regelbare uitgang is. Dit kun je alleen niet gebruiken met een relais, omdat die dat niet bij kan houden (en je zou gestoord worden van het ratelen).
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Op 4 november 2006 15:36:12 schreef Henk B:
die dat niet bij kan houden (en je zou gestoord worden van het ratelen).
Condensator?
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Op 4 november 2006 18:12:07 schreef Ibanez:
[...]Condensator?
Neen, dan ga je de PWM afvlakken, en er dus een analoge spanning van maken, een relais kan niets met die analoge spanning (bij bepaalde spanning zal ie inschakelen, maar nogal zwakjes, waardoor je veel vonken zal hebben, en je relais erg snel slijt). Voor het dimmen kan je geen gewoon relais gebruiken.
Allen,
Bedankt voor jullie snelle reacties.
Als ik geweten had dat er zo snel werd gereageerd, dan had ik vandaag vaker achter de PC gezeten 
Eerlijk gezegd begrijp ik het nog niet helemaal.
Er zitten 2 analoge uitgangen op en inderdaad, er zit ook een PWM aansluiting op.
8 digitale uitgangen, dus ik kan even vooruit.
"De uitgangen zijn open-collector uitgangen, dat betekend dat de uitgang naar de massa wordt geschakeld wanneer je 'm activeerd. Daar komt dus geen spanning uit."
Hier snap ik het eignelijk niet.
Kun je me dit in "Nijntje-taal" uitleggen?
Mijn dank is groot!
groet,
Dave.
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Heel simpel hoor, open collector wil zoals ze zelf vermelden dat er naar massa geschakeld wordt. Dus moet je zelf de positieve voeding rechtstreeks verbinden met de + van hetgeen je wil schakelen, de - van wat je wil schakelen moet je verbinden met de uitgang.
timmie
niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
in de assembly manual kun je zine hoe het werkt staat een plaatje van hoe je het aansluit
meer nijntje kan je je niet wensen lijkt me?
Kijk; ik heb even een schemaatje gemaakt van je uitgang en van de relaisschakeling:
R1 en D1 zijn de indicator op de print, deze led geeft aan dat de uitgang aktief is.
T1 maakt de feitelijke uitgang. Dit is een transistor en de aansluitingen van zo'n ding heten basis (naar R1), collector (naar D1) en de emitter (naar GND). Je snapt nu waarschijnlijk alvast waar de naam open-collector vandaan komt.
De transistor wordt hier uitsluitend in verzadiging gebruikt. Een transistor in verzadiging lijkt een beetje op een schakelaar, of eigenlijk op een relais:
Wanneer er geen signaal op R2 staat zal T1 gesperd blijven. Dat betekend dat er dus geen stroom kan lopen; de LED blijft uit en het relais zal niet activeren.
Als we echter wel een signaal aanbieden, dan gaat de transistor geleiden waardoor de LED aan zal gaan en het relais zal aantrekken. Er kan dan namelijk stroom lopen tussen de aansluitingen OUT en GND.
Nijntje gejat van http://www.pinkelotje.nl/nijntje.html ; )
Op 4 november 2006 14:22:09 schreef Clit13:
(newbie, eerst klas
uw nickname doet totaal het tegendeel vermoeden
oei, oei, oei.....
Ik vermoed dat ik op een expert forum ben belandt....
Zelf heb ik in een ver verleden Technische Informatica gestudeerd, maar qua electronica kwam ik niet verder dan basis technieken.
En als ik dan het bovenstaande lees, dan zakt me de moed stevig in de schoenen.
Ik zal eerlijk zijn van wat ik hier heb liggen:
- Velleman kitje type 8055
- CD-tje met een demo zodat je kan zien dat de Velleman kit werkt.
- 2 Technisch Lego motortjes, 4V.
- 1 kaal printplaatje met een stevig aantal gaatjes die je, volgens de verkoper, goed kan gebruiken om testopstellingen te maken
- Relais (NAiS, JW1FSN)
- Soldeerbout
- Multimeter
Ik dacht veel te simpel na:
De uitgang op de kit bedraagt 0,6V.
Het motortje vraagt 4V.
Simpele opstelling:
draadje naar het relais
ander draadje weer terug naar de GND
andere kant van het relais de spanning van 5V (externe voeding)
draadje van relais naar de motor
en draadje van de motor naarde GND.
Dat ging dus niet werken!
Als ik je mooie Nijntje-opstelling bekijk (Thanks voor je Nijntje!), dan zie ik dat ik nog veel meer nodig heb.
Maar dat maakt niet uit!
Ik print je plaatje uit (zonder de Nijntje ....) en ga er mee naar de electronicawinkel om de hoek (TessaTronic, misschien wel eens van gehoord).
Zij kunnen me dan vast wel aan de benodigheden helpen.
Geheid dat het me dan gaat lukken.
Als het lukt, dan kom ik hier waarschijnlijk veel vaker voor meer newbie vragen (ondanks mijn nick, maar die heeft eigenlijk weinig met electronica te maken...).
Thanks a lot!
[Bericht gewijzigd door Clit13 op ]
timmie
om een motor te besturen heb je niet zo vele meer nodig hoor.
een adaptor wat weerstanden en de K8055 en de demosoftware das alles. tenzij je de pwm uitgangen wilt gebruiken dan heb je nog een torreke en een vrijloopdiode.
Ik kan mijn eigen bericht niet eens editen of er wordt al op gereageerd... :| Echt snel.
Ik neem aan dat als ik het plaatje uitprint, ik een heel eind ben, toch?
ten eerst moet de uitgang van die kit niet hoger zijn dan 0,6 V?
[edit] oeps, datasheet gelezen open collector dus
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op ]
timmie
ja alleen moet je niet vergeten om de CLAMP van de kaart aan de positieve spanning van je bron leggen.
dus CLAMP aan de + van je voeding
hoe bedoel je shiptronic?
het zijn namelijk open collector uitgangen.
de pwm/dac uitgenagne zijn wel hoger afhankellijk van de waarde die wordt verstuurd naar de kaart.
[Bericht gewijzigd door timmie op ]
Tja, dat issie nu eenmaal.
Tenminste, de analoge kant.
De digitale weet ik zo niet....
In de handleiding staat overigens (net erbij gepakt):
- 8 digitale open-collector (issie weer) uitgangsschakelaars (max 50V/100mA).
- 2 analoge uitgangen:
* 0 tot 5V, uitgangsweerstand 1K5
* PWM 0 tot 100% open-collector uitgangen max 100 mA / 40V
- Voeding via USB ongeveer 70mA.
Als je dit zo leest, dan zou je dus via een analoge uitgangen sowieso 4V moeten halen.
Maar is die 70mA van de USB dan wel voldoende om een motor te laten draaien?
Blijkbaar niet...
Toch maar het plaatje uitprinten.....
timmie
je kan die motor niet aansturen met je analoge uitgang daarvoor is de uitgangs weerstand te hooog voor. er zla ene maar mA lopen.
wat je wel kan doen is de pwm gebruiken moet je wel even een voeding zoeken. (eigenlijk zoals op het plaatje dus)
Kijk, dus toch het plaatje uitprinten en meenemen naar de "electronica-boer"!
Ik houd het topic open, als niemand het erg vind.
De reacties zijn overweldigend!
Ik leer er een boel van.
Thanks!
timmie
als je de digitale uitgangen gaat gebruiken moet je wel de CLAMP van je 8055 aan de + van je voeding leggen als je inductieve lasten schakelt net zoals een relais of en motor
wil je meer dan 100mA schakelen moet je een zware tor gebruiken
Heb het nog even nagemeten met de multimeter.
De analoge uitgangen geven ongeveer 4,5V aan.
En de digitale uitgangen geven 0,6V aan.
Geen idee wat een CLAMP is (zie "Nijntje":) )
Op 5 november 2006 11:38:42 schreef Clit13:
Kijk, dus toch het plaatje uitprinten en meenemen naar de "electronica-boer"!Ik houd het topic open, als niemand het erg vind.
De reacties zijn overweldigend!
Ik leer er een boel van.Thanks!
als jouw relais een spoelspanning heeft van 5V kun je hem gebruiken, welke delen wil je nog bij de lectroboer halen? volgens mij heb je alles al.
je moet in het schema van nijntje het lampje vervangen voor je lego motor
Switching Power
Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
Een open-collector uitgang kan geen spanning leveren, je moet dit soort uitgang zien als een schakelaar tussen de min en de uitgang.
Deze schakelaar zet in de tekening van Nijntje het Relais aan en uit. Het Relais zet op zijn beurt de motor aan en uit, de motor heeft een eigen voeding.
hij heeft al een relais 5V , behalve een voeding heeft hij toch verder niets nodig?
voeding kun je maken van de orginele lego travo, paar batterijen of telefoon adapter
Switching Power
Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
Klopt alle onderdelen zijn er al nu moeten ze nog op de juiste manier aan elkaar vast gemaakt worden.
Op bladzijde 18 van de manual staat hoe je het relais van Nijntje moet aansluiten.
???
Even zien hoor:
- R1 en D1 zitten op de printplaat van Velleman (Henk B)
- R2 ???
- T1 ??? (ook op de print?)
- Rel1.A is onderdeel van de relais
- Rel1.B is ook onderdeel van de relais
- LP1 vervangen voor de motor
- En helemaal rechts de voeding cq batterij.
Op de relais zitten 5 pootjes, 2 om 3.
Al sik de tekening bekijk, dan zie ik dat er maar 4 pootjes gebruikt worden.
???
@ Nijntje! Humor, klasse!