temperatuur meter in wasmachine

hallo,

Ik heb voor school de opdracht gekregen om een interfaceschakeling te maken voor de tempratuur sensor in een wasmachine. De leraar heeft me het volgende schema gegegen(het is een vergelijkbaar schema alleen dan met LDR, opamp en lanmpje in plaatst van NTC, opamp en relais).

http://www.imagehost.nl/view.php?file=images/EFe86875.jpg

mijn vraag is dus welke weerstandswaarde ik meot hebben voor:
- Ra(de variabele weerstand om tempratuur in te stellen)
- Rc en Rb

Zouden jullie mij informatie kunnen geven over die weerstandwaarde. Ik heb al gehoord dat die variabele weerstand erg hoog moet zijn anders werkt de NTC niet, maar is dat ook zo?

alvast bedankt

Tja, als de leraar dit geeft dan zal het wel de bedoeling zijn dat je het berekent.

maar zonder de waarde van je NTC kunnen wij ook weinig. maar het zijn twee spannings delers die weerstanden.

ik heb geen waarde van die NTC, en volgens mij, zover ik het kunnen begrijpen was dat ook niet noodzakelijk, maar met dit schema kun je wel het verwamingselement van de wasmachine inschakelen?

sorry voo rhet openen van 2e discusse, ging iets fout hier.

zoek eens wat op over een comparator.

met de uitgang van de opamp zou je een via een transitor een relais kunnen schakelen. die het verwarmings element aan en uit zet.

als je met Rb en Rc de halve voedingspanning op de - ingang zet. Ra is afhankelijk van je NTC.

maar denk ook eens aan een schakelhysterese?

High met Henk

Special Member

Op 15 november 2006 11:53:59 schreef Jan klaasen:
[...]

maar denk ook eens aan een schakelhysterese?

Denk dat dit even een brug te ver gaat op dit moment en niet bij de vraag hoort; hij hoeft alleen een lampje aan te zetten denk ik

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ik weet ook niet precies wat hij schakelhystere bedoelt. Maar dat lampje was het voorbeeld van de leraar, bij mij moet daar de relais en hetverwamingselement komen, maar ik weet ook niet hoe ik dat precies allemaal moet tekenen. Hopelijk kunnen jullie me daar mee helpen, want ik wordt niet veel wijzer van de leraar...

klein is fijn

Moderator

Als je een relais aan gaat sturen dan heb je zeker hysterese nodig, anders staat het ding zicht gek te klapperen op het omslagpunt.

High met Henk

Special Member

Ik ga geen antwoorden geven, want het is jouw (huis)werk (en jouw ouders betalen genoeg schoolgeld zodat jij het kunt leren ipv voorgezegd krijgen) Je krijgt wel een stappenplan van me!

.1 zoek eerst eens uit hoe een comperator werkt. (hoeft niet met op-amp nl, maar comperator... compare)

.2 Zoek dan uit hoe een op-amp als comperator werkt (tip. op-amp versterkt het verschil tussen de + en - ingang met een vrij hoge factor bijv. 100.000 X . DWZ als het spanningsverschil 5 mv (0,005 is) zal de uitgang 100.000x zo groot zijn. Dat kan dus zowel positief als negatief zijn, afhankelijk van hoe het verschil is (+ groter als - of omgekeerd. Laatste tip bij deze: de uitgang kan nooit hoger zijn dan V+ en nooit lager dan V-)

.3 Zoek uit hoe een spanningsdeler met weerstanden werkt.

Je hebt nu alles van de schakeling volgens mij gehad, je moet het nu alleen nog combineren.

4: google daarbij op hysterese. en veras je leraar met een opmerking die had willen maken ;-)...denk maar een het klapperende relais waar Klein is fijn het over heeft en hoe dat zou kunnen komen

High met Henk

Special Member

dan moet je ook een bistabiel relais nemen OF een geheugencelletje.

en hij moet die schakeling 2x gaan bouwen.

hoe moeilijk wil je het maken?

hij hoeft hem niet te bouwen. maar het denken eraan verschaft (meer) inzicht welke problemen er allemaal opgelost moeten worden

wat high bij henk verteld, snap ik wel, ik ga nu proberen zo'n schakeling te maken en mijn eigen verdiepen in hysterese(waarom die dan gaat klapperen). Bedankt jongens en ik snap ook echt wel dat je niet alles voor me hoeft te doen maar dat stappen plan was wel handig ja

DE OLDE

Overleden

Op 15 november 2006 12:47:40 schreef High met Henk:
dan moet je ook een bistabiel relais nemen OF een geheugencelletje.

en hij moet die schakeling 2x gaan bouwen.

hoe moeilijk wil je het maken?

Geen bistabiel relais, want eenkeer ingeschakeld moet hij actief weer uitgeschakeld worden. Bij een storing kun je dan de boel mooi aan de kook krijgen, 40° was wordt gekookt, meteen kleertjes voor de poppen.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

stel ik ben die comparator en kan dus heel goed voelen. ik heb mijn ene hand in het water en in mijn andere de schakelaar van de verwarming.

ik zet de verwarming aan als het water te koud word, en uit als het te heet word.

het water is koud, schakelaar aan
het water word al warmer, schakelaar blijft aan
het water is precies warm genoeg, schakelaar uit
het water koelt af, schakelaar aan

klik, klac, klik, klac, klik, klac, klik, klac, klik, klac

enz, enz, enz.

High met Henk

Special Member

Welja, we gaan meteen denken aan allerlei rampscenario's

Laten we hem meteen de complete NEN 1010 leren omdat hij met 230 V~ werkt.

enne hij moet ene printje maken.
Kom maar op met die boekenplank EMC richtlijnen.

ofwel
het ging mij erom dat hij snapt hoe iets in of uit moet schakelen, ik zou hem nog geen S-R of J-K flip-flop schakeling geven, want dan moet hij ook klokken, dus dan ga je meteen keihard de digitale techniek in. Je moet dingen soms niet moeilijker maken dan noodzakelijk!

Als je idd een echte wasmachine gat maken moet je het zo wel doen. Maar dat is hier niet het geval!

anders gebruik je een hystyresis vor dit soort dingen.

ik heb contact gehad met leraar hij zei het volgende:

Ik ben ervan uit gegaan dat er een 'besturing' in de wasmachine zit, waarin all intelligentie over bv wasprogramma's in zit. Het verwarmingselement wordt door deze besturing aangestuurd (en dat kan inderdaad heel goed met een relais). Het is dus voldoende als je een schakeling hebt die een analoge spanning (0-5V) levert voor de besturing. Je hoeft geen rekening te houden met hysterese.

Dus kan ik die schakeling die ik gepost had toch wel gebruiken? Maar dan zit ik nog met het volgende:

Hoe kom ik aan die weerstandswaarden(als weerstand van ntc bekend is, bijvoorbeeld 110K ohm)

ho ho ho....een analoge regeling. het voorbeeld wat je gaf levert een digitaale regeling: aan of uit, 0 volt of 5 volt.

Shiptronic

Overleden

volgens mij zitten we hier een probleem voor een leraar op te lossen, heeft zeker een defecte staan van de buren :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Henk, Hysterese inbouwen, dat kost toch niet meer dan 1 (grote) weerstand? (groot als in waarde hoog, niet dat ie veel vermogen moet kunnen hebben).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henry S.

Moderator

Op 15 november 2006 12:45:23 schreef Jan klaasen:
[...]
en veras je leraar
[...]

Gaat je leraar niet leuk vinden... :+

Op 15 november 2006 15:20:09 schreef shiptronic:
volgens mij zitten we hier een probleem voor een leraar op te lossen, heeft zeker een defecte staan van de buren :)

Dan toch maar verassen? ;)

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
High met Henk

Special Member

Op 15 november 2006 18:08:11 schreef rew:
Henk, Hysterese inbouwen, dat kost toch niet meer dan 1 (grote) weerstand? (groot als in waarde hoog, niet dat ie veel vermogen moet kunnen hebben).

Als jij een instelbare hysterese wilt, zul je op 2 punten moeten schakelen. DWZ je moet met 2 punten vergelijken (bijv aan op 37 uit op 40) dan zie ik niet hoe jij dat zo iets doet met slechts 1 weerstand

High met Henk

Special Member

Aha, ik had het zelf niet zo kunnen bedenken en het schema nog nooit gezien, maar 't is idd zeer logisch; ik kende hem zuiver niet