R2 en T1 zitten ook op de velleman print

In het relais zit een schakelaar die een verbinding maakt tussen pin 2 en 4 als het relais uit is
en als hij uit is maakt de schakelaar verbinding tussen pin 2 en 3. Plaatje

Op 5 november 2006 12:46:36 schreef Clit13:
???
Even zien hoor:
- R1 en D1 zitten op de printplaat van Velleman (Henk B)
- R2 ???
- T1 ??? (ook op de print?)
- Rel1.A is onderdeel van de relais
- Rel1.B is ook onderdeel van de relais
- LP1 vervangen voor de motor
- En helemaal rechts de voeding cq batterij.

Op de relais zitten 5 pootjes, 2 om 3.
Al sik de tekening bekijk, dan zie ik dat er maar 4 pootjes gebruikt worden.

???

T1 en R2 zitten ook op de print. De dubbele pijltjes zijn de aansluitingen op de K8055.

Het relais dat jij hebt heeft nog een extra contact, dat contact is gesloten als het relais 'uit' staat. Vaak staat op de behuizing wel aangegeven welke pinnen van de spoel zijn, en welke van de schakelcontacten.

De clamp-aansluiting waar timmie het over heeft moet je inderdaad ook nog aansluiten op de batterij of voeding. Dat is puur voor de beveiliging van de print.

Op 5 november 2006 13:02:32 schreef Henk B:
De clamp waar timmie het over heeft moet je inderdaad ook nog aansluiten op de batterij of voeding. Dat is puur voor de beveiliging van de print.

Ho die zit al de printplaat van velleman, zit in de uln2803

Dit is hoe alles aangesloten moet worden volgens Nijntje.

Da's echt een Nijntje tekening!
Als het me zo niet lukt, dan eet ik de printplaat eigenhandig op.

Uiteraard moet ik nu naar een verjaardag, en heb er dus even geen tijd voor.
Ik hoop vandaag die opstelling te kunnen realiseren.

Ontzettend bedankt!

Allemaal,

Het is gelukt!
Onvoorstelbaar eigenlijk dat het me zoveel moeite heeft gekost.
Uiteindelijk had ik wel een wirwar aan draden, maar ik wil de opstellingook nog een keer echt op de testprintplaat maken.
Nu heb ik simpelweg een paar draden gepakt en moeilijk aan de relais geknoopt.
Eerst deed hij niets, na nogmaals de draden gecontroleerd te hebben ging het motortje maar liefst 3 keer ronddraaien...
Opstelling dus wel goed, maar batterijen leeg!
Daarom de externe voeding erbij gepakt.
Ik schrok me dood!
Tja, als je een halfuur aan het prutsen bent en ineens schiet dat motortje tot leven, dan wil je wel schrikken...

Maar alles werkt nu en ik ben er heel erg blij mee.
Nu nog een toepassing verzinnen waar ik echt iets aan heb.
Wat daarvoor had ik het kitje eigenlijk gekocht.

Bij de winkel waar ik het kitje gekocht heb zeiden ze dat Velleman geen uitbreidingen, zoals een thermometer of zo, verkocht. Die moest je zelf verzinnen.
Jullie kennen mijn achtergrond ondertussen: dat wordt lastig!
Maar ik kom er vast wel, dit wordt een leuke hobby.

Nogmaals ontzettend bedankt!

groet,
Dave.

leuk dat je even laat weten dat het werkt!

staat garant voor hulp bij je volgende vraag :)

Ach, dat is toch een kleine moeite?
Jullie zijn (in mijn ogen) experts, en anders had ik naar een winkel moeten gaan waar achter mij 10 andere klanten staan te wachten tot ik eindelijk een nnoob-opstelling begrijp.
Op een forum is toch meer geduld en heb je niet 1 verkoper, maar -tig personen die er waarschijnlijk meer van weten!

Die volgende vraag komt vast wel (staat er eigenlijk al 1 weer klaar, zie vorige post: wat kan ik nu verder met dit kitje?).

groet,
Dave.

Op 8 november 2006 06:53:21 schreef Clit13:
/KNIP

wat kan ik nu verder met dit kitje?).

groet,
Dave.

je kan bijvoorbeeld een dimmer maken(AC en DC)of een motorregeling die je bestuurt door middel van je kaart.

je kan hem aan een µC hangen en daar dan nog een programma in douwen en dan via de kaart je besturen.

mmmm, wat is een µC?
Het lijkt me wel geinig om middels TEchnisch Lego iets te maken, maar dat heeft zo weinig nut.

Ik zat te denken aan iets van een bewegingsmelder of zo, om zodoende een geluid op de PC af te spelen.
(ik noem maar wat hoor).

een µC is een microcontroller pic/avr/arm/en dal niet meer.

als je een beetje weg weet met software op de pc dan kan je je plannen uitvoeren

Sorry timmie, maar dat zegt me helemaal niets.
Een microcontroller klinkt mij in de oren als een chip.
Maar wat je bedoeld met "pic/avr/arm/en dal", geen idee...

Kun je iets duidelijker zijn (zie iets terug in het topic: Nijntje :) )

Microcontrollers lijkt me in dit stadium nog een bruggetje te ver. (Bovendien heb je er al eentje, die zit op het Velleman bord. Alleen moet je nu op de PC programmeren ipv in de microcontroller.)

Wat lego met motortjes en dergelijke is inderdaad een leuke manier om met mechatronica te beginnen. Kost relatief weinig (en wie heeft er nou niet een bak van staan), makkelijk te veranderen en niet kapot te krijgen.

En dat het weinig nut heeft... So what? Dat is nou hobbyen :)
(Een hobby die wel nut heeft noemt men werk ;) )

Op 5 november 2006 12:46:36 schreef Clit13:
Al sik de tekening bekijk, dan zie ik dat er maar 4 pootjes gebruikt worden.
???

Nijntjes hebben maar vier pootjes.>:)

Zie net op deze site een stuk over microcontrollers (bij Artikelen, had ik natuurlijk veel eerder moeten zien).
Ik ga het doorlezen, ondanks dat het een grote brug te ver is. Leren is altijd goed!

En voor legacy: true, true......

Het nadeel van Lego is dat je eenmotor hebt en that's it.
Je kan niet spelen met andere componenten.
Om daarmee te oefenen wilde ik een digital simulator installeren op de PC. Er staan er hier op de site wel een aantal, maar die blinken nu niet echt uit in gebruikersvriendelijkheid... Toen ik de opstelling wilde maken die Henk B heeft maakt bovenin dit topic, kon ik geen relais vinden.
Ligt geheid aan mij en niet aan de maker.
Tevens, "Digital Simulator" heeft niet eens een batterij nodig om een schakeling te maken! Dan wordt het er niet duidelijker op.

google een op crocodile clips.. is wel een demo of gratis oude versie te downloaden van hun site

Ik ben dit ook al een tijdje van plan, alleen heb ik een ander relais. Ik heb een afbeelding gemaakt van hoe ik dacht dat het kon: lage spanning(vanuit de k8055) op de spoel zodat de schakelaar omgaat, externe voeding van 9V op de twee buitenste punten van het relais (van het groepje van 6), het motortje middenin.

http://www.redpanda.nl/Schakeling.JPG
DO staat voor Digitale Output, een willekeurige digitale poort.

Ik weet dat deze post voor de TS weinig toevoegd, echter een post over het zelfde onderwerp beginnen leek me een slechter idee.