Gewoon in serie met de voeding en de mod. trafo, regel C5 steeds op een minimum anodestroom! Daarna C6 wat meer dichtdraaien en nog eens dippen, proces herhalen tot je op 80% van de maximum anodestroom zit. Je buis en de TV's in de omgeving zullen je dankbaar zijn.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]

ontvangt iemand nog wat op 6288 khz. , even het orgel aangezet;-)

Volgens mij werkt het orgel weer naar behoren!

Ik hoor we're the one op een scanner met eigen sprietantenne..... :)

Bedankt voor de feedback:
Leuk dat mijn brouwsel in de smaak valt! Ik hoop 'm na de kerst eens flink de sporen te kunnen geven >:)

[Bericht gewijzigd door Vaas op ]

S9 + 15dB, lichte QSB Westcoast, hier in 't Gooi.
Af en toe storing van utility. Friep-friep.

Tnx 4 Dylan!

Je piekt nu naar 20 dB over 9!

Bijna geen QSB meer, keihard nu.
(Draait nu Little man)

15h50
QRM neemt helaas toe. Signaal gaat naar S8.

15h57
Gaat weer iets beter, Skype QSO?

Yep Marcel, het is over!!

Duidelijk geval van: Near Vertical Incidence Skywave (NVIS)

Ook hier een prima ontvangst op 6288.0 Khz S9+10 Db R5 zoals we gewend zijn van je Vincent.

Noordzee... Man Of Action .. mijn oude herkenning leuk dank je !!! cheque your mail

Edit: 16.11 LT short skip is over !!!

Zie plaatje voor F2 layer.

http://www.spacew.com/www/fof2.gif

De andere stations op afstand krijgen het nu ook moeilijker..

De kaart geeft lijnen weer met een getal er bij dit zijn de frequenties die maximaal nog gereflecteerd worden door de F2 bij loodrecht invallen van de signalen.
Zo zie je op moment van schrijven 16.29 dat 4 Mhz voor Nederland nog net gaat hoger niet meer. vandaar het wegvallen van de short skip.

3925Khz van mij mag je qrp-man hoor je nog niet

RD12tf ja zou je wel zeggen NVIS

Voor de plaatselijke Chinees: Ik kom er aan 2 X Ti-Pan met DX-sauce en hete (S)kip , Tafeltje bij het raam I.V.M. Radio .

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

Hoi Wescoast

Goede ontvangst hier in Elst (gld)S9 O 4 ontvanger HF 150 antenne T2FD , noem alleen af en toe je naam. ik vond het nu via circuitsonline...
Er zit wel af en toe wat utility "over" je signaal heen...

een opname komt er denk ik morgen bij, ik moet nu naar beneden familie en zo

Groet han

http://home.hetnet.nl/~hanhardonk/

Een 15-tal minuten prima meegekregen. Het is nu helemaal gebeurd hier. Er zitten nog wel behoorlijke signalen op 6300 (S9) en 6310 (9+30). Wie deze laatste ook moge zijn ?

<edit>
Oei, ik hoorde wat gemopper. Mijn excuses. Als gezegd 6285, 6300, 6310. Het zat allemaal vol.

@MRF: dan maar naar 3925 ?

Is ook niet geweldig, zal eerst maar eens aan mijn sociale verplichtingen gaan voldoen. Misschien later op de avond nog even.

@Westcoast (hieronder): ik hoor al zeker een half uur echt niets meer. Dacht dat je al uitgeschakeld was.

[Bericht gewijzigd door qrp_man op ]

@iedereen , inderdaad de short skip is weg ,even iedereen bedankt voor de rapporten ! ging weer erg goed vanmiddag
ik ga zo uitschakelen :+
allemaal nog een fijne kerst en veel luisterplezier !

Potverdikke, nu word ik toch wel heel erg nieuwsgierig.

Wie of wat zit er nu al de hele dag op 6310 te draaien. Op dit moment nog steeds met een prima, en wat nog het meest bevreemd, een constant signaal tussen S9+10 en S9+30.

Nu op 6195 een station die multipath ontvangen kan worden (echo)

Heb je het al gehoord Eat

Als dat zo is, dan zijn er condities.
Ga op luisteren.
Yep, prima te horen.
Toch even op 40 luisteren ...
Het is blijkbaar selectief, op 40 is het 'normaal' hoewel iets drukker dan anders.

Hoor het ook, BBC, leuk. Had zoiets nog niet eerder waargenomen. Nou ben ik ook niet zo'n fanatieke luisteraar.
<edit>
Iemand enig idee waar dit station zit ?

Hmm, schijnt toch gewoon vanuit de UK plaats te vinden. Was misschien ook wel te verwachten. Er moet natuurlijk wel wat verschil in 'weglengte' zijn voor een beetje echo.
Als het van de andere kant van de aardbol komt, dan maakt 'links'- en 'rechts'-om natuurlijk niet veel verschil. Alhoewel, is de omtrek van de aarbol niet iets van 40.000 Km. 40/300 = ca 133 ms, zou kunnen.

Ja klopt ik hoor het alleen op hun signaal heb ff een opname gemaakt altijd leuk ..

Wat 40 betreft je hoort alleen de zuidelijk stations. F2 max is daar nog goed.

Stuur hem op komt er aan !!!! Dilivered

Antigua is in de West Indies ----- Antillen dus Bermuda 3 hoek

Ja zou kunnen heb me daar niet zo in verdiept het wordt nu al weer wat normaler het signaal.
Wat zo mooi was dat de delay in het begin nog groter was wat duid op echte multipath of een reflectie punt een heel eind verder op.
Opname met MM microfoon gemaakt had niet zo snel een interlinkje bij de hand.. kan wat klippen..!!

Kan je mij die mp3(?) mailen? call -at- amsat.org?
Mijn dank zal groot zijn!
Mooi!

Bedankt, zo mooi, zonder chorus en selectieve fading, hoor je die MPE niet zo snel.
Zou selectieve fading niet een (gewone) vorm zijn van MPE?

Antigua is in de West Indies ----- Antillen dus Bermuda 3 hoek

Ahh! Dat verklaart een hoop!!

;)

Precies, een 10-tal µS vertraging zou een zijband of de carrier kunnen elimineren.
Signaal is weer redelijk normaal.
Op het signaal van Westcoast zat vanmiddag trouwens ook chorus, vlak voor het zeer sterk werd.

Nou, dan weet ik ook niet wat ik er van moet of kan denken. UK zie hier of (veel) verder weg. 10 uS or 100 mS (zie boven). Enig idee ?

WestCoast schijnt er ook onder geleden te hebben. Ik zal niet zeggen dat ie niet een keer de bol rond zou kunnen gaan. Misschien was het ook wel een ander soort fenomeen.

Meer poollicht gerelateerde fenomenen lijkt het dus.

Zou WNKR nog aan de band zitten op 1476 Khz ? Weet het eigenlijk niet. Anders moet ik in 't donker de MG antenne nog even aansluiten. Was wel benieuwd of ik hen kan ontvangen.

Was geen Relay anders veranderde de delay niet steeds. Was echt reflectie met een verschuivende mirror.

Dit regeltje moet je even intepreteren bij het boven staande muf kaartje van een uur geleden..

The map shows the radio auroral zones as green bands near the northern and southern poles. The area within the green bands is known as the auroral zone. Radio signals passing through these auroral zones will experience increased signal degradation in the form of fading, multipathing and absorption.

Deze kan het inderdaad veroorzaken ( is niet gezegd blijft gissen )

Dat soort geluidseffecten krijg je ook als je de grond + skywave ontvangt. Alsof je het signaal via de effectenpedalen van een gitarist ontvangt.

Phaser!!

Een dansende F laag ...

Dat soort geluidseffecten krijg je ook als je de grond + skywave ontvangt. Alsof je het signaal via de effectenpedalen van een gitarist ontvangt.

Phaser!!

Mooi he! Daarom leg ik mijn micro altijd neer als ik iets bijzonders hoor. Ik ben en blijf een luistervink!

:)

Zou WNKR nog aan de band zitten op 1476 Khz ? Weet het eigenlijk niet. Anders moet ik in 't donker de MG antenne nog even aansluiten. Was wel benieuwd of ik hen kan ontvangen.

Zit wel een station op deze freq. met kerst muziek..Frans sprekende Afrikaan hoor ik. S9+

Sje 9, met zoetsappige Xmasspuree ...

Ja, helemaal terug naar de schuur, in 't pikke-donker op het gevoel de inverted-V afkoppelen, kippenladder opzijhangen, MG voor in de plaats en dan een franstalig station met kersmuziek ontdekken. :-( S9+40 dB max aan deze kant.
Hoe ze daar doorheen willen komen wordt me niet duidelijk. Misschien morgenvroeg, maar dan lig ik nog te pitten.

WNKR are on 1476Khz now until Boxing day.
Also streaming on the net check, http://www.geocities.com/wnkr_sw/
for tuning info.

Dave

ja die heb ik hier ook
denk dat die na middernacht weer weg is.
hoor wel verona op 1644 en een station op 1620.

1476 een persoon met vreemd accent, misschien die franse afrikaan?
keihard signaal overgens.

Yep, die is er nog steeds ... Algerijn? Nu in het Duits?

Station Sterk op 3927 Khz S9+40 Delta Radio Rapport op sms
06 10379474 test

Delta Radio.
Hier dikke S9.
"Gekleurde" modulatie, niet echt breed.
MRF QSPeet, OK!
De muziek word wat Pruissisch, Hoempa Hoempa Tjomp. Niet echt mijn stiel ...